Pettersson Posted April 6, 2005 Report Share Posted April 6, 2005 Hejsan. Är ny här och hoppas att detta är rätt avdelning. Har precis kollat på " Rädda menige Ryan " och i början på filmen vid landtigningen så blir amerikanarna beskutna av tyska 88:or, vad är det för ett vapen?? Amerikanarna använder även något för att slå ut 88:orna, något de skruvar ihop till en lång " stav ", vad är det?? Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted April 6, 2005 Report Share Posted April 6, 2005 88: En lv-pjäs i 88 mm som även användes som pv-pjäs. Stav: bangalores= minröjningsladdning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caridon Posted April 6, 2005 Report Share Posted April 6, 2005 lite mer info (och några rättelser till A-W ) 88'an fans i flera olika varianter. från början var den en ren luftvärnspjäs avsed för högtflygande bombare (alla 88'or var utrustade med extremt komplicerad mekanisk "sikta framför" utrustning.) Under frankrike kampanjen råkade Rommel ut för en stor styrka med britiskt pansar. britterna slog ut stora delar av dom tyska pansartrupperna men stoppades av det tyska luftvärnet. Rommel utnytjade 88-an framgångsrikt under hela afrikakampanjen och mot efter ett tag så insåg generalstaben att man kunde skapa en AT wersion av 88'an (AA versionen hadde väldigt hög siluett ) Man började även sätta 88-an på stridsvagnar. (Tigern är den mest kända.) slutligen så användes 88'an som improviserat artileri (men det bygdes inget speciellt system för detta) 88'an sattes även på ett otal olika varianter av fordon (allt från lastbilar till pråmar) då olika befälhavare testade lösningar. se http://www.wargamer.com/Hosted/Panzer/88mm.htm för lite exempel. AA versionen hette "88mm Flak 18" (FLugzeugAbwehrKannone) AT versionen hette "88mm Pak 43/41" Tankversionen hette "88mm KwK 36 L/56" (kom fler tror denna var första) lite bilder. AA versionen http://www.clash-of-steel.co.uk/gallery/pa...IWM_88_rear.jpg AT versionen. http://www.resistanceandliberation.com/images/media/16.jpg översiktsbok om 88'an http://modelingmadness.com/others/books/hood88.htm /C - som GILLAR 88'an i Steel Panthers spelet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted April 6, 2005 Report Share Posted April 6, 2005 lite mer info (och några rättelser till A-W ) På vilket sätt har jag fel? 88'an fans i flera olika varianter. från början var den en ren luftvärnspjäs avsed för högtflygande bombare (alla 88'or var utrustade med extremt komplicerad mekanisk "sikta framför" utrustning.) Under frankrike kampanjen råkade Rommel ut för en stor styrka med britiskt pansar. britterna slog ut stora delar av dom tyska pansartrupperna men stoppades av det tyska luftvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted April 6, 2005 Report Share Posted April 6, 2005 Jo som sagt: "88:an" (tyskarna kallde den självfallet acht-komma-acht) var från början avsedd som en lv-pjäs. Som sådan var den i ordets rätta bemärkelse tämligen medelmåttig. Senast under det spanska inbördeskriget så kom man på att pjäsen även kunde användas mot pansar. I modifierad form kom den även att användas i Tiger-stridsvagnen. 8,8cm FlaK L/56 fick tämligen oförtjänt ett väldigt rykte om sig som en stridsvagndödare i Nordafrika då britterna förlorade en hel del vagnar till tyska 7,62cm kanoner (erövrade i sovjet), italienska 90mm och 102mm-pjäser, samt ett mycket begränsat antal 8,8cm FlaK L/56. Britterna verkar helt sonika ha identifierat alla pv-pjäser som hade stor räckvidd som "88:or". Tigern fick lite samma rykte i den s.k. "Tiger-frossan", då allierade soldater ofta verkar ha identifierat Pzkw III:or och Pzkw IV:or som Tigrar. Sedemera utvecklade man i Tyskland en ny generation "88:or" med längre eldrör (L/71) och grövre hylsor (man utvecklade två olika typer av hylsor till 8,8cm L/71, varav en var specialicerad för stridsfordon). Dessa pjäser kom att användas i luftvärns, pansarvärns, stridsvagns och pvkv-versioner. Efter landstigningarna i Normandie så fortsatte de allierade soldaterna att missta allehanda tyska pjäser för att vara "88:or", t.ex. 7,5cm-pvpjäser och 10,5cm-haubits. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Tilläggas kan att eftersom 88:an ursprungligen var en luftvärnskanon så hade den ganska avancerad siktesoptik och instrument för avståndsbedömning, och kunde därmed slå ut fientliga stridsvagnar på extremt långa avstånd (upp till 4 kilometer påstås det). Genomslagskraften var tillräckligt bra för att slå ut samtliga allierade stridsvagnar på över 1 kilometer. "88:an" (tyskarna kallde den självfallet acht-komma-acht) var från början avsedd som en lv-pjäs.Som sådan var den i ordets rätta bemärkelse tämligen medelmåttig. Tillräckligt bra för att utgöra stommen i tyska luftförsvaret under hela kriget... C:a 10,600 kanoner som mest 1944. De allierade förlorade förmodligen fler flygplan på grund av 88:an än något annat enskilt tyskt vapensystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 "88:an" (tyskarna kallde den självfallet acht-komma-acht) Näe. Det är inte uppfattningen jag fått genom litteraturen. Tyskarna benämnde den "Acht-acht" och inte "Acht-komma-acht". Eftersom kalibrar över 20mm mäts i centimetrar (i Sverige) så borde det ha varit så. Men, jag framhävdar i min besserwisserhet, att det är fel. Bara mina nie (onödliga´) ören som inte fick diskussionen att gå framåt, men som ändock bidrog till kuriosan kring pjäsen. (Om jag nu har rätt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Kan tilläga att Bofors var med och utveklade den berömda 88:an. http://www.worldhistory.com/wiki/8/88-mm-gun.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 (edited) "88:an" (tyskarna kallde den självfallet acht-komma-acht) Näe. Det är inte uppfattningen jag fått genom litteraturen. Tyskarna benämnde den "Acht-acht" och inte "Acht-komma-acht". Eftersom kalibrar över 20mm mäts i centimetrar (i Sverige) så borde det ha varit så. Men, jag framhävdar i min besserwisserhet, att det är fel. Bara mina nie (onödliga´) ören som inte fick diskussionen att gå framåt, men som ändock bidrog till kuriosan kring pjäsen. (Om jag nu har rätt). För att utöka så spreds detta över till de Allierades sida, där "ach komma acht / Acht Acht" helt normalt blev "Ack Ack". En term för luftvärn som lever och frodas än idag. :P Även om denna twist sägas vara inkorrekt av vissa. Har iaf ett exempel som hävdar att det kom därifrån och han har fler flugna uppdrag över Tyskland än de som säger emot, även om det är främst engelsmännen som knorrar. De började med termen före 88an dök upp (bokstavering för A var då Ack, så AA= Ack Ack). Edited April 7, 2005 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caridon Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 lite mer info (och några rättelser till A-W ) På vilket sätt har jag fel? 88'an fans i flera olika varianter. från början var den en ren luftvärnspjäs avsed för högtflygande bombare (alla 88'or var utrustade med extremt komplicerad mekanisk "sikta framför" utrustning.) Under frankrike kampanjen råkade Rommel ut för en stor styrka med britiskt pansar. britterna slog ut stora delar av dom tyska pansartrupperna men stoppades av det tyska luftvärnet. Jag tolkade ditt uttalande som att 88'an endast producerades som LV pjäs men ibland användes i andra roller. Dvs att den inte PRODUCERADES som AT pjäs. Det var det jag tyckte var fel. men det kan vara jag som läser dåligt på kvällarna (skyller på trötthet ) /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pettersson Posted April 7, 2005 Author Report Share Posted April 7, 2005 Wow, vilka svar, mycket imponerad, hur funkar " bangalores " prylarna då?? I filmen så skruvar dom ihop dom till en lång stång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Använde inte de allierade även ordet flak för luftvärn, som ju är tyska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Använde inte de allierade även ordet flak för luftvärn, som ju är tyska? Jo, det blev ett mer modernt uttyck och därmed mer praktiserat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 De allierades användning av det tyska ordet "flak" lever kvar fortfarande i ordet "flak jacket" för skyddsväst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 De allierades användning av det tyska ordet "flak" lever kvar fortfarande i ordet "flak jacket" för skyddsväst. Kopplingen skyddsväst-luftvärn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Skyddsvästar som användes av bombflygsbesättningarna under andra världskriget kom att kallas flak jackets då deras primära syfte var att skydda mot splitter från det tyska luftvärnet, dvs flak. När skyddsvästar nådda andra typer av förband hängde namnet med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Skyddsvästar som användes av bombflygsbesättningarna under andra världskriget kom att kallas flak jackets då deras primära syfte var att skydda mot splitter från det tyska luftvärnet, dvs flak. När skyddsvästar nådda andra typer av förband hängde namnet med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Elstot Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Kan tilläggas att 88an hade den stora fördelen att den hade så overhört hög projektilhastighet (1000m/s om jag inte missminner mig) vilket både hjälpte den att kunna skjuta långt, hårt (pansarbrytande), samt att i kombination med tyskarnas finfina optiska riktmedel kunde skjuta påå rätt på långa avstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 De allierades användning av det tyska ordet "flak" lever kvar fortfarande i ordet "flak jacket" för skyddsväst. ...när de inte kallades Mae-Vests Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 Wow, vilka svar, mycket imponerad, hur funkar " bangalores " prylarna då?? I filmen så skruvar dom ihop dom till en lång stång. Bangalore är en stad i Tamil-nadur området i södra Indien. Eller var det sånna här du tänke på? http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/bangalore.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted April 7, 2005 Report Share Posted April 7, 2005 De allierades användning av det tyska ordet "flak" lever kvar fortfarande i ordet "flak jacket" för skyddsväst. ...när de inte kallades Mae-Vests Mja var inte Mae-vests den uppblåsbara livvästen ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Flak är väl egetligen en förkortning av tyskans "Flieg -nånting, nånting-kanonungenentjolhaopsan"...ungefär..kommer aldrig att få stavning rätt så be mig inte försöka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 Flak är väl egetligen en förkortning av tyskans "Flieg -nånting, nånting-kanonungenentjolhaopsan"...ungefär..kommer aldrig att få stavning rätt så be mig inte försöka. Fliegerabwehrkanonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 AA versionen hette "88mm Flak 18" (FLugzeugAbwehrKannone)AT versionen hette "88mm Pak 43/41" Tankversionen hette "88mm KwK 36 L/56" (kom fler tror denna var första) Lite längre upp står detta... ;) Pak står f.ö. för PanzerAbwehrKanone och KwK för Kampfwagen Kanone. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted April 9, 2005 Report Share Posted April 9, 2005 Har alltid undrat varför man inte använde KwK 36 L/56 i ett Pz IV chassi typ stormkanon eller pansarjägare. Visst kom ju Nashorn (Hornesse) med L/71 pjäsen men gjodes det några försök att få en 88:a under pansarskydd påPZ IV chassit? Man tycker ju att KwK 36 L/56 borde gått att montera tornlöst. Dessutom borde det gett en hel del extra jämfört med en 7,5 L/48 som stormkanonerna och tidiga jagdpanzer IV använde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Har alltid undrat varför man inte använde KwK 36 L/56 i ett Pz IV chassi typ stormkanon eller pansarjägare. Visst kom ju Nashorn (Hornesse) med L/71 pjäsen men gjodes det några försök att få en 88:a under pansarskydd påPZ IV chassit? Troligtvis blev pjäsen för tung för PzIV-chassit. Nashorn använde inte Pz IV chassi utan hade ett särskilt utvecklat chassi där man bland annat hade flyttat fram motorn för bättre viktfördelning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Har alltid undrat varför man inte använde KwK 36 L/56 i ett Pz IV chassi typ stormkanon eller pansarjägare. Visst kom ju Nashorn (Hornesse) med L/71 pjäsen men gjodes det några försök att få en 88:a under pansarskydd påPZ IV chassit? Troligtvis blev pjäsen för tung för PzIV-chassit. Nashorn använde inte Pz IV chassi utan hade ett särskilt utvecklat chassi där man bland annat hade flyttat fram motorn för bättre viktfördelning. Visste inte att man flyttar motorpaketet på Nashorn. Men man lyckades ju montera en 10,5:a (haubits). Men det kanske är stor skillnad på rekylen? Rent vilktmässigt borde ju 7,5 L/70 vara ungefär samma som 8,8 L/56. jag har inte ens läst någonstans att man provade eller disskuterade att montera en 8,8 i Pz IV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Flak betyder Fliegerabwehrkanonen på tyska, ungefär som LuftVärnsKanon. Flak på engelska (amerikanska) är slang för splitter, därav flakjacket. Man skall skila på äpplen och päron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Jagdpanzer IV med en 75mm L/70 kanon fanns ju den kanonen har överlägsen balistik jämfört med 88 L/56 och du får in fler 75mm granater i fordonet än 88mm. JagdPanther hadde dock 88mm L/71. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 En mer intressant version a pvvagn på IV chassis är ju 10.5cm K18 auf Panzer Selbstfahrlafette IVa som byggdes redan 1941. Jag har läst flertalet nyare böcker som påpekar att den stora vagnsdödaren var 10.5 och inte 88an. Myten om 88an verkar relativt överdriven. Ack-ack har jag för mig användes redan under VKI. Kommer inte från acht-acht eller liknanade utan från Brittiska signalisters/telefonisters uttal av AA, dvs anti-aircraft (där vi skulle säga adam-adam under liknande omständigheter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts