Jump to content

Recommended Posts

Posted
/.../sidofickorna är avtagbara och man funderar på om man även skall införa den yoke som medger att sidofickorna bärs som uppdragssäck./.../

No offence Swede, men är det inte det syftet som just den där ryggsäcken har? :) ;)

Ok, det var ett litet kul skämt men det lät liksom lite keff att sidorfickorna på uppdragssäcken skulle kunna användas till just en...uppdragssäck! :D

Annars så tycker jag att det av en jättefin konstruktion. Men du måste sy dit lite remmar och sånt så du kan modda mer!

• Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

He he he The Swede är en inspirationskälla för oss alla!

Då man är som man är så har man redan tänkt ett litet steg längre. Jag ser liksom framför mig ryggsäckar som använder sig av PLCE systemet och hur vi packar våra Ryggsäck 2000 som det är idag.

Här på I19 Arvidsjaur (vet liksom inte om man ska skratta eller gråta åt det namnet... :) ) så har vi ju Ryggsäck 2000 och överst i den så lägger vi värmejackan och stridssäcken. Sidofickorna rymmer Mat, kök och bränsle respektive den mtrl som gruppen behöver för sina uppgifter. Min tanke är liksom att man förutom att ha SS2K'n som uppdragssäck och "get-the-hell-out-of-dodge-säck" så kan man kanske inför lite kortare uppdrag häkta på PLCE-fickorna på sidorna och då inte behöva stuva om packningen.

Fan, nu har man tänkt så att det luktar bränt igen (eller som det heter i en annan tråd: Skapat en perfekt lösning på ett problem som inte finns...) :D

Edited by Tollen
Posted
vad kostar det att utföra den modd som du gjort? Håller det och är det värt pengarna??

:baskerPa:

4 st PLCE-fickor: 20:-/st

Sömnadsarbete 400:-

Summa: 480:-

I priset för sömnaden ingick även lite jobb på min magdump.

Har bara provat under en helg men än så länge håller det och jag är nöjd.

Min säck vägde ungefär 13kg under den övningen.

The Swede

Posted (edited)

I dag så lämnade jag in min SS2000 på REMO (det heter så va?) den skulle vara klar i morgon eftermiddag.

Ska testas i helgen.

Kostnad 150Kr + den halva rullen med grön tråd köpt på Recon för 69Kr + fyra fickor a 20kr= 264,50.

Edited by RedMeister
Posted
vad kostar det att utföra den modd som du gjort? Håller det och är det värt pengarna??

:Malaj:

4 st PLCE-fickor: 20:-/st

Sömnadsarbete 400:-

Summa: 480:-

I priset för sömnade ingick även lite jobb på min magdump.

Har bara provat under en helg men än så länge håller det och jag är nöjd.

Min säck vägde ungefär 13kg under den övningen.

The Swede

Var köper man PLCE fickor för 20:-/st?

Tycker att det låter väldigt billigt.

Groaghach

Posted
På överskottsförsäljningen i Skultorp utanför Skövde.

Kolla tråden "Nya prylar" för mer info.

The Swede :D

Är det bara jag som inte får länken att funka? :o

/oak

Posted

The Swede :blink:

Är det bara jag som inte får länken att funka? :rockon:

/oak

Vilken länk?

Jag påtalade endast att man kan titta i en tråd som heter "Nya prylar", jag länkade inte.

The Swede :rockon:

Posted (edited)

Försök inte komma undan nu Swede!! DU har ju på eget bevåg propagerat för en irreversibel ändring av kronans materiel!!....och dom lättpåverkade nyinryckingarna kommer att falla som oskulder för dina onda planer! Ta ditt ansvar och bege dig till Truppservice och be om förlåt!!

[scattergun tittar ont och menande på Swede]

:D

Jag får heller inte länken att funka!!! jag menar denna!!

Vilken länk?

Jag påtalade endast att man kan titta i en tråd som heter "Nya prylar", jag länkade inte.

The Swede 

Edited by scattergun
Posted

Är det bara jag som inte får länken att funka? :o

/oak

Vilken länk?

The Swede :lol:

Ok, det är ju stängt nu och jag ska dit igen på måndag.

Överskottsförsäljningen i Skultorp utanför Skövde.

Dom har en hel pall full, både gröna och DPM.

Förvisso begagnade men till det priset....... :D

The Swede :wub:

Telefonnummer?

/Johan ES

På hemsidan kanske?

http://www.overskott.org/_filial.html

Jag ber the swede om ursäkt:På något sätt så fick jag ett svårt fall av delerium

orakat av feber tröttet å treo (ja jag är så förkyld som bara en man kan bli :D ).

jag blandade ihop swede`s innlägg med ett som softfeel skrev ääh nu har jag snurrat till det lite till,Snart dax för mer treo tror jag.

men mr swede har du en address till Överskottsförsäljningen i Skultorp

/febriga häsningar oak 8-/

Posted
Fast det här systemet har ju faktiskt funnits länge i FM, om än i en något annorlunda version. Åtminstone på K3 har sjukvårdarna en tvådelad sjukvårdsväska som antingen fästs på varsin sida av SS2000 eller bärs i ett stycke som en ryggsäck. De två "lungorna" rymmer i stort sett samma utr som i sjvväska 9, med undantag för nackkrage och pappskenssatsen som bärs i den tillhörande SS2000 (i stort sett samma som orginalet). En mkt bra lösning i mitt tycke.

Edit: Hittade lite bilder...

DSC00059.JPG

mmm... *Nemo drömmer sig tillbaka*

Sjv-stridssäcken är dock några liter mindre än SS2000. Detta löstes ut genom att man satte sjv-sidofickorna på sin vanliga SS2000.

Posted (edited)

Hmmm...

*ond plan börjar utformas i Sg Toll's huvud då han sitter i K4's stab med en massa kartoleat och annat runt omkring sig. Lite tipex här och inklippta textremsor på kopierade papper där och plötsligt så har en grupp avdelats för att under slutövningen infiltrera Vallmov. 11 och där inhämta ett par PLCE-fickor*

<INSERT EVIL LAUGHTER HERE>

The_Swede, hur mycket väger PLCE-fickorna? Funderar på om det eventuellt kan tänkas finnas någon vänlig själ i Skövde som skulle kunna posta upp ett par. Har för mig nämligen att du sagt bland "Nya prylar" att dom kostade runt 20:- styck...

Då kan det ju liksom vara värt det...

Förresten, vad har du i flerbruksfickan?

Edited by Sg Toll
Posted

Dom väger i stort sett noll och ingenting.

Portokostnaden blir inte speciellt hög, jag postade två stycken till Umeå och jag tror det gick på 30 eller 40 kronor i porto.

I flerbruksfickan har jag maskeringsfärg, Comtacs, extra första förband, eltejp och vapentillbehör.

Lite av varje med andra ord.

*Som är sur på K4 för att dom bangade att öva i Skillingaryd första helgen i mars*

Posted (edited)
jag postade två stycken till Umeå och jag tror det gick på 30 eller 40 kronor i porto.

Kan det vara dessa du syftade på ? :angry:

Nu har dom äntligen hittat hem.

ss2kmod3vs.jpg

ss2kmodficka6ig.jpg

Ändring: la till en bild på fästanordningen

Edited by BUCK
Posted

Konstruktionen som sådan är stabil, fickorna sitter tillräckligt tight mot huvudsäcken. Problemet är banden som är lite för tunna/glatta, vilket gör att de glider oroväckande lätt i spännena. Åtgärdar kanske det i framtiden, alternativt fixerar jag banden till rätt längd. Allt sömnadsarbete är gjort förhand, det blev bra men tog en jädra tid, så jag drar mig lite för att börja sy igen.

• 1 month later...
Posted

Hej tänkte utföra ungefär samma moddifikation fast istället fästa PLCE väskorna med hjälp av knappar i hålen får resårbanden på sidan ( många knappar). Detta för att inte ändra på orginalutförandet. Kanski inte blir fullt lika snygg som The Swedes (fett med credd till den) men den blir nog funkis.

Posted
fästa PLCE väskorna med hjälp av knappar i hålen får resårbanden på sidan ( många knappar)

Det var ju ursprungstanken med knapp/resårbandshålen, så det funkar nog.

Posted
fästa PLCE väskorna med hjälp av knappar i hålen får resårbanden på sidan ( många knappar)

Det var ju ursprungstanken med knapp/resårbandshålen, så det funkar nog.

:banghead:

Bilder kommer så fort det är klart, beställer PLCE fickorna idag!

• 2 weeks later...
Posted

Jag var uppe i Skultorp i dag för att köpa två fickor åt en här inte namngiven forumsmedlem och då var det i stort sett tomt i pallen, jag hittade fyra fickor efter lite letande.

Tanten som jobbar där sa att det varit väldigt stor efterfrågan på PLCE-fickor. 0:)

The Swede :camo:

• 1 month later...
  • 5 weeks later...
Posted

på www.recon.se kan man numera läsa detta:

Sidofickor till Stridssäck 2000

Vi har nu lagt order på Sidofickor till Stridssäck 2000.

Dessa kommer att finnas på lager i slutet av Juli eller i Augusti, priset blir troligen 395:- paret.

Posted

:)

Tack för infon Dajo. Hoppas att Recon tänkt till lika bra på specen till dessa som de brukar! Skulle vara toppen om man fortfarande kunde fästa extra magasinsfickor på säcken!