AK5B Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 Flera länder har förlängda versioner av sina automatkarbiner med lavetter som fungerar som lätta kulsprutor. T.ex finss det sådana versioner på ak-74, Steyr aug, INSAS, SA80 G-36 mm. Så jag tänkte ifall det skulle vara en bra idé med en sådan typ av AK5 med förlängd version av AK5 med lavett och 40-50 skotts magasin eller trummor? Gjorde en bild här själv i paint hur det skulle kunna se ut: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/AK5.JPG Quote
BlåGul -1 9x19 Posted February 1, 2005 BlåGul -1 Report Posted February 1, 2005 Innan man letar fram en lösning, bör man ha ett problem. Det enda problemet jag kan tänka mig att din idé löser är att den tar hand om arbetsbristen på gevärsfaktoriet en stund. Dessutom kanske den sedan förser en och annan dataspels-mod-fipplare med några extra timmar meningsfull fritid. Quote
NisseNord Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 Vilka är användingsområderna för liknande vapen i de förband som har dem, om jag får gissa skulle jag tro att det skulle kunna användas mer som vapen åt en skarpskytt. Fördelarna är väll att man inte behöver utbilda på olika vapentyper, men ett liknande vapen kan väll aldrig mäta sig mot tex Kulspruta 90 i rollen som lätt ksp. Quote
sotilas Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 (edited) Men,men men..... Sist jag kollade hade vi ju KSP 90 inom FM. Räcker inte det ??????? Edited February 1, 2005 by Mad Medic Quote
BUCK Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 Att göra om en AK till KSP blir nästan alltid pannkaka, fråga britterna m.fl. Quote
Raptor Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 Problemet med att konvertera vanliga karbiner till understödsvapen är att de inte i egentlig bemärkelse är konstruerade för att klara den rollen. Många av understödskarbinerna klarar inte av ihållen eldgivning, har ofta inte utbytbara pipor och har ganska dålig magasinkapacitet. De blir ett ganska dåligt mellanting mellan karbin och understödsvapen. Klarar man av att lösa all denna problematiken så kan det eventuellt vara ett tillskott till gruppens eldkraft men jag har svårt att se att en U-karbin skulle ersätta Kulspruta 90. Quote
Harald Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 Bofors / Carl-gustaf tog fram en LSW (Light Support Weapon) baserad på AK5 / CGA5 för några år sedan. (fanns på deras tidigare hemsida) Om man tittar på den vapentekniska evolutionen så ser man en utveckling från magasinmatade kulsprutegevär utan möjlighet till pipbyte. Senare tillkom utbytbara pipor. Till slut har vi bandmatade lätta kulsprutor. Varför gå tillbaka till början av 1900-talet (danska madsen)? Nu ska jag motargumentera mig själv. Samma argument borde isåfall innebära att kpisten är föråldrad, eftersom automatkarbinen (MP43) är en utveckling från kpisten. Vilket inte är helt sant då den fortfarande har sina givna användningsområden. Kpisten kan tillochmed anses vara på frammarsch igen med utvecklingen och innförandet av PDW (personal defence weapon). Dämed inte sagt att jag tycker att LSW i dess nuvarande form (RPK-74, Ultimax 100, Stryer AUG LMG-T) på något sett kan ersätta lätta kulsprutor. Vad man ska ta i beaktande är att de i regel är billigare, lättare och till skillnad från kulsprutor (finns undantag, HK 21/23) kan användas som skarpskyttevapen. Att utvecklingen går åt andra hållet tycker jag är mer önskvärt. dvs att magasinmatning finns som alternativ på lätta kulsprutor, att man kan avfyra ksp med stängt slutstycke (Hk21/23) och optiska riktmedel med förstoring. Om man tvunget ska ha en LSW eller ett kulsprutegevär så tycker jag att det ska va i 7,62. Slutsats: LSW/Kg har sina användninsområden men bör inte ersätta lätta kulsptutor. Inte heller bör lätta kulsprutor helt ersätta medeltunga kulsprutor. NisseNord: Britterna använder LSW i sina skyttegrupper, i regel ett vapen per omgång. eller två vapen i den ena omgången för att ge understöd åt den andra utan LSW. Ett annat alternativ är att LSW-skyttarna plockas ur gruppen för att ge understöd tillsammans med en ksp omg från understödskompaniet. Britterna har en tradition av att försöka beränsa soldatens förmåga att förbruka för mycket am, då de har varit rädda att det ska leda till underhållsproblem. Tyngdpunkten liger på precision. Ryssarna och andra sidan som av tradition har prioriterat mycket bly i luften för att snabbt vinna eldstriden införde RPK i början av 60-talet och de använs främst för att bidra med längre räckvidd och bättre precision. Då har också rätt i att det är en fördel att de kan användas av övriga soldater i gruppen. Ett exempel: En sovjetisk grupp får sitt fordon utslaget och RPK-skytten tas också ur striden. De befinner sig nu under eld från en fiende som de inte lyckas bekämpa med sina AK. En av soldaterna plockar nu upp RPK'n och nedkämpar fienden. Du gissar och tänker med andra ord väldigt rätt. AK5B: Det är skillnad på lavett och benstöd. På bilden har du ett benstöd. Quote
Smeghead Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 (edited) Kom att tänka på en produkt jag såg från några bilder från SHOT Show 2005. Bandmatad upper till AR15/M16/M4 Finns mer info på http://www.aresdefense.com/product.html Edited February 2, 2005 by Smeghead Quote
Guest järv Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Så här skriver Royal Marines som förutom motsvarande Ksp 90 även har LSW. "The Light Support Weapon (LSW) Each fire section in a Commando Unit has two of these weapons. This weapon is essentially a heavy barrelled version of the SA80 A2. Because the barrel is heavier and longer it provides greater muzzle velocity and accuracy. Ammunition is fed by a 30 round box magazine." http://www.royal-navy.mod.uk/static/pages/3453.html Quote
FK H Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Det fungerade inte med Ak4 så då lär det inte fungera denna gång heller (fast prototypen såg cool ut). Personligen har jag svårt att se behovet. Quote
Guest järv Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 (edited) Varför inte byta ut Ak 5B/skarpskyttefunktionen i de grupper där det finns mot Ak 5 LSW? Bara en tanke.. Edited February 2, 2005 by järv Quote
2Sharp Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Shrike har varit på gång i många år, men mig veterligt har få, om ens några fått sina beställningar levererade.... Idén är ju inte heller ny, Colt exprimenterade med liknande saker på 60/70-talet. LSW-AK5? Nej tack! Quote
eskil Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 (edited) Det fungerade inte med Ak4 så då lär det inte fungera denna gång heller (fast prototypen såg cool ut). Personligen har jag svårt att se behovet. HK21 är ju en KSP som är baserad på AK4/G3. Enligt min mening så är det den mest lyckade konverteringen från AK till KSP. Vad är det för prototyp du refererar till? Edited February 2, 2005 by eskil Quote
Sgt Andersson Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Fler Kulspruta 90... det är allt jag säger Quote
Kanna Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Kan bara hålla med dem som tycker att KSP 90 är tillräckligt. Varför uppfinna hjulet på nytt? Intressant att läsa att Bristish Navy Commandos använder LSW medan SAS använder KSP 90, de använder kanske LSW också, vad vet jag, baserar mina kunskaper på bilderna i Bravo 2-0. Undrar vad som ligger bakom besluten att använda olika vapen? Quote
scattergun Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Det fungerade inte med Ak4 så då lär det inte fungera denna gång heller (fast prototypen såg cool ut). Personligen har jag svårt att se behovet. HK21 är ju en KSP som är baserad på AK4/G3. Enligt min mening så är det den mest lyckade konverteringen från AK till KSP. Vad är det för prototyp du refererar till? Sannolikt den bandmatade AK4:an som funnits på muséet vid HVSS Vällinge. Quote
607 skog Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Vad skulla man kunna vinna på att ha en LSW AK5? Vikt? AK5 är redan ett ganska tungt vapen lägger man till en tyngre pipa och ett större magasin så skulle den vara lika tung som en Kulspruta 90. Storlek? Visst ak5 har en vikbar kolv som gör vapnet kompakt men med en lägre pipa och besstöd på pipan så blir den inte smidigare för det. Eldstyrka? ca 100-200 patroner i snabb följd beroende på pipans kvalitet men sen blir hela vapnet obrukbart en stund för att kyla ner sig pga av att pipan inte går att byta Magasin? Ett 90 patroners magasin väger en hel del och skulle man bygga om till länkmating så blir vapnet genast tyngre. samanfattnig. Kulspruta 90 vinner på att vara ett lätt understödsvapen gentemot att ha en LSWAK5 200 patroners kassetter och utbytbar pipa är ovärderligt Quote
Guest järv Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 (edited) Jag skulle kunna tänka mig antingen två Ksp 90 per grupp (som inte är helt ovanligt i vissa enheter) eller en Ksp 90 och två Ak 5 LSW per grupp. Varför vissa länder använder LSW är ju för att få högre eldhastighet och bättre precisionsbekämpning. En skarpskyttefunktion helt enkelt. En inte helt analog jämförelse men ändå intressant är ju att ryska förband traditionellt har en Dragunov-skytt per grupp. Edited February 2, 2005 by järv Quote
nastyheadwound Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Enda fördelen jag ser med ett LSW-vapen är att det kan kombinera två understödsfunktioner i viss utsträckning, d.v.s. eldvolym och precisionseld på långa avstånd. Naturligtvis är LSW mycket sämre än en ksp respektive ett prickskyttevapen i vardera av dessa funktioner, men för små enheter kan flexibiliteten vara värdefull. Britterna har för övrigt börjat använda Minimi/Kulspruta 90 i större utsträckning, men det som är intressant är att de inte ersätter LSW:n. Ett förslag jag såg är att en omgång skulle vara utrustade med två SA-80, en LSW och en Minimi. Quote
FK H Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Det fungerade inte med Ak4 så då lär det inte fungera denna gång heller (fast prototypen såg cool ut). Personligen har jag svårt att se behovet. HK21 är ju en KSP som är baserad på AK4/G3. Enligt min mening så är det den mest lyckade konverteringen från AK till KSP. Vad är det för prototyp du refererar till? Sannolikt den bandmatade AK4:an som funnits på muséet vid HVSS Vällinge. Exakt den jag refererar till. Quote
AK5B Posted February 2, 2005 Author Report Posted February 2, 2005 Bofors / Carl-gustaf tog fram en LSW (Light Support Weapon) baserad på AK5 / CGA5 för några år sedan. (fanns på deras tidigare hemsida) Finns det någon här som har en bild på detta vapen? Quote
Vargas Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 AK med 200 skotts-magasin *zapp* Jag börjar få flashbacks nu ... *zapp* Quote
Vysotskij Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 I vilka lägen skulle två kulsprutegevär m/ak 5 vara mer användbara än en ak 5 B och en ksp 90? Quote
Guest järv Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 (edited) Som sagt, inte istället för utan som komplettering. Låt säga att du har en ksp 90, två Ak 5 LSW och resten vanliga Ak 5. Den traditionella skarpskyttefunktionen (Ak 5B) är väl på väg bort hursomhelst. Royal Marine Commandos Edited February 2, 2005 by järv Quote
JTS Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Att utvecklingen går åt andra hållet tycker jag är mer önskvärt. .......... att man kan avfyra ksp med stängt slutstycke (Hk21/23) Varför är det önskvärt? Quote
JTS Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Den traditionella skarpskyttefunktionen (Ak 5B) är väl på väg bort hursomhelst. Jag tror det med, åtminstone så länge vi har SUSAT. Det finns inga Ak5B på det förband där jag finns, däremot två KSP 90b per grupp. Släng SUSAT och ge mig Trijicon ACOG eller ELCAN, så kan vi börja diskutera igen. Quote
Magnus Redin Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 ... Många av understödskarbinerna klarar inte av ihållen eldgivning ... Vattenkylning? Quote
Guest järv Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 (edited) Den traditionella skarpskyttefunktionen (Ak 5B) är väl på väg bort hursomhelst. Jag tror det med, åtminstone så länge vi har SUSAT. Det finns inga Ak5B på det förband där jag finns, däremot två KSP 90b per grupp. Släng SUSAT och ge mig Trijicon ACOG eller ELCAN, så kan vi börja diskutera igen. Japp, egentligen är inte SUSAT mycket att hänga i julgranen. Om jag minns rätt så togs Ak 5B bort redan runt 96-97 på jägarförbanden i norr med motiveringen att det var mer problem än nytta. Var problem med tillförlitlighet/imma och Ak 5B-skyttar hade enligt uppgift inte bättre skjutresultat än vanliga skyttar. Edited February 3, 2005 by järv Quote
Vysotskij Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Som sagt, inte istället för utan som komplettering. Låt säga att du har en ksp 90, två Ak 5 LSW och resten vanliga Ak 5. Skulle det vara bättre än två ksp och resten ak 5? (Alltså, det är mycket möjligt, jag vill bara veta.) Quote
scattergun Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Som sagt, inte istället för utan som komplettering. Låt säga att du har en ksp 90, två Ak 5 LSW och resten vanliga Ak 5. Skulle det vara bättre än två ksp och resten ak 5? (Alltså, det är mycket möjligt, jag vill bara veta.) Antar att skillnaden är akademisk....de flesta eldstrider är inte längre än att en LSW hinner kylas, medan viktfördelarna med LSW är så små att det nog kan vara värt att bära LKSP´n för att få bättre uthållighet i elden. Två LSW är nog bättre än en Kulspruta 90 i scenarion med snabba eldöppnanden och urdragning. Likaså kan två LSW inte ersätta en LKSP i en befäst försvarsstrid..... ....var jag tydlig?? ibland men inte ibland....beror på.....från gång till annan..... Om jag fick välja skulle jag nog ta två LKSP istället för två LSW och en LKSP.....det är nåt speciellt med hundra skott i en enda lång eldskur!! B) Quote
Recommended Posts