Jump to content

m/90P

APC-mannen

Recommended Posts

En fråga ang. m/90P. Då byxorna, i alla fall enligt mig, är betydligt skönare och bättre, finns det något som skulle kunna hindra mig från att använda såna på ex. HV-övningar. Varför jag undrar detta är eftersom Hv så klart inte tilldelas m/90P.

Att det självklart bara är att använda egentligen, det förstår jag, men det finns självklart alltid reglementsryttare i HV som kommer att påstå att det inte är RU... Så är det ju alltid...

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag använder min m/90P på HV-övningar.

Det kanske underlättas av att min bataljonschef också använder m/90P. :)

På fältövningar använder jag 90P byxorna och vanliga fältjackan.

Varför detta skulle se lökigt ut förstår jag inte.

Dock är ju hemvärnet inte tilldelade m/90P så har du otur kommer det säkert en paragrafryttare och säger åt dig.

The Swede

Lt Fallskärmsjägare på Ing 2 med 2000 hopp och jävla massa år på K3 som instruktör hade iaf m/90P byxor o vanlig jacka. Oavsett vad RU-ryttarna sa så hade man en oerhörd respekt för en sådan kille o det han gjorde blev en inofficiell RU.

Mystiskt nog så är RU-ryttare varjefall i mitt befäls fall ofta gamla löjtnanter (fanjunkare) som fastnat i karriären o varit på samma förband hela livet. Varför? Är dem bittra?

Jo det stämmer. O enligt den båtchef jag hörde det ifrån så var han inte alls glad att tvingas byta bort sin vanliga uniform för en m/90P som enligt honom var mäkta värdelös. Jackan vill säga.

Använder själv 90P och ingen har protesterat än så länge. Av din fråga att döma verkar du bara vilja använda brallorna och det ser rätt lökigt ut att mixa vanliga fältjackan och 90P byxorna och det är definitivt inte reglementerat...

Är det verklligen "reglementsvidrigt" att använda m/90P byxor tillsammans med m/90 fältjacka? Även om man är tilldelad m/90P?

Är det verklligen "reglementsvidrigt" att använda m/90P byxor tillsammans med m/90 fältjacka? Även om man är tilldelad m/90P?

Jag har inte hittat någonstans där det står att man INTE får blanda vanlig m/90 och m/90P.

Båda uniformerna ingår i samma uniformssystem.

The Swede

Vi fick en grym utskällning då vi använde P byxor till vanlig uniformsjacka. Sedan började KVM att använda denna kombo, och det gick för sig....så då började vi igen. Fick då höra nåt om "Ni är ju KB så det går väl", men tror som sagt att det där UnirÄ eller vad det heter inte uppskattar det.

M/90 som M/90 sade vi när jag låg inne. Det är kanske en sanning med mod.

Till M/90 jackan fick vi bära M/90P

Till M/90P jackan fick vi bära M/90 brallor

Men vi fick inte blanda så att halva plutonen stod i P-uniform och andra halvan i vanlig.

Så när vi kriga/var i fält så hade vi ofta M/90 jacka och P-brallor. Röjde vi eller strosa runt på kasern så hade vi P-uniformen, mest för att alla andra reta sig på att hela plutonen (även sjukvårdare och signalist) hade M/90P när PBV plutonerna fick nöja sig med att förarna hade det. :P

Vad det står i reglementet vet jag inte men jag tror inte att man gör någon skillnad på de olika M/90 utan bara vem som "får" bära dem.

EOD

Har gått troll i m/90P. På Ing 2 ser man hela plutoner med såna, eller ja en pluton åtminstone.

jackan verkar ju suga i fält. Ligger man på marken med stridsbältet och måste åla sig tillbaka så åker ju jackan med upp. Med pansarjackan så är det säkert mysigt.

Nu är ju inte m/90P till för att man ska åla runt i terränglådan med den.

Den är gjord för att vara bekväm för besättningen i ett stridsfordon och den uppgiften löser den med bravur.

Vanliga m/90 jackan är totalt obekväm att ha när man sitter som t.ex. skytt i en pbv.

The Swede

"Trollen" som du talar om LD är Amröj där, som jag skrev, hela plutonen använder den.

Det är inte enbart p.g.a. att den är smidigare än den vanliga utan för oss Amröjare så är det av stor betydelse att den innehåller mindre metall som annars kan stör våran minsökare men ännu värre så stör den våran Amröjsökare som är otroligt känslig. Helst ska man köra med den i gummistövlar och innan vi fick M/90P så sprang vi runt i fyskläder vilket inte ser så mil ut. Så det var våran pluton som var den första som utrustades med M/90P

Som jag även skrev i tidigare inlägg så hade vi den sällan i fält just p.g.a. den är väldigt kort i ryggen.

EOD

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Jag använder min m/90P på HV-övningar.

Det kanske underlättas av att min bataljonschef också använder m/90P. :D

På fältövningar använder jag 90P byxorna och vanliga fältjackan.

Varför detta skulle se lökigt ut förstår jag inte.

Dock är ju hemvärnet inte tilldelade m/90P så har du otur kommer det säkert en paragrafryttare och säger åt dig.

The Swede

Klart att våran Bataljonchef troligtsvis inte skulle säga nått ang m90P när han själv använder den...det vore ganska lökigt...sen Swede tror jag dock inte att våran Kompanichef (tillhör samma HvKomp som Swede) är en paragrafryttare precis....och ehmm vilken paragraf skulle han kunna gnälla om i så fall??? Det stog ju inte nått i Uniformsreglementet ju :)

Hihi, bror jobbar på P4 och han använder då P-brallorna och vanliga 90-jackan. Så antingen är han en slusk eller så är det ok. Har för mig att han sa nåt om att jobbarkompisarna också hade det...

Själv tycker jag inte det ser lökigt ut med en blandning.

Bara uniformen är prydlig och ren så.

Men som sagt, bara vad jag tycker.

Finns säkert många som tycker annorlunda..

Så fram med er nu! :)

P.S Skulle se lite roligt ut om jag gick och frågade min Plutonchef om jag fick ha P uniform. Är ju änna UNGDOM :notify :D D.S

Ang blandad klädsel, använder m/93 (sjöstrids) kängorna till m/90. Fick ha det så också då en kadett m.fl springer omkring så. Hurvida det är enligt unir fm vet jag ej..

men kängor får man juh bära vilka som helst, bara de är svarta eller bruna och godkända av ditt befäl..

• 1 year later...

Hur man kan vilja använda Sjöstridskängan till annat än som "kontorskänga" är för mig en gåta. Visst, med iläggssula funkar de lite bättre, men i övrigt föredrar jag faktiskt M90-känga även till sjöstridsdräkt.

M/90 N och m/90P samt m/90H likställes. P brallorna och N Jackan tycker jag är mest fältmässigt, när det inte är för varmt.

Ursäkta en simpel marinjär, men kan någon förklara vad M/90N och H är? Den ena gissar jag är sommaruniformen som tilldelas endast US ännu. (?)