GrodanBoll Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 Vore givetvis grymmt produktivt/destruktivt att kunna skjuta direkteld med en grk. Men hur realistiskt är det att det skall funka? BMP-3s kanom 2A70 som redan har behandlats är väl ett mellanting mellan grk och kanon som A2 (?) redan har påpekat, men hur väl har detta koncept verkligen stått sig internationellt? Jag är inte bra på pansarfordon, men har BMP-3 lösningen sålts utanför Ryssland (om ens det) ännu? Quote
A2Keltainen Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 har BMP-3 lösningen sålts utanför Ryssland (om ens det) ännu? Ja, BMP-3 har exporterats. Dess torn har dessutom exporterats som en separat del för att sättas i andra chassin. Quote
Stella-Polaris Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 Om vi skulle anta att vagnen kan skjuta direktriktad eld upp till 500m så ger det faktiskt en hel del gentimot en vagn som ej kan göra det. Om vagnen är utrustad med HEAT så får den en viss självskyddsförmåga mot strv. I vissa situationer skulle den kunna uppträda som PV vagn om nöden kräver det. Den kan även ge direkt riktat understöd om så skulle behövas. Den kan sätta två 120mm granater i en byggnad, under SIB, och bara behöva exponera sig ett par sek. (bättre än en 122:a kan) Den kan skjuta direktriktad rök på ett sätt som CV90 ej kan Flexibilitet i ett system ger flexibilitet till förbandet och dess chef. Ge Vagnen två Zonrörs granter oxå så grabbarna kan skjuta på HKP Quote
Stella-Polaris Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 BMP-3 har väl till och med sålt ganska bra. Och inte är det bara u-länder som köper. Kuwait och Cypern (grekcyprioterna) för att nämna några.. Vet dock inte om den har någon förmåga att skjuta indirekt om så vore önskvärt. Ryssarnas 2S9 (Anona)och 2S23är nog mer jämförbara med SSG120. Länk Quote
Vc_90 Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 Detta ämne har varit uppe innan (har för mig att det var i samband med en viss Skald..) GRKPBV90120 kommer att ha förmåga att skjuta direktriktat. Syftet med denna förmåga är inte anfallsstrid utan självförsvar. Den kommer även att ha en nätt liten tksp för självförsvar. Om man skall bedriva planerad anfallsstrid genom direktriktad eld med vagnen skulle bla ny/omprogrammerad skjutdator behövas. Dessutom snurrar tornet långsammare än 9040 pga den högre vikten på tornet. (Reservation för ev ändringar sedan min info inhämtades) Quote
The Swede Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Är det möjligt att skjuta med ett eldrör i taget med AMOS eller skjuter man alltid två pärlor åt gången? The Swede Quote
Hornet Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 har bara set vagnen inuti 1 gång men du borde ju kunna ladda manuelt bara i ett av rören Quote
The Swede Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 har bara set vagnen inuti 1 gång men du borde ju kunna ladda manuelt bara i ett av rören Jo, det förstår jag också men det var inte det jag frågade om. Jag omformulerar mig, kan man välja om man vill avfyra endast det ena eldröret trots att båda är laddade eller finns det bara möjlighet att avfyra båda samtidigt? Quote
Erik_G Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 har bara set vagnen inuti 1 gång men du borde ju kunna ladda manuelt bara i ett av rören Jo, det förstår jag också men det var inte det jag frågade om. Jag omformulerar mig, kan man välja om man vill avfyra endast det ena eldröret trots att båda är laddade eller finns det bara möjlighet att avfyra båda samtidigt? Varför skulle man INTE kunna skjuta ett i taget, är det inte så att om man skjuter ETT skott, så skjuter den med rör nr 2 nästa skott? Eller? /E Quote
The Swede Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Varför skulle man INTE kunna skjuta ett i taget, är det inte så att om man skjuter ETT skott, så skjuter den med rör nr 2 nästa skott? Eller? /E Jadu Erik, det är precis det jag försöker få reda på. Var är VC_90 när man behöver honom? (Vilket iofs inte är alltför ofta) :P Quote
Erik_G Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Varför skulle man INTE kunna skjuta ett i taget, är det inte så att om man skjuter ETT skott, så skjuter den med rör nr 2 nästa skott? Eller? /E Jadu Erik, det är precis det jag försöker få reda på. Var är VC_90 när man behöver honom? (Vilket iofs inte är alltför ofta) :P Bara undrade om du hade något särskillt skäl till din undran, för det verkar ju konstigt om man måste panga iväg två itaget.. /E Quote
tikvah Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Tittat igenom de SSG filmer jag har liggande och de skjuter hela tiden dubbleskott på alla genomföranden. Dock vill jag minnas att på premiärvisningen av vagnen i Kusträsk 2002 när de förevisade direkriktad eld. Så skjöt de först den ena granaten, för att därefter målväxla och skjuta den andra granaten på det andra målet. Dock kan de ju ha fulat sig genom att bara ladda med en granat åt gången... Quote
Bushi LG Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Jag vet att det inte är svar på Swedes fråga men jag kan inte riktigt se behovet av att kunna skjuta en granat i taget. På en grkpluton skjuter man aldrig med en pjäs utan i lag (tre pjäser). Undantaget må vara rök och lys. Hela ytbekämpningsprincipen med grk bygger på att placera tre granater (minst) inom en yta av 100x100m. Verkan blir bäst då. Man vill ju ha så många granater som möjligt i målet på en gång. Visst, det är inget svar på Swedes fråga men jag kan inte se behovet (å andra sidan kan ju taktiken ha ändrats ) Quote
The Swede Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Det var inte en fråga om behov utan jag är helt enkelt nyfiken på om det är tekniskt möjligt. Quote
Bushi LG Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Det var inte en fråga om behov utan jag är helt enkelt nyfiken på om det är tekniskt möjligt. Jo, det förstod jag. Jag var visst lite otydlig med det. Tyvärr kan jag ju dock inte hjälpa dig med det (men visst, kan man åka till månen borde man ju för 17 kunna skjuta en granat åt gången med SSG 120). Jag kan bara inte se varför man skuelle lagt in funktionen (som ju borde vara tekniskt möjlig) eftersom behovet inte finns. Men jag förstår vad du menar. Quote
Vc_90 Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 (edited) Inga problem att skjuta ett eldrör i taget. Gäller både direkt och indirekt eld. Har en film du kan få se när man skjuter enkelskott. Men varför liksom? Alla vet ju att det är roligare att vara 2.. Edit: Stavkrupp Edited January 14, 2006 by Vc_90 Quote
The Swede Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Inga problem att skjuta ett eldrör i taget. Gäller både direkt och indirekt eld. Har en film du kan få se när man skjuter enkelskott. Men varför liksom? Alla vet ju att det är roligare att vara 2.. Edit: Stavkrupp Tack, finns det alltså en omställare som gör att man kan välja ett eldrör eller två? Kan man även välja vilket av de två eldrören man vill avfyra? Jag är bara intresserad ur ett rent tekniskt perspektiv, eventuella stridstekniska hänsyn bryr vi oss inte om nu utan nu rör vi oss på niträknarnivå. The Swede Quote
Recommended Posts