Guest Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Försvaret testar nya uniformer: "Non Melt, Quick Dry och Comfort är namnen på de nya uniformer som just nu testas..." http://www2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=10719 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Äntligen börjar dom förstå Gortexens underbara värld, hoppas dom inte överger M/90cammot bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Tvivlar på att dom överger m90 camot. Det genomgick rigorösa tester innan beslutet att det skulle användas togs. Finns ingen som helst anledning att byta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Nä... förmodligen så blir det 90kammot som gäller, dock skall man inte vara så säkra på att bara för det var dyrt så kan man inte skrota det, FMV är lite ökända för att ösa in pengar i dödsdömda projekt, även regeringen har ju ingen känlsa för sådant, man har lagt ner regementen med nybyggda SIB Banor so osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 M/90G som den kallas kommer att tillverkas i svenskt mönster. Citat ur artikeln http://www.i5.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=10718 "Uniformerna kommer i framtiden att tillverkas med svenskt kamouflagemönster" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Oj, så trevligt ;) Kan ju dröja ett antal år innan den/dom är färdiga och har kommit ut till majoriteten ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Testas även av FBJS i år. Försöker få tag på 1:a handsinfo as we speak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J0nas Posted October 10, 2002 Report Share Posted October 10, 2002 Är en av testpersonerna.. hehe.. quick dry eller "2" är det som gäller för mig. Jaja, ska inte tjöta mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted October 11, 2002 Report Share Posted October 11, 2002 Är det bara jag som tycker att GoreTex kläder avger ett fruktansvärt ljud när man rör på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted October 11, 2002 Report Share Posted October 11, 2002 Dom finns på utprövning hos befäl där jag är också, och uniformerna verkar inte helt fel! Jopp, det dumma med GoreTex är att det prasslar nåt så djävulskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 11, 2002 Report Share Posted October 11, 2002 Det finns väl material som är liknande GoreTex men som ändå inte är exakt samma sak . Vet att jag har något i min vinterjacka som är lite sådär. Fast jag kan inte se vad det är just nu...den har inte kommit framför vintern än ;) Hur som helst så prasslar iaf inte min jacka. Däremot kanske det inte är lika effektivt som GOreTex. Skall se om jag kan luska fram jackan snart, så att vi kan få svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 11, 2002 Report Share Posted October 11, 2002 Tänk om dom hade tagit fram rätt MTRL redan 1991-92 (senaste gången jag använde M/90)...det var väl inte det bästa tyget i våra uniformer direkt (bland dom första i landet). Blev våta direkt....trots att vi använde speciellt tvättmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 DE måste ju bara ha kvar M90 camouflaget. Det e ju skapligt snyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 Tänk om dom hade tagit fram rätt MTRL redan 1991-92 (senaste gången jag använde M/90)...det var väl inte det bästa tyget i våra uniformer direkt (bland dom första i landet).Blev våta direkt....trots att vi använde speciellt tvättmedel. Är det någon som har sett en uniform 90 tillverkad innan 1989 ? Det är den äldsta jag har sett iaf. SOrry för OT:n ;) Fråga, var tyget "mjukare" i dessa uniformer?, jag tänkte om de på senare tid har ett mer hårt och samtidigt vattentåligare tyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest elric the sniper Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 jag har upplevt att de uniformer jag använde för x antal år sedan var mjukare i tyget och inte lika tåliga för regn som de jag använder nu. men detta kan kanske bero på att man har kommit på bättre sätt att tvätta uniformerna eller på annat sätt bevara dem i "nyskick" mycket längre är man kunde förut... när jag gjorde lumpen så var det inte någon som brydde sig om att vi tvättade uniformerna hemma och det var inte någon som talade om att man ska ha ett tvålfritt tvättmedel osv, så kunskapen kanske inte fanns!? bara en reflektion, jag har inga belägg för att det är så som jag skriver, men jag hoppas att någon har svar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 Fågel Fenix: När jag gjorde lumpen 1987 fick vi de första kamouflagemönstrade 90-uniformerna på försök straxt före jul. Skillnader mot idag: De hade en "termosficka" i ryggslutet öppningsbar från båda håll, samt dragkedjor i armhålorna som kunde öppnas för bättre ventilation. Benfickornas dragkedjor gick åt andra hållet. Byxkroken satt fast med en knapp. På "Ur-90:an" var det mörkgröna i kamouflaget mörkare och det ljusbruna var ljusare. Jag tycker det var snyggare än dagens utslätade färger. Före detta fanns en helgrön försöksmodell i mitten av 80-talet, varav dåvarande ÖB bar en. Jackorna till dessa hittade jag av en händelse på överskottslagret i Solna för fem-tio år sedan för en billig peng. Naturligtvis köpte jag ingen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 Jag har en gammal M/90. Färgerna är betydligt mörkare och med mer kontrast i mellan varandra. Vet någon om "Maccoy" (osäker på stavningen och namnet) uniformerna var officiela eller tillverkade för försäljning till privatpersonerna. Såg en senast -95. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 Mac duff hette företaget. Köpte en egen m/90 -91. Lite skillnad i kamouflaget mot nu och inga band till dragkedjorna bla. M/90 på min profilbild är en Mac duff. (nu finns den hos en amerikansk samlare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J0nas Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 Ang camou färg på M90/G uniformerna.. det är Brittiskt inget annat, anledningen är att dem inte hunnit göra dem med M/90. Inga konstigheter med det.. Slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 DE måste ju bara ha kvar M90 camouflaget. Det e ju skapligt snyggt. Som tur är ska de också faktiskt ha det. Inte fan kaserar man världens snyggaste kammo! Det de har nu är bara första stegets test-uniformer, därav det andra mönstret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 12, 2002 Report Share Posted October 12, 2002 Ang camou färg på M90/G uniformerna.. det är Brittiskt inget annat, anledningen är att dem inte hunnit göra dem med M/90. Inga konstigheter med det.. Slut. lite OT nu men. jonas, du har ju haft chans att jämföra M/90 mot brittiskt cammo, viklet tycker du fungerar bäst i vår terräng? det brittiska eller M/90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J0nas Posted October 13, 2002 Report Share Posted October 13, 2002 Det brittiska funkar faktiskt bättre, det är bra mycket mörkare.. Kan vara ovana också, att man letar efter m/90 cammo med ögonen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 Gore-tex är överskattat vad gäller användande under vinterförhållande med snö och kyla. Materialet är för tät. Den svenska vintern har relativt sett en låg fuktighet (pratar inte om södra Sverige), och den fukt som du mest kommer att tampas med är din egen svett. Samma sak med alla dessa som skall åka på skidsemester och köper ett skidställ i Gore-Tex! Varför? Du kommer att anstränga dig och du kommer vara i en miljö med låg luftfuktighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skånsk_makaron Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 Gore-tex är ju kallt som arslet. Polare till mig hade nån amerikansk gore historia för 5 år sedan när han gjorde lumpen. Ingen gillade det förutom när det regnade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 >>mimenis Det är väl just som är meningen...alltså med att din svett skall vädras ut ??? Och angående skidresor & goretex.. Jag tror starkt på det. Det tillverkas ju och säljs en hel del. Allerhanda ävertyrare använder väl sig också av det ? Dom borde ju vet vad som funkar/inte funkar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 FF samt andra Efter att ha jobbat 2 år som skidlärare i Frankrike, gjort min skidlärarutbildning där, assisterat vid CNAMs (fd 159eme reg Chasseur Alpin, Briancon) vinterutbildningar kan jag säga att Goretex inte är värt pengarna vid skidresan eller annan aktivitet som inte kan betecknas som extrem. GT är känsligare och ömtåligare än andra mtrl och de få tillfällen då en "vanlig" skidresenär kan utnyttja dess fulla funktion är få. Price/perfomance är helt enkelt för dålig. Om man hellre slänger ut en massa pengar på dyra kläder än bra skidutrustning så borde man lämpligen åka till Gran Canaria istället. Shorts är nämligen billigare ;) Om man ändå vill slänga ut pengar och redan har en grym skidutrustning så slänger man lämpligen dessa på sprit och stripshower. Slutligen. Köp för fan inte Peak grejer och se inte så jävla töntig svensk turist extreme-skier wannabee aktiga ut. I detta ingår ofta peak/northface/patagonia/marmot grejer med gigantiska logos, den obligatoriska ryggan(gärna haglöfs, har man varit i ChamoX så gärna en Cham säck istället), i vissa fall hjälm, ryggskiva för de lite coolare, spade och naturlitgvis lavinsändaren. Sedan kommer de inte närmare extremeåkning än den lilla orörda snöplätten mellan liften och turistrestaurangen. Words och köp för fan inte Goretex grejer. Ni blir blåsta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 Slutligen. Köp för fan inte Peak grejer och se inte så jävla töntig svensk turist extreme-skier wannabee aktiga ut. I detta ingår ofta peak/northface/patagonia/marmot grejer med gigantiska logos, den obligatoriska ryggan(gärna haglöfs, har man varit i ChamoX så gärna en Cham säck istället), i vissa fall hjälm, ryggskiva för de lite coolare, spade och naturlitgvis lavinsändaren. Sedan kommer de inte närmare extremeåkning än den lilla orörda snöplätten mellan liften och turistrestaurangen. Va falls! Jag har hjälm, ryggskydd, spade, lavinsändare och sond, samt en lundhags-rygga när jag kör stora berg med bräda... är jag alltså helt kass? OT som bara den... Du låter nästan lite upprörd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 Inte helt kass - bara lika väl maskerad som en neonrosa jacka i skogen. Svenska skidturister har mer attityd än kunskap i skidåkning. Bättre att se bra ut än att kunna åka bra... Men det finns ju undantag, du är förhoppningsvis ett av dem. Visst det blev lite OT och jävligt upprörd. Har grävt upp ett antal skandinaver som tror att de kan för de läst åka skidor och har bra utrustning. Än tråkigare är att jag behövt ringa hem och meddela en dansk familj att deras dotter omkommit i en olycka. Kul som fan! Borde anmält hennes "vänner" för dumhet. Lika upprörande är att så många slösar pengar på helt meningslösa grejer som kläder anpassade för att bestiga Mt Everest. Skänk dem till radiohjälpen istället och njut hundratusen gånger mer av ölen - för att man hjälpt de behövande nånstans - i den kanske inte flashigaste och dyraste jackan på solterrasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 @SFC men vi hoppas alla att du inte har nått som det står peak på aplicerat på kroppen när du åker bräda... @111, jag ser hellre ut som en svensk än som en fransman för dom har fan svalt sin smak & stil med alldeles för mkt rödvin. dock ser jag ju helst ut som mig själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 Att se ut som en fransos är inget jag rekommenderar hellre. konstigt att man kan vara så välklädd civilt och se så jävlig ut i skidbacken. Kan man inte bara vara funktionellt snygg utan att gå till excesser finansiellt om man e skandinav. Det går men det kräver snille och smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts