Groaghach Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 Hej! Jag skulle vilja ha måtten på "ensamma vargen". Är inte intresserad av den gamla gråa/amöbafärgade trekantiga. Bara den som är grön och fykantig. Groaghach Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 (edited) *öppna möp-skåpet, rulla ut, mäta* 324cm på längden 193cm på bredden Antar att det är den gröna plastiga, Rombformade du menar. Är det bara jag som har en viss svaghet för ensamavargens speciella lukt? :P Edited December 17, 2004 by BlackIce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 *öppna möp-skåpet, rulla ut, mäta* 324cm på längden 193cm på bredden Antar att det är den gröna plastiga, Rombformade du menar. Är det bara jag som har en viss svaghet för ensamavargens speciella lukt? :P Den heter inte "ensamma vargen" utan Regnskydd Vävplast alt Tältflik. Nejdå, men ensamma vargen är när man gör följande. (artistiska skills)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted December 17, 2004 Report Share Posted December 17, 2004 Jahaja, där ser man! Hade inte du heller något bättre för dig? ;) "Regnskydd Vävplast" köper jag, men Tältflik? ska det inte var tältdel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 En annan anledning till varför man inte ska slarva med slanorna är att duken fladdrar mindre om det blåser hårt. Mycket fladder = Störd sömn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Var kan man köpa sig en "ensamma vargen" - har använt den i norrland och saknade då myggnät . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 (edited) Var kan man köpa sig en "ensamma vargen" - har använt den i norrland och saknade då myggnät . Måste den vara Svensk ? Jag skulle rekkomendera dig att köpa en Basha annars. Har använt en basha själv i en massa år nu och är helnöjd. Fördelar: - Väger inte lika mycket. Vikt ca: 500-600 gram Beroende på strl givetvis. - Känner att jag får ut fler användningsområden. - Finns i olika strl. vilket ökar användnings omr. - Finns att köpa både i Cammo och OliveGreen - + för de färdiga looparna Köper du ponch varianten av Basha så har du även en xtra rengkappa. (se 1:a bilden) Mvh // Andy FAKTA RUTA SAXAT IFRÅN: SPECIAL AIR SEA SERVICES Description:Genuine British Army Issue Basha. Highly waterproof fabric - silicone coated, olive drab, nylon. Secure attachment with fourteen web loop attachment points along edges. Three “raising” web loops across centre. Eight eyelets - four each corner, two each short side. Sizes: about 175cm X 260cm yet weighs only 600gms! Press studs along long side can join to make sleeping bag cover or join to another basha to make bigger shelter(s). Superb quality. New Prices: Olive Drab Basha £29.99 PS:/ Glöm inte att kitta till lite Bungees /ds Edited December 19, 2004 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 *öppna möp-skåpet, rulla ut, mäta* 324cm på längden 193cm på bredden Antar att det är den gröna plastiga, Rombformade du menar. Är det bara jag som har en viss svaghet för ensamavargens speciella lukt? :P Och varje sida är 2 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 QUOTE (BlackIce @ Dec 17 2004, 21:07 ) *öppna möp-skåpet, rulla ut, mäta* 324cm på längden 193cm på bredden Antar att det är den gröna plastiga, Rombformade du menar. Är det bara jag som har en viss svaghet för ensamavargens speciella lukt? citat (Heiho) Och varje sida är 2 meter. den där matematiken går inte ihop! Kan någon vänlig själ dubbelkolla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Jag får sidorna till 186cm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fibban Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 QUOTE (BlackIce @ Dec 17 2004, 21:07 ) *öppna möp-skåpet, rulla ut, mäta* 324cm på längden 193cm på bredden Antar att det är den gröna plastiga, Rombformade du menar. Är det bara jag som har en viss svaghet för ensamavargens speciella lukt? citat (Heiho) Och varje sida är 2 meter. den där matematiken går inte ihop! Kan någon vänlig själ dubbelkolla? Pytagoras är er vän: ((324/2)^2 + (193/2)^2)^0,5 = 188,56... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 Jag kände lukten när jag läste Heter tältdel och är enligt min mening det viktigaste efter vapnet. Solklart det bästa försvaret någonsin delat ut. Eller finns det aspiranter på den titlen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 Heter tältdel och är enligt min mening det viktigaste efter vapnet. Nja, enligt SoldR Mtrl G 1990 heter det regnskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 @106 Ok man har bytt namn på den då. I urtiden var det tältdel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 I SoldR Mtrl P 2003 finns den inte ens med, endast enmanstält 2000. Får väl vänta och se vad de kallar den i nya Sold Mtrl G, om det ens kommer någon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 (edited) OFF TOPIC @Stella-Polaris Gjorde du GU innan -69 då? Regnskydd enligt SoldI Mtrl 1969 SoldI Mtrl 1977 SoldR Mtrl 1983 Rombformad: JA Inget bråk bara information. Edited December 25, 2004 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 E de romben du talar om?? Litar på dig men vi fick lära oss att det hette tältdel. Ja menar att sa man gasmask så fick befälen tuppjuck men i detta fall hette det Tältdel... Kanske fanns något gammalt KA reglemente som kallade det Tältdel. Nåväl, ej någon orsak att bråka för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oak Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 Med risk för att röra till det ordentligt.Det jag vet om denna robformade sak. korrekt benämning är regnskydd vävplast denkallas knäppetält,ensammavargen och även tältdel.Om jag har förstått rätt så har den utgått ur reglementerad utr. men den finns kvar på vissa TSF bla i k-na.Den har ersatts av enmanstält 2000 vilken vissa har börjat kalla ensammavargen bara för att röra till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 @Polstjärnan: Du måste ha haft gamla befäl. I begynnelsen var den nog tänkt som tältdel, är man ett par stycken och lite händig så kan man tråckla ihop ett ganska stort tält av dem. Men sedan börjande man använda tält i försvarsmakten i stället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 korrekt benämning är regnskydd vävplast denkallas knäppetält,ensammavargen och även tältdel.Om jag har förstått rätt så har den utgått ur reglementerad utr. Helt rätt heter det regnskydd vävplast. Av två eller flera regnskydd vävplast kan man sedan bygga ett knäppetält. Det har egentligen utgått, men används fortfarande under utbildning. Dels för att det inte finns enmanstält 2000 i tillräcklig mängd, dels för att det ska vara lite jobbigt under GSU... Själv föredrar jag nog regnskyddet ska jag erkänna. Litar inte riktigt på att enmanstältet ska hålla vätan ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 Den gången jag och några till försökte mecka ihop ett knäppetält (4 eller 8 delar, kommer inte rikigt ihåg) gick det inte allt för bra... Hur är det att slagga i ett knäppetält? Funkis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 (edited) Med 8-10 regnskydd (var inte med och slog upp det) kan man få ett tält med samma princip som en tipi eller kåta. Markytan blir väl ungefär som i ett 12-tält, men i och med att man inte har tältkäppar som lyfter upp tältduken så blir det trångt på höjden. Och när vi sov i det så elda vi med brasa så det blev väldigt rökigt då röken inte ville stiga så fort, men det går säkert att ordna med kamin och "skorststen" på nåt sätt. Regntätt är det i alla fall, förutom rökhålet i toppen, och helt funkis när man väl fått upp det, men det är lite pussel att lägga alla tältdelar på rätt sätt innan man reser det med hjälp av lagom stor trefot, eller "fyrfot" om det behövs. Synd bara att det "inte fanns plats" när man skulle gå in på natten efter timmar av patrullerande. / Edited December 25, 2004 by Speedster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 25, 2004 Forumsledning Report Share Posted December 25, 2004 Självklart är det funkis. Jag och ett antal andra hundra jägarplutoner har sovit i dem 90% av våra dygn i fält. Klar det är funkis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 Knäppetälten är klart funkis. Vi övade ofta med endast stridssele i en vecka. Och det enda regn plagg vi hadde var tältdelen. Väldigt bra om du vill köra med lätt utr speciellt. Kan användas som poncho, sovsäcksöverdrag. enmans skydd samt en mängd olika tältvarianter. Två mans varianten var poppis då den var snabb och inte behövde någon pinne. Vintertid när man var blöta och ville torka upp gjordes storre och eldades med burk eller ala tipi. Faktum var att när man fått finessen och erfarenheten gnälldes det när man måste packa ner tält 12 i pulkan. Man sov hellre i knäppetält än släpade runt 12:an. Kunde dock vara lite besvärlig att knäppa när det var kallt. Vi körde ofta även med en tredels variant vi kom på. Krävde 3 slanor men var mycket låg och gick lätt att kamoflera. En omgång i varje men eftersom en var post så fanns det alltid en poncho över till honom. I övrigt så användes den till Bår, Som presenning vid raster, presenning vid oplatsbyggen, Bärsäck vid insamlande av granris,snö mm, tillverkning av flottar + en massa annat (fantasin sätter gränsen) Tveksamt att det finns någon bättre variant. Bättre material kanske men knappast design och utformning. Thats my two cents Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted December 26, 2004 Report Share Posted December 26, 2004 @ stella-polaris precis min erfarenhet också. efter att vi fick ut dem så låg 12:an kvar på kasern, vill man kunna vara i rörelse är lätt utrustning A och O. dessutom fungerar den ju bra som regnponcho. däremot materialet...skulle vilja ha en i ungefär samma material som "räddningsfiltar" man har i första hjälpen väskan. en ljus o en grön sida, tunn, lätt och värmereflekterande. det blir nog till att göra en själv. Därför vore jag glad över dom EXAKTA måtten, dom mått som hittills angivits i tråden går inte att sy efter... när man börjar snida efter dem går det inte ihop...någon har slarvat vid någon måttagning! Kan ni som har tillgång till den PLZ göra en mätning till? OCH sätta ut knappar samt hålet för huvet, mått osv på det också. alternativt : sälj ett till mig... har sökt i åratal... men den där duken verkar vara sveriges bäst bevarade hemlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted December 26, 2004 Report Share Posted December 26, 2004 Pappsen: köpte mina romboida täldelar på www.bbfab.se (mike & nike). Tror även att Garderoben (www.garderoben.se) ibland har dem inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 26, 2004 Report Share Posted December 26, 2004 Suck, vad jobbiga ni är! Nu har ni väckt farbror Eskils habegär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gidenstam Posted December 26, 2004 Report Share Posted December 26, 2004 (edited) med tanke på att det är 2 liksidiga trianglar (dvs en triangel med alla vinklar =60grader) så borde det inte vara så svårt att sy en romb med valfri mått. en variant i modernt tält matrial som inte väger så mycket skulle vara en höjdare... /Gidenstam som är lycklig ägare till 2 regnskydd... Edited December 26, 2004 by Gidenstam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 26, 2004 Report Share Posted December 26, 2004 Regnskydd Vävplast är underbar! Under en småkall höstnatt så gjorde vi ett tak över oss på 3 personer, slängde in lite granris och la oss, riktigt varmt var det faktiskt, vaknade inte en ända gång. riktig kroppsvärme är underskattad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted December 26, 2004 Report Share Posted December 26, 2004 @ gidenstam vi pratar om romboiden...INTE triangeln titta högre i tråden så ser du även en skiss... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts