Lord Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Hur är det egentligen med baskern efter muck? Finns det vissa tillfällen då man får andvända den eller ska man bara ha den på en hylla i vardagsrummet resten av livet som ett plågsamt minne utav Tiden då man kände sig hemma? Om jag te.x bestämmer mig för att gå tillbaka till FBU efter muck som instruktör, får jag andvända baskern då? /Lord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Frågan du ställer är egentligen "när bär jag uniform efter muck?". Om du bär uniform och om basker ingår i den uniformen så kan du bära den. Däremot ska du inte bära t ex pansarbasker till HV-uniform, även om du gjort GU på ett pansarförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted April 16, 2005 Author Report Share Posted April 16, 2005 Självklart bär man ju enbart basker till Uniform. Omformulerar frågan. Vid vilka tillfällen då jag bär Uniform får jag bära min basker? Angående uniformen och tillhörande basker. Måste jag har amfibiekårens märken på uniformen för att få bära den gröna baskern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Vid vilka tillfällen då jag bär Uniform får jag bära min basker? Angående uniformen och tillhörande basker. Måste jag har amfibiekårens märken på uniformen för att få bära den gröna baskern? Till exempel vid enskilt uppträdande, på kasern vid kurser, och andra liknande situationer. Vad gäller den gröna baskern så hävdar åtminstone jag att ja, du får bara bära den om du bär Amfibiekårens vapenslagsmärken. Se UniR, mitt minne kan vara dimmigt. Själv skulle jag inte vilja bära den gröna baskern (om jag någon gång ska bära Amf-uniform igen) eftersom jag inte förtjänat den, och då känns det inte rätt mot de som faktiskt slitit hårt för den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör. Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Osv. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Man förtjänar inte basker längre... den utdelas. BTW... Krook said it all. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
öwall Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör.Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Osv. /Krook har inte utlandsstyrkan egen basker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted April 17, 2005 Author Report Share Posted April 17, 2005 Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör.Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Med andra ord. Man får enbart andvända den hemma framför spegeln om man inte jobbar på Amf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBH Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Jag utnyttjar tråden med en lite "dum" fråga men... Får man behålla baskern efter att man gjort lumpen? Får man behålla fler grejer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 (edited) Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör.Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Med andra ord. Man får enbart andvända den hemma framför spegeln om man inte jobbar på Amf. Jag brukar smyga fram den gröna baskern efter övningarna när jag är på väg mot hemmet. Det är också ett alternativ. @Step: På vissa förband får du behålla den och i vissa fall får du betala en symbolisk summa pengar ( några enstaka kronor ) för den. Edited April 17, 2005 by Amfibieslusken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör.Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Med andra ord. Man får enbart andvända den hemma framför spegeln om man inte jobbar på Amf. Eller om du jobbar åt Amf på annan ort, sk. kommendering. Eller om du har anställning på enhet som inte har egna tjänstetecken och du har din grund i Amf. (Exempelvis tidigare tillhörande Amf1 numera tillsvidareanställd på Karlberg). /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör.Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Med andra ord. Man får enbart andvända den hemma framför spegeln om man inte jobbar på Amf. Eller om du jobbar åt Amf på annan ort, sk. kommendering. Eller om du har anställning på enhet som inte har egna tjänstetecken och du har din grund i Amf. (Exempelvis tidigare tillhörande Amf1 numera tillsvidareanställd på Karlberg). /Krook Finns det alltså militär personal som är fast anställd på Karlberg? Jag trodde att de var anställda på sitt hemmaförband och endast kommenderade till skolan på viss tid (som kan förlängas i oändlighet). De flesta verkar även ha uppfattningen att man kan bära sina tjänstetecken från GU på FBU-kurser (både som elev och instruktör) eftersom FBU inte har några egna tjänstetecken. Vad som gäller exakt har jag inte fått något riktigt bra svar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Finns det alltså militär personal som är fast anställd på Karlberg? Ja. Och det är FM:s målbild att antalet anställda av skolorna ska öka för att skapa bättre kontiuitet. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Finns det alltså militär personal som är fast anställd på Karlberg? Ja. Och det är FM:s målbild att antalet anställda av skolorna ska öka för att skapa bättre kontiuitet. /Krook Kass idé tycker jag. Andelen insnöade verklighetsfrämmande operettofficerare av alla de slag kommer bara att öka till gemen för FM:s Stridsvärde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 17, 2005 Report Share Posted April 17, 2005 Finns det alltså militär personal som är fast anställd på Karlberg? Ja. Och det är FM:s målbild att antalet anställda av skolorna ska öka för att skapa bättre kontiuitet. /Krook Kass idé tycker jag. Andelen insnöade verklighetsfrämmande operettofficerare av alla de slag kommer bara att öka till gemen för FM:s Stridsvärde. OT men dock. I vissa ämnen kan det vara en fördel med kontinuitet, anser jag. Tex. Statsvetenskapslärarna hade väldigt gott resultat på sin utbildning på Karlberg. Mycket pga. att de har dragit lärdomar av flera års utbildning i den miljön. Men på avdelningslärarnivå håller jag med JTS. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crash Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Jag utnyttjar tråden med en lite "dum" fråga men...Får man behålla baskern efter att man gjort lumpen? Får man behålla fler grejer? Det är min uppfattning att man får. Jag fick i alla fall det och jag muckade nyligen ( 8 april) Mer grejer får man nog inte behålla men det är inte svårt att lösa... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plut.Sjv.AQ Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Vad man får och vad man kan är olika saker. Jag ser det så här. Min hemvärnsbasker har jag inte förtjänat, men min pansarbasker har jag nästan gråtit för att förtjäna, om jag då bär pansarbasker vid enskilt uppträdande så ska väl ingen gråta blod för det. Under övningar med hemvärnet är dock basker en för varm huvudbonad så då gäller keps/hjälm för mig. Om jag skulle ha på mig en svart basker tillsammans med mina brun baskrade kamrater ger jag en oenhetlig bild av hemvärnet som inte är eftersträvansvärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Vad man får och vad man kan är olika saker. Jag ser det så här. Min hemvärnsbasker har jag inte förtjänat, men min pansarbasker har jag nästan gråtit för att förtjäna, om jag då bär pansarbasker vid enskilt uppträdande så ska väl ingen gråta blod för det. Under övningar med hemvärnet är dock basker en för varm huvudbonad så då gäller keps/hjälm för mig. Om jag skulle ha på mig en svart basker tillsammans med mina brun baskrade kamrater ger jag en oenhetlig bild av hemvärnet som inte är eftersträvansvärd. du ger även en bild att någon från ett pansarregemente samövar med hv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plut.Sjv.AQ Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Det är mycket sant, kanske till och med ett argument för mig att använda min kära pansarbasker stukad med tårar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Pansarbasker och Hv-tecken på uniformen. Är det bra? Är det ett tecken på sund inställning till FM:s styrdokument? Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plut.Sjv.AQ Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Pansarbasker och Hv-tecken på uniformen. Är det bra? Är det ett tecken på sund inställning till FM:s styrdokument? Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör. /Krook FM:s styrdokument kan kännas väldigt stelbent om man måste följa det slaviskt. Man får se till syftet med det, Försvarets personal ska se tuffa ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Pansarbasker och Hv-tecken på uniformen. Är det bra? Är det ett tecken på sund inställning till FM:s styrdokument? Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör. /Krook Om man är medlem i FBU men inte HV och är på en kurs, då får man alltså (enligt reglementet) inte ha såna GU märken samt huvudbonad till det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Nu ska vi se här. Kan någon citera ur ett reglemente vilken basker som får bäras till vilka kragspeglar och när? Så får folk själva avgöra när de vill bära vad..och varför.. Så om man förtjänat baskern eller ej är fullständigt oväsentligt i den här tråden fr.o.m. nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör.Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Osv. /Krook Håller med Krook! men vad är problemet i afghanistan? ser ett flertal olika baskrar på den här bilden, varför bär inte alla Arméns basker med baskertecken m/02? http://www.mil.se/int/images/local/fs08-v515-2.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 UniRFM 2003 sid 127. Basker och baskertecken.Personal anlägger basker i nedanstående färger: -mörkblå- Generalsperson, officer i FCG samt personal som inte bär någon av nedanstående baskrar. -svart- LG/Svea Livgarde, I5/Fältjägarbat, I19/Norrbottens Pansarbataljon, P4, P/, P10 och P18. -grön- LG/Livgardets dragoner, K3, K4, Lapplands jägargrupp och FMUndSäkC. -vinröd- Fallskärmsjägarskolan. -sandfärgad- Norrbottens gränsjägargrupp. -klarröd- Försvarsmusikcentrum. -brun- Hemvärnet. -mellanblå- Helikopterflottiljen. Baskertecken hanteras på sidan 128 i UniRFM. Och står det inte i UniRFM så får du inte ha det. Blä blä. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 (edited) Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör.Gör du GU eller jobbar på AMF och är berättigad att bära basker så gör du det enligt förbandschefens bestämelser. Har du tillhört AMF men är nu HV-soldat bär du HV-basker. Har du tillhört AMF men tjänstgör i Utlandsstyrkan bär du Arméns basker med baskertecken m/02. Osv. /Krook Håller med Krook! men vad är problemet i afghanistan? ser ett flertal olika baskrar på den här bilden, varför bär inte alla Arméns basker med baskertecken m/02? http://www.mil.se/int/images/local/fs08-v515-2.jpg "Internationella jägarna från K4" (orka ta reda på vad dom heter) kanske har sin egna? Om dom nu är i afghanistan. Bara gissar... Edited April 19, 2005 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 19, 2005 Forumsledning Report Share Posted April 19, 2005 Om ett och samma förband här i sverige åker på utlandstjänst kan jag tänka mig att de behåller sina baskrar. MP kompaniet gjorde ju så oxå sades det i en annan tråd som tog upp just detta. Så borde det iaf vara tycker jag. Andra utländska förband gör ju så av naturlig orsak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 (edited) Pansarbasker och Hv-tecken på uniformen. Är det bra? Är det ett tecken på sund inställning till FM:s styrdokument? Man bär den huvudbonad som är reglementerad för den enhet/förband man tillhör. /Krook Krook sammanfattar det hela enkelt och bra. Personer som inte följer de här enkla och logiska reglerna idiotförklarar sig själva. Personer i hemvärnstjänst bär den uniformsutrustning som är reglementerad och tillåten för Hemvärnet. Är du aktiv i både FBU och Hemvärnet så kan du inte på något sätt mixa ditt ordinarie hemförbands uniform (innefattande basker) med Hemvärnets dito. Du får i sådana fall ha två olika uppsättningar av uniformer. Edited April 19, 2005 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 Om ett och samma förband här i sverige åker på utlandstjänst kan jag tänka mig att de behåller sina baskrar. MP kompaniet gjorde ju så oxå sades det i en annan tråd som tog upp just detta.Så borde det iaf vara tycker jag. Andra utländska förband gör ju så av naturlig orsak. Så om tex K4 sätter upp en jägarpluton som exempelvis skickas till kosovo, men 3 soldater råkar ha gjort GU på P7 eller K3 kanske, vilken basker bär då dessa soldater, den K4 har, den P7/K3 har, Arméns basker eller rent av fältmössa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts