Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

HE HE ja du, aluminiserad... mylarvfolie eller vad de va... :)

Inte lätt när man blir tung.

Men min tanke är väl rätt, om du misstolkar efter bättre förmåga... eller?

Alltså IR dämp är viktigare än ev radar eko, och visst värmer det litet?

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
HE HE ja du, aluminiserad... mylarvfolie eller vad de va... :)

Inte lätt när man blir tung.

Men min tanke är väl rätt, om du misstolkar efter bättre förmåga... eller?

Alltså IR dämp är viktigare än ev radar eko, och visst värmer det litet?

Jag förstod vad du menade och ditt resonemang är helt rätt.

Posted
@ Andrew

"brittiska poncho"

-hur ser den ut? eller är det din "basha" som går att använda som poncho?

Är "basha" samma sak som "tarp"?

Fördelen som jag fann med romboidformen var att man lätt spände ner långsidorna på ett naturligt sätt. (alternativt ena långsidan)

Detta skapar lä, vilket skyddar bra mot nedkylning. Alltså kombinationsmöjligheterna med romboid-knäppetältet är ju oändliga, och inte behövs det snören till att spänna upp den, ett par slanor och några pinnar, thats it.

Mer synpunkter någon?

Tänkte sy "tunnlar" av samma typ som i hillebergs tunneltält, vilka man kunde skjuta in slanorna i.... eller är det överkurs? Vad sägs?

Vi kan börja med att reda ut begreppen.

Tarp är nutidens slang och kommer ifrån ordet Tarpaulins som är lika med Pressening.

Basha är slang och lika med "An improvised shelter" , samt även det ord som används av soldater i bl.a Brittiska armén för att benämna det som vi Svenskar normalt kallar för knäppetält , regnskyddet , eller ensamma vargen.

Min UK-poncho (som man även kallar för basha även om det inte är en ren Basha (dvs. de som säljs under produktnamnet Basha ) , är den bilden som jag postat i tidigare inlägg. ( den med minskylten brevid )

Då jag använt/använder båda så är jag inte benägen att hålla med dig om att FM's rombformade skyddar lika bra på sidorna som en rektangulär duk gör.

Som jag är lärd och alltid sätter upp min rombformade så gör jag som det tidigare nämnts i tråden , nämligen fäster ena spetsen (den del som är 52 mm ) en bit upp runt ett träd. Den andra ändan fäster jag i marken och sedan spänns de öljettpunkterna som är på mitten ( på resp sida ) ner i backen.

Min erf är att man då tappar sidovindskydd ifrån mitten av romben och upp till den fästpunkt man gjort runt trädet.

Detta är något som jag inte får med en rektangulär duk.

Dock så får jag istället två triangle öppningar i vardera ände på mitt vindskydd när jag kör med en rektangulär duk. Detta är dock något som jag ser som positivt , tror nog att du kan lista ut varför ;)

Ang. slanor och snören så har vi ju alla olika syften , uppgifter , utbildningsståndpunkt och synsätt på huir man nyttjar sin mtrl optimalt.

Men i min värld så har jag hellre färdiga bungees med krokar som jag lätt kan kroka fast i öljetterna på mitt regnskydd och sedan dra runt ett träd.

Sedan så ser jag det som en enrom fördel att slippa ödsla tid på att hålla på och hugga slanor , dels för att det skapar mer arbete samt så lämmnar man tydliga spår efter sig och gör onödig inverkan på naturen ;)

En sista sak är ju att man slipper leta runt efter slanor som det kanske finns dåligt i terrängen på just det ställe där man valt att sova för natten.

Fördelar med det sätt som jag använder kontra klassisk ensamma vargen uppsättning är ju att jag numera bara behöver ett eller två träd och slipper slanor , samt fördelen med att jag kör med färdiga snören fast i öljetterna som sedan kompletteras med bungees då man skall förankra runt träd.

1- du slipper mäta/bedömma längd på snöre. ( kontra om man bara kör med snören )

2 - du sätter upp ditt regnskydd typ dubbelt så fort

3 - går hand i hand med punkt nummer två ,men man sparar energi.

Jag försöker inte övertyga någon på detta forum utan skriver bara utifrån egna uppfattningar baserat på egna erfarenheter.

Jag håller med dig Pappsen och är väl medveten om att det finns mängder av möjligheter med den rombformade då jag tillbringat en hel del tid både under GU och efter med att sätta upp den samt att sova under densamme.

Det som jag själv tycker är att eftersträva KISS i så många lägen som möjligt , jag menar hur ofta bygger man 5manna-wigwams osv med sitt regnskydd.

Självklart är det bra att möjligheten finns om situationen kräver det.

Jag är av vana och tycker även att man alltid skall gruppera sig två & två under ett regnskydd. Av den enkla anledningen att man skall eftersträva att alltid jobba i par. Om läget tillåter så känns det bättre att vara två under samma tak där man tillsammans kan ligga och laga mat. Sedan har det 2 bra fördelar till. Det är oftast under dessa stunder som man passar på att koppla av och då har det en positiv psykologisk effekt att känna tryggheten att ha sin stridsparkamrat nära till hands.

Det blir mindre spring om man skall köra posttjänst under natten. En vaktar den andre ligger inom armlängds avstånd för väckning. Sedan har vi kylan , finns det nått manligare än två vuxna män med vapen i famn som ligger i sked ? ;) ,O:D

// Tror jag gjort mitt i denna tråden nu. :) // Andy

Posted

Ok Andy? eller ska det vara Andrew?

Point taken, jag forskar bara kring hur jag ska göra och värderar dina synpunkter.

Fördelar i ditt resonemang ser jag i att använda ett träd som en fästpunkt ter sig naturligt, det är ofta bra att komma in under ett fett träd, i skydd och lä, plus att det skyddar för värmeutstrålning.

Vidare håller jag med dig om tvåmansförläggning, så jobbade vi oftast i span också. Har aldrig varit med om att använda romben i större än tre bitar.

Bungees, eller gummistroppar som jag skulle säga låter som ett vettigt alternativ, snabbt o smidigt.

Det var många ideér att fundera på. Tackar för allt stöd, nu ska jag fundera litet.

:D

Posted

@Sir Vival

Du tar upp en variant som jag tycker ær mycket intressant næmligen en luftspalt.

Vi spånade en gång på att gøra ett innertælt till tælt 12 just før att få till en luftspalt. detta ger ju minder brænsleåtgång och dær med mindre IR utstrålning.

Frågan ær bara hur man skulle gå tillvæga konstruktionsmæssigt? Ideer??

Posted
@ Andrew

"brittiska poncho"

-hur ser den ut? eller är det din "basha" som går att använda som poncho?

Är "basha" samma sak som "tarp"?

Fördelen som jag fann med romboidformen var att man lätt spände ner långsidorna på ett naturligt sätt. (alternativt ena långsidan)

Detta skapar lä, vilket skyddar bra mot nedkylning. Alltså kombinationsmöjligheterna med romboid-knäppetältet är ju oändliga, och inte behövs det snören till att spänna upp den, ett par slanor och några pinnar, thats it.

Mer synpunkter någon?

Tänkte sy "tunnlar" av samma typ som i hillebergs tunneltält, vilka man kunde skjuta in slanorna i.... eller är det överkurs? Vad sägs?

Vi kan börja med att reda ut begreppen.

Tarp är nutidens slang och kommer ifrån ordet Tarpaulins som är lika med Pressening.

Basha är slang och lika med "An improvised shelter" , samt även det ord som används av soldater i bl.a Brittiska armén för att benämna det som vi Svenskar normalt kallar för knäppetält , regnskyddet , eller ensamma vargen.

Min UK-poncho (som man även kallar för basha även om det inte är en ren Basha (dvs. de som säljs under produktnamnet Basha ) , är den bilden som jag postat i tidigare inlägg. ( den med minskylten brevid )

Då jag använt/använder båda så är jag inte benägen att hålla med dig om att FM's rombformade skyddar lika bra på sidorna som en rektangulär duk gör.

Som jag är lärd och alltid sätter upp min rombformade så gör jag som det tidigare nämnts i tråden , nämligen fäster ena spetsen (den del som är 52 mm ) en bit upp runt ett träd. Den andra ändan fäster jag i marken och sedan spänns de öljettpunkterna som är på mitten ( på resp sida ) ner i backen.

Min erf är att man då tappar sidovindskydd ifrån mitten av romben och upp till den fästpunkt man gjort runt trädet.

Detta är något som jag inte får med en rektangulär duk.

Dock så får jag istället två triangle öppningar i vardera ände på mitt vindskydd när jag kör med en rektangulär duk. Detta är dock något som jag ser som positivt , tror nog att du kan lista ut varför ;)

Ang. slanor och snören så har vi ju alla olika syften , uppgifter , utbildningsståndpunkt och synsätt på huir man nyttjar sin mtrl optimalt.

Men i min värld så har jag hellre färdiga bungees med krokar som jag lätt kan kroka fast i öljetterna på mitt regnskydd och sedan dra runt ett träd.

Sedan så ser jag det som en enrom fördel att slippa ödsla tid på att hålla på och hugga slanor , dels för att det skapar mer arbete samt så lämmnar man tydliga spår efter sig och gör onödig inverkan på naturen ;)

En sista sak är ju att man slipper leta runt efter slanor som det kanske finns dåligt i terrängen på just det ställe där man valt att sova för natten.

Fördelar med det sätt som jag använder kontra klassisk ensamma vargen uppsättning är ju att jag numera bara behöver ett eller två träd och slipper slanor , samt fördelen med att jag kör med färdiga snören fast i öljetterna som sedan kompletteras med bungees då man skall förankra runt träd.

1- du slipper mäta/bedömma längd på snöre. ( kontra om man bara kör med snören )

2 - du sätter upp ditt regnskydd typ dubbelt så fort

3 - går hand i hand med punkt nummer två ,men man sparar energi.

Jag försöker inte övertyga någon på detta forum utan skriver bara utifrån egna uppfattningar baserat på egna erfarenheter.

Jag håller med dig Pappsen och är väl medveten om att det finns mängder av möjligheter med den rombformade då jag tillbringat en hel del tid både under GU och efter med att sätta upp den samt att sova under densamme.

Det som jag själv tycker är att eftersträva KISS i så många lägen som möjligt , jag menar hur ofta bygger man 5manna-wigwams osv med sitt regnskydd.

Självklart är det bra att möjligheten finns om situationen kräver det.

Jag är av vana och tycker även att man alltid skall gruppera sig två & två under ett regnskydd. Av den enkla anledningen att man skall eftersträva att alltid jobba i par. Om läget tillåter så känns det bättre att vara två under samma tak där man tillsammans kan ligga och laga mat. Sedan har det 2 bra fördelar till. Det är oftast under dessa stunder som man passar på att koppla av och då har det en positiv psykologisk effekt att känna tryggheten att ha sin stridsparkamrat nära till hands.

Det blir mindre spring om man skall köra posttjänst under natten. En vaktar den andre ligger inom armlängds avstånd för väckning. Sedan har vi kylan , finns det nått manligare än två vuxna män med vapen i famn som ligger i sked ? ;) :):)

// Tror jag gjort mitt i denna tråden nu. :-( // Andy

Var köpte du din Basha (UK Poncho)? Finns det några inte alltför dyra som du rekomenderar? Kanske fins någon butik i Göteborg som du vet? Hade tänkt mig något som kunde fungera som ett extra regnsyddsplagg och basha. Skulle vara glad om det inte kostade så mycket.

Posted (edited)

Du hade inte behövt citera hela inlägget !

Ponchon har jag fått av polare i England.

Det finns massor av ställen inom UK som du kan köpa den ifrån via nätet.

Om du gör det lätt för dig så kan du använda google så kommer du hitta ett flertal ställen (Army Shops , Army surplus-affärer odyl. ) som säljer både rena Basha's ( sökord i google " HOOTCH SHELTER COVER" ) och även "GREEN LIGHTWEIGHT BASHA" , samt "BRITISH ARMY PONCHO"

Silvermans säljer den modellen jag har för £45 vilket är ca: 560 :- Kr

http://www.silvermans.co.uk/

ST00011.JPG <<--- som Poncho !

basha_midsommar04.jpg<<--- eller som vindskydd/regnskydd

This is product 30003. <--- Silvermans ProdNr.

GREEN NYLON BRITISH ARMY PONCHO

Heavy duty with eyelets & press studs

Hood P.U. coated nylon.

Price £ 45.00

Vet inga firmor i Gbg som säljer den tyvärr. Kolla med MShop annars , men tänk på att dom lägger ett påslag på priset om dom tar hem den åt dig , då kan du lika gärna köpa den direkt ifrån UK själv.

( det blev visst ett inlägg till ! ) B)

// Andy

Edited by Andrew
Posted
Du hade inte behövt citera hela inlägget !

Ponchon har jag fått av polare i England.

Det finns massor av ställen inom UK som du kan köpa den ifrån via nätet.

Om du gör det lätt för dig så kan du använda google så kommer du hitta ett flertal ställen (Army Shops , Army surplus-affärer odyl. ) som säljer både rena Basha's ( sökord i google " HOOTCH SHELTER COVER" ) och även "GREEN LIGHTWEIGHT BASHA" , samt "BRITISH ARMY PONCHO"

Silvermans säljer den modellen jag har för £45 vilket är ca: 560 :- Kr

http://www.silvermans.co.uk/

ST00011.JPG <<--- som Poncho !

basha_midsommar04.jpg<<--- eller som vindskydd/regnskydd

This is product 30003. <--- Silvermans ProdNr.

GREEN NYLON BRITISH ARMY PONCHO

Heavy duty with eyelets & press studs

Hood P.U. coated nylon.

Price £ 45.00

Vet inga firmor i Gbg som säljer den tyvärr. Kolla med MShop annars , men tänk på att dom lägger ett påslag på priset om dom tar hem den åt dig , då kan du lika gärna köpa den direkt ifrån UK själv.

( det blev visst ett inlägg till ! ) B)

// Andy

Tackar. Får söka vidare efter en sådan i Göteborg eller Sverige. annars när jag har råd någon gång i framtiden så kan jag nog köpa från England. Verkar vara ett ytterligt plagg och redskap.

Posted (edited)

@Sidron

ffs.jpg

Har du ens tänkt över vad det kostar att beställa ifrån tex Stor Britannien, USA osv? Jag tror inte du har det. Jag och flertalet på forumet beställer ofta prylar ifrån utlandet. Och vet du vad? Vi sparar pengar på det, trots höga fraktkostnader. Ofta tar man ut överpriser på bla mulleshoppen* mtosvarande.

PS Man behöver inte citera allt i ett inlägg... :angry:

*Militaryshop för att slippa ytterligare inlägg.

@Andrew

Coolt tack för tipsen..jag kommer gå på din linje. ,O

Edited by Nifelhel
Posted
Har du ens tänkt över vad det kostar att beställa ifrån tex Stor Britannien, USA osv? Jag tror inte du har det. Jag och flertalet på forumet beställer ofta prylar ifrån utlandet. Och vet du vad? Vi sparar pengar på det, trots höga fraktkostnader. Ofta tar man ut överpriser på bla mulleshoppen* mtosvarande.

*Militaryshop för att slippa ytterligare inlägg.

Jag har hört att det kostar en del att beställa från utlandet, bland annat på grund av tullavgifter. Jag har även hört om hur folk kringgår tullavgifter. Men du som verkar var expert på området kan väl dra en kort redogörelse för priser och hur det går till?

• Forumsledning
Posted

@Sidron Snälla nästa gång, lyssna på andra, citera inte ett helt inlägg om du svarar direkt efter. Måste du citera, undvik att citera sånt du inte svara på, samt ta bort bilderna ur citatet, de tillverkar bara mer bandbred och mer tid för oss att ta hem och läsa tråden.

/BlåGul

Posted
Har du ens tänkt över vad det kostar att beställa ifrån tex Stor Britannien, USA osv?  Jag tror inte du har det. Jag och flertalet på forumet beställer ofta prylar ifrån utlandet. Och vet du vad? Vi sparar pengar på det, trots höga fraktkostnader. Ofta tar man ut överpriser på bla mulleshoppen* mtosvarande.

*Militaryshop    för att slippa ytterligare inlägg.

Jag har hört att det kostar en del att beställa från utlandet, bland annat på grund av tullavgifter. Jag har även hört om hur folk kringgår tullavgifter. Men du som verkar var expert på området kan väl dra en kort redogörelse för priser och hur det går till?

Jag har beställt ca 60 paket utomlands.

Jag har tullat två, en av dem var ett par 12K guldbrillor från 1968, hehe. :D

Jag fick pröjsa 5 dollar för att få ett paket till dörren på 2 dagar från saterna, och det var ett purple heart i etui med ganska mycket vaddering, ungefär lika stort som man staplar två VHSband på varandra.

Posted
Jag fick pröjsa 5 dollar för att få ett paket till dörren på 2 dagar från saterna, och det var ett purple heart i etui med ganska mycket vaddering, ungefär lika stort som man staplar två VHSband på varandra.

Hur mycket kostar det att tulla? Har hört om sliskigt stora summor. har även hört att företagen skriver på paketet att det är ett köpobjekt eller något liknande för att tullverket ska kunna ta ut avgift. Hur mycket brukar frakten kosta. Det kanske inte är så värt annars att beställa hem saker från tex USA.

P.s. Kanske ska tillägga att man inte behöver betala tulklavgift på en vara från ett annat EU land, därför syftar jag främst på USA etc i första meningen. :/

• 2 years later...
Posted

Jahapp

Nu sitter jag här tre år senare, fortfarande "släpandes" mitt hilleberg nallo på cirka 2 kg runt i terrängen.

(hur man nu kan sitta och släpa? min hustru språkpolisen gick förbi... mummelmummel)

Kanske är det min ålder som sänker ett rosa nostalgins skimmer över den gamla romben, men jag kan ännu inte släppa tanken.

Alltså en duk som lätt fungerar som regnponcho och täcker kropp och ryggsäck. Ena sida aluminiserad, som en räddningsfilt, för att minska värmeutstrålning med allt vad det innebär av värme och minskad IR-profil.

Duken i ett lätt, starkt matrl. Inte plast som dom vi hade på 1400-talet inom span.

...vilken man snabbt lägger ut som ett, lågt visserligen, men ändå väl fungerande enmanstält med hjälpa av litet prylar, pinnar och pyssel

*sigh* *längtans suck*

Hur var det? Kom någon av deltagarna fram till en fungerande lösning?

Ja, förutom den brittiska fykanten som varmt förespråkades genom tråden.

Jag charmades alldrig av den... säkert för att jag aldrig fått använda den i verkliga livet.

Jag tänker nog beställa en romb hos någon tälttillverkare nu.

Om någon vet var man kan köpa den gamla plastbiten, vv stig fram nu och informera om var!

Annars, om någon har intresse att köpa en nytillverkad i modernt material så meddela mig så får ni "åka med" på min beställning.

Jag köper flera på en gång -så klart.

Pappsen

Posted (edited)

Hörru Pappsen, du vet ju vad du vill ha, så det borde vara lätt för dig att

snickra ihop den poncho-mojäng du vill ha själv. :surprise:

Tydligen ska Shelby ha en väv som är lika bra som Hillebergs tältväv.

Om du syr dit en dragkedja i mitten (eventuellt böjd eller 2 st.) så har du

din poncho klar. Man kan tom ha kardborreöppning av lämplig form.

Jag vet också vad du menar med aluminiumiserad. Köpa två räddningsfiltar

och slakta?

Själva romben påminner lite om den tarp jag sytt och om jag klarar

att göra en sån så klarar du det med!

Ta befälet över kroppen, läs lite i tråden jag länkat till och sätt igång att

bygga dej en egen poncho precis så som du vill ha den! Frammåt!

:baskerKav:

Edited by Flak
Posted
Om någon vet var man kan köpa den gamla plastbiten, vv stig fram nu och informera om var!

På Mike och Nike köpte jag ett par sådana för bara ett par månader sen. Tyvär gick dom upp i pris strax efteråt, och du måste beställa för minst 200 spänn.

Posted

@ flak

Tack för spark i arslet, kan behövas ibland... :rockon:

Du gör snygga pryttlar o grejor måste jag säga, drar snabbt slutsatsen att du inte har barn och inte driver företag... eller?

En stor inspiration är det att se dina alster, jag ska återkomma med bilder när jag äntligen får till mina romboider, vilket årtionde som helst.

@ erk

Tack för dina snabba reaktioner, nu kan jag köpa plastbiten så att jag kan kopiera/modda den.

Posted

Nah, Såjah

Fick hem fyra st romber i plast, doften, mmm minnen....

Jag ser att de är väl utrustade med smådetaljer vilka jag glömt, alltså knapplacering o öljetter o sånt.

Jag har ändå kontaktat en tältmakare för att be om pris för att sy upp motsvarande, fast i klok tältduk och erbjudandet kvarstår... om någon vill haka på så låter jag göra några fler åt er som så vill.

Kostnad enligt senare och helt utan påslag från min sida.

pappsen

Posted (edited)

Mmh, jag fick hem mina två igår till sammans med två Olles brorsa och två hjälmunderlag. Helt nya och som du skrev Pappsen, luktminnen..... Om nu bara jag var ledig så man kunde dra ut i skogen och sova.... Risk finns att det blir flera romber i framtiden. Det här med att sova under den, använda som ett provisoriskt tak är jag med på. Men att regnskyddet kan användas tillsammans med en sovsäck (sovsäcksöverdrag) enligt Soldatreglemente Materiel SoldR Mtrl 1983 sidan 313. Det borde ju samlas en hel del fukt i sovsäcken. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? /Gusten :baskerKav:

Edit: La till en fråga.

Edited by Gusten
Posted (edited)

@ gusten

Jag upplevde aldrig kondensen som något stort problem.

Visserligen pratar vi nu om sörmland- och stockholmstrakten.

Det bildades "ispärlor" eller vattendroppar på undersidan av romben.

Se bara till att inte stryka emot insidan med sovsäck eller tröjans ryggsida (*burr*) och skaka av den ordentligt innan du viker ihop den.

Alltså, spänn ut romben så att det är tillräckligt med luftspalt. Du kan också öppna upp en hörna för lite lagom genomdrag.

Till sovsäcksöverdrag duger den INTE, den är tät som en plastpåse.

Mycke nöje!

Edited by Pappsen
  • 1 month later...
Posted
Mmh, jag fick hem mina två igår till sammans med två Olles brorsa och två hjälmunderlag. Helt nya och som du skrev Pappsen, luktminnen..... Om nu bara jag var ledig så man kunde dra ut i skogen och sova.... Risk finns att det blir flera romber i framtiden. Det här med att sova under den, använda som ett provisoriskt tak är jag med på. Men att regnskyddet kan användas tillsammans med en sovsäck (sovsäcksöverdrag) enligt Soldatreglemente Materiel SoldR Mtrl 1983 sidan 313. Det borde ju samlas en hel del fukt i sovsäcken. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? /Gusten :baskerKav:

Edit: La till en fråga.

Tja, svar har ju redan anlänt, men jag lägger till mina fem öre.

Sov under min "ensamma vargen" ofta under lumpartiden, och föredrog den klar över det moderna sovsäcksöverdraget, som man bara blev blöt i. Sovsäcksöverdrag är det klart inte, och fukt samlas lätt på eventuell utrustning/sovsäck som vidrör vid tältduken. Därav viktigt att spänna upp med slanor! Men en lämplig trädgren kan man även spänna tältet över. Annars går det bra att klämma in (den stora) ryggsäcken i fotänden om man inte är så lång, så får man lagom tak-höjd för fötterna. Skydd mot vind i den öppna änden kan väskan också bidra med.

I vpl spände gruppen alltid upp tälten i igelkottsformering, med träd-ändan på varje tält utåt, så när något var på gång var det bara att kravla ur sovsäcken, greppa vapnet, och liggande eldställning bakom tältets eget träd var färdig.

Har efter lumpen på frivilligutbildning råkat ut för att spänna ihop två dukar till en pyramid (träd stod i mitten), som var oväntat rymlig och hade mer än nog plats för två pers och utrustning. Fördel, lättare att hålla värmen inne (skulle jag gissa). Nackdel, du ser inte ut.

Som den hundförare jag var (och fortfarande är) kan jag även använda den för snabb uppstallningsplats hund: spänn tält, ställ vattenskål, om tid/behov finns ordna granrisbädd med filt/värmejacka på under tältduken, och allt är klart för att lämna jycken. En riktigt trevlig hundkoja blir det. Går även utomordentligt att göra vovven sällskap därinne (mys, päls, vaaaarm... och risken att någon smyger sig på mig då är, tja, obefintlig).

Suck. Saknar tältduk. Sorg.

• 2 years later...
Posted

flakslott2.jpg

Nu har man äntligen insett storheten i dom gamla charmiga trekanterna! :/

Men var hittar jag mer instruktioner om hur man bygger ihop dom till

en massa olika förläggningar?

Nån som kan scanna lite i nått gammalt reglemente åt mej?

Regnskydd_0003.jpg

Nått sånt här'nt måste helt enkelt byggas!

:D

• 2 weeks later...
Posted

Det är två trekanter i bilden.

På en välkänd överskottsbutik kan man hitta nya trekanter för 20 kr/st! :unsure:

För 320 kr kan man bygga sig jättetältet ovan...

B-)

• 8 months later...