Jump to content

Recommended Posts

Posted

En fråga jag grublat på, Insatsplutonerna har kontrakt på att göra samanlagt 60 timmar/utbildningsår, Pc 80 timmar, då skall man ha i tanken att 20 timmar av dessa skall vara med tillhörande bataljonens utbildningar, då återstår 40 timmar för insatsplutonen att genomföra sin utbildning på.

Ponera nu att plutonen i sig får ut 80-90 % av folket varje övning, då krävs det att man ger fler övningtillfällen per övad kunskap för att samtliga skall komma i nivå.

Med det krav vi har på oss att uppnå efter utbildningcykeln anser jag att det är för lite tid för att kunna nå dit.

Jag är intresserad av att höra hur tidsuttaget ser ut på övriga plutoner runt om i landet, ligger det kring 6o timmar eller långt över ??

Tack på förhand.

Posted

Kan bara tala för min pluton som är en hvinsatskompledn alltså en st/tr pluton, där ligger timuttaget på ca 140h under det här året ,detta mycket för att förbandet bara funnits i ett år & att vi skapar ngt nytt,

QJ91

Posted

På livgrendajärgruppen (MDM) Så har man dubbelt antal tillgängliga övningstimmar, dvs som IP så har man 120 timmar att välja mellan, sen är det ju upp till den enskillde att se till att man uppfyller sitt avtal

Posted

Ligger långt över för många i min pluton.

Men jag håller med om att det borde vara mer en 60 timmar med tanke på den målbild som finns vad gäller kunskap och färdigheter.

Men jag tror det kommer att öka på om inte annat så tror jag det kommer skapas delar där man inte kommer in om man inte är beredd att göra mer timmar.

Men då kommer ju så klart frågan.

Måste man verkligen vara arbetslös för att vara med i Hemvärnet?

Posted

På vår pluton ligger snittet även här långt över de dubbla, men vi har ju på oss iom med kontraktet att vi inte kan kräva mer än 60 H.

Posted

Vi ligger över snittet här också många ligger på det dubbla. Själv har jag bara 63 timmar i år när det gäller A tiden(Jobbar Lördagar :( ).

// Phaser

Posted

OT

Vem är det som bestämer när en pluton/kompani ska öva?

Är det upp till plutch / kompch att bestämma när var och hur, eller kommer det mesta från "högre makter"?

/en liten fundering så där före maten :dong:

Posted

Den pluton jag ingår i ökar kravet ifrån 60 till 80h för soldater och ifrån 80 till 100h för chefer.

Dock gör de flesta långt över 100h redan. En stor del folk har blivit sparkade också.

Posted

OT

Vem är det som bestämer när en pluton/kompani ska öva?

Det är plutonchefen tillsamans med utbildningsansvarige som sätter utbildnings året, detta godkänns sedan vid utbildningsmöte med kompledning.

Så sker hos oss.

Fler skriver att en del har långt över 60 och vissa ligger på gränsen, det är här vi har problemet, vi kan inte kräva hur mycket som helst och heller inte ha för låga krav som helst.

Vad är en rimlig nivå ?

Tror själv som någon skrev 80/100 H är lagom men på gränsen till högt som krav.

Posted

Tror det ligger på 60h kontrakt i insatsplut om du som du skriver inte är chef av något slag. Rent spontant tycker jag det är jättelite med tanke på att 60h är i princip 2 helgövningar.

Insatsplut ska ju vara HVs "vassaste" och jag ställer mig mkt tveksam till att 60h övning/år ger detta.

//Marie, Oppunda härad

Posted
:dong: Öh, helgövning brukar på mina breddgrader vara 20 timmar! Sedan undrar jag, hur ska man kunna begära att hv-soldater ska kunna ställa upp mer än 60 timmar? Det kan ju vara ganska bra att HV-män har ett socialt liv också... :P
Posted

-> Magister R

Ok ok...kanske tog i i överkant där :-D Räknade alla dygnets timmar...Som sagt är jag inte ännu aktiv i HV....Men hur som helst så är det ju aldeles för lite... 3 övningshelger/år....Kan ju jämföra det med en knapp skarpskjutningsvecka i lumpen....ingenting....Med tanke på att HV troligen gör mkt mer nytta för samhället än värnpliktsförbanden under ett års tid så tycker jag nog allt att man kan få öva ordentligt också... Fast visst ska man få ha sin frittid också ;)

Posted (edited)

Kan man upprätthålla sin kompetens vad avser väpnad strid genom att öva detta 60 timmar/år? Hur mycket tid behövs då för att utbilda en pluton motiverade och vältränade GU-bassar att bli riktiga frontsvin? En månad kanske??

Jag som trodde strid var något komplext och svårt, men oj så fel jag hade... :( ;)

@Fu Pedersen: Öva "samhällsnyttiga" saker ska man göra när man KAN väpnad strid, vilket är HV´s huvuduppgift.

Edited by Fu Fredriksson
Posted
.

->Fu Fredriksson

Hmm...Jag tror att vi pratar om samma sak här eg. Jag fattar inte hur man kan anse att 60 timmars övning är tillräckligt för ett förband som ska kunna lösa skarpa situationer även i fredstid.

HV huvuduppgift kan väl dock närmast beskrivas som bevakning snarare än strid. HV ska kunna strida om det behövs men i fredstid löser de uppgifter av annat slag. Men även om nu uppgifterna i fred inte innebär strid så bör ju plutonen kunna lösa ut en sådan.

Men jag frågar mig, skulle jag vilja/kunna ta ett anfallsmål skarpt med en grupp/pluton som inte samövat mer än 60 timmar på ett år? Eller utföra annan form av skarp tjänst? :banana

Posted

Hemvärnets huvuduppgift är väpnad strid, punkt. Skarpa situationer i fredstid är en sak, men knappast lika skrämmande som det skulle vara ifall vi var i krig.

Å andra sidan är väpnad strid det svåraste man kan göra i gröna kläder. Klarar man av detta på ett bra sätt så klarar man även av samtliga andra uppgifter som kan ställas på ett förband.

Posted
Hemvärnets huvuduppgift är väpnad strid, punkt.

Citat från http://www.hemvarnet.mil.se/

"Hemvärnets viktigaste uppgift är att skydda samhällets infrastruktur mot sabotage."

Citat fr www.hemvarnet.se

"Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället. Alla hemvärnsförband utbildas därför för att kunna lösa dessa uppgifter. Utöver dessa kommer att antal tilläggsförmågor som bara vissa förband behöver ha."

tillägg för insatsplutoner

"försvara terrängavsnitt/knutpunkt, transportskydda materiel, eskortera personal

verka som eldobservatör, målutpeka ,beredd ingå i insatskomp"

Detta är inte strid för mig...

Posted

-> Kustkav

Jo..jag menar det...skulle just va en syn att se hv insatsplut komma på stridslinje med 20-bilar för att bryta in i ett terräng parti.... :Malaj:

"förbered vagnsstrid" "vagnsstrid" "Luckaaaa" (gruppen slänger snärtigt upp luckorna på 20 bilen utan att klämma fingrarna el få den i huvudet) "KSP kloc......" :blink:

:winner:

Posted

"Hemvärnets viktigaste uppgift är att skydda samhällets infrastruktur mot sabotage."

"Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället. Alla hemvärnsförband utbildas därför för att kunna lösa dessa uppgifter. Utöver dessa kommer att antal tilläggsförmågor som bara vissa förband behöver ha."

"försvara terrängavsnitt/knutpunkt, transportskydda materiel, eskortera personal

Se rödmarkerad text...

För att skydda något kan du vara tvungen att strida.

För att försvara någonting kan du vara tvungen att strida.

Strid handlar inte bara om att framrycka med pansarfordon och slå den fientliga styrkan. :winner:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Posted (edited)

Jag tror att alla ska vara glada att vi i hv finns. Om det nu händer något så lär det vara vi som står på fronten och gör vad vi kan. Det är kanske en klen tröst men jag tror att vi kan något i varje fall. Många av oss är mycket motiverade och de flesta av oss har även vi gjort lumpen. Hellre en hv på 40 bast som övat 2 helger om året än en 25åring som inte rört ett vapen på 5 år.

Sedan tror jag visst att vi kan ta terräng men man måste använda annan taktik. Storskaliga anfall på bred front funkerar inte för oss utan mera gerillakrig tror jag.

;)

Edited by wolfie666
Posted
Se rödmarkerad text...

För att skydda något kan du vara tvungen att strida.

För att försvara någonting kan du vara tvungen att strida.

Strid handlar inte bara om att framrycka med pansarfordon och slå den fientliga styrkan. :blink:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Jo vicht ge dom på moppo bara!!

Givetvis så ska hemvärnet kunna använda sina vapen. Men huvuduppgiften är fortfarande bevaka och skydda.

Har vidare inget personlig mot dina rödmarkeringar, försvarsstrid är ju alltid trevligt :Malaj: Men fortfarande ingen huvuduppgift (vilket var vad jag främst hakade upp mig på, att den sedan ingår är en annan sak)

Peace! :winner:

Posted
Jag tror att alla ska vara glada att vi i hv finns. Om det nu händer något så lär det vara vi som står på fronten och gör vad vi kan. Det är kanske en klen tröst men jag tror att vi kan något i varje fall. Många av oss är mycket motiverade och de flesta av oss har även vi gjort lumpen. Hellre en hv på 40 bast som övat 2 helger om året än en 25åring som inte rört ett vapen på 5 år.

Sedan tror jag visst att vi kan ta terräng men man måste använda annan taktik. Storskaliga anfall på bred front funkerar inte för oss utan mera gerillakrig tror jag.

;)

Jo absolut. Som jag skrev i ett av mina första inlägg så tror jag nog att hemvärnet kommer betyda mkt mer för sverige närmsta framtiden än ex. värnpliktsförbanden kommer göra. Motivation och vilja kommer man givetvis långt med och det är ett av hv styrkor.

