Jump to content

Recommended Posts

Posted

@ EO4

Tyvärr. mikke o nikke har bara triangeln o garderoben har inte... :(

Det verkar vara som sveriges bäst bevarade hemlighet fortsätter ruva på sina hemliga mått... :D

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
@ EO4

Tyvärr. mikke o nikke har bara triangeln o garderoben har inte... :(

Det verkar vara som sveriges bäst bevarade hemlighet fortsätter ruva på sina hemliga mått... :blink:

Aj fan... är du säker? För något år sedan hade de romben. Hursomhelst, om du letar och ringer lite bland överskottshökare kommer du säkert att hitta den.

Om du inte är ute efter funktionen att koppla ihop flera så kan jag dock rekommendera en tarp från Hilleberg eller motsvarande. Lika funkis och otroligt mycket lättare än stink-romben (som väger ngt mer än mitt Hilleberg Unna för övrigt).

OT: med tanke på hur de flesta gamla invasionsförsvarspersedlar - även tältdelen - luktar "mobförråd" 2 km i motvind, borde det inte vara otroligt lätt för en spårhund att upptäcka en svensk enhets läger med hjälp av lukten? B)

Posted

@Pappsen

Jag har haft min i 20 år. Tyvärr har den nu mera funktionen av ett myggnät.

Detta till trots en förfärlig mängd lagningar. Tror att jag hakar på din ide. Skall genast försöka hitta ett lämpligt material.

Det lär dock bli ett jävla arbete med alla knapphål. Har du några ideer hur man skulle kunna förbättra funktionen?

Posted

Almkvist: japp, finns i två storlekar och två olika vävstyrkor. Den lättaste väger 600 gram och är 3,5 x 3 meter. Du hittar mer på www.hilleberg.se (under "produkter" och "bivack").

Posted

@ stella-polaris

Jag satt och tänkte i banorna dragkedja eller snäppen av plast, samma typ som sitter på ryggsäckar. :blink:

Sedan tänkte jag nog att den skulle va vändbar, dvs vit sida/camosida och med alubeläggning för isolering/reflektion av värme och kanske lite IR-skydd, vad vet jag... 8-/:)

Kanske får börja egen tillverkning eftersom tarp, som många nämner, inte riktigt är lika bra.

Funktionen "poncho" är ju suverän, med aluskikt blir man ju osynlig i IR ju...

Nåja, tål att fundera lite till på ét

Posted

Funkar auminium folie mot IR??? Kanske, men om du vill ha Camo effekt bör man nog skänka en tanke åt markradar samt flygburen markspaningsradar. Det blir ju ingen dålig radarreflektor om man har aluminium folie.

Vad med att ersätta knapparna med kardborreband? Klart det för ju ett hiskeligt oväsen om man skall ha i sär det snabbt.

Posted
Almkvist: japp, finns i två storlekar och två olika vävstyrkor. Den lättaste väger 600 gram och är 3,5 x 3 meter. Du hittar mer på www.hilleberg.se (under "produkter" och "bivack").

Ser trevligt ut, men 1670 :- för ett lättare regnskydd vävplast var lite saftigt... :blink:

Posted
med tanke på att det är 2 liksidiga trianglar (dvs en triangel med alla vinklar =60grader) så borde det inte vara så svårt att sy en romb med valfri mått.

@ gidenstam

vi pratar om romboiden...INTE triangeln

titta högre i tråden så ser du även en skiss... :baskerHV:

Nja, ni talar om exakt samma sak. Romben består rent geometriskt av två liksidiga trianglar, men fysiskt är det självklart endast en rombformad bit.

Posted (edited)

@ Pappsen .... genomförde lite snabb mätning på mina 2 regnskydd.

Ber om ursäkt för den dåliga skissen !

regnskydd2.jpg

Edit: Knappraderna sitter ca: 72 mm in ifrån långsidorna

Öljetter 4st , skulle jag sätta där jag själv ansåg det lämpligt om jag fick för mig att sy själv.

Slitzen i mitten är inte rätt placerad på skissen , men den bör hamna rätt om man bara följer de mått jag angivit. // Andy

Edited by Andrew
Posted (edited)

@ ANDREW

...julpuss på dig :lol:

THX :lol:

@ joker

som jag tifigare skrivit, högre upp i tråden...så tycker inte jag att en tarp är lika bra, den saknar ponchofunktionen och hela tygbiten... tja jag vet inte vad ni tycker men jag får känslan av att en tarp passar scouter under försommaren bättre.

utan att någon nu tycker att jag hackar varken på försommar eller scouter för den skull.

fler komentarer och erfarenheter kanske? kondensproblemet kan man lösa, tror jag... andra nackdelar?

Edited by Pappsen
Posted

@Pappsen

Kom att tänka på en kul grej. Om du har titanvitt alt annat material, med hög utstrålning, som ytskickt på ena sidan, kan man använda delen att samla in kondensvatten nattetid.

Klart, behövs ju bara om man är vilse i öken eller på en öde kobbe någonstans. Och så är effekten inte mer än 250-300g vatten per 8 tim och m2. Ger dock lite överlevnads funkis om man gillar det. ;)

Posted

@ Pappsen Nema problema !

Vi använde regnskyddet i stort sett hela tiden under GU , men efter att ha börjat gå över till Basha (kör med poncho-varianten) efter GU , dels under min överlevnads utb. i Malaysiska Armén + all övrig Friv. vht. inom FM samt under KS06 så har jag faktiskt helt annan uppfattning än dig Pappsen. Jag tycker att min Brittiska Poncho som jag använder varje gång jag skall ut i skog & mark har klart mer användningsomr. än vad jag får ut av mitt Svenska regnskydd.

Posted

@Andrew

Kan man koppla ihop de här Basha?

Tyvärr är det ju så att en av de stora finesserna med tältdelen är just att man kan knäppa samman dem. Så just för tältdelar är ju enhetstanken helt rätt. En grupp som har olika typer går ju miste om en del lösningar

Har aldrig sett FM nya. Är även den sammankopplingsbar?

Posted (edited)

Svar Ja ! .... det sitter metall tryckknappar på långsidorna.

Se bilden på min lilla förläggning ifrån midsommar 2004 så ser du att det sitter knappar längs med den vänstra långsidan.

basha_midsommar04.jpg

Edited by Andrew
Posted

@andrew

Det är inte så att jag tycker den är sämre. Faktum är att den kan vara bättre för enskilt bruk. Men vad jag förstår blir det svårt att sammanfog den till annat än vindskydd typ större.

Alltså: Civilt låter jag det vara osagt och det är mycket möjligt att den är bättre.

Militärt ser jag fler användnings områden för tältdelen. Mångsidigheten gör den mer attraktiv för mig.

Posted (edited)

Vad menar du med annat än vindskydd större typ ?

Alltså vad är du mer vill kunna bygga med hjälp av flera regnskydd då ? Tält med möjlighet att göra eld ?

Personligen förstår inte vitsen med att knäppa ihop och sova fler än 2st personer under ett regnskydd.

Tanken är god att kunna bygga värsta wigwam-tälten med hjälp av flera tältdelar , men jag tror att det är ett förlegat tankesätt som hänger kvar ifrån den tiden då sovsäckar sög apa och var lika varma vid +10 grader som dom var vid -15.

Jag tror även att det idag är väldigt ovanligt inom FM att man använder mer än på sin höjd 2 st regnskydd ihopsatta. Det visar ju om inte annat inköpen av enmanstälten som inte är något man kopplar ihop överhuvudtaget.

Om nöden kräver så går det ju iofs att sova 2 st i samma Puppa , men sedan tar det stop.

Är man på förhand och vet med sig att man t.ex skall ut och vistas i t.ex kall kylig temp./vintermiljö så kan man lika gärna släpa med sig ett Keron.

Skulle jag hammna i en överlevands situation så skulle min prio inte vara att bygga ett stort tält utav fler än 2 regnskyd , utan istället spara energi genom att snabbt och enkelt sova-sked med min strpkamrat under gemensam sovsäck & regnskydd och istället lägga prio på att ta mig till "egna linjer" eget förband närmaste bebyggelse osv.

Om man låt säga, hammnar i en pressad situation där alla i gruppen skulle ha varsin Brittisk Basha istället för FM's regnskydd så kan jag försäkra dig om att man med hjälp av sin kniv + slanor och lite McGywer fantasi även skulle kunna bygga en wigwambalam-tipi utav resp. soldats Basha med samma prestanda och med likvärdig tidsram och energiförbrukning som med de Svenska regnskydden.

Förövrigt så gillar jag gamla robust prylar men man behöver ju inte vara dum och gammalmodig och låta bli att försöka optimera sin utr. genom att dra ner på vikt osv.

Finns mkt olika civlia prylar på marknaden idag som är bra mkt. bättre än det som vi har som issued mtrl. både inom Svenska FM och även inom utländska Försvarsmakter. // Andy

Edited by Andrew
Posted
Svar Ja ! .... det sitter metall tryckknappar på långsidorna.

Se bilden på min lilla förläggning ifrån midsommar 2004 så ser du att det sitter knappar längs med den vänstra långsidan.

basha_midsommar04.jpg

Hur löser man mygg och knott besväret på enklaste sätt i en basha. Har undrat på det en längre tid nu! Men en basha verkar vara lättaste alternativet till en skyddad sovplats, som är mycket enkel och snabb att sätta upp.

Posted (edited)
Hur löser man mygg och knott besväret på enklaste sätt i en basha. Har undrat på det en längre tid nu! Men en basha verkar vara lättaste alternativet till en skyddad sovplats, som är mycket enkel och snabb att sätta upp.

Finns flera sätt och produkter för detta.

Sedan beror det givetvis på hur du satt upp ditt regnskydd , om du kör med hängmatta osv.

Tips på lösningar och produkter har du här:

http://www.safariquip.co.uk/acatalog/Safar...ito_Nets_1.html

Det som jag själv köpt och som jag tycker är mest allround och funkis är ett nät som jag på lättaste sätt hänger upp under min Basha och sedan snörar åt i båda ändar. Sedan har jag en slitz från toppen ner till botten som tätas med velcro. Vilket gör att jag får en dörröppning som gör att jag kan komma in och ut efter att ha snörat åt i botten.

Det senare är en klar skön fördel om man slaggar i nät-hängmatta och inte vill bli biten underifrån.

Grundpricipen --> mosquito_net.jpg <<--Mörka vertikala linjerna är velcro så att man kan komma ut/in ifrån båda riktningarna

Bra ställe för inköp av kvalitétsnät.

http://www.nomadtravel.co.uk/store/customer/home.php?cat=410

Rekkomenderar denna modellen:

http://www.nomadtravel.co.uk/store/custome...=1#detailsimage

Edited by Andrew
Posted

@ Andrew

"brittiska poncho"

-hur ser den ut? eller är det din "basha" som går att använda som poncho?

Är "basha" samma sak som "tarp"?

Fördelen som jag fann med romboidformen var att man lätt spände ner långsidorna på ett naturligt sätt. (alternativt ena långsidan)

Detta skapar lä, vilket skyddar bra mot nedkylning. Alltså kombinationsmöjligheterna med romboid-knäppetältet är ju oändliga, och inte behövs det snören till att spänna upp den, ett par slanor och några pinnar, thats it.

Mer synpunkter någon?

Tänkte sy "tunnlar" av samma typ som i hillebergs tunneltält, vilka man kunde skjuta in slanorna i.... eller är det överkurs? Vad sägs?

Posted
Tänkte sy "tunnlar" av samma typ som i hillebergs tunneltält, vilka man kunde skjuta in slanorna i.... eller är det överkurs? Vad sägs?

