Jump to content

Hemvärnet på utlands mission


Recommended Posts

  • Replies 485
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag utgår från att du menar hela hemvärnsförband (grupper, plutoner, kompanier?) och inte enskilda soldater som är med i Hemvärnet när de är hemma i det civila mörkret?

 

Tolkar jag ÖBs uttalanden rätt så borde det inte dröja allt för länge innan man ser en komplett hemvärnsgrupp (där alla soldater uppfyller antagningskraven) i internationell tjänst.

 

Plutoner och Kompanier har jag svårt att se inom nära framtid då jag tvivlar på att det finns hela kompanier där alla medlemar klarar antagningskraven.

 

/D

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tillfälligt sammansatt eller vadå ?

 

Hur ska en HV-pluton idag lyckas få samtiliga i plutonen att klara frigöra sig från eventuella familjer och jobb och skola, och åka bort i typ 6månader ?

 

 

Som HV ser ut idag, ser jag inte att det komer att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Jag betvivlar starkt att man ens skulle kunna skicka en hel HV-grupp. Jag tror att det är många i HV som skulle "kunna tänka sig att åka", men som skulle tacka nej om "det verkligen gäller". Inte p.g.a. att de skulle vara klenare på något sätt, men jag tror att det civila livet skulle sätta stopp för många av dem.

 

Alla i HV är inte nymuckade singlar...

Link to comment
Share on other sites

Själva idén med att gå med i hemvärnet är ju att, om/när det behövs kunna värna dem här hemma...eller missade jag något?

 

Vill man ut i världen och kriga så finns det massor av legoarmeér, legionen osv.

 

Ovanligt korttänkt fråga tycker jag. :dong:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är en intressant fråga, absolut i en framtid.

 

Varför inte rekrytera folk som har en vilja att åka utomlands och placera dem i en grupp, sedan kan man vid behov "lyfta" in dem i en pluton för utlandstjänst.

 

Fördelen är ju att man känner varandra och är samövade.

 

Givetvis finns det problem med detta förfarande också, men...

Link to comment
Share on other sites

Bara lite utländsk info:

 

Här i DK är det möjligt för den enskilda "hjemmeværnsmand" att dra på internationel mission, men enbart om han (/hon) har en civil utbildning som behövs (ingeniör, hantverkar e.dyl.) på den aktuella missionen. Personen i fråga måste självklart också klara av evt. krav på fysik etc.

 

En bra idé tycker jag!

 

MVH

Troels, som stannar hemma!

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med PAPPSEN...

HEM-värnet... hallå ? HEM !

Suck! :dong:

F.ö.

I min mening är Hemvärnet sista spillran av ett förlegat invasionsförsvar och borde behandlas på samma sätt som Kosovo´s TMK. dvs Avväpnas och begränsas till sina civila uppgifter.

 

Missförstå mig nu rätt. Jag har inget emot de som är HV-soldater och jag uppskattar deras engagemang, men i min mening är HV överspelat.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med PAPPSEN...

HEM-värnet... hallå ? HEM !

Suck! :dong:

F.ö.

I min mening är Hemvärnet sista spillran av ett förlegat invasionsförsvar och borde behandlas på samma sätt som Kosovo´s TMK. dvs Avväpnas och begränsas till sina civila uppgifter.

 

Missförstå mig nu rätt. Jag har inget emot de som är HV-soldater och jag uppskattar deras engagemang, men i min mening är HV överspelat.

Nu har du skitit i fläkten....

Råkade göra ett liknande inlägg någon annan stans här på forumet och sedan dess har jag dödsfiender för all framtid ,O

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med PAPPSEN...

HEM-värnet... hallå ? HEM !

Suck!  :dong:

F.ö.

I min mening är Hemvärnet sista spillran av ett förlegat invasionsförsvar och borde behandlas på samma sätt som Kosovo´s TMK. dvs Avväpnas och begränsas till sina civila uppgifter.

 

Missförstå mig nu rätt. Jag har inget emot de som är HV-soldater och jag uppskattar deras engagemang, men i min mening är HV överspelat.

Nu har du skitit i fläkten....

Råkade göra ett liknande inlägg någon annan stans här på forumet och sedan dess har jag dödsfiender för all framtid ,O

Risken känns överhängande, Herr Born, men det finns ju ingen mening att ha åsiktsfrihet om man inte använder det, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med PAPPSEN...

HEM-värnet... hallå ? HEM !

Suck!  :dong:

F.ö.

I min mening är Hemvärnet sista spillran av ett förlegat invasionsförsvar och borde behandlas på samma sätt som Kosovo´s TMK. dvs Avväpnas och begränsas till sina civila uppgifter.

 

Missförstå mig nu rätt. Jag har inget emot de som är HV-soldater och jag uppskattar deras engagemang, men i min mening är HV överspelat.

Nu har du skitit i fläkten....

Råkade göra ett liknande inlägg någon annan stans här på forumet och sedan dess har jag dödsfiender för all framtid ,O

Risken känns överhängande, Herr Born, men det finns ju ingen mening att ha åsiktsfrihet om man inte använder det, eller hur?

Helt rätt. :D

Står bakom dina ord till fullo.

Link to comment
Share on other sites

Men vad f-n, det här är inte så svårt.

Order:

Avlidens Insatspluton frr till Långtbortistan, skydda objekt A samt spana mot X Y, beredd genomföra VCP.

 

SFR!

 

En insats behöver väl inte vara i Sverige? B)

Bara man har rekryterat rätt och alla kommer loss från arbete och familj ska det väl inte vara några större problem, eller?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Jag anser nog att det inte går att skicka en hemvärnspluton utomlands, som en enhet. Anledning:

Inte ens krigsplacerade enheter skickas idag utomlands.

Frivilligheten

Fördel med just sammansatta förband överväger fasta enheter från tex GU tiden eller hv.

De övriga inläggen att hemvärnet inte platsar etc tar jag ingen ställning till. det är MÅNGA enskilda hemvärnssoldater som har varit ute på utlandsuppdrag men det långt därifrån till hela enheter oavsett hemvärn eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tror jag det blir svårt. Kanske man kan göra ngt liknande som IA03.

 

En beredskaps grupp/grupper som annars i det civila övar också. Min tanke är att precis som folk idag skriver på 2års kontrakt så borde man kunna bilda grupper som består av folk som bor lokalt och har kontrakterad tid att fylla upp, precis som med HVinsats. Nu behöver de juh inte tillhöra HV men kommer juh kanske at fungera på liknande sätt? Nu flummar jag lite, men det är en intressant och stimulerande diskussion.

 

Dock stör jag mig lite på vissa här, vi bollar ideer fram och tillbaka. Det finns inga definitiva svar ang frågan HV så låt oss diskutera frågan och se vad vi kommer fram till.

Link to comment
Share on other sites

Om man har en samtränad grupp soldater (som i detta fall vill göra utlandstjänst) varför tacka nej till en sån grupp bara för att namnet på organisationen är 'Hem'värnet? DET om något anser jag vore fel.

 

I dagens utlandsstyrka tar du ett gäng individer och ger dem en handfull veckor att arbeta ihop sig till en grupp. En lämplig hemvärnsgrupp KAN vara betydligt mer samtränade än så. Långt i från alla är det, men frågan i denna tråd tolkade jag inte som 'När kommer alla grupper/plutoner i utlandsstyrkan att vara hemvärnsgrupper?'.

 

National Guard är tex inte enbart kvar hemma i USA..

 

Att regeringen "tvingar" hela Hemvärnsplutoner till utlandstjänst tror jag inte för ett ögonblick på. Men på frivilligbasis.. Vem vet.

 

/D (Hemvärnsman med utlandstjänst i bagaget)

Link to comment
Share on other sites

jesus jag säjer bara NL03.

 

där var vi rätt många ur just HV och andra frivilliga org.

eftersom jag framlevt de sju åren innan jag rykte in på NL i en något elitfixerad IP, trodde jag på fullt allvar att jag hamnat i en dokusåpa och inte på utbildning till utlandstjänst.

 

det fanns många som inte borde vart där.

folk med grader som de fått från HVSS och FBU och som lika gärna kunde fått dessa stjärnor med kalaspuffarna.

 

jag själv kom tex i på ett banaskal, och som jag ser på det i efterhand, kanske inte borde vart där.

men de erfarenheter jag brukade mest under utb kom från civila erfarenheter, och inte från HV.

möjligtvis erfarenheten att träffa på blå-gula, som inte visste något om våra uppgifter, men som ändå måste klanka ner på allt.

de finns det ju ett par av i HV.

 

dessutom avråder jag å det grövsta, att bilda några slags US-grp:er inom HV.

räcker det inte med att vi har ett flertal IP-grp, som tror att de är någon utlokaliserad del av jägeriet?

att sedan placera dem i en slags "över de andra grp" bara för att de VILL åka på utlandstjänst? tjänare.

 

det finns nog med verklighetsfrämmande MÖPar ändå.

och de flesta av dem hänger inte här, ty de anser att vi är förtappade och vi är inte dem värdiga att torka deras kängor.

 

de som US har viljat ha har de antagit, genom urval.

de andra som är beredda att hugga av sig kroppsdelar, eller hungerstrejka utanför OPIL, och som inte kommer med, kanske är det så att finns en anledning att deras ansökan hamnar i värmepannan varje år?

Link to comment
Share on other sites

För oss som lever i nuet finns HV-s uppgifter att finna här:

http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=2900

 

En samling bevaknings/skydds uppgifter i huvudsak kopplat till en ev. mobilisering. Med tanke på avvecklingen av Invasionsförsvaret och mobiliseringsförmågan inför denna invasion har de rent militära delarna av HV´s uppgifter försvunnit eller kraftigt reducerats. Så även om hemvärnsmannens förmåga och ambition är både goda och lovvärda så finns inte behovet längre.

 

Som sagt: Avväpna "prostata-gerillan" och koncentrera dess uppgifter kring det civila samhällets behov. Och när man ändå håller på så kan man likväl skrota värnplikten också och ersätta systemet med kontraktsanställda soldater och nyrekrytering av frivillga soldater med goda förmåner.

Link to comment
Share on other sites

Inte ens den mest liberala kritikern av staten kan frånta staten de 2 uppgifter som endast denna kan lösa: Den polisiära och den militära.

 

Även om det har och fortfarande laboreras med olika entrepenader (legionen, Sandline osv) så har dessa Alltid varit underordnade den politiska makten och i huvudsak använts för att inte hota maktens demokratiska grund. Antingen genom att:

1: Användas där de inte är politiskt försvarbart att förlora medborgare.

2: Användas där medborgaren inte har insyn.

 

Att lägga ut "ALLT" på entrepenad är omöjligt (förutsatt att vi inte lever i anarkier) och även denna frågan tillhör de "mindre genomtänkta"

 

 

Om du Glömt att specificera din fråga typ:

"Varför inte lägga ut HV´s bevakningsuppgifter på Entrepenad" så är det en helt annan, mycket intressantare och bra mycket mer genomtänkt fråga!

Edited by Sgt1clHansson
Link to comment
Share on other sites

mitt förra påstående kallas även för irroni....

 

Sverige har för få invånare för att vi ska kunna ha en yrkesarmé.

 

Det jag tänkte på va det att USA:s National Gurad (Hemvärnet på svenska) pysslar med saker utomlands så varför inte Sverige också?

Link to comment
Share on other sites

mitt förra påstående kallas även för irroni....

 

Sverige har för få invånare för att vi ska kunna ha en yrkesarmé.

 

Det jag tänkte på va det att USA:s National Gurad (Hemvärnet på svenska) pysslar med saker utomlands så varför inte Sverige också?

Kan det vara så att de skickas iväg i brist på annat? Dessutom håller de inte riktigt samma nivå som HV, egna strv, flyg osv.

Link to comment
Share on other sites

Om det var ironi, så misslyckades du inte bara med att få igenom ditt "ironiska budskap" utan lyckades itstället framställa dig själv på ett väldigt negativt sett!

 

Sverige har en för liten befolkning för en yrkesarmé stor nog att möta en invasion, svar JA. Men i ett klimat där hotet om invasionen är svagare än någonsin är det rimligt att ställa sig frågan: Vad skall vi använda försvaret till nu?

 

En yrkesarmé av professionella soldater stor nog för att lösa våra internationella åtaganden är i min mening det bästa alternativet. Inte nog med att detta skulle ytterligare förstärka förmågan och ryktet för den svenska utlandstruppen. Den skulle också i en ev. framtid av osäkrare politisk klimat snabbare och effektivare kunna utbilda nödvändig mängd av befolkningen för att möta framtida hot.

 

Ett alternativ för att tillfredsställa HV-entusiaster är ju för lämpliga och motiverade HV-män att ta värvning i ett sådan yrkesarmé. Du måste ställa dig själv frågan:

Vad skall vi med hemvärnet till när det inte finns några militära uppgifter för dem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...