Men samtidigt finns väl inte den materiel som skulle behövas för att kunna ta terräng på hv eller? Gå tänker jag då rakt inte göra, det är ju jobbigt :winner:

Men för att återknyta till ursprungsfrågan så tycker jag fortfarande att HVpersonal är "värda" mer övningstid än de får idag. Med tanke på de insatser de faktiskt gör. Med tanke på att FM krymper så behöver vi ta fasta på all kompetens vi kan få och hålla kvar den.

Ser fram emot att bli aktiv i hv insatsplut efter årsskiftet!

Posted

iaf mitt kompani har börjat öva för att kunna ta våra objekt.. dvs ta terräng..

det verkar som alla har kommit överens om att vi skall inte räkna med att vårat objekt är tomt i ett skymmningsläge, då kan det vara bra att veta hur man tar terräng (det kan ju faktiskt finnas sabotage förband eller vad fasen som helst vid objektet)

för man vill ju inte komma körandes i sin rostiga gamla 740 eller vad man nu åker i och så ligger det ovänliga personer vid objektet... svårt att göra något då.

visst, skydda/bevaka är än så länge våran huvuduppgift, men för att lösa den kan det som sagt bli nödvändigt att ta terräng ;)

IP har väl ännu mer nytta av det då de rör sig över större områden och kanske inte alltid har 100% koll på hur det ser ut vid objektet.

nej, HV behöver nog inrikta sig lite mer på rena infanteri strids verksamhet, vid sidan av skydda/bevaka.

Posted (edited)
nej, HV behöver nog inrikta sig lite mer på rena infanteri strids verksamhet, vid sidan av skydda/bevaka.

Därmed tycker jag vi återkommer till ursprungsfrågan: är 60 h tillräckligt för de krav som officiellt/inofficiellt ställs på insatsplutonerna?

När vi gruppchefer inom plutonen tidigare i höstas fick en snabb genomgång av önskemålen/kraven 2005 på oss uppifrån så blev reaktionen mer eller mindre ett unisont "Oseriöst!". Vår uppfattning var att det var alldeles för mycket på för få timmar, man hinner bara skumma lite på ytan inom respektive ämne. Faran med det är att även om det idag sägs att vi bara skall kunna "basic" så är jag väldigt orolig för att imorgon kommer vi helt plötsligt stå inför en skarp situation där någon högre upp bara tittar på vad vi rent formelt skall ha fått utbildning i och då kommer det inte stå "obs, endast 'basic'!" efter varje kunskap och så skickas vi ut till något som vi absolut inte är redo för.

Det är en svår situation, åt ena sidan så går det knappast att få en hel pluton att lägga 120-150 timmars övningstid varje år, år efter år, av så enkla skäl som att man byter jobb, man skaffar barn osv. Åt andra sidan finns det ju uppenbarligen behov av att vi får mer utbildning.

Just nu känns det ibland som att HV IP används som räddningsplanka för allt annat som nu försvinner, man vill så gärna använda oss till så mycket mer än vad som egentligen är praktiskt möjligt för att täcka upp brister inom försvarsmakten. (Vilket jag i och för sig kan acceptera OM jag fick bättre ersättning och bättre utrustning (Kroppskyddd 90? Men hallååååå... ..rena placebon i skenet av det vi övar mest, nämligen situationer där skyddslagen gäller.).)

Tilllägg: Och vad är "basic"? Luddigt värre...

Edited by Wilk
Posted
Vår uppfattning var att det var alldeles för mycket på för få timmar, man hinner bara skumma lite på ytan inom respektive ämne.

Skulle kunna lösas genom att varje pluton inom ett insatskompani får en inriktning, istället för att alla ska kunna lite om allt.

Posted

Nu återknyter inte ens jag till ämnet.....

Tror inte riktigt på att göra speciella inrikniktningar på plutonerna inte för att tanken är dålig utan för att organisationen är den att man skall i bat kunna använda IP till olika uppgifter "Bataljonchef:s Slägga", och då måste vi kunna lite om mycket för att lösa allehanda uppgifter.

Va ja däremot tro på är att kompaniet övar samman mer, då har också IKompc möjlighet attt styra lite dit han vill.

Lagom luddigt ?

Posted

Personligen tror jag inte att 60h räcker långt, men nu är det som det är, gilla läget lös uppgiften.

En prioriterad sak borde dock vara att öva och trimma insatskompaniledningarna samt att MUS:a med Kompaniledningarna (Kompani staben och de fyra plutonledningslagen) på så sätt kan man uppnå stor effekt utan att kalla hela plutoner på utbildning.

Posted

Där jag är verksam

Har vi haft två övningar vigd endast åt IP 16+20 vilket har varit modelln springa runt i skogen med massa packning en av dom övningar var hyfsad dvs den var inte totalt värdelös vi har även fått nån övning inställd pga att vi skulle ha en uppvisningen för nån vi har även haft 3 - 4 uppvisningar på sammanlagt ca 45-50 timmar

Övningstid detta år på ett ungefär

Övn: ca 40 timmar

Uppvisningar: ca 40-50 timmar

Nu har jag inte riktigt 100% säkra siffror pga att jag inte kommer ihåg allt vi har gjort men det bör stämma på ett ungefär