Jump to content

Värsta cammot...

Recommended Posts

Det var ett mycket fult camo men jag tror ej att det är ploj !

Såg nått liknande i Combat and Survival magazine i ett reportage ifrån Afganistan .

Så denna BMP 2 bild kanke är i från samma land .

Själv anser jag det kamouflaget borde komma med åksjuke-tabletter till alla i närheten för det lär framkalla illamående.

Förstår inte riktigt hur de rosa inläggen ska passa in i ökenlandskap men det kanske de gör.

Har faktiskt sett en bild på en jeep tillhörande SAS som hade målats i ljusrosa och sandfärgat så det e kanske inte helt off med rosa iaf...

fast BMP:n på bilden hade nog passat bättre i en Pride-parad... :D

Det är ju inte utan orsak at deras Land Rover's kallas Pinkies ;)

Det där camouflaget måste vara nå'n PSYOPS-grej.

@Raptor

... Åksjuke-tabletter? Ja tack, två stycken!

MVH

Troels

Har faktiskt sett en bild på en jeep tillhörande SAS som hade målats i ljusrosa och sandfärgat så det e kanske inte helt off med rosa iaf...

Är det inte så att Pinkies eller Pink Panthers är rosa av den anledningen att ökensanden blir lite lätt rosafärgad när solen går upp i öknen och SAS Land Rovers därför smälter in lite bättre?

För övrigt var BMP 2:an bland det jävligaste jag har sett.

[Är det inte så att Pinkies eller Pink Panthers är rosa av den anledningen att ökensanden blir lite lätt rosafärgad när solen går upp i öknen och SAS Land Rovers därför smälter in lite bättre?

Snarare för att det finns mycket röda bergarter i Oman och sanden därför faktiskt är rosa. Omans uniform http://www.henrikc.dk/camouflage/details.asp?autono=109

Syrien har rosa inslag i vissa uniformer.

Rätta mig om jag har fel men har inte Indierna den typen av maskering på sina fordon?

EDIT:

Jag tycker att maskeringen är lite kinky. :huh:

Yeh spank me Barbapappa spank me! :D

Edited by Mattssonmannen
  • 2 years later...

Annan typ av indisk målning... Bilden är tagen under en arméparad i Indien 1990. Klart udda målning i alla fall.

http://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/...p?g2_itemId=227

Jag testade att lägga in en liten bild på MBT:n men det funkade inte :baskerFN:.

/Stocken

Edited by Stocken

Påminner om tråden som frågar om Citycamo på CV90 :baskerFN:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;hl=citycamo

Där nog denna var mer speciell än de andra bilderna ;)

http://img228.imageshack.us/img228/7946/klotter906um.gif

annars har vi haft liknande målerier...

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=1...1&nid=29620

Tyvärr har vi ju rätt ofta uppfattningen ett Häftigt cammo eller ett fult cammo. Om vi tänker efter lite så lever vi i en tid där folk köper cammofärg bara för att "Kronans är kass" och målar sig i denna färg framför spegel. Vad försöker man då åstakomma??? En svärtning av näsa, kindben och hakspets?? Nä, det gäller att skaffa sig en så häftig målning som möjligt. Hurvida den följer principer för hur cammomålning bör utföras är av mindre vikt. Värsta primmadonna målningen kan ibland ses.

Jämför med uttrycket ett bra cammo och ett mindre bra kammo. Ett bra cammo kan vara fult och vara skrattretande. Ett mindre bra cammo kan vara häftigt och moderiktigt.

Ett bra visuelt cammo skall ta väck konturer, ha en färg som smälter in i miljön och ej uppfattas som en yta.

En Guilles suit är ett bra exempel på camoflage som uppfyller ovanstående. Den är väl närmast att berakta som ful.

Normalt har man pejl på de två första, att ta väckkonturer och ha en färg som smälter in i miljön. medan den sista punkten ofta förbisetts.

Med färg kan detta göras på ett antal sätt. Man kan tex skapa olika djup. Expempel på detta är de Tyska och Danska uniformena samt det prickiga presseningsmaterial man ibland ser här hemma. På avstånd ser man ej prickarna men om man kommer närmare så framträder de och slår sönder de stora färgfälten. Har i min ägo en Rysk ryggsäck som har 3 sådana här dimensioner. Först upplevs den som bestående av 2 cm stora färgfält, avlägsnar du dig över går färgfälten till ca 10 cm stora färgfält och för att sedan vid betaktande på längre avstånd bestå av ca 20 cm breda ränder.

Ett annat sätt är att använda sig av färg som slår "hål" på ytan. Den gamla olivgröna Speznaz uniformen med dess ljus gula blaffor är troligtvis än idag den mest effektiva vad gällande denna effekt. Även om färgen ej finns i omgivningen så är dess effekt smått otrolig. Även de ljusa fälten på vår uniform ger upphov till denna effekt. Traditionellt har oftast svart används för detta genom att skapa skugg fält. Men det verkar som att man allt mer inser vad ljusa "ljus" fält kan åstakomma.

Nog tror jag att denna Indiska vagn kan ha ett bra cammo för det område den verkar i. Det räcker ju med att inse att man inte är van vid att se en vagn så här.... alltså letar man inte efter det. Fult cammo är ofta bra cammo...

Ett annat exempel är ju de Israeliska hjälmdoken... Ser ut som muterade svampar - men dom ser inte ut som hjälmar. Och det är ju bra.

Men i ärlighetens namn ser ju vagnen fruktansvärt ful ut ;)

Edited by Toll

Detdär Indiska var ju inte vackert, men det funkar säkert helt OK.

Britternas Berlin brigad(3B?) hade ett tag ett tämligen anmärkningsvärt citycamo på sina fordon. En liten artikel om det finns här.

Nu vet jag inte vad SoldF har för policy gällande länkar till bilder på andra sites, men här är i alla fall en bild på detta cammo 'in action'.

Berlin_Brigade_Chieftain_head_on.jpg

Hugaliga...ser ut som de maskerat BMP:n som en bakelse full med strössel som de sedan av någon anledning täckt med post-it lappar. Skulle skämmas ihjäl om jag någonsin var tvungen att möta en fiende med en så'n.

Men vänta! det kanske e det som e tanken? Vilken fiende skulle rapportera in en rullande bakelse utan att bli inspärrad?? :rolleyes: eller alternativt så skrattar fienden ihjäl sig :D

Hugaliga...ser ut som de maskerat BMP:n som en bakelse full med strössel som de sedan av någon anledning täckt med post-it lappar. Skulle skämmas ihjäl om jag någonsin var tvungen att möta en fiende med en så'n.

Men vänta! det kanske e det som e tanken? Vilken fiende skulle rapportera in en rullande bakelse utan att bli inspärrad?? :wub: eller alternativt så skrattar fienden ihjäl sig :camo:

Nu har du väl sniffat lite väl mycket på lättölskorken?? ;-)

Det du kallar för BMP tycker jag ser ut som en Chieftan MBT, men visst, det har ingen sexuell betydelse vad det är för fordon. Det som har betydelse är att det är ett fungerande kamouflage som köper killen på insidan av kammot lite tid att verka med sitt vapen. Räkna inte bort något som är okonventionellt.

Sådant kan hoppa upp och bita en i baken.

Edited by Sytare

@ Sytare.

Tror Aigore syftar till den första länken...det är en BMP och inget annat..vad de andra bilderna är låter jag vara osagt.

:wub:

Sen håller jag med andra inlägg, ett kammo är inte nödvändigtvis bara färg för att likna omgivningen utan också för att förvilla den som observerar.

Edited by Jolle

Stridsfordons Kamoflage verkar vara en halv skrivbords produkt. Man forskar på kamoflage, hittar ett bra mönster, och målar alla vagnarna efter detta mönster. Snyggt, prydligt och ser bra utpå kaserngården. Den Indiske officer som beslutade om BMP 2:ans kamoflage torde uteslutit snyggt, och ser bra utpåkasengården, till förmån för något annat.

Om man tänker till lite inser man att en vagn kanske borde målas i 3 eller fler mönster.

Till att börja med så borde mönstret vara annorlunda på vagnens ovansida jämfört med sidorna. Terrängen ser ju annorlunda ut ovanifrån jämfört med från marken.

Genom att använda mer än ett mönster på en yta bryter man sönder konturena änn mer. Tex kan sidan på vagnen ha M-90, Prickigt ala pressening samt ett Rassel dassle mönster i tre stora fält. Användandet av olika mönster bryter konturen samt minskar att man uppfattar det som en yta. Dessa mönster skall naturligtvis även finnas på IR dämpande täckning

Sedan borde vagnarna utrustas med längre hållare till Kamoflage/skärmar. Dessa borde sticka ut åt alla håll och kanter. Böjliga och fjäderupphängda så man inte förlorar dem direkt, Här kan man sedan fästa kamoflage skärmar, parasoller eller/och naturligt kammoflage. I så fall får vagnen en äkta dimenisions skillnad i sitt kamoflage samt en bra IR dämpnings effekt.

Om man nu skulle genomföra något liknande skulle man få en otroligt ful vagn. Alltså: Snyggt, prydligt och ser bra ut på kaserngården skulle ej uppfyllas. I själva verket skulle det knappt se ut som en vagn och vagnar vill man ha uppställda på en lång snygg rad som skymtas när det är Bal. På kasernen skall det vara puts och stuns. Därmed passar en dyl vagn ej in.

Är jag ute och cyklar nu?? Jämför bara med skinande välputsade kängor och halvmatta väl infettade kängor. Lever vi i 1800 talets parader och marchorkestrar eller på 2000 talet?? (när man ser hur mycket det skrivs om HV orkestrar å dyl kan man ju undra)

(Dessutom torde ju gruppen modellbyggare (Erik G) vara mindre förtjusta i en dyl utveckling. Här lägger de ner en otrolig tid på detaljer och verklighetstroget utsende och så blir slutresultatet att man knappt ser vad de åstakommit under svettiga byggveckor . :wub: )

@ Sytare.

