Jump to content

Boonie-hat.....

SADDO

Recommended Posts

Har sett att våra grabbar o tjejer i Kosovo fått mycket ny mums-mums-materiel, b.l.a booniehat eller patrullhatt eller vad man nu må kalla den. Själv tycker jag att det är en utmärkt huvudbonad. Vad tycker ni? Vad kommer reglementet att säga om denna tingest?

Danne

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För en gångs skull verkar någon på HKV ha uppfattat vad som händer på fältet. I UniR FM remissutgåvan står om jag inte är helt fel ute att bassäk-hatt må bäras av bassäk samt utlandsstyrkan, nu har ju så varit fallet ett bra tag ändå och det har varit upp till varje bat/komp/plut/grp att göra avsteg från gällande reglemente, min personliga uppfattning är att det är en alldeles utmärkt huvudbonad vid varma och soliga dagar samt under de alltid återkommande skyfallen på det vackra balkan...

Har sett att våra grabbar o tjejer i Kosovo fått mycket ny mums-mums-materiel, b.l.a booniehat eller patrullhatt eller vad man nu må kalla den. Själv tycker jag att det är en utmärkt huvudbonad. Vad tycker ni? Vad kommer reglementet att säga om denna tingest?

Danne

Jag ser det som ett stort tecken på osäkerhet/omogenhet

att stå på OP eller VCP med en "tuffare" hatt än fältmössan.

Kan man då vinna på att bära den under patrulltjänst? Knappast. För mycket bläddrande i militaryshop är min diagnos.

.......men det är min åsikt.

Casca

Jag ser det som ett stort tecken på osäkerhet/omogenhet

att stå på OP eller VCP med en "tuffare" hatt än fältmössan.

Kan man då vinna på att bära den under patrulltjänst? Knappast. För mycket bläddrande i militaryshop är min diagnos.

.......men det är min åsikt.

Det var ju också ett sätt att se på saken, dock inget som jag nånsin hört nämnas eller reflekterat över.

Vid fast OP-tjänst, som ju oftast bedrivs från fasta posteringar bärs hjälm(när beredskapen så kräver) eller ännu vanligare ingen huvudbonad alls då man oftast sitter inne i ett torn... Är det ett dolt OP bärs med fördel bassäk-hatt då den är bäst i camo-syfte, och är OP´t upprättat med vagn kan ju telehjälm vara lämpligt.

Min erfarenhet är att under vintertid så bärs basker då den är lämpligast, under sommartid bärs bassäk-hatt eller fältmössa vid ptrl, OP, VCP osv. Detta är upp till gruppchefen att avgöra från fall till fall.

OM det nu skulle finnas något typ av behov av att hävda sig genom att använda bassäk-hatt låter mycket märkligt, men om det nu anses tuffare att bära denna, så är väl detta egentligen bara positivt, "Show of force" är ju ett vanligt använt uttryck...

/SFC - som skulle kunna stå i en VCP med rosa träningsoverall och badmössa, bara jag fick ha min AK5/Pistol88 och mina kamrater i ryggen, det räcker för att jag ska känna mig säker!

OM det nu skulle finnas något typ av behov av att hävda sig genom att använda bassäk-hatt låter mycket märkligt, men om det nu anses tuffare att bära denna, så är väl detta egentligen bara positivt, "Show of force" är ju ett vanligt använt uttryck...

Mina åsikter gällde Booniehatten. Bassäkhatten härstammar iallafall från Danmark. Ärligt talat så ser jag bara Crocodile Dundie framför mig när jag ser Booniehatten.

Casca

Mina åsikter gällde Booniehatten. Bassäkhatten härstammar iallafall från Danmark. Ärligt talat så ser jag bara Crocodile Dundie framför mig när jag ser Booniehatten.

Då ber jag om ursäkt för att jag brusade upp lite och håller med dig till 100%!

Boonie-hatten ser för bedrövlig ut och ska inte blandas ihop med bassäk-hatten!

Bassäk-hattens historia är för mig okänd, danmark? Upplys mig gärna!

Då ber jag om ursäkt för att jag brusade upp lite och håller med dig till 100%!

Boonie-hatten ser för bedrövlig ut och ska inte blandas ihop med bassäk-hatten!

Bassäk-hattens historia är för mig okänd, danmark? Upplys mig gärna!

Den danska "Bölle"-hatten är en förlaga till Bassäkhatten. Danska försvaret/hemvärnet har använt den i många år. Kanske Skåningarna kan stötta med årtal.

Om jag har fattat det rätt så bygger DK HV på väldigt mycket patrulltjänst genom ytövervakning över stora områden. Hatten växte troligen fram där.

Genom "Bölle"-hatten skapas en större skugga runt huvudet och signaturen minskas.

Casca

Den danska "Bölle"-hatten är en förlaga till Bassäkhatten. Danska försvaret/hemvärnet har använt den i många år. Kanske Skåningarna kan stötta med årtal.

Om jag har fattat det rätt så bygger DK HV på väldigt mycket patrulltjänst genom ytövervakning över stora områden. Hatten växte troligen fram där.

Genom "Bölle"-hatten skapas en större skugga runt huvudet och signaturen minskas.

Casca

Ok, det låter ju faktiskt riktigt vettigt. De danska spaningsförband jag träffat på har dock använt en hatt som mer liknar boonie-hatten, samma sak med de norska och brittiska.

En hatt med utseendet som vår bassäk-hatt har jag nog faktiskt aldrig sett, men det kan säkert finnas någonstans!

Här har du några "Böllehattar"

http://www.danbbs.dk/~ptrkmp.elk/ptr4skov.jpg

Casca

Där ser man, har faktiskt sett dessa måste jag erkänna, dock så använder danskarna även en annan modell som jag försökt hitta en bild på men misslyckats... *gräver vidare bland cd-skivorna med bilder* :D

• Super Administrators

Samtliga i KS06 har blivit tilldelade Boonie hatten.

Den används dock för litet då många befäl anser att filtmössa, aka basker skall användas i tid och otid.

Eftersom nya BATO inte  kommit används KS05 bato. I föreg BATO för KS05 tas inte Boonie hatten upp eftersom de inte fick den, så i avaktan på orden motsv att "Gruppchef får bestämma även över hatten" står det kvar att lägst Kompanichef beslutar om användning av "Bassäkshatt", som ju inte är samma hatt ens. Vissa plutoner har köpt in BASSÄK hatt och fått tillåtselse átt använda denna på patruller mm.

Det ser dock inte så ofta bra ut med boonie hatten, många har Cowboy-stuk, eftersom den har en hakrem man kan dra uppåt över hjässan man kan fästa upp sidorna med, andra fäster emblem på ena sidan och får en mer australiensisk stil.

Vanligast är nog att ha den som vanlig slokhatt. Själv har jag strykt min så den är helt rak och liknar en Drill Sgt hatt :D Alla möjliga stuk på den lär komma. Bassäkhatten är därför mer enhetlig, gemsamt välkänt stuk med sidorna nedvikta vid örona samt framåtlutad finns oxå.

OK, det var ju intressanta åsikter som trillade fram (NOT). Det verkar som inte en enda käft tycker att en "hatt" av något slag är en otroligt praktisk huvudbonad. Här verkar det mest som hatten är nåt häftigt/jägaraktigt/stor-k*k-attribut. Är det ingen som tycker att hatt är praktiskt?

Jag kunde väl hoppa upp och sätta mig på att nån bassäk-snubbe skulle börja dilla sitt lilla "utbildningstecken". Ingen ödmjukhet där inte. Men jag kan väl hålla med om att ni äntligen kan få ha er egen lilla hatt ifred, om vi andra kan få ha solhatt i kamofärg av annat märke.

Det var dom praktiska bitarna med hatt-bärande jag ville diskutera. Jag ber om ursäkt för att jag inte förtydligade detta.

Danne(lätt irriterad över häftighets-faktorer)

Jag har nu lugnat ned mig och vill be lite om ursäkt för viss bryskhet i mitt tidigare inlägg.

När det gäller praktiska ting med hatt hade jag inte tänkt på att skuggan kring huvudet reducerar kontraster. Ännu ett argument för att bära solhatt....

Tackar och bugar (något förnärmad över tidigare utbrott)

Danne

Guest Lt. payne

Kan inte tyvärr inte svara på årtalet för den danska böllehatten.Men jag ska fråga nästa gång jag träffar dom.

De får ut en fältmössa som till utseende liknar den tyska afrika kårs fältmössan men med danskt cammo,men de har en grön basker som de flesta vill fortsätta ha.

Danska hemvärnet Har en del poliskompanier med i huvudsak polisuppgifter,typ avpärningar eftersök och liknande.

(men deras säki är obefintlig,jag har själv sett och råkat ut för saker som vi skulle få stryk för!)

Men kul var det!

Och de är otroligt roliga och kompetenta människor.

"This is my boonie, this is my beret, this is for work, this is for catching ladies"

För boonien i tiden. Bättre huvudplagg har jag aldrig använt och då har jag testat en del. Hur jag ser ut när jag bär den är irreleveant.

ovtsbnie.gif

Tiger boonie. Vissa klipper av brättet lite, men i djungeln är det bra att ha....

jag håller med, booniehatten är väldigt praktisk, *hänvisar till tidigare inlägg om skuggor osv* för egen del så handlar det inte ett dugg om nån "häftighets faktor" utan rent praktiskt. hade det då varit mer praktiskt att kanske satsa på en ny "fält-hatt" än en basker som bara bärs till m/87?

"This is my boonie, this is my beret, this is for work, this is for catching ladies"

För boonien i tiden. Bättre huvudplagg har jag aldrig använt och då har jag testat en del. Hur jag ser ut när jag bär den är irreleveant.

När de gäller de uppgifter du löst så håller jag med dig till 110%.

Gäller det fredsbevarande op på Balkan så handlar mycket om "Show of force" och "se bra ut"... Bärs boonie som den är tänkt att göra så kan det väl gå an då, men eftersom 90% av utlandsstyrkan bär den som cowboy-hatt med uppvikta brätten inger det föga respekt!

OK, det var ju intressanta åsikter som trillade fram (NOT). Det verkar som inte en enda käft tycker att en "hatt" av något slag är en otroligt praktisk huvudbonad. Här verkar det mest som hatten är nåt häftigt/jägaraktigt/stor-k*k-attribut. Är det ingen som tycker att hatt är praktiskt?

Jag kunde väl hoppa upp och sätta mig på att nån bassäk-snubbe skulle börja dilla sitt lilla "utbildningstecken". Ingen ödmjukhet där inte. Men jag kan väl hålla med om att ni äntligen kan få ha er egen lilla hatt ifred, om vi andra kan få ha solhatt i kamofärg av annat märke.

Det var dom praktiska bitarna med hatt-bärande jag ville diskutera. Jag ber om ursäkt för att jag inte förtydligade detta.

Danne(lätt irriterad över häftighets-faktorer)

Har använt bassäkhatten i 5 år, funkar mycket bra! Praktisk huvudbonat i regn såväl som i sol. Är det lite småkuligt drar man ner öronlapparna (inte på posttjänst dock).

Har använt den på övningar i HV såväl som under fjällvandringar och andra "skogsaktiviteter".

Synd att det läggs pengar på en basker när vi kunde köpt vettiga prylar för pengarna.

Guest Lt. payne

Min favorit huvudbonad är hjälmen,den skyddar mej mot både nederbörd och annan material som vill på nåt sätt skada mej...

Vad jag sen har på skallen spelar ingen roll,det är bara symboler!

Doyle, jag ber ännu en gång om ursäkt för mitt lilla utbrott. Jag syftade på att Bassäk hävdar att "hatten" är ett utbildningstecken för just bassäk. Jag hörde(på det här forumet, tror jag) om ett bassäk-befäl på mission i afrika, vilken brände de andras hattar av den anledningen.Det irriterar mig att ett förband skulle få ha monopol på den kanske mest praktiska, mjuka, huvudbonad som finns.

Att fäst märken i en booniehat eller använda den med cowboy-stuk är rent ut sagt osmakligt.

Danne

Guest Lt. payne

Här är foton på den danska fältmössan och en basker.

Ett litet sidosprång i booniehatt debatten. Nej det gick inte.kan man inte bifoga bilder eller gör jag fel?

Ja, dom bryter mot UniR.

Men det gör rätt många både i armén och Hv för det mesta så jag skulle inte bry mig så mycket.

Bryr mig inte, hittade bara denna sida som länk på SoldF och komihåg att jag hade sett "hattar"

Om dom vill ha hattar så visst, jag skulle själv velat ha en under GU mm.

Doyle, jag ber ännu en gång om ursäkt för mitt lilla utbrott. Jag syftade på att Bassäk hävdar att "hatten" är ett utbildningstecken för just bassäk. Jag hörde(på det här forumet, tror jag) om ett bassäk-befäl på mission i afrika, vilken brände de andras hattar av den anledningen.Det irriterar mig att ett förband skulle få ha monopol på den kanske mest praktiska, mjuka, huvudbonad som finns.

Att fäst märken i en booniehat eller använda den med cowboy-stuk är rent ut sagt osmakligt.

Danne

Ok, då förstår jag hur du menade.

Ps. Utbrott är inget du behöver be om ursäkt för. Tycker bara det är bra att folk talar rätt ut ibland också =)

Jag hade en "Bonnie" hatt under lumpen under fält.

Den var inköpt på H&M för 49:- och jag hade sytt på en Sverigeflagga över en ful logo på hatten.

Lite cammofärg (flytande versionen) över hatten och den funkade fint i fält.

Jag låg i och för sig inte på någon "Elajt-styrka" heller, men mitt befäl som själv hade "Olles bror" på sig under grupperingar såg inget problem att jag hade min hatt.

Hjälmen går ju inte att ha på sig efterssom man springer runt med feta hörlurar på sig.

En hatt ser ju på långt håll ut som en hjälm, så när "blå gul" kollar så klarar man sig.

Hatten funkar bra och man fryser inte så mycket när den är blöt jämförande mot en blöt fälltmössa.

Lite ironi: FSJ vs. Bassäk.

Delar av soldaterna på FJS skulle skaffa en Bonnie-hatt för att mucka med Bassäk vid nästa encounter. Låt se vad som händer.

Men, mitt sista ord: Vem fan har basker i fält?

På alla kort man ser på nätet över KJ etc. så har de flesta basker på sig vid pose.

De gör sig nog till just för kortet, men det ger för våra kommande soldater en skev bild om hur de verkligen ser ut.

Utanför kasern, hjälm på!