skinner Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Såg på debatt här om kvällen och då sa dom att vi har mer amiraler än ytstridsfartyg och efter fb2004 troligtvis lika mycket generaler som för 10år sedan. Ingår det i Nbf att man har många generaler och amiraler? Eller är det bara så att dom sparar inte pengar på höjdarna utan bara på bataljoner och fartyg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Låt oss säga såhär att ålderstrukturen i högkvarteret inte riktigt anpassats efter hur många brigader och bataljoner och flottiljer som lagts ner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted December 8, 2004 Author Report Share Posted December 8, 2004 Men varför sparas det nästan inge pengar på högkvarterat då? Är det för att de är dom som bestämmer och då kan andra få sparken än dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 HKV kommer att dra ned på personal, kommer dock inte ihåg några exakta siffror. Tror att det rörde sig om 20-30% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted December 8, 2004 Author Report Share Posted December 8, 2004 Jo men det är väll fortfarande för mycket folk då vi kommer att ha mer amiraler än ytstridsfartyg, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 För mycket folk och för mycket folk. Nu är det så här att varken du eller jag vet vad dessa amiraler har för uppgifter. Med tanke på att vi faktiskt inte har så många ytstridsfartyg i svenska flottan så är det kanske inte så missvisande som det låter. Så, tills vi vet vad för specifika uppgifter dessa herrar har så kan vi inte föra en direkt givande diskussion. För övrigt har vi fler fänrikar än stridsvagnar. Så vi får nog kicka en del... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Tror dessutom inte att vi ska sparka för mycket pa den militara ledningen för att det är som det ar utan pa facket och LAS. Sist in först ut galler aven om det är idioti ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Tror dessutom inte att vi ska sparka för mycket pa den militara ledningen för att det är som det ar utan pa facket och LAS. Sist in först ut galler aven om det är idioti ibland. Jo men även om man inte kan sparka folk kan man väl justera befälsmängden så den inte förefaller helknäpp. Justera ned graderna så det blir lagom många högsta chefer kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Hur blir det om man slår ihop ytstridsfartygen med ubåtarna då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Och hur ska man justera befälsmängden utan att sparka folk? Och med att justera ned befälsgraderna menar du alltså att degradera officerare. Ledsen, tror inte det kommer att fungera. Vänta jag vet. Vi ger lite amiraler en dos av mitt nya förslag GAU-GrundläggandeArméUtbildning alternativt GFU. Sen fort som fan så får de byta truppslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Och med att justera ned befälsgraderna menar du alltså att degradera officerare. Ledsen, tror inte det kommer att fungera. Japp, vad skall man annars göra om man inte får avskeda? Men jag skriver det egentligen lika mycket för att provocera, det är intressant att försöka komma på vad som kan göras givet begränsningarna och kanske får jag givande mothugg som säger mig något nytt? Är det ändå åt helvete med vad man får göra för att få rätt storlek på organisationen kan man göra vad som ändå går att göra. Får det bara vara gubbar kvar så kläm på organisationen uppifrån tills det i alla fall finns rätt mängd gubbar på alla nivåer. Jag vet att det på flera sätt är fullständigt åt helvete att göra på det viset men jag kommer inte på något bättre om anställningsskyddet är orubbligt och organisationen skall göras om från grunden efter hur stor den behöver vara. Jag tycker ännu sämre om att ha en informell lista på befäl som är över och som inte behöver göra något produktivt och som underlydande inte behöver lyssna på om de är kvar på sin gamla "nivå". Det enklaste är nog om högre officerarre börjar utföra lägre tjänster och ser till att påpeka för sin omgivning att det är ett undantag och att det inte tar 20 år att nå den nivå de jobbar på. Men det är sådant gradbeteckningarna är till för... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Äsch...justera inte ner mängden guldgossar, justera upp mängden ystridsfartyg istället. Räkna in stridsbåt 90 och G-båtarna och vips har vi flera hundra ytstridsfartyg! Skämt å sido, jag tycker inte antalet generaler kontra ytstridsfartyg alt. haubitsar är någon viktig fråga i sig, däremot kan man ju ta det som en indikator för att det är för mycket administration och för lite pang-pang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Det enklaste är nog om högre officerarre börjar utföra lägretjänster... Och förstöra värnpliktsutbildningen och insatserna? :P Nej, lös ut dem med två årslöner, så är vi kvitt problemet. Om vi låter bli att flytta verksamheter iom FB04 så har vi råd att köpa ut alla övertaliga. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 Det är inte ens säkert att alla generaler omfattas av LAS... Lagen gäller inte anställda "i företagsledande position". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rila Posted December 8, 2004 Report Share Posted December 8, 2004 (edited) Kan knappt ens finnas en överste som inte har fullmakt. Den yngste med fullmakt är inte mycket över fyrtio idag. /rila Edited December 8, 2004 by rila Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Ska man ha möjlighet att bygga upp ett större försvar i framtiden så är det väl inte helt fel med överskott i högsta ledningen, det tar några år att utbilda en fänrik men att utbilda en general eller motsvarande tar lite längre tid. Ska man enbart kolla på ekonomin så är det fåtalet personer det handar om inte en så stor kostnad om man ser till hela kostnaden för försvaret, de är inte heller purunga så de kommer att försvinna en efter en vad tiden lider. . Det som jag ser som mer slöseri med resurser är att jag inte sett någon lösning för hur man ska behålla kompetensen som försvinner på lägre nivå inom försvaret, det är vädigt många som får gå och vilka ansträngningar görs för att de ska kunna upprätthålla det de kan? Även om de blir reservofficerare så har jag inte sett något om att det kommer att bli tillräckligt många repövningar för att kompetensen ska finnas kvar, det märks att det är den stora kniven som används iom att man slösar bort resurser på det sättet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Vad jag hörde på debatt så är vi 40 Generaler och 160 överster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holy Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Använde sig inte FM av ett slags tidigare lagd pension för några år sedan? Officerare över 50 (eller 55?) fick möjligheten att lägga bössan på hyllan tidigare än planerat, någon som kommer ihåg och kan förtydliga den lösningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nummer 28 Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Använde sig inte FM av ett slags tidigare lagd pension för några år sedan? Officerare över 50 (eller 55?) fick möjligheten att lägga bössan på hyllan tidigare än planerat, någon som kommer ihåg och kan förtydliga den lösningen? Fullmaktsofficerare hade möjlighet att ta ut pension från 55 år (särskild pension). Genom detta slapp FM säga upp officerare och behövde inte stoppa rekryteringen till FM. Metoden har dock kritiserats för att den är kostsam och att den låter folk gå hemma med typ 80 % av lönen från de är 55 år, det ses som ett stort samhällsekonomiskt resursslöseri. Mer om SP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Kan knappt ens finnas en överste som inte har fullmakt. Den yngste med fullmakt är inte mycket över fyrtio idag. /rila Tror (!) att nånstans vid överste så måste man avsäga sig fullmakten... Någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 @ kronvrak "Ska man ha möjlighet att bygga upp ett större försvar i framtiden så är det väl inte helt fel med överskott i högsta ledningen, det tar några år att utbilda en fänrik men att utbilda en general eller motsvarande tar lite längre tid." Nu vet jag!! Fasa in alla generaler i Hemvärnet så länge... vi har brist på en ksp-omgång och fyra skyttesoldater... dom borde väl veta hur man gör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Nu vet jag!! Fasa in alla generaler i Hemvärnet så länge... vi har brist på en ksp-omgång och fyra skyttesoldater... dom borde väl veta hur man gör? Haha... Bästa förslaget på länge! "För h*lvete general! Hur många gånger ska jag måsta säga det? Spänn upp och säkra!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 (edited) Nu vet jag!! Fasa in alla generaler i Hemvärnet så länge... vi har brist på en ksp-omgång och fyra skyttesoldater... dom borde väl veta hur man gör? Varför inte? Jag tänkte snarare att de skulle jobba med utbildning av de soldater som trots allt finns kvar inom det vanliga försvaret men passar de bättre för uppgifter inom hemvärnet så kör för det. De är nog bättre på vapenhantering än många tror och framför allt slipper så många gnälla över att de har fått sin grad pga att de känner chefens mosters katt som tydligen är fallet i vanliga fall inom hemvärnet. Edited December 10, 2004 by kronvrak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaparn Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Dags att visa respekt. De som idag är amiraler och generaler har vigt sitt liv åt att försvara Svea rike. Det är dags att se över systemet och kanske införa Usa:s system eller vårt tidigare nämnda SP, permanent. Vips så har man löst problemet. Visst kostar det men man kan inte behandla människor på det viset som under all ironi lyser igenom från några tidigare inlägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holy Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Använde sig inte FM av ett slags tidigare lagd pension för några år sedan? Officerare över 50 (eller 55?) fick möjligheten att lägga bössan på hyllan tidigare än planerat, någon som kommer ihåg och kan förtydliga den lösningen? Fullmaktsofficerare hade möjlighet att ta ut pension från 55 år (särskild pension). Genom detta slapp FM säga upp officerare och behövde inte stoppa rekryteringen till FM. Metoden har dock kritiserats för att den är kostsam och att den låter folk gå hemma med typ 80 % av lönen från de är 55 år, det ses som ett stort samhällsekonomiskt resursslöseri. Mer om SP Tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 - Alternativet till att låta fullmaktsofficerare gå i förtida pension hade varit att behålla dem i organisationen. Det hade varit otänkbart med tanke på kostnaderna. Varje officer som går i förtid innebär cirka 850 000 kronor i insparade lönekostnader. Totalt sett har alltså Försvarsmakten sparat 1,9 miljarder på att erbjuda särskild pension, säger Gösta Sandgren http://www.mil.se/article.php?c=art&id=10666&do=print Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Visst måste det gå att avskeda officerare på ett rimligt sätt vid arbetsbrist. En del sitter på fullmaktstjänster och de kan man inte avskeda om de inte går helt frivilligt och dessutom är nöjda med den kompensation de får. Det är således inte om fullmaktsofficerarna jag talar nedan, de med fullmakt går det inte att gör det minsta åt. En av orsakerna, om än inte alls den största anledningen, till att omstruktureringen av försvarsmakten inte gått helt bra är den ibland överdrivna respekt som visats officerskollektivet. Givetvis ska dessa män och kvinnor behandlas med stor respekt, precis som alla andra arbetstagare. Man bör inte slänga ut personer som jobbat 20 år eller mer i någon verksamhet rätt ut på gatan, eller strängt taget med 6 månader lön eller vad det kan bli. Att officerarna dessutom varit mer eller mindre engagerade medarbetare i en organisation som syftar att försvara Sveriges frihet med sitt eget liv som insats gör givetvis situationen speciell. Kom samtidigt i håg att vad det gäller att offra liv och blod för vårt fädernesland är det precis samma situation som gällt för en stor del av Sveriges manliga befolkning under hela efterkrigstiden och dem har man kunnat avskeda från sina civila jobb om det varit tvunget pga arbetsbrist. Visst är det skittrist när man måste avskeda folk, men försvarsmakten är faktiskt varken något hembygdsmuseum eller någon skyddad verkstad. Anständiga villkor är en självklarhet, men en situation med arbetsbrist kommer drabba individerna i organisationen, även om dessa individer under en lång tid varit aldrig så lojala mot arbetsgivaren. Officersyrket är ett yrke bland andra, om än med vissa speciella omständigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Att officerarna dessutom varit mer eller mindre engagerade medarbetare i en organisation som syftar att försvara Sveriges frihet med sitt eget liv som insats gör givetvis situationen speciell. Man kan se det positivt, de behöver inte dö för att tjäna sitt land, de behöver bara hitta ett nytt jobb. Och de får pension när de börjar bli gamla så det är inte så otroligt synd om dem. Tråkigt för dem att många av dem inte tog chansen att: A. Jobba aktivt på fritiden för en vettigare försvarspolitik. B. Jobbade fortare med omställningen av försvaret. Nu börjar det bli kört och jag som är en självisk vill hellre ha mycket och bra försvar än bästa möjliga politik för officerarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Nu finns det något som heter ARBETSRÄTT, ska man ta bort den ska den bort för alla grupper på arbetsmarknaden. Kom inte heller och säg att "Officersyrket är så speciellt" därmed ska inte Officerare ha samma rättigheter som andra människor. Vill man ändra på regler så får man göra det för dom nyanställda, dom som jobbar där nu tog anställning under vissa lagar och avtal. (dessutom finns det riksdagsbeslut att officerare ska jämställas med statstjänstemän i övrigt) Dt enda raka är att erbjuda 55+ med fullmakt en avtals pension och dom som är 40+ utan fullmakt erbjuder man omställnings lön mellan 1-3 år Dvs går man en utbildning får man lön under tiden (jag vet en som fick 3års betalning, han skulle bli läkare med en 4,5år lång utb) Nu tycker säkert några att detta är orättvist gentemot andra på arbetsmarknaden men det här är samma för civila arbetsgivare som vill bli av med äldre, det är väl bara så att behovet inte uppstår så ofta där. Sen har vissa försvarspolitiker Bla Juholt varit ut med helt felaktiga siffror om vad avtalspensionerna kostar, till honom skulle jag vila säga " så giriga officerarna är tänk om dom bara nöjt sig med samma pensionsavtal som ni riksdagsmän" Sen är det jävligt dumt av FM att gå ut och tala om avsked eftersom det med stor sannolikhet kommer att bli befälsbrist till hösten på många platser, därför att folk tröttnat och slutar frivilligt, hur många tror ni kommer att flytta från Tex Kristinehamn till Boden eller från KA4 till KA1 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Sen är det jävligt dumt av FM att gå ut och tala om avsked eftersom det med stor sannolikhet kommer att bli befälsbrist till hösten på många platser, därför att folk tröttnat och slutar frivilligt, hur många tror ni kommer att flytta från Tex Kristinehamn till Boden eller från KA4 till KA1 ? Ser man generellt sett så råder det i många fall brist på befäl på plutoner och kompanier runt omkring i vårt land. Nästan alla jag pratar med har vakanser på befälslagen som ska producera förband. Alla saknar folk, men vi måste göra sig av med fler totalt sett. Var finns det här köttberget som kallas övertaligheten? Man kan ju bara spekulera ... I och med flyttcirkusen/nedläggningarna kommer fler i det skiktet att sluta (helt i linje med inriktningen pga arbetsrätt osv). Själv tror jag att det kommer att sluta fler än lämpligt i de förbandsproducerande kategorierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts