Jump to content

Recommended Posts

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Personal som är i behov av flamskydd är utrustade med M90P.

Övriga är befäl som har previlegier att få ut dem, och resten är de som köper dem.

Många vaktchefer (och andra yoff-skyddsvakter) använder P-jacka för att man då kan använda det svarta läderhölstret som är lite smidigare än bianchi-hölstret.

Guest Lt. payne
Posted

@smaug

Finns det så många Förare i FM att de lider brist på 90P uniformer?

@ Vakten F4

Bra att du visar att fler än förarna har en praktisk användning av 90P.

"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise."

Posted

Lt Payne>>

Vill verkligen inte vara oförskämd men har du verkligen läst hela denna tråd innan du skrev?

Vi har innan avhandlat att det är en ENORM brist på 90P i FM!

Och beträffande det där med förarna?? så.. :unsure: övrig vagnspersonal, dvs vagnchef, skytt o laddare då?

ALL vagnsbesättning måste ha 90P, annars blir det en direkt säkerhetsrisk o pga av att det är väldigt lätt att fastna i nödutrymmningsgångar/luckar med den vanliga uniformen.

Att sen fickornas placering/utformmning på 90P tom ger en sittande person möjlighet att få upp något ur fickorna är ju bara en bonus!

Posted

Vad jag har hört så sa FMV upp kontraktet med Norsel

för tillverkning av 90P för ungefär 2 år sen.

Vilket kan förklara en del av bristen...

Posted

Så gott som alla som använt 90P (mer än ett par dagar) är överens om att främst byxan är överlägsen "vanliga" 90:an av tidigare nämnda orsaker. Själv kommer jag aldrig mera (frivilligt) använda vanliga byxan.

Är det verkligen sån brist på förråden? Jag vet t.ex att HELA Sierra November (I19) på IA03 fick 90P-byxor.

Jag är medveten om att IA03 är prioriterade men kan man utrusta ett helt kompani så kan det väl inte finnas så få...eller har jag fel?

Posted

Nu orkadfe jag inte läsa heeeela tråden, men jag behöver lite hjälp att klara upp en fråga i min hjärna.

jackan som heter m90p är den kort i midjan och har flera namnbrickshållare?

Våra mekare plus bandvagns personalen hadde sån... men byxorna hadde inte nåra hängslen... vad va det då?

Posted

Jo, jackan är modell kortare och med fler hållare.

C SjvS på Ing2 envisades med att gå runt i 90P-jackan, antagligen för att han tyckte den var coolare :camo: Minns dock inte om han hade 90P-byxorna också, men troligtvis inte.

• Forumsledning
Posted
Nu orkadfe jag inte läsa heeeela tråden, men jag behöver lite hjälp att klara upp en fråga i min hjärna.

jackan som heter m90p är den kort i midjan och har flera namnbrickshållare?

Våra mekare plus bandvagns personalen hadde sån... men byxorna hadde inte nåra hängslen... vad va det då?

Korrekt

Man MÅSTE inte bara hängslena. Man KAN ta av dom om man vill.

Posted

Kan ju vika upp jackan, den vanliga alltså, med hjälp av dragsskoddarna så kommer man åt bältet och fickorna ändå och som bonus slipper man se ut som en vandrande slusk.

Posted

Vet inte om du menar att man ser ut som en vandrande slusk med 90P-jacka eller om man har 90I-jackan "som man ska ha den"? (I=Infanteri :) ) Det är när man viker upp den vanliga fältjackan som man ser ut som slusk enligt mig.

Posted

Efterom jag har den vanliga jackan rullar jag åxå in (upp) den så den blir kortare..

ööh, ja viker knappast upp den för att det ska bli kyligare, eller vad som nu menas ? ! ?

utan för att det underlättar bla att ta fram kniven på ett snabbt och säkert sätt.. annars är ofta jackan ivägen där man har kniven..

någon annan bra anledning kommer ja inte på förtillfället.. får se om ja har nåt mer att säjja efter övningen som är nu till helgen :)

Posted
Det är när man viker upp den vanliga fältjackan som man ser ut som slusk enligt mig.

Word!

En uppvikt fältjacka á la ankstjärt och en stukad fältmössa ger mig kväljningar.

Ärligt talat så har jag fördomar mot folk som viker upp jackor och stukar mössor. Ni tycker säkert att det låter märkligt, men jag tycker det ser slafsigt ut och ger intryck av att man kan en massa m-nr och annan "onödig" data istället för att vara kung i skogen.

Guest Lt. payne
Posted
Lt Payne>>

Vill verkligen inte vara oförskämd men har du verkligen läst hela denna tråd innan du skrev?

Vi har innan avhandlat att det är en ENORM brist på 90P i FM!

Och beträffande det där med förarna?? så.. :) övrig vagnspersonal, dvs vagnchef, skytt o laddare då?

ALL vagnsbesättning måste ha 90P, annars blir det en direkt säkerhetsrisk o pga av att det är väldigt lätt att fastna i nödutrymmningsgångar/luckar med den vanliga uniformen.

Att sen fickornas placering/utformmning på 90P tom ger en sittande person möjlighet att få upp något ur fickorna är ju bara en bonus!

Vet inte om du missat det, men jag har ingen 90P. Har inget behov av 90P. Tänker inte försöka skaffa 90P.

Har lite svårt att tro att i dessa besparingstider det finns så många fordonsbesättningar att det blir brist på 90P.

OM det är brist på 90P då är det väl ett brott mot SÄKI att krypa ner i ett fordon med felaktig uniform?

OM du eller någon annan gör det iallafall och det går att utföra den tjänst man är tilldelad utan risk, vad är då problemet?

Alla är vi olika, men skulle jag vara en del av en stridsfordonsbesättning som inte fick ut material som tillhör min tjänst då skulle:

1. Inte göra min tjänst med motivering ovan.

2. Sparka den person i skrevet som delar ut den utrustning som kan rädda mitt liv.

3. Med våld byta uniform på plats med den personen som inte behöver den.

Men, det är bara vad jag skulle gjort. Du får göra hur du vill. :blink:

Posted

Lt Payne>>

Om du har 90P eller inte ger jag högaktningsfullt katten i.

Dock ÄR det så att det är brist på 90P uniformer.

Sen är det inte så vill jag minnas att det står i SÄKI att man måste ha 90P som besättningsmedlem, likväl som det inte står att du måste dra ner byxorna ner du kissar på toaletten. Dock så går det i båda fallen lättare att utföra sin uppgift om man "tar ut svängarna lite" dvs sätter på sig en 90P alt drar ner byxorna när man kissar.

Sen är din våldsprincip så barnslig att jag inte ens tänker kommentera den!

Posted

Smaken är som bekant delad.

Kan inte ett enda m nummer och det funkade bättre i bebyggelse, speciellt när man har kroppskyddet under.

Borde kanske införa M90 långrock för att optimera rörelseförmågan och lättåtkomligheten i fickorna.

Posted

Ska skaffa 90p :lala:

Snyggare och förmodligen bättre än den vanliga, Hatar "klänningen" i strid osv...

Min är så lång så man måste vika upp den, fickorna blir dolda på byxorna... kommer inte åt kniven osv... vill ha 90p :tveka:

Guest Lt. payne
Posted

Sen är det inte så vill jag minnas att det står i SÄKI att man måste ha 90P som besättningsmedlem,

likväl som det inte står att du måste dra ner byxorna ner du kissar på toaletten.

Vet du vad som egentligen gäller?

Vi vuxna behöver inte SÄKI för att kunna använda en toalett.

Posted

Hur skulle det vara om du inte klipper i citaten?

Läs mitt förra inlägg igen, tänk, läs det igen, tänk igen, förstår du vad jag menar nu?

Inte!?

Upprepa ovanstående procedur tills polleten trillar ner!

• Forumsledning
Posted
Sen är det inte så vill jag minnas att det står i SÄKI att man måste ha 90P som besättningsmedlem,

Det står ingenting om det i SäkI, vad jag kan hitta.

Senaste SäkI finns på internet på följande url:

http://62.119.135.221/webb/index.html

Om du läser Vc´s inlägg en gång till så ser du att det är precis så han säger.

Posted (edited)

Hehe, jo, det håller jag med om. Det får jag ta på mig!

Vette fasen vart min meningsbyggnad tog vägen där.... :baskerPa:

Men det är helt riktigt så att det inte står i SÄKI att man behöver ha 90P vid vagnstjänst.

EDIT: Rättade till ytterligare ett hjärnsläpp

Edited by Vc_90
Posted

En väldigt hetsk diskusion det här om 90P.

Att det skulle vara brist på 90P i Sverige är inte sant.

Att det däremot är det på Serviceförråden på våra regementen kan däremot vara troligt.

Regementena tar hem så många P uniformer som behövs för vagnsbesättningarna. Sen kommer det personer som förväxlar "nice to have" med "need to have" och plundrar förråden, vilket innebär att det blir brist för dom som behöver.

Det finns däremot runt om i Sverige centrala och regionala förråd som innehåller 90P uniformer. Vi har ju trotts allt några birgader kvar att förse i händelse av krig.

En personlig reflexion till vad som inledde denna tråden är att när man väl är ute och krigar så använder man det som fungerar om det inte är uppenbart fel. Sunt förnuft råder. På kasern eller motsv bör mer ordnade persedlar användas.

De som inte accepterar detta har normalt sett för mycket tid över att sitta och fundera på vad en Hv pluton får lov och inte får lova att bära i fält.

Posted
Men det är helt riktigt så att det inte står i SÄKI att man behöver ha 90P vid vagnstjänst.

När jag tänker efter (och kontrollerar) står det heller ingenting i SäkI om vilken klädsel flygförare, fartygspersonal, kockar, läkare mfl skall bära, däremot regleras det till viss del i UniR FM.

Förr fanns även en SäkI för flyg (utöver RML alltså) men den verkar ha försvunnit, den gällde mest skjutningar så i det här fallet vore den ändå ointressant. Det brukar vara fler reglementen än SäkI som styr så det står säkert någonstans vad exempelvis flygförare och fartygsbesättningar skall bära. Om alla hade lite sunt förnuft skulle vi inte behöva SäkI.

Det vore förövrigt konstigt om vagnsbesättningen var tvungen att ha 90P men de skyttesoldater som sitter i samma vagn (och samma utrymme) mindre än en meter bort inte behöver det.

• 3 months later...
Posted

Bristen på m90p var märkbar när under min gu på pbat eftersom alla kb elever (även de som inte ens var nära ett strf/strv) hade norpat ut de fräscha så att vi som behövde dem fick bottenskrapet av gammla utslitna uniformer. Så ni som rycker in i januari ge fan i m90p ifall ni inte har vagntjänst :lol::D

Posted

Fick ut min M90P uniform för ett par veckor sen... splitter ny. direkt ur lådorna. Förbannat skön, både jackan och byxorna. Mycket snyggare också, om man ska kommentera utseendet.

Den är mer praktisk när man kryper runt i bilen (patgb203a), man fastnar inte lika enkelt i olika saker, och så är den ju vadderad... mmmmmm så skönt.

min åsikt!

// gonzo :ph34r:

Posted

Jag använder dels 90P byxa till vanlig jacka och 90P jacka. Andväningen av 90P byxa med vanlig jacka är väldigt utbredd i FM och i KS missionerna där tilldelningen är sådan.

Min spaningsgrupp i HV bär vanlig jacka och 90P byxa. Dels för att kunna lasta mycket i uniformen för att kunna uppdragsanpassa och att stridsvästen täcker många av fickorna i jackan.

// 1423 Johansson