Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag använder dels 90P byxa till vanlig jacka och 90P jacka. Andväningen av 90P byxa med vanlig jacka är väldigt utbredd i FM och i KS missionerna där tilldelningen är sådan.

Min spaningsgrupp i HV bär vanlig jacka och 90P byxa. Dels för att kunna lasta mycket i uniformen för att kunna uppdragsanpassa och att stridsvästen täcker många av fickorna i jackan.

// 1423 Johansson

kan hälsa att det finnns en FK på S1, som gillar att ikläda sig i m90p byxor.

tyvärr har inte FR. simmarnamn fått ut rätt stlk, och ser ut som en m90 klädd hip-hopbrud från rinkeby i sina "baggy-pants"

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@Bushman:

Är det en förstaårsfänrik eller någon som även jag skulle kunna känna till?

(S1 02-03)

Det är väl inte så att det är Fk S (fast hon borde ju vara Lt vid det här laget.... hmm)

// Inga namn på folk utan deras godkännande, tack / 9x19 //

(S1 02-03)

Posted

När man läser en sån här tråd, dvs en tråd full av hemvärnsmän och lastbilsförare på signal och ingengörbataljoner, förstår man varför 90P inte alltid finns tillgänglig till dem som verkligen behöver dem. Dvs STRIDSFORDONSPERSONAL. Och för er som inte vet vad ett stridsfordon är (med tanke på vilka som faktiskt är aktiva i denna tråd) kan jag bara säga att en lastbil, terrängbil, lyftkran eller traktor INTE är ett stridsfordon i den bemärkelsen. Slyta mygla, lämna in er P-uniform nu så att de som skall ha den får den.

Posted
När man läser en sån här tråd, dvs en tråd full av hemvärnsmän och lastbilsförare på signal och ingengörbataljoner, förstår man varför 90P inte alltid finns tillgänglig till dem som verkligen behöver dem. Dvs STRIDSFORDONSPERSONAL. Och för er som inte vet vad ett stridsfordon är (med tanke på vilka som faktiskt är aktiva i denna tråd) kan jag bara säga att en lastbil, terrängbil, lyftkran eller traktor INTE är ett stridsfordon i den bemärkelsen. Slyta mygla, lämna in er P-uniform nu så att de som skall ha den får den.

Du glömde de som är stamanställda inom FM och som har myglat ut en uniform från förrådet. Men du tycker väl att de som har köpt en 90P byxa från en postorder firma också skall kölhalas tillsammans med hv-folk som ändå så ofta får utstå gnäll från massmedia när ETT pucko har skämt ut sig och gjort en tabbe? /Gusten :lol:

Posted

och den här kollen har du på folk fast du bara varit på forumet i ett knappt halvår?

bara för att något heter 90Pansar så ser inte jag det som att det är en exlusiv pansar uniform.

Visst bör väl besättningar prioriteras, men det är ju knappast bara jägare som andvänder jägarkök eller jägarladdningar.

Jag tänker också införskaffa mig en 90p, kan jag så tänker jag tjata till mig en på förådet.

Posted
Slyta mygla, lämna in er P-uniform nu så att de som skall ha den får den.

Jag behöver inte mygla för att få ut ett par 90p byxor :D

/ERI

Posted

Jag behöver inte mygla för att få ut ett par 90p byxor :dribble:

/ERI

Inte? Menar du att vissa HV får ut 90P?

Posted

Jag behöver inte mygla för att få ut ett par 90p byxor :dribble:

/ERI

Inte? Menar du att vissa HV får ut 90P?

har du bara bra kontakter med din MD-grp(läs pappa är C MDX motsvr)

kan du få ut vad fan du vill från TSF.

gränsen går väl vid fjs 2002, peter pan-känga ellér annat som det råder brist på.

i HV är det inte flest saker när man dör som vinner, det är brunast tunga.......

• 4 weeks later...
Posted
Jag tänker också införskaffa mig en 90p, kan jag så tänker jag tjata till mig en på förådet.

Är 90P så allmänt spridd numer att den finns på alla serviceförråd? Eller har ni som tjatat, eller ska tjata, till er den tänkt att gå till närmaste pansarregemente motsv.?

Posted

Är 90P så allmänt spridd numer att den finns på alla serviceförråd? Eller har ni som tjatat, eller ska tjata, till er den tänkt att gå till närmaste pansarregemente motsv.?

90P finns inte på alla serviceförråd, dock finns de på fler ställen än bara pansarförbanden. Skulle tro att förrådet kan beställa hem om de vill, har hört talas om någon sådan mygelhistoria där en förrådsman beställde hem pallvis med bra/kul-att-ha-prylar (inklusive en massa 90P-byxor) som han sedan delade ut godtyckligt.

Posted

Jaha! va det därför Mekarna, lastbilstjommarna osv fick 90P när jag gjorde GU?

:lol:

Dom va varken HV eller eller myglare då alla dessa fick ut den. Efter deras GSU.

Dom jag kommer ihåg va dom som körde bandvagn å meka med den, sen va det typ lastbils förare också. Är nog upp till varje reg vem som skall ha 90p och inte.

Posted

Ifall det beslutats på reg nivå att lastbilsförare osv skall ha M90P så borde också tillgänglig mängd vara anpassat efter detta, helt ok alltså. Däremot ifall någon på eget initiativ har tagit ut en M90P för att den är snyggare eller man som värnpliktigt befäl vill särskilja sig från resten av medlemmarna i sin grupp så tycker jag det är lite mer tveksamt.

Posted
Ifall det beslutats på reg nivå att lastbilsförare osv skall ha M90P så borde också tillgänglig mängd vara anpassat efter detta, helt ok alltså. Däremot ifall någon på eget initiativ har tagit ut en M90P för att den är snyggare eller man som värnpliktigt befäl vill särskilja sig från resten av medlemmarna i sin grupp så tycker jag det är lite mer tveksamt.

Men det är väl förrådspersonalen man skall skälla på isåfall? Inte personen som tar ut den (om han får ut den på ett lagligt sätt).

Har man fått ut en 90P så har man. Om jag fick ut västen och nya ryggan skulle jag inte tacka nej bara för att det kan bli brist. Skulle du? Men säger dom nej vi har brist på såna så är det självklart ett nej. Jag tar det jag får.

Sen tvivlar jag på att så många obehöriga 90p bärare existerar att det skulle bli brist på grund av dem...

Jag åker till förrådet ser en pall med nya västen frågar på skoj kanske: Kan inte jag få ut en sån? jo visst säger dom och jag tar hem den och använder den sitället för 304. Är jag dum då? Är det då mitt fel att det evetuellt blir brist? nej det är väl pappers nissarna som inte fattar att sånt händer. Eller förrådspersonalen som inte håller koll på hur mycket dom har.

Posted
Jag åker till förrådet ser en pall med nya västen frågar på skoj kanske: Kan inte jag få ut en sån? jo visst säger dom och jag tar hem den och använder den sitället för 304. Är jag dum då?

Nej.

Självfallet gör du det enda rätta och ger den till din PC/grpch, som garanterat har bättre nytta av den.

Posted
Jag åker till förrådet ser en pall med nya västen frågar på skoj kanske: Kan inte jag få ut en sån? jo visst säger dom och jag tar hem den och använder den sitället för 304. Är jag dum då?

Nej.

Självfallet gör du det enda rätta och ger den till din PC/grpch, som garanterat har bättre nytta av den.

Som Skarp/Prickskytt anser jag att jag har ganska stor nytta av den. Då jag normal får gå med ryggan hela tiden för att få med mig allt.

Karta, kompass maskeringsfärg, extra vatten osv osv vill inte ha för mycket i fickorna på kläderna då det blir obehagligt att ligga på samt att jag förstört grejor på det sättet.

Får ju tacka gud för att vi fick nya skyddsmask väskan då den har en del extra fickor och utrymmen som behövdes.

:wub:

• 2 months later...
Posted

Isommras köpte jag ett par begangnade 90P brallor av någon mystisk gatuförsäljare på en marknad i Borlänge, det som "skrämde" mig lite var att han hade stora mängder splitternya kronmärkta 2002:or 90P uniformer. Hur kan man som lekman fåtag på sådanna mängder?