Sgt Andersson Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 Svenska polisen skall börja med ny IMF-taktik (se nedan)... något för US? Vad tror de allvetande på forumet? ************ Publicerat 16 december 2004 15:25 Ny taktik ska göra polisen snällare Svensk polis ska sluta använda sköldar och batonger vid demonstrationer och kravaller. En ny taktik ska göra polisen mindre provocerande och mer effektiv. Alla poliser i yttre tjänst kommer att utbildas i den nya taktiken. Polismorden i Malexander 1999 och Göteborgskravallerna 2001 är två kritiserade insatser som har fått polisen att omvärdera sin taktik. - Insatser där poliser från olika polismyndigheter samverkar har visat att vi inte talar samma språk. För att alla ska veta hur man exempelvis genomför en vägspärr behöver vi en taktik som är gemensam för hela Sverige, säger Lars Engström, tidigare länspolismästare i Östergötland och ledare för taktikprojektet. Den nya taktiken lägger stor vikt vid polisernas mentala förhållningssätt och hur de kommunicerar med människor vid ingripanden. De får lära sig att trappa ner konflikter i stället för att provocera i onödan. I ett första steg utbildas 200 poliser från hela landet. De blir sedan handledare för sina kolleger på hemmaplan. Om tre år ska alla poliser i yttre tjänst, drygt 6 000 personer, ha genomgått utbildningen. För insatser mot våldsamma demonstranter och vid huliganbråk utvecklas dessutom en särskild taktik. Sköldar, batonger och hästar kommer inte längre att användas. De ersätts av så kallade säkrade fordon som tål stenar och andra tillhyggen. Konceptet är hämtat från Danmark där taktiken har använts sedan slutet av 1990-talet. I stället för att stå uppställda på led ska poliserna sitta i sina bilar i grupper om åtta. Därifrån kan de snabbt ingripa när de ser att någon begår brott. Frånvaron av sköld gör att poliserna har händerna fria. - Från Danmark vet vi att den här taktiken gör att färre poliser och demonstranter skadas vid sammandrabbningar. Dessutom kan vi lagföra fler i och med att vi griper dem som begår brott i stället för att jaga iväg dem, säger Lars Engström. Quote
Born Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 Är lite skeptisk till det där förslaget. Tror inte man löser uppgiften på ett bättre sätt genom att sitta i en bil och invänta buset. Dock vet jag ju inte hur det är tänkt att lösas i praktiken. Men Batonger och sköldar tror jag kommer behövas även i framtiden. Quote
Sgt1clHansson Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 (edited) Svårt att se vilken handlingsfrihet de har, om de bara skall sitta i sina stensäkra fordon när folkmassan tar till tillhyggen. När det kommer till IMF så tror mer på britternas erfarenhet än danskarnas. Korts sagt: Jag är skeptisk! Edited December 16, 2004 by Sgt1clHansson Quote
scattergun Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 Låter ju lite som att det kan provocera folket om polisen sitter i bilarna och tittar på!? lär kastas en del sten på fordonen!? ...men det beror väl lite på vilken typ av fordon som ska användas....jag röstar på Leopard II B) Quote
Knekt Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 Publicerat 16 december 2004 15:25 Publicerat vardå? Quote
Sgt1clHansson Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 För Polisen.... kanske, men jag är fortfarande skeptisk. För US. Nej, knappast. Uppgifterna skiljer sig ganska kraftigt från Polisens. Vi är mindre intresserade av att gripa brottslingar än vad vi är av att förhindra "brott". Dessutom är IMF situationer i där militär är inblandad oftare placerade i geografiska områden där det är bra mycket mer beväpnade "busar" än vad polisen möter. Quote
Boomer Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 Jaja Hade vi kört den taktiken i mars så hade nog mer än en sisu blivit utbrännd. Sen funkar det ju bara på öppna ytor där fordon har lätt för att ta sig fram (för inte ska väl polisen skaffa bandfordon...dom kan ju ta över ett gäng 302 ;) ) Sisun som är ett ypperligt fordon att frakta folk i men att använda i imf ingen bra idé då den har en allt för stor svängradie. Folk står ju inte stilla och väntar på att man ska flytta på dom. Nä en kombination av mycket folk och bandfordon tror jag på. Det är kul att jaga folk med sisu Quote
Born Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 302-orna funkar fantastiskt bra i avskräckande syfte vid IMF. Men det behövs fortfarande folk utanför vagnen om man vill lösa några uppgifter. Quote
Boomer Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 Bandschaktarn hmm moddade dom den oxå jag vet att svettsarn fixade till hjullastaren med ett fett rör LOL Det konstiga är att den startade på campen dagen efter...hmmm mysko Quote
Sgt Andersson Posted December 17, 2004 Author Report Posted December 17, 2004 Publicerat 16 december 2004 15:25 Publicerat vardå? SVD Quote
Solon Posted December 17, 2004 Report Posted December 17, 2004 Rent spontant så känns det som att det är en halvkass metod om inte polisen är många fler/likvärdigt atal som demonstranterna. Quote
Hammurabi Posted December 17, 2004 Report Posted December 17, 2004 Vad är det för fordon de ska använda? Tror knappast det är nåt som är mer bepansrat än SISU. Och det fick man ju se i mars vad en uppretat folkmassa kan göra med en SISU som saknar runtomkringförsvar i form av batong-och-sköld-män. Yxorna hackade ju sönder rutor, punkterade däck och satte den slutligen i brand. Tycker synd om de poliser som kommer sitta i fordonet när det händer. De har ju inte samma utrustning, vapen och befogenheter som KFOR. Lycka att försvara sig till med en Sig Sauer i det läget säger jag bara. Quote
SBP Posted December 17, 2004 Report Posted December 17, 2004 Sök fakta... Det verkar som SVD har lagt ihop två olika artiklar från tidningen "Svensk polis". Publicerade 040519 En bit ner på sidan resp 041209 Samma bastaktik ska användas i hela landet också en bit ner på sidan, artiklarna öppnar i nya fönster. Artiklarna behandlar två helt olika saker. Hur den nya taktiken vid demonstrationer fungerar för US kan jag inte uttala mig om, men polisiärt så har danskarna mycket goda erfarenheter. Man håller sig i bakgrunden, går in och griper "rätt" bus och ut igen. Demonstrationerna blivit betydligt lugnare. Danskarna har haft sina Göteborg... i Nörrebro, början av -90 talet har jag för mig. Fordonen som används är kraftigt förstärkta bussar (typ ford transit). Det innebär ju inte att man lämnar batonger, hjälmar och sköldar hemma i skåpet, det finns ju med såklart. Quote
Born Posted December 17, 2004 Report Posted December 17, 2004 Antar att man inte kan gå lika hårt fram mot förvirrade vänsteraktivister med media bakom ryggen som mot beväpnade albaner (om vi tar det exemplet). Ett samspel mellan fordon och fotsoldater/poliser (the brittish way) tror jag är det effektivaste sättet om det brakar åt he*vete. Men det är lite väl aggresivt om man möter ett gäng vilsna barn. Helt enkelt, behovsanpassning med övning, utbildning och utrustning i skalan från PROs årliga styrelsemöte till fullskaliga kravaller typ Caglavica. Quote
Unicorn Posted December 17, 2004 Report Posted December 17, 2004 Jag tror det kan vara en bra idé att ta del av hur metoden fungerar innan man sågar den. Att det skulle vara en "snällare" metod är en tolkningsfråga. Den är nämligen allt annat än passiv. Resultatet är onekligen oftast mindre skador, men metoden som sådan är betydligt mer aggressiv och proaktiv än dagens "stå-i-vägen-och-ta-emot"-metod. Det handlar om att agera istället för att parera. Helt enkelt att ingripa förebyggande och aggressivt istället för att stå som en måltavla och ta emot skit. Redan när någon börjar bete sig kör man helt enkelt rätt in i hopen, griper de mest stökiga elementen, sliter in dem i bussen och kör därifrån. Detta verkar synnerligen avtändande på dem som tänkt agitera och få med sig massan. Jag tror mycket väl denna metod kan användas även av US, under förutsättning att man skaffar rätt fordon - vilket jag dock tvivlar på. Den danska metoden är ytterligare ett bevis på att ökad aggressivitet inte alltid och i alla situationer ökar den totala våldsanvändningen - utan t o m ibland kan minska våldet. Sköldar har sin givna plats - men om man använder den nya metoden rätt behöver de aldrig plockas fram... Quote
Born Posted December 17, 2004 Report Posted December 17, 2004 @Unicorn Självklart ska man ge alla metoder en chans, och som du skriver har den danska metoden en klar fördel i att man inte i efterhand kan säga att polisen/soldaterna uppträdde provokativt. Jag är emot dagens "stå i vägen och ta emot" metod också. Uppenbarligen LÖSER man inte några uppgifter på det sättet, det enda som händer är att "fi" hinner tänka ut nya sätt att ta sig igenom den stående muren, och till slut lyckas dom om dom verkligen vill. Är man trängd så går man framåt, det är vad jag blivit lärd. Men har man kommit så långt har något gått fel i ett tidigare skede. Däremot, plocka ut agitatorer (menar nu inte rakt av att nedkämpa), bryta tänkta framryckninngsvägar, försöka bryta upp den stora massan i mindre delar och få de missnöjda att börja fundera på vad det är dom gör egentligen, och slutligen lösa problemet genom att få folk att tänka istället för att agera. Tex, vad ville a-folket göra i caglavica? Varför? Konsekvenser (vad händer dagen efter) osv osv. Dock håller jag fortfarande på att man ska gå framåt när man är trängd, det gäller bara att aldrig sätta sig i ett trängt läge utan att ligga på förhand sålänge det går. Quote
Team Member Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 @Boomer och Koovee År det den här ni menar? B) ;) Quote
Boomer Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Japp den med en ett par rullar consertina är inte att leka med. Quote
A2Keltainen Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Redan när någon börjar bete sig kör man helt enkelt rätt in i hopen, griper de mest stökiga elementen, sliter in dem i bussen och kör därifrån. Detta verkar synnerligen avtändande på dem som tänkt agitera och få med sig massan. Vad är det egentligen som är nytt med metoden, bortsett från bilarna? Jag läste för några år sedan en anvisning från mitten av 1900-talet (om jag inte minns helt fel) om funktion vid kravaller/demonstrationer (kommer dock inte ihåg från vilket land), och där påpekades att en effektiv metoden att få stopp på det hela var att så snabbt som möjligt identifiera ledarna och plocka in/bort dem på ett "vänligt men bestämt" sätt (i det här fallet så var det ofta frågan om att "rycka" dem över ett kravallstaket eller snabbt göra en inbrytning i folkhopen, omringa en eller några ledare, fånga in dem och föra bort dem innan resten av folkmassan han fatta vad som hände och kunde göra något åt det). Resultatet blev att resten av folkmassan snabbt blev avsevärt lugnare och mer lätthanterlig. Jag tycker själv att det hela låter rätt så förnuftigt. Quote
Born Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 A2, det var den metoden vi (KS02) fick lära oss. Man har en urdragningrsgrupp bakom kravalllinjen som bryter igenom och gör en kil rakt in i folkmassan och 2gripare med lättare utrustning griper uppviglare i skydd av sköldkilen. Övningsmässigt funkade det klockrent, dock praktiserade vi inte den metoden under de kravaller som uppstod under den missionen, främst pga att buset backade rätt fort när vi tog terräng in i folkmassan. Det viktigaste som jag ser det är att inte stanna och vänta in bråket utan hela tiden gå framåt och hålla övertaget genom att inte låta folket få en möjlighet att organisera sig (dvs samla "ammunition" och göra upp illvilliga planer). Stannar man är man 2a, så enkelt är det. Detta gäller självklart bara vid agressiva demonstrationer som urartat, förhandling och show of force är fortfarande bästa sättet att lugna ner en grinig folkhjord. Quote
Unicorn Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Den största skillnaden är fordonen och det varierande sättet att agera. Man använder fordonen på ett aggressivt sätt och slår sönder motståndarens linje. Lite grand som bedriva "blixtkrig". Lyckas man inte splittra upploppet drar man sig i sämsta fall tillbaka med några av de mest aktiva, lastar ur och åker fram igen. Till slut tunnar leden av agitatorer ur så pass att det blir ointressant att hålla på och stöka. Att gripa uppviglare har alltid varit en primär målsättning - men att göra detta till fots och med sköld är inte världens lättaste uppgift i praktiken. Uppviglarna behöver bara dra sig tillbaka tiotalet meter för att gripandestyrkan skall bli så utsatt och oskyddad att uppgiften är omöjlig att genomföra. Att springa ifrån ett transportabelt skydd i form av "racerbuss" gör man dock inte i första taget. Det är inte så lätt för övriga deltagare i upploppet att sinka styrkan och hindra ingripandet heller. Men den nya metoden innebär ingen universallösning som helt kommer att göra sköldar och "avspärrningstaktik" överflödig. Den nya taktiken är en aktiv och aggressiv taktik som nog bättre karakteriseras av ordet "tuff" än "snäll" - men ordet "snäll" säljer nog bättre hos herrar beslutsfattare... Quote
Born Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Har dock svårt att se var man hittar tillräckligt agressiva förare som vill köra in i en folkmassa. Man måste ha ett visst mått av galenskap i sig om man inte ska krypa fram försiktigt. Dock skulle jag genast rekrytera min gamla 302-förare om jag fick välja en galning. Blev lite förvånad när han utan att tveka körde rakt in i en folkmassa och gjorde en centrum. Visserligen beordrat, men ändå. Buset lugnade ner sig rätt rejält iallafall, och sen var vi inte tok2or utan hade rätt goda möjligheter att lösa upp situationen. Quote
A2Keltainen Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Har dock svårt att se var man hittar tillräckligt agressiva förare som vill köra in i en folkmassa. Man måste ha ett visst mått av galenskap i sig om man inte ska krypa fram försiktigt. Äh, det är bara en fråga om att ha rätt fordon. Jag rekommenderar en titt på exempelvis Scanjack 3500. Den borde få vilken folkmassa som helst att vika undan när man kommer åkandes mot dem. Här finns en bra bild på maskinen: http://www.swedec.mil.se/photo.php?id=74935&nid=22746 Quote
Born Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Har dock svårt att se var man hittar tillräckligt agressiva förare som vill köra in i en folkmassa. Man måste ha ett visst mått av galenskap i sig om man inte ska krypa fram försiktigt. Äh, det är bara en fråga om att ha rätt fordon. Jag rekommenderar en titt på exempelvis Scanjack 3500. Den borde få vilken folkmassa som helst att vika undan när man kommer åkandes mot dem. Här finns en bra bild på maskinen: http://www.swedec.mil.se/photo.php?id=74935&nid=22746 Haha, mjo, det skulle onekligen vara högst ovettigt att fortsätta jävlas när den kommer rullande. Och de som inte backar får en hård hemläxa i Darwinismens mörkare sidor. Undrar vad vårat kära aftonblad hade sagt om en liknande farkost rullade på avenyn för några år sedan. ;) Quote
EchoCharlie1 Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Det ser ju ut som en moddad Timberjack, Skogshuggare. Med moddning original sågarm till griparm så blir urplockning av uppviglare BUSenkel. Quote
lilleobelix Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Vi får hoppas det är gott om minor och löst folk som vill piskas med kedjor vid nästa upplopp! :P ( scanjacken är den nya minröjaren) Quote
AdamAdam Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Efter kravallerna i Caglavica den 17:e mars gjordes det en ganska intressant utredning som framför allt konstaterade att vapenverkan var det som saknades: utan vattenkanon, batongprojektiler och dylikt blir det hart när omöjligt att driva folkmassor eller "plocka" ledare och uppviglare, vilket får till följd att soldaten inte kan göra mycket mer än att hålla linjen och parera stenar. Utredarna förordade alltså att slagkraftiga precisionsvapen (naturligtvis icke-dödande) används för att slå till mot prominenta bråkstakare. Någon som var med i de främre leden den 17:e mars får gärna kommentera baserat på egna erfarenheter, jag kan inte bedöma huruvida utredarnas slutsatser stämmer med situationen på plats. I den taktik som beskrivs här verkar principen vara likartad. Det är möjligen en vettig inriktning som kanske bidrar till att "stämma i bäcken" innan oroligheter utbryter på bred front. Och visst fasen går det att stävja demonstranternas aggressivitet med väl avvägd polisiär aggression: frasen att "poliserna provocerar" har mer bäring på rationalisering och snyftrubriker än en verklig analys. Förresten, "dialog" och "förståelse"... är det fler än jag som kommer att tänka på polismannen i "Hipp Hipp" som försett sin hjälm med diverse personliga symboler för att få en mjukare och mer personlig framtoning? Kanske något för polisen? Quote
Sgt1clHansson Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Inom ramen för IMF forskas det en hel del på "Non-Leathal Weapons". Kanske det mest intressanta är illaluktande odörer. Inte så kul att bråka när man blir besprutad med en vätska som gör att man luktar ruttnande soptipp. Quote
SFC Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Inom ramen för IMF forskas det en hel del på "Non-Leathal Weapons". Kanske det mest intressanta är illaluktande odörer. Inte så kul att bråka när man blir besprutad med en vätska som gör att man luktar ruttnande soptipp. Fast å andra sidan kanske detta inte gör någon större skillnad i vissa länder... B) Quote
SteveO Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 Har dock svårt att se var man hittar tillräckligt agressiva förare som vill köra in i en folkmassa. Man måste ha ett visst mått av galenskap i sig om man inte ska krypa fram försiktigt. Jag är som gjord för det jobbet Quote
Recommended Posts