Forumsledning henke Posted February 11, 2005 Forumsledning Report Posted February 11, 2005 Finns det nån lista på vad Divisioner, Brigader och bataljonerna heter? Har letat på Mil.se ORGANISATION och det man får fram ur insatsorganisationen är bara vilka MD, Grupper, etc som finns. Inte specifika namn; såsom 1:a Amfibie bataljonen, 3:e pansarbrigaden, osv annars är det bara grundorganisationens regementen och förband. Har i en annan tråd hittat antalet av resp förbandstyp för olika År och när /om de avvecklas, typ 2 st FH77B bataljoner, men inte namnen på dem. Jag vill alltså veta vad de olika enheterna heter. Nån som vet? Quote
Guest strvkomp Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 (edited) Tja... Mitt kompani heter 33:e stridsvagnskompaniet. Det är således det tredje stridsvagnskompaniet i den tredje pansarbatljonen. [Censur]Kan du av det luska ut vad briganden heter så kan du säkert där även hitta resterande namn. Kanske... Edit: Antar att namnen på cheferna för resp krigsplacerad enhet inte är officellt Tack ändå. Edited February 11, 2005 by henke Quote
jonte72 Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Det finns snart inga Brigader eller fördelningar (divisioner) kvar.....endast bataljonsförband och bataljonsstridsgrupper. Quote
Skuggan Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 haubitsbataljonerna (77B) heter Svea, Wendes, Wermlands och Göta Artbat. undertecknad tillhör Svea, i år utbildas Wermlands. Quote
GRK_BOC Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Det du ska leta efter är något som heter FALA : Fasta Anropssignaler för Lägre förband Armén. Där står nog allt du letar efter. Quote
Forumsledning henke Posted February 12, 2005 Author Forumsledning Report Posted February 12, 2005 Tack! FAL-A fanns att tanka ner i PDF på MSS-sida http://www.mss.mil.se/attachments/fala.pdf Quote
Fu Johanson Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 (edited) Som kommentar till artilleribataljonerna, de har (hade?) även en numrering utöver namnen. Wendes bataljon som utbildades 2001-2002 var 27. divisionshaubitsbataljonen (divhaubbat). Edit: Nu blev jag osäker, kan ha varit 29 istället för 27. Ska se om jag kan hitta det i mina papper. Edited February 12, 2005 by Fu Johanson Quote
KD803 Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Det du ska leta efter är något som heter FALA : Fasta Anropssignaler för Lägre förband Armén. Där står nog allt du letar efter. Fast FAL-A är bara anropssignaler. Där framgår inte vad olika brigader m fl hade för beteckningar. VJ är första bataljonen i alla brigader... Quote
markus2005 Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Finns det nån lista på vad Divisioner, Brigader och bataljonerna heter?Har letat på Mil.se ORGANISATION och det man får fram ur insatsorganisationen är bara vilka MD, Grupper, etc som finns. Inte specifika namn; såsom 1:a Amfibie bataljonen, 3:e pansarbrigaden, osv annars är det bara grundorganisationens regementen och förband. Har i en annan tråd hittat antalet av resp förbandstyp för olika År och när /om de avvecklas, typ 2 st FH77B bataljoner, men inte namnen på dem. Jag vill alltså veta vad de olika enheterna heter. Nån som vet? Jag vet inte riktigt vilka namn du är ute efter. Det gjordes skillnad på grundutbildningsförband och krigsförband. Krigsförbanden hade normalt bara [nummer.förbandstyp]. Sedan fanns det mer eller mindre officiella smeknamn. Nu är det grundutbildningsförband (namn) och insatsförband, typ LA 02. Hur det blir i framtiden får vi väl se. Jag vet att IB1 kallades Gula brigaden. Den enda armédivision vi haft (har) är 1.mekdiv. /Johan Quote
