lanrezac Posted December 25, 2004 Report Posted December 25, 2004 Inom ramen för IMF forskas det en hel del på "Non-Leathal Weapons". Kanske det mest intressanta är illaluktande odörer. Inte så kul att bråka när man blir besprutad med en vätska som gör att man luktar ruttnande soptipp. Jag har hört historier om att kravallpolisen i Santiago de Chile tankar sina vattenkanoner med kloakvatten Quote
Knekt Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Inom ramen för IMF forskas det en hel del på "Non-Leathal Weapons". Kanske det mest intressanta är illaluktande odörer. Inte så kul att bråka när man blir besprutad med en vätska som gör att man luktar ruttnande soptipp. Jag har hört historier om att kravallpolisen i Santiago de Chile tankar sina vattenkanoner med kloakvatten Vilket förmodligen skulle uppfattas som rena parfymen i vissa delar Monrovia! Det har pratats om att US ska komma att tilldelas tårgas. När, och i vilken form, lär vi få veta vilken mission som helst. Quote
Maverick Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Det har pratats om att US ska komma att tilldelas tårgas. MEN var inte det också leassons learned från Caglavica att tårgasgranater kan man kasta tilllbaka på den som har skjutit dem??? Varpå de i princip var menningslösa??? Eller var dte bara ett rykte Quote
JTS Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 (edited) Det har pratats om att US ska komma att tilldelas tårgas. När, och i vilken form, lär vi få veta vilken mission som helst. Min uppfattning är att tårgas redan finns hos Svenskarna i Kosovo. Det finns dock inte i Liberia, eftersom vi är där på annat mandat. Edited December 27, 2004 by jake the snake Quote
Sgt1clHansson Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Ja, tårgas finns i Kosovo. Angående "man an kasta tillbaks dem", så beror det på modell. Har sett lite olika modeller (i svenska armens ägor) med olika knep för att undvika just detta. Bl.a. Studsande granater som hoppar runt och därför är svåra att få tag i... Quote
sisuchef Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Längre upp i tråden pratas det om att "bekämpa" uppviglare gripa dessa etc. Det har i flera fall visats mycket svårt. Därav denna "nya" taktik som Polis "fått" av danskarna. Även engelsk polis använder sig av densamma. DOCK inte på en plats, Nordirland, detta pga den väpnade konflikt som tills viss del fortfarande pågår i provinsen. Där använder man ju dessutom en mängd soldater till dessa jobb, ej polis. De har även prickskyttar med, övade med detta på IMF på KS06 några gånger, Hansson, kommer du ihåg de" fruktade" brandbomberna som QM slängde..... prickskyttar anser jag SKA användas mot alla beväpnade (skjutvapen) demonstranter de de stor för ett hot mot alla runtomkring, inte bara ev poliser, motdemonstranter etc. Polisens "nya" taktik får fullt stöd av mig. Quote
Limpan Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 (edited) ^ ^ ^ ^ I'm wid' stoopid. ----------------------------------------------------------------------------- Edited December 29, 2004 by Limpan Quote
nastyheadwound Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Är det inte, typ, farligt att köra in bussar i en folkmassa? Inte för att jag bryr mig men politikerna och Janne Josefsson lär väl göra det när någon självutnämnd rebell blir mos under polisens nya fordon. Quote
Sgt1clHansson Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 @Sisuchef QM:s fruktade brandbomber... anar jag lite ironi? Jag tycker fortfarande man skulle passat på att elda massa napalm vid IMF-övningar. Svett och brandrök i ögnen skänker viss realism åt IMF-övn. Läste hänvisningarna kring framtida IMF-förhållande efter kravallerna i Kosovo. Där diskuteras bland annat vad "molotov-cocktail" klassas som och hurvida det är försvarbart att använda AKAN vid något tillfälle... intressant läsning. F.ö. Distansvapen är alltid ens bästa vän mot arga folkmassor. Quote
sisuchef Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Jadå, ironi var vad det var.... Mer napalm etc under denna typen av övningar, samt 6 fots sköldar. Har det kommit sådana till US ännu? Quote
Sgt1clHansson Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Jadå, ironi var vad det var....Mer napalm etc under denna typen av övningar, samt 6 fots sköldar. Har det kommit sådana till US ännu? Svar JA. 2meter långa, hagelsäkra med möjlighet att låsa ihop i sidled i syfte att klara större tryck från "massorna". FM har t.o.m. inskaffat hela kravallrustningar som täcker större delarna av kroppen. (Man ser ju ut som mega-man i den). Quote
Hundforarn Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Varför inte köra in med de där fjärrstyrda minröjmaskinerna vi har köpt in. Playstationkontroll osv.. så enkel att tom. en beväring kan styra folkmassan dit man vill ;P Quote
Sgt Andersson Posted February 14, 2005 Author Report Posted February 14, 2005 Längre upp i tråden pratas det om att "bekämpa" uppviglare gripa dessa etc. Det har i flera fall visats mycket svårt. Därav denna "nya" taktik som Polis "fått" av danskarna. Även engelsk polis använder sig av densamma. DOCK inte på en plats, Nordirland, detta pga den väpnade konflikt som tills viss del fortfarande pågår i provinsen. Där använder man ju dessutom en mängd soldater till dessa jobb, ej polis. De har även prickskyttar med, övade med detta på IMF på KS06 några gånger, Hansson, kommer du ihåg de" fruktade" brandbomberna som QM slängde.....prickskyttar anser jag SKA användas mot alla beväpnade (skjutvapen) demonstranter de de stor för ett hot mot alla runtomkring, inte bara ev poliser, motdemonstranter etc. Polisens "nya" taktik får fullt stöd av mig. På KS07 hade vi två engelska soldater med erfarenhet från Nordirland som instruktörer i IMF... en av dem sa till skarpskytten att "Never hesitate to take out the leader"... Skarpskytten såg lite undrande ut och undrade hur detta fungerade ihop med ROE etc... men då tittade bara engelsmannen surt och upprepade: "NEVER hesitate to take out the leader"... Jaja... skulle inte vilja vara den skarpskytt som faktiskt gjorde det utan lite mer på fötterna än så... Quote
Recommended Posts