Jump to content

Thailand köper JAS


Recommended Posts

  • Forumsledning

Motköp i Kyckling....kyckling som inte sålts pga Fågelsjuka.... :banana

 

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8178764.asp

 

Med tanke på att det blir X antal frusna kycklingfiléer för 1,7 miljarder kronor , speciellt på fileér med Fågelsjuka så kommer iaf jag att vara mycket skeptisk till kyckling efter sista mars 2005.

 

 

De kunde väl tagit och köpt loss nån skön strand med tillhörande bungalows som resort för svenska utlandsstyrkan på leave och övningsområde för regnskog? :uuh:

Link to comment
Share on other sites

Göran Persson underströk för sin del att alla motköp – vare sig det gäller thailändska kycklingar eller annat – är en sak för Saab att göra upp om.

 

Frågan är om saab är intresserade av att få in smittad kyckling för 1.7miljarder som betalning;)

Link to comment
Share on other sites

Motköp av stora mängder guldburkar innehållande diverse kycklingrätter från det thailändska köket.

 

Motköpen brukar vara det svåraste. Annars har det hänt att det rört sig om prutanden på andra plan när de går ut sådär och säger att de vill köpa JAS.

Men man kan ju hoppas.

Link to comment
Share on other sites

Siffran 1,7 miljarder SEK är väl i högsta grad tveksam..

På grund av?

 

Motivera gärna dina inlägg.

 

The Swede

1,7 miljarder fördelat på 16-20 plan.. Än hur man räknar så är det inte ett rimligt pris. Cynisk som man är så skulle jag gissa att det här någon sorts förhandlingstaktik från thailändarnas sida. Det är de som har gått ut med pris och allt trots att inte någon affär är klar.

Edited by järv
Link to comment
Share on other sites

Om man räknar priset/plan så är det ju i överkant, men det räcker ju inte med en massa fåglar. Underhållsutrustning, utbildning mm kostar en hel del slantar.

 

Upps, lite fredagskvällsmattematik där. Jo, 1,7 miljarder är underpris och inte överpris. Lite rabatt ges väl som vanligt så att det blir en förlustaffär för SAAB, men det låter som lite väl mycket rabatt om man då lägger till det jag skrev innan jag ändrade inlägget..

 

EDIT: Vaknade till lite.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Enligt TV 4:s nyheter ska thailändarna, om det nu stämmer att de ska köpa JAS, inget är ju bekräftat än, betala c:a 100 milj/st för planen medan både sveriges FM och Sydafrika betalade c:a 500 milj/st för planen och det är ju en avsevärd rabatt.

Det är nästan så att man börjar undra om SAAB ska ta betalt i baht istället för svenska kronor.

Link to comment
Share on other sites

..hade ju varit suveränt om de varit beredda att ta över ett antal JAS 39A. Frågan är till vilket pris vi egentligen är beredd att släppa dem.

Edited by järv
Link to comment
Share on other sites

Siffran 1,7 miljarder SEK är väl i högsta grad tveksam..

På grund av?

 

Motivera gärna dina inlägg.

 

The Swede

Får de nybyggda C/D flygplan för det priset kommer jag gråta blod ( och Svenska flygvapnet få färre moderna C/D flygplan - i dagsläget maximalt 72 st).

Drygt 120 av de 204 beställda flygplanen är A/B flygplan som flygvapnet inte vill ha......

Antalet flygplan som behövs i Svenska flygvapnet är drygt 60-70 för 4 Divisioner.

28 är redan uthyrda - 14 modifierade A/B och 14 C/D flygplan.

Svenska snittpriset är 500 000 000 kronor/flygplan 8-/ - sug på den du :( .

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Enligt dagens Metro, STHLM

http://www3.metro.se/content/acrobat/stock...009_A_Metro.pdf , Sid 4

Thailand vill ha helt nybyggda flygplan, inte begagnade eller tilläggsmoderniserade. Ett tjugotal Gripenplan är tänkta att ersätta dagens åldriga amerikanska F-5.

Affären skulle vara värd 230 miljoner dollar (1,7 miljarder kronor), enligt flygvapenchefen Kongsak Wantana

 

OK jag skall åka till närmsta SAAB-handlare nu och erbjuda mig betala 1/5 av nybilspriset för deras senaste 9-3 med "allt på" i utbyte mot kycklingfiléer. :blink:

 

Går det igenom blir det ju knappast enklare att sälja JAS till ett bra pris till Brasilien, mfl. "Vadå fick de planen för 1,7 Milj i kyckling? Ja då betalart inte vi mer än xxxx" och vips är de 1,7 Milj en fis i rymden mot vad man loosar.

 

* Sämre försvar då FM blir av med sina mest behövda maskiner

* Visat omvärlden att det går bra i princip pruta HUR MYCKET SOM HELST och förstört hela sin prissättning

* Gör motköp i vad som helst

* Får missnöjda befintliga kunder som fått betala "ett överpris"

 

Hoppas de får 3 st JAS 39C + lite utbildning för de pengarna.

8-/

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Aftonbladet verkar dock se lite annorlunda på det.....

 

Jas lyfter mot exportsuccé

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...9,544488,00.htm

 

Och Göran P är positiv och lägger dessutom in lite klassisk "Knarklangar-retorik" (Säljer inte jag gör någon annan det).

 

Ang att vissa tycker fattiga länder borde satsa på att hjälpa sin egen befolkning istf för försvar.

"- Det är en aspekt som jag har svårt att ta till mig. Jag kan förstå det, men saken är den att vill de bygga upp sitt eget försvar så gör de det. Om vi ska överpröva deras beslut kommer det ändå inte leda till något annat än att de köper sina vapensystem ändå och av andra. Det blir en tom demonstration."

Källa: SVD:http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8259030.asp

Link to comment
Share on other sites

* Sämre försvar då FM blir av med sina mest behövda maskiner

Det beror ju på om de ska köpa maskiner som levereras till Flygvapnet, eller om det rör sig om nyproduktion. Hittills har jag inte sett någon uppgift om detta.

 

I vilket fall som helst så rör det sig om ett rejält underpris. Nästan så att man kan misstänka att USD översatts som SEK i något led.

Link to comment
Share on other sites

står även på samma sida att Sverige enligt FB04 ska ha 128st Gripen(?!) lite många för de antal divisioner som det pratas om tycker jag allt...

Det ska finnas fyra insatsdivisioner. Utöver det ska man bedriva utbildning m m.

Link to comment
Share on other sites

JaktAttackSpaning, tastes like chicken! ;) Skämt åsido, danska fågelprodukter är inte heller testade mot salmonella (undertecknad arbetar som laborant på mikrobiologilab, testat åskilliga salmonellaprover av fågel).

 

FRYS VÄL

UPPHETTA SNABBT

ÄT MED KRYDDOR

 

..så ska det funka utan besvär!

Välkommen Thailand! :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Skall bli intressant att se om detta innebär att vi blir av med några av våra egna överflödiga Gripar.

 

Hmm...svenska officerare i Bankok på säljstöduppdrag... -> :):D:D:wub::D0:)8-/

Håll dig till dina gräddvispar på hemmaplan du i stället ! B)

Link to comment
Share on other sites

Guest Besuchov
Enligt dagens Metro, STHLM

http://www3.metro.se/content/acrobat/stock...009_A_Metro.pdf , Sid 4

Thailand vill ha helt nybyggda flygplan, inte begagnade eller tilläggsmoderniserade. Ett tjugotal Gripenplan är tänkta att ersätta dagens åldriga amerikanska F-5.

Affären skulle vara värd 230 miljoner dollar (1,7 miljarder kronor), enligt flygvapenchefen Kongsak Wantana

 

OK jag skall åka till närmsta SAAB-handlare nu och erbjuda mig betala 1/5 av nybilspriset för deras senaste 9-3 med "allt på" i utbyte mot kycklingfiléer. :)

 

Går det igenom blir det ju knappast enklare att sälja JAS till ett bra pris till Brasilien, mfl. "Vadå fick de planen för 1,7 Milj i kyckling? Ja då betalart inte vi mer än xxxx" och vips är de 1,7 Milj en fis i rymden mot vad man loosar.

 

* Sämre försvar då FM blir av med sina mest behövda maskiner

* Visat omvärlden att det går bra i princip pruta HUR MYCKET SOM HELST och förstört hela sin prissättning

* Gör motköp i vad som helst

* Får missnöjda befintliga kunder som fått betala "ett överpris"

 

Hoppas de får 3 st JAS 39C + lite utbildning för de pengarna.

:)

Ok, jag inser att du skämtar men jag kan inte låta bli att påpeka att SAAB Automobile inte ens tillhör samma koncern.

Link to comment
Share on other sites

Guest Besuchov
Göran Persson underströk för sin del att alla motköp – vare sig det gäller thailändska kycklingar eller annat – är en sak för Saab att göra upp om.

 

Frågan är om saab är intresserade av att få in smittad kyckling för 1.7miljarder som betalning;)

Hmm, ja iofs brukade 'Hot Wok'-alternativet vara populärt på SAABs personalrestarurang :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm...svenska officerare i Bankok på säljstöduppdrag... -> :banana:wub::D:wub::lala:0:)8-/

Håll dig till dina gräddvispar på hemmaplan du i stället ! B)

Undrar om dom vill köpa några spaningskapslar till sina 39or... B) ;) Hyffsad dykning i dom där trakterna... ,O

Link to comment
Share on other sites

Undrar om dom vill köpa några spaningskapslar till sina 39or... B) ;) Hyffsad dykning i dom där trakterna... :D

Vaddå, Har dom (spaningskapslarna) problem med att sitta fast på flygplanet, eller hade du tänkt att göra en "hotet" på fästena? :wub:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Undrar om dom vill köpa några spaningskapslar till sina 39or... B)  ;)  Hyffsad dykning i dom där trakterna... :D

Vaddå, Har dom (spaningskapslarna) problem med att sitta fast på flygplanet, eller hade du tänkt att göra en "hotet" på fästena? :sniper:

 

/E

Njaaa....kanske inte, man behöver inte alltid se det omedelbara sambandet i en given text, det kan ju finnas en mer dubbelbottnad betydelse. :rocketl: ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...