The Swede Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 FMV har noterat att stridssäcken är en aning för liten för att rymma en normal stridspackning och har därför bestämt att modifiera säcken. Det man gjort är att man monterat två stycken 10l sidofickor m/PLCE. Detta innebär att soldaten på ett bättre sätt kan medföra sin burna stridspackning, sidofickorna är avtagbara och man funderar på om man även skall införa den yoke som medger att sidofickorna bärs som uppdragssäck. Säckarna kommer att modifieras efterhand. The Swede Quote
Paperboy Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Ha, ha roligt!! Ser mer ut som om herr Swedes ryggsäck har kommit tillbaka från skräddaren. Bra blev det ialla fall. Quote
Private Haze Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Jaha... då tänkte jag så här dårå "fan va nice.... en version av stridssäcken med mer utrymme för prylar" Efter det tänkte jag... "men den hinner nog inte komma till F21 innan jag muckar ändå så det blir väl inget med det" Sedan såg jag att allt bara var ett brulalt och illvilligt skämt från den gode swedes sida och då tänkte jag... "det krävs inte mycket för att göra en lumpare glad i dagens försvarsmakt" Men bra blev det och jag önskar att de kunde införa det på riktigt... Quote
Lyset Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Hahaha :P Senast igår så pratade jag med min sambo att göra detsamma som Swede då jag ibland tyckt att stridssäcken har sina begränsningar. Kul att se det på bild och inte bara i huvet.Snyggt som attan Quote
Ing Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Swede, vad händer med remmar och resten av säcken om man fyller både den och sidofickorna med grejjer? Jag tror att den går sönder. Quote
The Swede Posted February 3, 2005 Author Report Posted February 3, 2005 Swede, vad händer med remmar och resten av säcken om man fyller både den och sidofickorna med grejjer? Jag tror att den går sönder. Vadå? Man ska väl ändå inte fylla den med sprint till BB2. Säcken kommer att fälttestas under helgen, fler bilder kommer i morgon. Nu ska jag sova. The Swede *C Lurendrejeri* Quote
Pannben Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 (edited) Fast det här systemet har ju faktiskt funnits länge i FM, om än i en något annorlunda version. Åtminstone på K3 har sjukvårdarna en tvådelad sjukvårdsväska som antingen fästs på varsin sida av SS2000 eller bärs i ett stycke som en ryggsäck. De två "lungorna" rymmer i stort sett samma utr som i sjvväska 9, med undantag för nackkrage och pappskenssatsen som bärs i den tillhörande SS2000 (i stort sett samma som orginalet). En mkt bra lösning i mitt tycke. Edit: Hittade lite bilder... Edited February 3, 2005 by Pannben Quote
BUCK Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Riktigt snyggt, ser betydligt mycket bättre ut än min lösning Sitter fickorna fast med spännen ? eller bara med dragkedjorna ? Quote
The Swede Posted February 4, 2005 Author Report Posted February 4, 2005 Än så länge sitter dom bara med dragkedjorna men jag funderar på att montera fast spännen också. Vi får se hur det blir. The Swede Quote
Sytare Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 The Swede: Ser fram emot din empiriska utvärdering, men frågan jag ställer mig är om SS2K'n håller för de extra påfrestningarna. Du kan väl lasta i några vattendunkar och lite flaskor i den och se om hur många kilo den håller för. Du får då också gärna beskriva bärkonforten med 40 kilo i den Quote
The Swede Posted February 4, 2005 Author Report Posted February 4, 2005 Jag har inga direkta planer på att lasta speciellt tungt i sidofickorna. Som det är nu har jag regnställ samt matutrustning där. Tyvärr fick inte mitt Trangia plats, får nog skaffa ett jägarkök istället. The Swede Quote
The Swede Posted February 4, 2005 Author Report Posted February 4, 2005 Lite bilder: http://web.telia.com/~u39206691/P2040300.jpg http://web.telia.com/~u39206691/P2040296.jpg http://web.telia.com/~u39206691/P2040298.jpg http://web.telia.com/~u39206691/P2040299.jpg The Swede Quote
Team Member Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Ser bra ut Swede! Sluter locket på sidorna eller vilar det på ovandelen av fickorna? Quote
The Swede Posted February 4, 2005 Author Report Posted February 4, 2005 Ser bra ut Swede!Sluter locket på sidorna eller vilar det på ovandelen av fickorna? Ehhh, syns inte det på bilden i mitt första inlägg? Quote
Team Member Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 @The Swede har nu tittat lite mer nogrannt på dina fina bilder och kommit fram till följande: Team Member team member Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Ser riktigt proffsigt ut, vad har du för symaskin som klarar sånt?? Quote
The Swede Posted February 5, 2005 Author Report Posted February 5, 2005 Sgt.Ratchak,Feb 5 2005, 01:06 ] Ser riktigt proffsigt ut, vad har du för symaskin som klarar sånt?? Läs Paperboys inlägg längre upp i tråden så kanske det klarnar. :P Quote
dave.hugo Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Med en sån ryggsäck kanske man slipper hoppa på den för att få i grejerna... Quote
Mattsson Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 @swede Snyggt jobb av dig/skomakaren. Fö har du funderat på att sätta dit PALS på den? Quote
Jända Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 (edited) Helt klart snyggt. Kanske redan har nämts på forumet men om man känner för att göra något liknande och inte vill vara riktigt så high-tech som Swede och nöjer sig med aningen mindre packutrymme i sidoväskorna så skulle man ju kunna ta två stycken stora flerbruksfickor från stridsvästen och sätta dom på sidorna. Har inte testat men misstänker att det är aningen lättare och kanske ett mer acceptabelt bruk av försvarets mtrl i förrådets synvinkel om man fortfarande ligger inne eller planerar att lämna tillbaka grejerna i samma skick som man tog ut dom. Edited February 5, 2005 by Jända Quote
SISU Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 @ Jända Nu är detta Swedes egna SS2K så jag tror inte att förådet bryr sej speciellt mycket ! Quote
Ing Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 The Swede: Ser fram emot din empiriska utvärdering, men frågan jag ställer mig är om SS2K'n håller för de extra påfrestningarna. Du kan väl lasta i några vattendunkar och lite flaskor i den och se om hur många kilo den håller för. Du får då också gärna beskriva bärkonforten med 40 kilo i den Den mår inte bra av det. Lastar som mest 25 kilo i min ss2k när jag är ute, och det s.k. avbärarbältet mår inte alls bra av det. Det blir nog också en sväng till skomakaren snart, då det är nästan till hälften avslitet i sömmen mot säcken. Jag undrar om inte sömmarna för bärremmarna ser lite lustiga ut de också.. Vi kan väl konstatera att säcken gärna får lastas full. Men inte med tunga saker. Quote
Team Member Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Jag måste hålla med Ing, SS2K är nog inte tillverkad för några större vikter. Den jag hade på KS09 var inte speciellt snygg efter 6 månaders användande som A-pack. Sömmarna i botten hade gått upp samt bärremmarnas infästning i överkant hade släppt. Å då bestod packningen av väst 94 med plattor,SV2K,hjälm,skyddsmask,ration och vatten. Flera i gruppen packade sin utr i Bärsäck 2000 istället efter det att deras ryggor oxså gått sönder. Quote
Guest Andrew Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 WTG Swede .... Jag ser det hela positivt ... även om säcken inte tål tyngre vikter , så har du iaf lyckats förbättra den avsevärt. ( lättare att hålla isär olika typer av mtrl ) Det gäller bara att ha självdiziplin att inte lasta den med en massa onödig skit. Som alltid , anpassar man ju sin utr. efter typen av uppgift som skall lösas. Quote
Ing Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 WTG Swede .... Jag ser det hela positivt ... även om säcken inte tål tyngre vikter , så har du iaf lyckats förbättra den avsevärt. ( lättare att hålla isär olika typer av mtrl )Det gäller bara att ha självdiziplin att inte lasta den med en massa onödig skit. Som alltid , anpassar man ju sin utr. efter typen av uppgift som skall lösas. Absolut! Bara man tänker sig för vad man stoppar i den tvivlar jag inte på att det kan vara mycket funkis! Men stoppa inte i en stridsvagnsmina bara för att det plötsligt får plats. ;) Quote
Nifelhel Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Lk35 där i hade man stridspackningen som vägde runt 12kg(om jag inte minns helt fel). Jag tror att FMV tänkte i de banorna när man lät sätta specifikationerna för stridssäck2000. Så 25kg är nog att ta i lite. För när allt kommer omkring så är det bara en stridssäck, inte en stor trossrygga likt Berghaus, PLCE osv. Nä det ligger nåt i det Andrew skriver Det gäller bara att ha självdiziplin att inte lasta den med en massa onödig skit.Som alltid , anpassar man ju sin utr. efter typen av uppgift som skall lösas. Quote
Jända Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 @ Jända Nu är detta Swedes egna SS2K så jag tror inte att förådet bryr sej speciellt mycket ! Hehe, jo jag misstänkte det men det var inte direkt Swedes eventuella dispyter med förrådet som jag tänkte på utan snarare de idéer som lär dycka upp hos eventuella nuvarande värnpliktiga som läser tråden. Tänk dig hur förrådspersonalen på valfritt regemente när en hel pluton värnpliktiga kommer in för att avrusta och alla lämnar in sina kreativt modade SS2000. Quote
The Swede Posted February 7, 2005 Author Report Posted February 7, 2005 @Jända Något sådant tar jag inget som helst ansvar för, det skulle dock vara kul att se. The Swede Quote
Recommended Posts