REALIN Posted November 9, 2021 Report Posted November 9, 2021 (edited) Bara så alla som läser det vet för säkerhetsskull: regelverket tillåter fortfarande förvaring av både vapen och am i hemmet, precis som förr. Däremot har det odlats en kultur senaste 15 åren att det är jätte farligt med vapen i hemmet. Ni kan läsa bla. H Säk vapen/am utgåva 2 2007. Oftast sitter C OrgE på mandatet att själva välja. I Hv är det bataljonschef som sitter på mandatet att besluta i frågan. Provtryck systemet och hemställ via din chef om att få ha vapen och nyckel hemma för att bedriva sportskytte. Finns redan andra i landet som gör det om än inte så många. En problematik är dock att du måste använda försvarets ammunition vilket då också blir en kostnadsfråga för förbandet. Som kuriosa var det år 2002 man slutade dela ut plomberad mobiliseringsammunition i samband med färdig Hvintro. Edited November 9, 2021 by REALIN Quote
Elkhound Posted December 30, 2021 Report Posted December 30, 2021 Västerbottenslösning; OK med förvaring av vapen med vapenlås i hemma. (Dvs förvaring i enlighet med gällande bestämmelser... Bostadsbesiktning etc). Nyckel förvarad centralt, hos nära boende chef eller annan 'betrodd'... Quote
Mag70 Posted December 28, 2024 Report Posted December 28, 2024 (edited) Detta är en gammal tråd... Jag vill ha mitt vapen hemma för att göra mig bekant med det. Hade aldrig sett en ak4 innan HV, och här har vi så sällan skjutningar att man inför varje gång får fundera. Hur var det nu man laddar, var sitter säkringen, hur skall jag hålla vapnet. Hur tar jag isär det, hur sätter jag ihop det. Hur gör jag vapenkontroll. Finns otroligt lite tid till att i lugn och ro öva in handgrepp, siktbild och ställningsväxlingar. Istället börjar vi med att köa för att hämta ut vapnen (ca 30-60 min), lasta in dom i pb8:or och köra till banan. Uppstyrd skjutning i olika lag. Sen omvänt, vårda och köa för att låsa in dom. Visst, försvarsmakten är väl inte känt för smidighet och effektivitet, och det visste jag innan, men just detta irriterar mig. Jag är verkligen ingen bra skytt, men när skall jag ha tid att öva så att man i alla fall blir en hjälpligt tillfredsställande skytt? Så kanske gemensam tid kan läggas på sånt som övas bäst gemensamt. Slut på gnäll. Edited December 28, 2024 by Mag70 Quote
Reservingenjör Posted January 13, 2025 Report Posted January 13, 2025 Detta löser vi inom vår bat/utbildningsgrupp genom att arrangera regelbundna skjutövningar, typiskt en lördag, kanske 6 ggr/år. Quote
Mag70 Posted January 13, 2025 Report Posted January 13, 2025 (edited) Tja, de skjutövningar jag har varit på har inte gett något av det som jag efterfrågar, därav önskan. Edited January 13, 2025 by Mag70 Quote
Guest Posted January 13, 2025 Report Posted January 13, 2025 Svårt att torröva speciellt mycket när man har patronlägeslåset. Quote
Nestor Posted January 13, 2025 Report Posted January 13, 2025 (edited) 19 minutes ago, Zimme said: Svårt att torröva speciellt mycket när man har patronlägeslåset. Finns väl gott om saker som kan torrövas även med det Bara att ladda ner häftet här och välja lämpliga övningar Exempelvis siktbilder. https://tvsssm.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/01/tvsssm_torrtraning_ak_1.3.pdf Edited January 13, 2025 by Nestor Quote
Guest Posted January 13, 2025 Report Posted January 13, 2025 5 minutes ago, Nestor said: Finns väl gott om saker som kan torrövas även med det Bara att ladda ner häftet här och välja lämpliga övningar Exempelvis siktbilder. https://tvsssm.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/01/tvsssm_torrtraning_ak_1.3.pdf Jo men nu nämndes ju isärtagning mm som är lite svårt med låset på plats.. Quote
Nestor Posted January 13, 2025 Report Posted January 13, 2025 16 minutes ago, Zimme said: Jo men nu nämndes ju isärtagning mm som är lite svårt med låset på plats.. Bättre då att torrträna andra delar än just isärtaget. Då blir man en bättre skytt. Quote
Mag70 Posted January 14, 2025 Report Posted January 14, 2025 Men först måste man ha vapnet i bostaden. Och går det att öva ladda/byta mag med låset i? Quote
Frippe Posted January 14, 2025 Report Posted January 14, 2025 8 hours ago, Mag70 said: Men först måste man ha vapnet i bostaden. Och går det att öva ladda/byta mag med låset i? Går och går. Du ska inte slå fram manöverhandtaget med låset i, om du vill kunna få ut låset senare. Quote
Mag70 Posted January 14, 2025 Report Posted January 14, 2025 4 minutes ago, Frippe said: Går och går. Du ska inte slå fram manöverhandtaget med låset i, om du vill kunna få ut låset senare. Oj, låter som man lätt kunde göra det av misstag om man torrtränar inför tex kompetensprovet. Quote
Lange Posted April 22, 2025 Report Posted April 22, 2025 Köp en Airsoft att torröva med istället. Quote
Mag70 Posted April 22, 2025 Report Posted April 22, 2025 Kostar en bra slant om man skall ha något som liknar ak4. Quote
null_pointer Posted June 25, 2025 Report Posted June 25, 2025 On 4/22/2025 at 8:46 PM, Mag70 said: Kostar en bra slant om man skall ha något som liknar ak4. Tips: https://rodastjarnan.com/airsoft/airsoftgevar/jing-gong-jg100-ak4-22107 Quote
Recommended Posts