Jump to content

Nya uniformer testas

Recommended Posts

Posted
@SFC  men vi hoppas alla att du inte har nått som det står peak på aplicerat på kroppen när du åker bräda...

Skulle aldrig falla mig in...

Bara när jag fuskar med skidor nån gång då och då... :)

Posted

fransoser är en historia för sig i backen, ofta jeans nån gammal fleace tröja i alla världens färger och som pricket över I:et ingen mössa för mössor är inte coola i frankrike. Ooops höll på att glömma magväskan! :D

@111 menar du att jag gick till överdrivt när jag inhandlade min Burton jacka för 2 300 för 2 veckor sedan? jag som trodde jag skulle va coolast i sälen :D :D :D :D :D

Posted

111 Hjälm är jävligt funkis oavsett skidkunskaper, tycker att det är bra att säkerhetsutrustning blivit "coolt", kan dock hålla med om att det går till överdrift i vissa grupper.

Överdriften är än vanligare när det gäller kläder och skidor + tillbehör. Minns ett backslickgäng som bytt sture mot Cham för en vecka. Håret låg perfekt, solbrillor mod dyrast, gore-tex GTX ställ och feta skidor, behöver väll knappast säga att killarna hade större framgång i baren än på bergen, dvs pister model enkel för deras del...

Posted
Är det bara jag som tycker att GoreTex kläder avger ett fruktansvärt ljud när man rör på sig.

*asg*

Man kan höra när UND kommer gående på campgatorna när man ligger inne i barren.........   :))

Posted

UND ja..  Ha..   vilka tomtar..     skulle inte de vara hemliga, smälta in i mängden...  orakade, långt hår och goretexjackor.

• 11 months later...
Posted

Är jag den enda svensk som anser att skidor är ett transportmedel? Alltså ingenting som man betalar dyra pengar för att resa till Frankrike eller annat land för att använda?

Vita Blixten duger bra till transport. Snöblusen är den enda "skidjacka" jag någonsin använt. :lala: B)

Skall man nödvändigtvis ta sig ner för ett fjäll så tar man av sig skidorna och GÅR ner - då det inte är värt risken att bryta benen. :P

/S

Posted

Jag har efarenhet av ett antal högalpina expeditioner de senaste 10 åren. Har gjort en del extrema turer och satt fötterna på upp till 7000 meter. Allt detta klättrande har gett mig stor förstahandserfarenhet av diverse civila produkter, bland annat skalkläder.

Min erfarenhet är att g-tex inte är det bästa materialet på marknaden. Det säljer mest på att det är ett inarbetat varumärke baserat på uråldrig teknologi. Dock duger det mer än väl - även under kalla förhållanden - för 99% av alla soldater i den svenska armén.

Min personliga favorit är annars ett material som Vaude använder i sina extrema skalplagg, men som jag tappat namnet på. Min erfarenhet är att detta material både är tätare utifrån (ja det går att bli riktigt blöt utifrån i G-tex) och ventilerar bättre.

När det gäller frågan om inte G-tex "prasslar" för mycket är det bara att konstatera att det beror helt på vilket yttermaterial som "täcker" laminantet och därmed utgör plaggets utsida. Själv har jag ett par skall byxor som är täckta med ett kevlarliknande material och dessa prasslar inte alls.

Huruvida man blir blöt innifrå eller inte handlar bara om hur man HANDHAR ett givet plagg. Givet att det finns lämpliga lösningar för ventilering (tex längstgående dragkjedjor på benen, dragkjedjor under armarna eller annat) så fungerar de flesta plagg fint. Annars kan man ju alltid öppna fronten på jackan eller byxornas gylf eller varför inte vika upp jackan och blotta handlederna.

En iaktagelse är att många fokuserar för mycket på ytterplagget och för lite på vad man har under. Ett plagg som binder fukt i det inre skiktet närmast kroppen eller i det mellersta skiktet och man är blöt oavsett vad man har för skal.

Dessutom måste man vara aktiv för att hålla sig varm och torr - dvs ta av plagg under skalet vid högaktivitet och förstärka sin klädsel vid låg aktivitet. Här slarvar många. Är huvudet dumt får kroppen lida helt enkelt.

Bra system (ja den samlade klädseln är ett system) blir inte bättre än den individ som skall hantera systemet.

Hoppas dessa egna erfarenheter var till någon nytta.

Posted

Mina personliga erfarebheter av M 90 G är att den är betyligt mycket bekvämare än den gammla vanliga uniformen. Inomhus kan det dock bli lite varmt. Hade inte möjlighet att testa den under sommarhalvåret men kan tänka mig att det blir lite svettigt då. Bistra vinternätter var man iaf riktigt nöjd med att man hade den.

Posted
jag har upplevt att de uniformer jag använde för x antal år sedan var mjukare i tyget och inte lika tåliga för regn som de jag använder nu.

men detta kan kanske bero på att man har kommit på bättre sätt att tvätta uniformerna eller på annat sätt bevara dem i "nyskick" mycket längre är man kunde förut...

när jag gjorde lumpen så var det inte någon som brydde sig om att vi tvättade uniformerna hemma och det var inte någon som talade om att man ska ha ett tvålfritt tvättmedel osv, så kunskapen kanske inte fanns!?

bara en reflektion, jag har inga belägg för att det är så som jag skriver, men jag hoppas att någon har svar!!

Jag har en fältjacka 90 av 1989 års modell. Där är yttertyget gjort i en 50/50 blandning av polyester/bomull. I de matchande byxorna (fältbyxa 90, 1999 års modell) är tyget istället gjort av 65/35 polyester/bomull. Det är samma tillverkare, Norsel Fabriks AB. Jag har inte blivit märkbart blötare när jag har använt jackan med byxorna tenderar att torka lite snabbare, de är dessutom överlag mörkare. Jackan ser nästan ut som om den har blekts, de områden som ska vara svarta är nu gråa.

