Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
:Malaj:

Tack för infon Dajo. Hoppas att Recon tänkt till lika bra på specen till dessa som de brukar! Skulle vara toppen om man fortfarande kunde fästa extra magasinsfickor på säcken!

Ja.. väskfästen på väskorna skulle sitta fint...

• Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 1 month later...
Posted (edited)

Har bara sätt olika hemmabyggen här på forumet inget M.nummermärkt. The Swede ska ha en tråd om sin lösning här någonstans, kanske någon som känner för att plocka fram den. Annars får du söka.

Är den som Recon ska sälja M-nummermärkt?

Edit: Hitta tråden själv, länk.

Edited by QuizQuoz
Posted (edited)

Ja, Fickan är framtagen utav Recon.

Nej, fickan är inte M-märkt, men kan mycket väl bli det i framtiden om FMV bestämmer sig för att köpa in den av Recon.

EDIT: Fippelfingrar

Edited by breach
  • 2 weeks later...
Posted

Saxat från Recon.se

--------------------------------

Eftersom det är ett väldigt stort intresse från våra kunder gällande Sidofickorna till Stridssäck 2000 så har vi nu beslutat att lägga upp bilder på dessa.

sidofickor_ss2k.jpg

:)

Posted

Fickorna ser lovande ut.. Frågan är bara hur man skall få plats med liggunderlag, ensamma vargen m.m?? Hur kommer era packningar se ut??

/Anoc :lol:

Posted

är väl bara att fästa ligunderlaget på baksidan av säcken ju.. och knäppetältet är ju virat runt underlaget.. så det ska väl vara ett mindre prob..

Posted
Fickorna ser lovande ut.. Frågan är bara hur man skall få plats med liggunderlag, ensamma vargen m.m?? Hur kommer era packningar se ut??

/Anoc :lol:

är väl bara att fästa ligunderlaget på baksidan av säcken ju.. och knäppetältet är ju virat runt underlaget.. så det ska väl vara ett mindre prob..

Tror minsann jag är inne på samma spår som Eliasson där :D

Ser i övrigt riktigt mysigt ut, inte för att man alltid ska ha ALLT med i stridspackningen, men jävlar vad skönt att ha ett par sådana där dom gånger när lite extra joll ska med :huh:

Posted

om inte annat så slipper man gräva upp hela säcken om man ska ha nått..saker som vatten..amm och dyl kan man ju förvara lättåtkomligt helt plötsligt..

Posted

Ett annat alternativ är att man istället för att rulla liggunderlaget viker det på 4.

Jag föredrar att ha liggunderlaget på så vis. När man vikt liggunderlaget så är det bara att sätta fast det under remmarna till locket. Med lite bungie-cord så sitter det perfekt.

En annan fördel med ett 4-vikt liggunderlag är när det är 15 pers i 12-tältetså fäller man bara ut liggunderlaget så pass mycket som man har plats till. En annan fördel med att ha det vikt är att om det är kallt och djävligt så är det lättare att få ett vikt att ligga still, jämnfört med ett rullat.

Posted

Kan hålla med dig, så gjorde vi under min GU, det passade perfekt under locket på 35LK.

Dina övriga argument köper jag dock inte.

Om det är trångt i tältet rullar man ut så mycket som behövs, resten använder man som huvudkudde.

När man rullat ut sitt liggunderlag vänder man det naturligtvis så att bågen blir ner mot marken, på så vis får man inga kortändar som spretar rakt upp i luften, lärde ni er inte det på I19 Arvidsjaur? :P

Posted (edited)
Kan hålla med dig, så gjorde vi under min GU, det passade perfekt under locket på 35LK.

Dina övriga argument köper jag dock inte.

Kalle på det.

I19 Arvidsjaur? :P

8-/0:) :( :D:):D:blink:

Edited by Sg Toll
Posted (edited)

låter vettigt! men frågan är om det fungerar när man skall få med sig sovsäcken av modell äldre och betydligt klumpigare, då vi ej fått ut 2k sovsäcken...

/anoc 0:)

EDIT: :D

Edited by Anoc
Posted

Men för i helsike!!

Jag är så trött på allt snack om vad som ska vara i Stridssäcken.

Det är en STRIDSSÄCK, punkt slut!

Där i packar man det som man behöver för striden. Allt annat är lyx.

De som anser att man stoppar ned sovsäck, enmanstält, tältdel, diskbänken whatevah... har antingen gjort GU med LK35 eller har befäl som fortfarande är under starkt inflytande av den gamla packplanen.

Sådeså!! ;)

BJE: Flygvapnet är inget vapenslag, det är en klädstil. :P

Posted (edited)

@Anoc

Vi hade den gamla under KBS och vi fick ner den + allt annat vi skulle ha i säcken... 0:) hur det gick till vettefan men det gick ner.. :blink:

då hade vi alltså gamla sovsäcken,ombyte värmtetröja ,värmejacka ,kök å sånt..var lite tajt men men

nyckelorden är VÅLD VÅLD VILJA :D

så Anoc bara att vålda så går den ner....

Edited by Span-eliasson
Posted
Men för i helsike!!

Jag är så trött på allt snack om vad som ska vara i Stridssäcken.

Det är en STRIDSSÄCK, punkt slut!

Där i packar man det som man behöver för striden. Allt annat är lyx.

De som anser att man stoppar ned sovsäck, enmanstält, tältdel, diskbänken whatevah... har antingen gjort GU med LK35 eller har befäl som fortfarande är under starkt inflytande av den gamla packplanen.

Helt rätt! Ni har väl trosspackning eller hur? Finns en jättefin gammal tråd om detta.

BJE: Flygvapnet är inget vapenslag, det är en klädstil.    :P

Så sant som det är sagt!

Posted (edited)
BJE: Flygvapnet är inget vapenslag, det är en klädstil.    :P

Nej, det är en försvarsgren. Till skillnad från infanteriet som är ett truppslag, eller flottan som är ett vapenslag. ;)

Helt rätt! Ni har väl trosspackning eller hur? Finns en jättefin gammal tråd om detta.

Inte bara det, det finns ett reglemente: SoldR Mtrl P, 2003 års utgåva. Där på sidan 73 kan man läsa sig till vad som anses normalt att ha i stridssäcken.

Edited by BJE
Posted
Inte bara det, det finns ett reglemente: SoldR Mtrl P, 2003 års utgåva. Där på sidan 73 kan man läsa sig till vad som anses normalt att ha i stridssäcken.

Men det står inte ett ord om var man ska göra av sovsäcken, varken på sidan 73 (stridspackning) eller på sidan 74 (trosspackning)

Posted

Och läser man på sid 73 under bildtexten så står det: "Exempel på utrustning ingående i stridspackning

:P

Reglementen behöver inte heller vara praktiska!

0:)

Posted
Och läser man på sid 73 under bildtexten så står det: "Exempel på utrustning ingående i stridspackning

:P

Precis. Det var därför jag skrev "anses normalt". Till skillnad från gamla Sold Mtrl P så presenterar man inte längre en absolut sanning, men det får fortfarande sägas vara en lämplig packning för majoriteten.

Reglementen behöver inte heller vara praktiska!

:rodna:

Kanske inte. Men jag har större förtroende för den samlade kunskap och erfarenhet som ligger bakom reglementena än för enskilda soldaters tyckande.

Posted

Men det står inte ett ord om var man ska göra av sovsäcken, varken på sidan 73 (stridspackning) eller på sidan 74 (trosspackning)

Sovsäck är ju inte det första jag tänker på när någon säger stridspackning.

Har man inte tillgång till sin trosspackning så tillåter läget oftast inte sömn.

regnkläder, komarocken, strumpor, 24h mat, kök, sprit, vatten, ammo/minor/sprängdeg och vantar (beroende på årstid) är sådant som bör vara med i striden/patrulleringen. Då är SS2k fullt tillräcklig som den är. extra fickor gör sådant som åker upp och ner ur säcken lättare tillgängligt samtidigt som man kan bära med sig mer sprängdeg när uppdraget kräver det (annars får man prioritera bort annat för att få plats emd det som uppdraget kräver).

Jag förespråkar LIM (less Is more) när vi pratar stridspackning.

Posted

BJE: Jag har också respekt för den samlade erfarenheten som ligger bakom reglementen.

Under övningar hade man allt man behövde i Lk70:n och när man skulle göra ett uppdrag så packade vi vår uppdragssäck med det som behövdes för själva uppdraget.

Aldrig att vi packade extra kläder (kortkalsonger, långkalsonger etc.) i den.

Extra strumpor är dock något som verkligen rekomenderas att ha med.

Dock så känns det som att packplanen för Stridssäcken är för övergripande och man försöker täcka in alla situationer.