Risken är bara att du river upp väven när du kör in slanan. Kanske ett alternativ vore att sy dit "stroppar" att knyta om slanan...

Vad för väv har du tänkt dig att använda?

Posted

Om någon av er har tillgång till soldmtrl G, kolla på förläggningsutr som finns där. Det finns ritningar skisser på hur man konstruerar 1, 2, 4, 8, 10 tält med hjälp av vävplasten. Blir som ni tidigare nämnt funkdugligt å lätt att bära.

Posted
Funkar auminium folie mot IR???  Kanske, men om du vill ha Camo effekt bör man nog skänka en tanke åt markradar samt flygburen markspaningsradar.  Det blir ju ingen dålig radarreflektor om man har aluminium folie.

All metall reflekterar radarvåglängder mycket bra, så ur den synvinkeln är "aluminiumfolie" inte bra. Men sen är allt beroende hur bakgrunden beter sig.

Aluminiumfilten har en liten radaryta och i ett "plottrigt" landskap, sett ur en radars synvinkel, i typ gran-/tallskog med mycket sten, så kommer den att bli svår att hitta.

Det är troligen även betydande skillnad i radarreflektion mellan ren aluminiumfolie och aluminiserad mylar med endast bråkdelar av en procent aluminium.

Aluminiserad mylarfolie kommer att refletera himmelns värmestrålning (vilket även eftersträvas när man vill dölja varma föremål och då i kombination med isolering) och förmodligen skulle den ur en IR-kameras synvinkel, oavsett bakgrund, att se ut som en svart fläck - Kosmos stråling är "kall" i IR-spektrat.

Tältväv är bättre, speciellt inom NIR men inom IR så behövs isolerande skikt - det hjälper inte med en tunn väv.

Så med ovan resonemang så är den bästa "amatörlösningen" en kombination av tältväv ytterst och mylarfolie under, med en luftspalt mellan på några centimeter.

Posted

Hmm, ja Sir Vival, aluminiserad aluminiumfolie låter som klokt val och tunnlar kanske e att ta i.

Nu vet jag ju inte vilket frekvensområde radar som man söker gubbar i terrängen med har, men navigationsradar till sjöss ligger någonstans kring 7-800 mhz, med en våglängd på 78-80 cm, vilket betyder att ett mindre föremåls "träffyta" inte alltid syns.

Och i synnerhet i terrängen kan jag tänka mig att det är svårt att urskilja enskilda objekt liggande på marken.

Jag vet av erfarenhet hur svårt det är att se något på radar till sjöss, där det ändå inte är så mycket stenar och träd omkring.

Jag tror att IR dämpning är viktigare OCH det alltid värmer det något, som gubben sa, pissa i byxorna. :)

Posted

OT!! Jag var på P4 för inte allt för lång tid sedan och fick då se ett slitet IR-dämpande nät ifrån Barracuda. Färgen var sliten och under glänste det "metaliskt", det första som slog mig var att det såg ut som alu-folie. Tyvärr så är dom lite myrschliga på Barracuda när jag frågade(fullt förståeligt).

Så vad jag vill komma till är att Sir Vivals beskrivning inte känns helt fel. Observera att Barracuda näten är IR DÄMPANDE och inte avskärmande. Slut OT...

Posted
Hmm, ja Sir Vival, aluminiserad aluminiumfolie låter som klokt val och tunnlar kanske e att ta i.

"Aluminiserad aluminiumfolie", är det som ett koffeinfritt kaffebord, fast tvärt om??? :P

Posted
Tyvärr så är dom lite myrschliga på Barracuda när jag frågade(fullt förståeligt).

Så vad jag vill komma till är att Sir Vivals beskrivning inte känns helt fel. Observera att Barracuda näten är IR DÄMPANDE och inte avskärmande. Slut OT...

"Källan" till mycket av min info i ämnet har sysslat med dessa frågor i sitt arbete.

If I tell you more, I have to kill you. :P