/Johan ES

Posted
Vad har prickskyttar för kläder?

Generellt sett en svensk fältuniform av klassiskt snitt. Lägg till ev. förstärkningsplagg och ghilliesuts.

Kan ju bli tråkigt att ligga tio timmar o vänta i spöregn. Är det ett vanligt regnställ eller??

ja det "kan" det.

Posted

Är det meningen att dessa nya uniformer ska ersätta M90an helt eller ska de användas som förstärkningsplagg i fält. M90an är ju bra för kaserntjänst och bra under höst och vår men under vintern skulle man behöva något annat, något som är vindtätt gärna

Jag tycker det skulle behövas en ersättare till komarocken. Jag använde den inte särskillt ofta, den var mest ivägen, sen ser man så jävla super komig ut i den.

Jag skulle vilja ha en varmare jacka med huva, som klarar regn som man kan arbeta i, blir det för varmt tar man av den, typ om man ska strida

Posted

Framförallt så måste comarocken ta mindre plats, en jacka liknande någon av snugpaks modeller hade varit bra. Sen om den tål regn är ju ett plus i den större skalan

Posted

Vojne vojne.

Ta bort koman, ni måste vara knäppa.

Gjorde man GUn med riktig vinter så kom man att älska snödräkten (här låg försvaret typ tio år före den civila markanden, klockrent skalplagg, vintätt och vattenavvisande) och koman. Ett perfekt förstärkningsplagg att dra fram vid alla typer av raster, möjligheten att ha blixtlåset öppet gör att man dessutom fortfarande kan verka... Sen dessutom ett perfekt täcke i tältet...

Fan försvaret bästa plagg efter balaklavan!

Posted

Coman är ett härligt förstärkningsplagg att ha ovanpå skalet, men det skulle även behövas ytterligare ett förstärkningsplagg förutom ollen att bära under 90-jackan. Varför inte en tunn dunjacka (flamskyddsbehandlad) som går att komprimera och bära i en ficka. Mysigt när man ligger på OP eller står post.

Posted

Förstår att koman är bra att ha uppe i det norra traktern av sverige.

Som amfare söker jag efter en jacka som man kan på de blåsiga kobbarna. Själv hade jag sovsäck s ådärför behövde jag sällan comarocken. Det skulle behövas något förstärkningsplagg som man kan använda när man arbetar och det är kallt eller när man står post men samtidigt kunna gå in i strid.

Posted

Som Jämte instämmer jag, att javisst är koman bra, men personligen känner jag mig lite som en "michelingubbe" med den på. Så jag tycker jag det skulle vara på sin plats med en lite varmare, ledigare jacka med med huva, skulle va perfekt. :((

Posted
Är det meningen att dessa nya uniformer ska ersätta M90an helt eller ska de användas som förstärkningsplagg i fält. M90an är ju bra för kaserntjänst och bra under höst och vår men under vintern skulle man behöva något annat, något som är vindtätt gärna

Jag tycker det skulle behövas en ersättare till komarocken. Jag använde den inte särskillt ofta, den var mest ivägen, sen ser man så jävla super komig ut i den.

Jag skulle vilja ha en varmare jacka med huva, som klarar regn som man kan arbeta i, blir det för varmt tar man av den, typ om man ska strida

du kan få det som vi m59-krigare fick ut när marken lysté vit runt heden i skövde en énda dag i nov.

m58 i vadmall, jättetrevlig att gå 6 mil baskerprov i.

ändå mer trevlige att se befäl och vissa gullgossar på pansarskolan, kuta runt i m90 på samma prov.

om ni inte upplevt skavsår någon gång, rekomenderas m58/32.

hade fi sett oss så hade han undrat om inte 91:an var svensk propaganda och att vi stred i dessa grå filtar.

men den var vindtät i allafall, och den brann inte lika bra som m59 i napalm. :P

Posted

Jo jag har testat m59, det finns för och nackdelar med den.

Jag är verkligen inte den som klagar när det är kallt. Men om man jämför med många andra försvarsmakter som har mer erfarenheter än Sverige angående krigskonflikter så har de IBLAND bättre plagg för kallt väder. Jag har träffat en rumänsk pluton som hade bättre uniformer, ialla fall då det var kallt.

Posted (edited)
Den ser ju ut som FJS 02 jackan från Taiga..

//toMPa  :camo:

Det är helt riktigt det.

För att bespara Taiga att bli nedringda av hugade spekulanter, så kan jag meddela att FJS 02 inte säljs till privatpersoner.

Edited by Sir Vival
Posted
Vad är det fullständiga namnet på jackan? Tillverkare?

Fält Jacka FJS allväder samt Fält byxa allväder, tillverkare Taiga, uppsytt i Polen, Jag samt Teamates är mkt nöjda både med Jacka och Byxa 8-/

Posted

:2guns: Äntligen en god resume av FJS 02ans alla goda egenskaper. Det är bra vi alls har hunnit ut i skogen. Mitt eget 02 ställ har jag tyvärr inte hunnit prova ute i fält så mycket som jag viljat pg av en krävande flickvän, men det ska bli ändring på det till Strapatsveckan heller hur :huh: Buster????????

Själv tycker jag att den goda egenskapen att inte mindre än 2 pet-flaska civil ryms i bröstfickorna är precis vad den krävande HV-soldaten behöver på Stridsfältet.

Det är få skalplagg jag har prövat som sitter bättre. Längtar efter att gå ut i tjänst med mitt ställ igen :blink::sniper: .

Åter igen tack Buster för din Sverker Åström.