Jump to content

Boonie-hat.....


SADDO

Recommended Posts

Lite ironi: FSJ vs. Bassäk.

 

Delar av soldaterna på FJS skulle skaffa en Bonnie-hatt för att mucka med Bassäk vid nästa encounter. Låt se vad som händer.

Gör väl inget om dom har en Bonnie-hatt. Vi har inte sådana =)

 

Det gäller å skilja på kukar&morötter :D

 

Och, föresten tack för informationen :D Då slipper vi hetsa upp oss på nästa övning med dom :P Nu när vi vet vad som komma skall. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. payne

Jag provar igen,

www.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=193509

Tyvärr jag kunde inte få in bilden,här är adressen.

pröva igen!

 

Nä, de va ju fan.. funkar inte med den adressen tydligen.

 

/Ing

Link to comment
Share on other sites

Nej det gör ingen soldat, men en boonie i djungelmiljö leder till ett högre bibehållet stridsvärde och därmed en bättre fungerande soldat.I en enhet som endast består av 6 man är det en procentuell ökning som inte kan negligeras.

 

Att sedan folk kutar runt i svenska diton pga tuffhetsgrad är en annan sak, som jag inte riktigt förstår.

 

Har använt bassäk hatten många gånger (trots att alla skrattade åt mig då jag visade att den har öronlappar) och anser att den är mycket bra.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har svenska försvaret skaffat fram en vettig fält mössa. Man kan ju bara se runt i världen vilka som använder typ booniehat alt bassäkhatt. Jag köpte en bassäkhatt från recon för 7 år sen. Klockrent köp. Ok att den inte är reglementerad för Hv men vår plutch tycker att i skogen är det ok.

 

Ropen skalla !  Boonie åt alla !  :)  :)

Link to comment
Share on other sites

Vilket j*vla tjöt om ett förbannat tygstycke!!! :angry::D

:angry:

 

Är trött på folk som ska ha vissa persedlar bara för det ska se tufft och ballt ut. Har sett folk(både Yoff, HV och FBU) stå på förrådet och prova ut persedlar framför en spegel som om det vore någon j*vla modevisning pågång.

Kläderna skall sitta bra och vara funkis, dock behöver man inte se ut som om man har ramlat ur en UFFcontainer.

Och på utlandstjänstgöring så skall man tänka sig för en extra gång innan man visar upp sig i något nytt och hur man bär det. Då man faktiskt representerar Sverige och man ska ge ett bra intryck. :sneaky2

 

 

Jag har själv länge funderat på att införskaffa en mössa/hatt modell boonie/bassäk, att ha i skogen. Varför behöver jag knappast säga, för det har redan räknats upp här flera gånger. :)

Finns dock en tvekan kvar då det finns vissa som missuppfattar och inte förstår den praktiska fördelen med ett sådant tygstycke...

 

Ber om ursäkt för något arga ton :0 nu har jag lugnat ner mig :D

Link to comment
Share on other sites

Den här frågan är lite OT men eftersom alla diskuterar olika sorters persedlar här så tänkte att den är onödigt att starta en ny topic enbart för den här frågan:

Hur är det med dom här sydda namskyltarna i lumpen får man använda en sådan o sy på uniformen???

 

//Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Bassäkshatten har bytt namn från "Basjägarhatt" till "Fälthatt kamo" enligt nya UniR FM. Kanske för att göra en markering.

"Basjägarhatt" ??

 

Den har väl alltid hetat "Fälthatt M/92" (eller va det M/93) ?

 

Liksom "Basjägarhatt" Vi är inget jägarförband.

Link to comment
Share on other sites

Såja, såja Doyle. Det räcker med "fiskehatten" på de där flottisterna som käkat "skogsanabola" tycker jag.....;)

 

Dags för inryck snart va? Du, hur sköter sig Lt Sunesson och Lt Håkansson(oxå gamla lumparpolare). I lumpen var dom av minst sagt skilda karaktärer och jag har inte haft förmånen att träffa herrarna ifråga, i tjänsten, sedan lumpen.....

 

Du förresten, svaret kan du ta i ett privat mess. till mig istället för på forumet.

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Just vad FM behövde mer "jägare" NÄ jag har stor respekt för bassäk (och jag har övat mot dom)....

 

Ni måste också förstå att JÄGARE är ett offensivt förband medan BasSäk är ett deffensivt förband.

 

Därför blir jag lite förvirrad av termen "Flygbasjägare" Skall dom försvara planen eller skall dom ta dom???

 

Men bra är dom, jag vet jag har fått pisk av dom men även piskat dom...

Link to comment
Share on other sites

Därför blir jag lite förvirrad av termen "Flygbasjägare" Skall dom försvara planen eller skall dom ta dom???

Eh, vi skall ju försvara planen... :)

Dock ser man inte så mycket av dem som fbj... (enl. Bas 90 systemet)

Håller med om att det är en rätt kass formulering, det låter väldigt hemmabyggt.

Men jag är FLYGBASJÄGARE, och väldigt stolt över det :)

 

Btw, som jag utbildades (återigen Bas90) så är vi ju rätt offensiva, vi letar/spårar ju upp fi och slår ihjäl dem, är inte det offensivt så vet jag inte riktigt vad som är offensivt?

"search and destroy"....

Link to comment
Share on other sites

Därför blir jag lite förvirrad av termen "Flygbasjägare" Skall dom försvara planen eller skall dom ta dom???

Eh, vi skall ju försvara planen... :D

Dock ser man inte så mycket av dem som fbj... (enl. Bas 90 systemet)

Håller med om att det är en rätt kass formulering, det låter väldigt hemmabyggt.

Men jag är FLYGBASJÄGARE, och väldigt stolt över det :)

 

Btw, som jag utbildades (återigen Bas90) så är vi ju rätt offensiva, vi letar/spårar ju upp fi och slår ihjäl dem, är inte det offensivt så vet jag inte riktigt vad som är offensivt?

"search and destroy"....

Klart du skall vara stolt!!!

 

Men enligt en engelsk militär ordbok är jägare soldater som spanar och strider på fiendens djup. Och jag hoppas inte vi landar ner våra svin dyra JAS bakom fiendens linjer??? Men jag förstår er, men namnvalet som skedde 1987 är olyckligt, ni är ju antijägare (fråga mig jag vet "Hasslösa 1990")

 

Och förövrigt gillar jag inte termen MPJ heller

Link to comment
Share on other sites

På kaserngården (motsv.) bär jag basker.....

 

I vagnen använder jag Telehjälm 9A....

 

I skogen bär jag kevlar- hjälm....

 

"Finns det ngt. splitterskydd (motsv.) att lägga in i Boonie-hatten? om det gör det så kan jag tänka mig att det finns ngt. syfte med den..." ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att B-hatten kan vara bra pga att den är väldigt lätt (lättare än 59-mössan iaf), bra solskydd, bra regn skydd osv.

Men för min del så tror jag att 59-mössan passar alldeles utmärkt. Vid skarpt läge så bärs väl ändå hjälm ???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Doyle!

 

Jag håller med dig. Bassäkhatt för Bassäk och Utlandstyrkorna. Andra:Av persedel och bestraffning!

 

Jag har gjort GSU på samma ö med Bassäk. Och jag har aldrig sett så glada killar när dem fick sin hatt.

 

Ska inte klanka ner på andra förband som får sina baskrar och annat efter sina UBK.

 

Vad säger är att vissa förband ska sina saker för sig och resten sköter sig själva.

(kommer säkert att få världens påhopp nu men så är saken i mina ögon.) :)

Link to comment
Share on other sites

JaJa.

Jag fick min basker på K3 och nu skall ju alla förband ha basker.

 

Inte lipar jag för det. Vet ju vad jag gjort för att förtjäna den.

Samma för Bassäk dom vet ju vad dom gjort.

Om nu booniehatten skulle bli ett allmänt fältplagg så får dom behålla bassäkhatten och alla andra har boonie.

Då skulle alla vara nöjda och glada. :P

Link to comment
Share on other sites

Doyle!

 

Jag håller med dig. Bassäkhatt för Bassäk och Utlandstyrkorna. Andra:Av persedel och bestraffning!

 

Jag har gjort GSU på samma ö med Bassäk. Och jag har aldrig sett så glada killar när dem fick sin hatt.

 

Ska inte klanka ner på andra förband som får sina baskrar och annat efter sina UBK.

 

Vad säger är att vissa förband ska sina saker för sig och resten sköter sig själva.

(kommer säkert att få världens påhopp nu men så är saken i mina ögon.) :navy:

För tydlighets skull så har då inte US bas(säk)hatt utan "Fälthatt Kamo"...

 

Edit:

Jaha... Tvåa...

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Ja det där med att man får saker för det man uträttat kommer väl alltid att vara ett argument för att bashattar och baskrar ska förbehållas några få. Men då måste vi gå till enad front mot Garderoben som säljer både kustjägarnas treudd och Navy Seals baskermärke!! Det kan ju vem som helst köpa!!

 

Min poäng är att det alltid kommer att finnas folk som har prylar på sig utan att ha gjort rätt för dom, men det påverkar ju inte de som verkligen har gjort rätt för sina....håller med Kjellberg.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att utrustning som är praktisk att bära för uppgiftens genomförande skall bäras och användas oavsett vad man tillhör osv. Anser jag att en huvudbonad är lämplig att bära vid en lösandet av en viss uppgift då bär jag den. Sedan skiter jag fullständigt ifall den huvudbonaden är ett utbildningstecken i södrajämtlands hemvärsbataljon eller inte. Eller ifall det står i ngn j*vla skrivbordsprodukt att mössa XYZ är reserverad för södrajämtlands hemvärnsbataljon eller inte.

 

Nu ska jag försöka övertala min kära kompch att meindl kängor ska bli ett utbildningstecken hos oss samt att vi ska lobba stenhårt för att få in detta i skrivbordsprodukterna att dessa kängor är reserverade för oss.

 

 

Fk Satan => :baskerKav: <=Revirpinkande Skrivbordssoldater

Link to comment
Share on other sites

Ja det har ju diskuterats i tvåtusentjugofyra trådar om diverse utbildningstecken och annan skit. Vi har på förslag att HMG och cowboyhatt ska vara utbildningstecken för vår bataljon. Ha praktiska grejer, lös uppgiften, men flöjta för faan inte ut och gör nåt oreglementerat :baskerKav: ....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest raxxo

verkar inte som att någon nämnt varför booniehat är så bra...

 

utöver regn/sol osv är huvuduppgiften med en boonie att bryta av konturerna på huvudet... så att det inte är sådan "huvudform" utan mer upbruten kontur...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...