Tror Aigore syftar till den första länken...det är en BMP och inget annat..vad de andra bilderna är låter jag vara osagt.

:surprise:

Sen håller jag med andra inlägg, ett kammo är inte nödvändigtvis bara färg för att likna omgivningen utan också för att förvilla den som observerar.

Mycket riktigt..det var ursprungs bilden som jag refererade till och visst begriper jag också att ett praktiskt kammo inte behöver vara snyggt. Det svåra är väl att ha ett alldeles för specifikt kammo som funkar i en miljö men ger motsatt effekt i en annan.

Tyskarna under WW2 hängde med på det och målade sina vagnar mycket ofta och beroende på var de befann sig för att anpassa kammot till just det rådande området och årstiden. Där kan man se en uppsjö av olika mönster som kan se lite konstiga ut men som passade just i det läget.

Men ett av de bästa allround kammona som jag sett är faktiskt det svenska "lövhögs"-kammot som är mycket bra på att bryta upp konturer (och det e en bitch för en modellbyggare att peta ihop) och faktiskt tror jag att den till och med e bättre än amrisarna nya plåttriga uniforms kammo. (de ser ut som bilden på min digital TV när signalen störs) Ibland kan jag dock tycka att även "lövhögs"-kammot borde ändras lite efter årstiderna, inte bara kladda på vitt på vintern utan även tänka på höst- och vår- modet :D

För övrigt så måste stridsfordonskamouflagedesigner vara ett av världens otacksammaste jobb.

Först lägger man ned enorma mängder tankemöda och experimenterande att få fram ett mönster som både fungerar i verkligheten och som har brukarnas förtroende, sen så far vagnarna ut i den smutsiga verkligheten, och är vackert jämnbeige efter max en kvart.

För övrigt så måste stridsfordonskamouflagedesigner vara ett av världens otacksammaste jobb.

Först lägger man ned enorma mängder tankemöda och experimenterande att få fram ett mönster som både fungerar i verkligheten och som har brukarnas förtroende, sen så far vagnarna ut i den smutsiga verkligheten, och är vackert jämnbeige efter max en kvart.

Otack är världens lön :banghead:

Tyskarna under WW2 hängde med på det och målade sina vagnar mycket ofta och beroende på var de befann sig för att anpassa kammot till just det rådande området och årstiden. Där kan man se en uppsjö av olika mönster som kan se lite konstiga ut men som passade just i det läget.

Men det camouflage som målades ute på förbanden var ju mer eller mindre seriöst applicerat. Nu kanske min vetskap i ämnet truppapplicerat tyskt vk2 camouflage inte är helt korrekt, men ska man gå efter alla de vagnar jag sett på modellborden på olika tävlingar, så verkade det som att estetik eller bekvämlighet vann över faktisk camouflagefaktor. Detta kan ju bero på att byggaren använt sin egen fantasi, eller på att truppen inte gavs tid eller kunskap i maskering.

Men en sak vet jag, och det är att det faktiskt togs fram, efter en hel del forskande och testande, ett standardiserat kamoflagemönster för bland annat Tiger II'orna, som applicerades på fabrik. Samma typ av mönstermålning har jag även sett på andra fordon från den tiden.

Men ett av de bästa allround kammona som jag sett är faktiskt det svenska "lövhögs"-kammot som är mycket bra på att bryta upp konturer (och det e en bitch för en modellbyggare att peta ihop) och faktiskt tror jag att den till och med e bättre än amrisarna nya plåttriga uniforms kammo. (de ser ut som bilden på min digital TV när signalen störs) Ibland kan jag dock tycka att även "lövhögs"-kammot borde ändras lite efter årstiderna, inte bara kladda på vitt på vintern utan även tänka på höst- och vår- modet :banghead:

Amerikanarna tog faktiskt fram ett mönstermålningssystem under 70-80-talet som var tänkt att kunna anpassas efter ort och säsong. Det kallades för MERDC. Tanken var att färgfälten i det woodlandliknande fyrfärgsmönstren skulle vara konstanta, men beroende på stationeringsort och årstid så använde man olika färger ur en palett på tolv olika färger. (http://www.panzerbaer.de/colours/a_relaunch/us_camo_merdc-a.htm)

Teorin bakom "pixelflage" och andra liknande konstigheter är ju att inte bara dölja, utan även att förvilla ögat och skapa optiska illusioner. Sen har naturen färger som vi inte alltid kan föreställa oss, om vi inte är konstnärer som t.ex Claude Monet, som fick en del skit för att hans himmel inte var blå, och molnen inte vita.

Någon lär också ha sagt att han skrattade åt SAS's rosa Land Rovers, tills dess han för första gången bevittnade öknen i skymningen. Då gick det tydligen upp ett (rosaskimrande) ljus.

/E