Krook Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Nu är det grundutbildningsförband (namn) och insatsförband, typ LA 02. Hur det blir i framtiden får vi väl se. Jag vet att IB1 kallades Gula brigaden. Den enda armédivision vi haft (har) är 1.mekdiv. /Johan Nåja, det är en sanning med modifikation. Vissa krigsförband är faktiskt kvar. Innan Divisionsbegreppet anammades i FM hade vi ett gäng Fördelningar av i stort sett motsvarande styrka. 2, 6 och 13. Fördelningen övade under min slutövning. Men vad brigaderna i dessa fördelningar hette, det vete håken. Svea Livgardesbrigaden kallades mycket riktigt för Gula Brigaden sedan 1630-talet (möjligen även något tidigare) Göta Livgardes brigad var då den Blå Brigaden. /Krook Quote
Pete Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 NB5 heter/kallas för Fältjägarbrigaden. Quote
JTS Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 NB5 heter/kallas för Fältjägarbrigaden. I 5 kallas för Fältjägarregementet. NB 5 finns inte längre. Quote
Zizka Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Skrev detta i ett inlägg för ett tag sedan. En liten hänvisning till brigader under kalla kriget. Det är lite som tio små negerpojkar...tillslut finns ingen kvar... I boken "Gotlands Beredskap under kalla kriget 1949-1989" av Bengt Hammarhjelm finns under bilaga 1 följande noterat: // Sveriges brigader enligt 1949 års krigsorganisation. Ast/O H 67:19 490428, 500220, 500422 samt angående pansarbrigaderna Ast/O 67:40 481206. IB 1 Gula brigaden/Livgardes IB 2 Värmlandsbrigaden IB 3 Livbrigaden IB 4 Grenadjärbrigaden PB 5 Göingebrigaden PB 6 Blå brigaden PB 7 Malmöhus-/Södra Skånska brigaden PB 8 Hässleholms-/Skånska dragonbrigaden PB 9 Skaraborgsbrigaden PB 10 Södermanlandsbrigaden IB 11 Kronobergsbrigaden IB 12 Jönköpings-/Smålandsbrigaden IB 13 Dalabrigaden IB 14 Hälsingebrigaden IB 15 Västgötabrigaden IB 16 Hallandsbrigaden IB 17 Bohusbrigaden IB 18 Gotlandsbrigaden IB 19 Norrbottensbrigaden IB 20 Västerbottensbrigaden IB 21 Ådalsbrigaden IB 25 Fältjägarbrigaden IB 26 Kristiandsbrigaden IB 28 Upplandsbrigaden IB 33 Närkebrigaden IB 34 Östgötabrigaden IB 35 Härjedalsbrigaden IB 37 Skånebrigaden IB 38 Västmanlandsbrigaden IB 41 Blekingebrigaden IB 42 Kalmarbrigaden IB 43 Kopparbergsbrigaden IB 44 Gästrikebrigaden IB 45 Vänersborgsbrigaden IB 46 Västkustbrigaden IB 47 Göteborgsbrigaden IB 50 Lapplandsbrigaden IB 51 Ångermanlandsbrigaden Summa: 38 brigader enligt 1949 års krigsorganisation. Quote
markus2005 Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Nu är det grundutbildningsförband (namn) och insatsförband, typ LA 02. Hur det blir i framtiden får vi väl se. Jag vet att IB1 kallades Gula brigaden. Den enda armédivision vi haft (har) är 1.mekdiv. /Johan Nåja, det är en sanning med modifikation. Vissa krigsförband är faktiskt kvar. Innan Divisionsbegreppet anammades i FM hade vi ett gäng Fördelningar av i stort sett motsvarande styrka. 2, 6 och 13. Fördelningen övade under min slutövning. Men vad brigaderna i dessa fördelningar hette, det vete håken. Svea Livgardesbrigaden kallades mycket riktigt för Gula Brigaden sedan 1630-talet (möjligen även något tidigare) Göta Livgardes brigad var då den Blå Brigaden. /Krook Glöm inte 4.fördelningen. Arméfördelningarna var förutom ett taktiskt förband även regionala produktionsledare, som beställde förband, birgader, fristånde bataljoner och kompanier. Brigaderna i fördelningarna var i huvudsak från de grundutbildningsförband (lokala produktionsställen) som fanns inom det tänkta taktiska området. Va fint det var (är) med en industriell inriktning på FM. "Spela Produktionsställets marsch!" 4.förd hade IB1, MekB10 och NB 13 om jag inte minns helt fel. (Ingick IB4 där också?) Militärområdena var den operativa nivån som skulle samordna insatser (Marin, Armé och Flyg förband) inom ett operationsområde. Det här med namn är vanskligt, man måste nog bestämma sig för en tidsperiod. Gula brigaden har ju haft namn som MekIB 1 och IB 1 i olika turer. Att Göta Livgardes var den Blå visste jag inte. Jag trodde att det gula kom ifrån infanteriets färg - Gul. Måste varit roligt att ha utbyte med engelsktalande: "Hello I'm from the Yellow brigade..." Quote
Krook Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Att Göta Livgardes var den Blå visste jag inte. Jag trodde att det gula kom ifrån infanteriets färg - Gul. OT: Både den Gula, den Blåa och den Gröna brigaden var infanteribrigader under det 30-åriga kriget. Dock så tror jag att Göta Livgarde tog namnet "den blåa brigaden" i efterhand för iaf östgötarna ingick i "den Svenska brigaden" 1632. Slut OT. /Krook Quote
simon Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Var det inte så att vår käre henke ville veta dagens namn, på dagens "krigsförband"(i den mån de finns öht)? Quote
Isgubbe Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Var det inte så att vår käre henke ville veta dagens namn, på dagens "krigsförband"(i den mån de finns öht)? Jo jag tror det om jag inte läste helt fel. Tyvärr är det nog inte så många som kan svara på det idag inte ens på Hkv. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig lite utan att de ska skära än mer innan man hunnit se effekterna av omorganisationen. Quote
markus2005 Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Var det inte så att vår käre henke ville veta dagens namn, på dagens "krigsförband"(i den mån de finns öht)? Jo jag tror det om jag inte läste helt fel. Tyvärr är det nog inte så många som kan svara på det idag inte ens på Hkv. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig lite utan att de ska skära än mer innan man hunnit se effekterna av omorganisationen. Jag hoppas att C KRI kan det... Krigsförbandsledningen Quote
106 Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 4.förd hade IB1, MekB10 och NB 13 om jag inte minns helt fel.(Ingick IB4 där också?) IB4 borde ingått i 14.förd eftersom fördelningsstaben låg på samma regementsområde. Quote
Hans Engström Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 (edited) Förr (dvs det jag är medveten om,ca 1970-1999) benämndes generellt sett skyttebataljoner helt enkel tefter deras chefers namn (kan tänkas vara en kvarleva från de gamla regementsnamnens tid). Man kunde då även tillföra ett 'inofficiellt' namn eller beskrivning. 3. Nskbat vid NB35, Fältjägarbrigaden var 1993 'Bataljon Kristiansson'. De la sig till med namnet 'De djärva' och antog ett svart kors på grön botten i ett sköldformat märke som igenkänningssymbol.Har noterat att någon forumsmedlem har ett modifierat sådant märke som sin avatar. Fördelningar hade även de namn, osäkert på hur officiella dessa ansågs vara. 2.Fördelningen (bestående av NB35 Fältjägarbrigaden, NB51 Ångermanlandsbrigaden, 2. Norrlandsartilleriregmentet samt ett otal olika fördelningsförband) hade som sitt namn 'Vargafördelningen' under Öv.1 Ankarcrona. Om namnet på artreg ovan är jag lite osäker. Vad gällde lokalförsvarsförband så såg i vart fall jag aldrig till några namn på lägre nivå, endast numreringar. Det foskkomp jag var kvm på ett kort tag hette 222. men ingick i en organisation som hette 'Stridsgrupp Norr' inom Fo:t. [Editerad pga slarv, 4. när det var 2.och 21 istället för 51,tänkte nog på regemntsnummret] Edited February 13, 2005 by Hans Engström Quote
jonte72 Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Ångermanladsbrigaden hette NB51, inte NB21.... Quote
Isgubbe Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Var det inte så att vår käre henke ville veta dagens namn, på dagens "krigsförband"(i den mån de finns öht)? Jo jag tror det om jag inte läste helt fel. Tyvärr är det nog inte så många som kan svara på det idag inte ens på Hkv. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig lite utan att de ska skära än mer innan man hunnit se effekterna av omorganisationen. Jag hoppas att C KRI kan det... Krigsförbandsledningen Jag önskar att de kunde det. Men om inte politikerna gör helt om så kanske snart... Quote
macken Posted June 26, 2006 Report Posted June 26, 2006 Var det inte så att vår käre henke ville veta dagens namn, på dagens "krigsförband"(i den mån de finns öht)? Jo jag tror det om jag inte läste helt fel. Tyvärr är det nog inte så många som kan svara på det idag inte ens på Hkv. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig lite utan att de ska skära än mer innan man hunnit se effekterna av omorganisationen. Jag hoppas att C KRI kan det... Krigsförbandsledningen Jag önskar att de kunde det. Men om inte politikerna gör helt om så kanske snart... På vilka orter mobliserade NB35 , I5´norrlandsskyttebataljoner, som i organisation 85 var 4 stycken. Någon som vet och kan. Man behöver inte vara för ingående exakt vart förråden fanns, men ort kan vara intressant att veta. Quote
Krigsmakten Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 De namn som florerar inom försvarsmakten idag har sällan någon koppling till en krigsorganisation, Isgubben har rätt. Sannolikt finns inte en krigsorganisation utan endast en kuppberedskap. FALA är ett minne från den gamla goda tiden, men var aldrig avsedd för annat än övning. Minns ni minnesramsorna? Brigad och fördelningsstrukturen är upplöst och FO:na är nedlagda. Att göra sin värnplikt idag måste vara en konstig upplevelse, den dag ni skall försöka försvara landet är ni dödens lammungar. Läget är hopplöst men inte uppgivet. Quote
simon Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 FALA är ett minne från den gamla goda tiden, men var aldrig avsedd för annat än övning. Minns ni minnesramsorna? FAL-A används så vitt jag vet fortfarande. Vad skulle isåfall användas istället för fastställd FAL-A i händelse av krig? Quote
Lt.E Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 ...FALA är ett minne från den gamla goda tiden, men var aldrig avsedd för annat än övning. Minns ni minnesramsorna? ... Menar du Quinnor Rakar S.... ? Quote
viceKorpralen Posted July 2, 2006 Report Posted July 2, 2006 Finns det nån lista på vad Divisioner, Brigader och bataljonerna heter?Har letat på Mil.se ORGANISATION och det man får fram ur insatsorganisationen är bara vilka MD, Grupper, etc som finns. Inte specifika namn; såsom 1:a Amfibie bataljonen, 3:e pansarbrigaden, osv annars är det bara grundorganisationens regementen och förband. Har i en annan tråd hittat antalet av resp förbandstyp för olika År och när /om de avvecklas, typ 2 st FH77B bataljoner, men inte namnen på dem. Jag vill alltså veta vad de olika enheterna heter. Nån som vet? Brigden jag tillhorde kallades for Kalix Brigaden - en sk Norrlands Brigad...mer vet jag inte Quote
simon Posted July 2, 2006 Report Posted July 2, 2006 Skulle Krigsmakten kunna komma med ett svar på min fråga? Quote
Term Posted July 20, 2006 Report Posted July 20, 2006 (edited) När jag gjorde lumpen 98-99 bestod 13.Förd av MekB 7, MekB 8, MekB 9, IB 12 och IB 16 plus diverse Fördelningsförband! Edited July 20, 2006 by Term Quote
Recommended Posts