Jump to content

SSG120

Vlad

Recommended Posts

Tjena alla,

Börjar med att säga att jag har letat men inte funnit så värst mycket mera om detta ny stridsfordon.

Är det någon här som har sett dessa fordon på nära håll??

Är rätt intresserad av prislappen.

http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26928

Den den ser ju jäkligt futuristisk ut eller??

Mvh

Vlad

Vad är skillnaden mellan den där och AMOS eg? Har försvaret beställt den också Verkar ju korkat att ha bägge modellerna...

AMOS är industrins namn på själva tornet som inom ramen för projektet SSG120 bland annat provas på stridsfordon 90-chassi (grkpbv90120) och stridsbåt.

Håller med föregående talare om att GrkPBV90120 är en väldigt trevlig pryttel att klättra i, dock så var det 3 år sen jag gjorde det!

Samgruppera en GrkPBV tillsammans med ett ARTHUR och det blir besvärligt att lägga granatkastareld på en gruppering eller by... Stämmer det jag fått höra om ARTHUR, av ARTHUR-sytarna, så är ju vi de obestridda ägarna av det mesta inom 8 km radie!

Håller med föregående talare om att GrkPBV90120 är en väldigt trevlig pryttel att klättra i, dock så var det 3 år sen jag gjorde det!

Samgruppera en GrkPBV tillsammans med ett ARTHUR och det blir besvärligt att lägga granatkastareld på en gruppering eller by... Stämmer det jag fått höra om ARTHUR, av ARTHUR-sytarna, så är ju vi de obestridda ägarna av det mesta inom 8 km radie!

Ganska troligt mtp att ARTHUR "ser" allt som rör sig ovanför trädtopparna och har en storlek som är större än en 12,7mm projektil.

(bara läst lite om ARTHUR och pratat med tekn officer på ARTHUR systemet på A9)

Samgruppera en GrkPBV tillsammans med ett ARTHUR

Nu går det inte riktigt till så att man samgrupperar arthur med skjutande enhet. Arthur grupperas så den har fri sikt över området man förväntar sig att FI ska skjuta från, efter att fientlig eld lokaliserats kan man gå över till eldledningsmod och bekämpa dom lokaliserade fi pjäserna.

Grkpbv 90 120 är inte till för att bekämpa mål som upptäcks av Arthur.

Detta beror på ett antal saker men ett par exempel är att den är till för att ugöra bataljonsartilleri för 90/122 bat. Denna uppgift gör att det kan vara svårt att även lösa ut målbämpning som fås via Arthur

Den har också lite för kort räckvidd för att kunna lösa den uppgiften effektivt, för närvarande kan den skjuta ungefär åtta km och i framtiden med ny ammunition cirka en mil, vilket troligen blir lite för kort även det.

De största fördelarna med denna vagn är enligt mig följande:

Splitterskydd

Snabb framryckning och snabb till första skott

MRSI på 14 granater ( I framtiden, idag har de lyckats med 7)

• 1 month later...

En sak jag länge funderat över är om AMOS (SSG120) kan ge direktriktad eld och understödja infanteriet som en IKV. Kom ihåg att jag för många år sedan läste ett arménytt där man beskrev ett nytt ryskt strf (kanske en BTR-typ?) vars huvudbeväpning bestod av en GRK/Kanon. IKV-91 fyllde väl i viss mån funktionen att ge eldunderstöd till inf. men den har ju utgått och jag funderade om inte behovet ändå består. Har läst en del om att amerikanerna i Irak hade stora problem (främst i SIB) av att dom inte hade en ordentlig kanon som kunde ge infanteriet understöd (Abrams kanske inte är lämplig att bekämpa krypskyttar i fönstergluggar, vad vet jag?), och att man önskade att Strykern skulle få ett kanonrör för detta ändamål.

Sedan läste jag på http://www.mss.mil.se/article.php?id=1982 . Där står att "Övriga nyckelförmågor: Direktskjutningsförmåga med huvudbeväpning". Det innebär väl att AMOS just har den förmågan? Att kunna fungera som IKV?

@Maskirovka

Du menar att det inte räcker med en 40mm akan?

Personligen tror jag att det räcker gott och väl och är inte det tanken med pansarskyttet just att dom har en kanon på band och ett skyddsrum att åka runt i?

Kom ihåg att jag för många år sedan läste ett arménytt där man beskrev ett nytt ryskt strf (kanske en BTR-typ?) vars huvudbeväpning bestod av en GRK/Kanon.

Jag skulle gissa att du tänker på 2A70, som är den 100 mm kanon som sitter monterad i bland annat BMP-3, BMD-4 och BTR-90. 2A70 är en lågtryckskanon som kan skjuta på ett närmast grk-liknande sätt, då den har särskilda sikten för detta och en mycket god elevationsförmåga. Den kan dessutom användas för att skjuta pvrb.

@Maskirovka

Personligen tror jag att det räcker gott och väl och är inte det tanken med pansarskyttet just att dom har en kanon på band och ett skyddsrum att åka runt i?

Dessutom finns det inte längre något infanteri att understödja, som inte redan har tillräckligt av den varan.

@Maskirovka

Jag tänkte bara på det när jag läste om amerikanernas problem i Irak när det gällde SIB. Bradleys 25?mm, AT-4, GRG, osv fungerade tydligen inte i alla lägen. Att skjuta PV-robot mot ett mål i en byggnad (som man har sett i en klassisk filmsnutt) är inte heller effektivt, för att inte tala om dyrt. Vad dom ville ha var en enkel, grov kanon som kunde ge rejält eldunderstöd i sådana lägen.

40mm är ju en rejäl skillnad till Bradleys ärtbössa men det kanske inte räcker till i alla lägen?

Om nu AMOS kan skjuta direktriktad eld för att understödja är väl det bara positivt?

Tänk dig själv som irakisk skarpskytt hukandes i ett rum bakom skydd av betong, sandsäckar å all möjlig bråte medan alliansen pepprar dig med pv-rob, pansarskott, grg å allt dom har i sin arsenal men inte kan nå dig för att du ligger i en död vinkel. Åsså rullar en CV-90 upp med dubbla 120mm och spränger kåken i bitar på två röda. Inte vet jag...

Du menar att det inte räcker med en 40mm akan? Personligen tror jag att det räcker gott och väl och är inte det tanken med pansarskyttet just att dom har en kanon på band och ett skyddsrum att åka runt i?

En 100 mm lågtryckskanon lär vara bra mycket bättre för att exempelvis skjuta upp hål i väggar för infanteriet än en 40 mm akan. Jag gissar att 100 mm kanonen även är bättre för allmänt infanteriunderstöd än vad 40 mm akan är, inklusive verkan mot fältbefästningar som skyttevärn och liknande. Man kan ju även göra som ryssarna, som i tornen på sina senaste strf har en 100 mm 2A70 kanon (med pvrb), en 30 mm 2A72 akan och en 7,62mm PKT ksp. Det ger ju viss ökad flexibilitet jämfört med att bara ha en 40 mm akan och en 7,62 mm ksp.

Kom ihåg att jag för många år sedan läste ett arménytt där man beskrev ett nytt ryskt strf (kanske en BTR-typ?) vars huvudbeväpning bestod av en GRK/Kanon.

Jag skulle gissa att du tänker på 2A70, som är den 100 mm kanon som sitter monterad i bland annat BMP-3, BMD-4 och BTR-90. 2A70 är en lågtryckskanon som kan skjuta på ett närmast grk-liknande sätt, då den har särskilda sikten för detta och en mycket god elevationsförmåga. Den kan dessutom användas för att skjuta pvrb.

Det stämmer kanske. Snacka om allt-i-allo system. Kanon/Grk/pv i ett och samma, undrar om den är kass på alla tre eller om det är reko.

intressant vagn är det, fick en privat visning/föreläsning av ett av befälen på utvecklingsenheten, efter det följe vi vagnen under en förmiddag under övning.

bifogar en länk med bilder på vagnen.

Tänk dig själv som irakisk skarpskytt hukandes i ett rum bakom skydd av betong, sandsäckar å all möjlig bråte medan alliansen pepprar dig med pv-rob, pansarskott, grg å allt dom har i sin arsenal men inte kan nå dig för att du ligger i en död vinkel. Åsså rullar en CV-90 upp med dubbla 120mm och spränger kåken i bitar på två röda. Inte vet jag...

en samtidigt om du som krypskytt ligger hukandes i en död vinkel så kan inte du heller verka... OCh det är garanterat bara en tidsfråga innan det är tillräckligt myxcket splitter i det rummet för att du skall vara utslagen...

Om inte annat så kan jag garaantera att AH 64:s kanon nog har tillräckligt med träffsäkerhet för att få en att skita på sig.... Alternativt på natten så finns det garanterat minst en AC130 inom räckhåll... Och där finns det nog med precision för att lösa problemet...

Skämt och sido.... Jag tror att man många ggr vill ha ett vapensystem för varje uppgift ´men i detta fallet borde man kunna lösa det på annat sätt än att bygga et nytt...

Man kan ju även göra som ryssarna, som i tornen på sina senaste strf har en 100 mm 2A70 kanon (med pvrb), en 30 mm 2A72 akan och en 7,62mm PKT ksp.

En kombination med fyra vapensystem, det verkar rörigt.

Jag har noll praktisk erfarenhet men det verkar rimligare att hålla reda på och bli duktig på två system. Undrar hur ryssarna har resonerat? De brukar vara kluriga.

En sak jag länge funderat över är om AMOS (SSG120) kan ge direktriktad eld och understödja infanteriet som en IKV. Kom ihåg att jag för många år sedan läste ett arménytt där man beskrev ett nytt ryskt strf (kanske en BTR-typ?) vars huvudbeväpning bestod av en GRK/Kanon. IKV-91 fyllde väl i viss mån funktionen att ge eldunderstöd till inf. men den har ju utgått och jag funderade om inte behovet ändå består. Har läst en del om att amerikanerna i Irak hade stora problem (främst i SIB) av att dom inte hade en ordentlig kanon som kunde ge infanteriet understöd (Abrams kanske inte är lämplig att bekämpa krypskyttar i fönstergluggar, vad vet jag?), och att man önskade att Strykern skulle få ett kanonrör för detta ändamål.

Sedan läste jag på http://www.mss.mil.se/article.php?id=1982 . Där står att "Övriga nyckelförmågor: Direktskjutningsförmåga med huvudbeväpning". Det innebär väl att AMOS just har den förmågan? Att kunna fungera som IKV?

Alltså, vad är det för fel på IKV:ns efterföljare som infanteriet redan har med sig?

Syftar alltså på Strf9040 precis som dxl gör i något mer förtäckta ordalag...

För övrigt så verkar SSG120:n, enligt den reklam som jag sett, kunna verka med direktriktad eld. Varför man nu skulle vilja det, ställ mängdvagnen där och spara på högviltet...

Fast det e klart, better safe then sorry, händer det så är det väl bra att kunna det med...

För övrigt så verkar SSG120:n, enligt den reklam som jag sett, kunna verka med direktriktad eld. Varför man nu skulle vilja det, ställ mängdvagnen där och spara på högviltet...

Ja, SSG120 har en begränsad förmåga till direktskjutning. På frågan om hur man ska använda den förmågan; Varför inte skaffa granater gjorda av massivt gummi till SSG120? På så vis så skulle man kunna understödja polisen med ett praktiskt vapen vid demonstrationer, kravaller och liknande. Jag tror att även den mest kämpaglade och fulanarkist skulle tappa andan när han/hon får en 120 mm gummigranat i solar plexus. :rocketl:

Syftet med SSG120's förmåga till direktriktad eld är enligt uppgift att vagnen skall ha en självskyddsförmåga.

Riktmedlen var högst rundementära och träffsannolikheten var väl inte den bästa.

Men ett par 120mm bumpa i utpekad riktning lär nog inte borga för det bästa hälsotillståndet hos folket i "the recieving end".