Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

För mig är Camp Victoria, Camp Bifrost, Charlie Two osv väl kända platser. Men det har ju även varit resor med Swedint till andra delar av världen som jag inte har haft möjligheten att åka med på. :lol:

Och då har ju resenärerna inhysts på dom mest varierande samlingsplatser. Men vad hette/heter dom då och var befan sig dessa? :winner:

Posted (edited)

JKs camp hette camp Wasa och var placerad i zagreb på FN campen/kroatiska flygbasen pleso

JK var ett högkvaterskompani

Edited by joppe
Posted

Libanon:

Swedlog bodde på Camp Carl Gustav

Sjukhuskompaniet bodde på Camp Silvia

Ingenjörkompaniet bodde på Camp Nordic Star.

Bosnien:

7:e komp bodde på Camp Valkyria

8:e komp bodde på Camp Valhall

9:e komp bodde på Camp Thule

10:e komp bodde på Camp Sleipner

Övriga bodde på Camp Oden (VL-camp)

Detta gäller BA01 till BA03 åtminstone.

The Swede :angry:

Posted

Bedrövligt nog kom en hög militär in från höger på KS02 och helt sonika döpte om om Huvudcampen. Från Camp Gripen till Camp Viktoria. Och desutom har Sverige redan haft en Camp med namnet Viktoria. Det är så underkännt så det knappt finns ! Ingen känsla för traditioner!

Posted

Under sena BA-bataljoner bodde huvuddelen av bataljonen på Camp Oden. Det som hette Camp Tor blev Sierra Base.

Camp Mjölner i Kosovo var ju annars en rätt så mysig camp.

• Forumsledning
Posted

Razorback var Ingenjörscampen under KS01 och bygget av Camp Gripen sedemera Camp Victoria. Den låg där helikopterplattan är nu, huset bredvid tjänstgjorde bl.a som stabsbyggnad.

Fanns väll nått som hette MushroomFactory oxå ?.. mitt minne börja svika mig nu. :angry:

Posted

Mushroom Factory = Camp Mjölner, övergavs under slutet av KS02. Då flyttade RL upp till gamla Gate 4 som döptes till Camp Arctic, men sedermera döptes om till Camp Bifrost.

Charlie Two kan väl ändå inte kallas camp? Och glöm inte Charlie One...

Razorback låg mycket riktigt där Razorback ligger idag! Dock så låg den första förläggningen uppe på kullen vid transformatorstationen där den nya vägen (vad den nu heter, den som eliminerade behovet av att åka genom Hajvali) kommer upp.

Posted

Under mina tidigare undersökningar har jag förutom redan nämnda camper, funnit bl a dessa (varav en del har varit multinationella):

Anneli - Pécs, Ungern

Carl Philip - Pyla, Cypern

Cassion - Bosnien

Clara - Monrovia, Liberia 2004-

Doha - Fdkomp / Transportkompaniet; Doha, Kuwait 1991

Falkenberg - Gaza

Goldfish - Nicosia, Cypern

Grotle - FMR; Libanon 198x-94

Göta Lejon - Gaza

Hammarskjöld - Flygplatsenheten; Kindu, Kongo 2003-04

Madeleine - Louroujina, Cypern

Polar - Athienou, Cypern

Tre Kronor - Gaza City, Gaza

Varberg (=Nathula); aldrig använd - Gaza

Victoria - Larnaca, Cypern

Posted

Den här var lite kortlivad, endast tre veckor men den var ju utomlands iallafall:

Polen, Camp Svea.

Posted
Charlie Two kan väl ändå inte kallas camp? Och glöm inte Charlie One...

Razorback låg mycket riktigt där Razorback ligger idag! Dock så låg den första förläggningen uppe på kullen vid transformatorstationen där den nya vägen (vad den nu heter, den som eliminerade behovet av att åka genom Hajvali) kommer upp.

Vägen heter Road Annie (eller var det Annies Road?)

Dessutom vill jag dra mig till minne att de kallade C1 för Camp Raven om jag inte minns galet. I alla fall under KS03... Namn är inte alltid min starka sida... :/

Posted
Cassion - Bosnien

Camp Caisson var egentlilgen en amerikansk camp som låg väldigt nära (ihopbyggd) med svenska Sierra Base. Camp Caisson kom till under tiden Camp Tor fanns där.

Posted

Det fanns ju också svenskar tillhörande Förrådskompaniet på Tyre Log Base, senare Tyre Base, i Libanon.

Inte hade jag väl glömt bort er ... :lol:

Posted
Det fanns ju också svenskar tillhörande Förrådskompaniet på Tyre Log Base, senare Tyre Base, i Libanon.

Inte hade jag väl glömt bort er ... :rodna:

Naturligtvis, hur kunde jag missa det :worthy:

Fanns det något namn på den campen eller kallades den bara Tyr Log Base (Tyr Base)

Camp Grotle ska ju inte heller förglömmas, tack för att du påminde mig Yxgubbe.

The Swede :lol:

Posted (edited)
Naturligtvis, hur kunde jag missa det :huh:

Fanns det något namn på den campen eller kallades den bara Tyr Log Base (Tyr Base)

Vad jag kommer ihåg kallades den bara för Tyre Log Base och sedermera Tyre Base.

Jag kommer däremot inte ihåg om MP Coy [:bash: <MP] i Naqoura hade något eget namn på deras del av campen.

Edited by Yxgubbe
Posted (edited)

Camp Flamingo - Larnaca. Tillhåll för SWECIVPOL mfl. (Tidigare officershotell?) Kallades även för Flamman.

Camp Arctic Circle (CAC:en) Skopje, FYROM. Under MA-missionerna.

Räknas camper som varit multinationella?

Camp Tor Hov, Pristina, Kosovo. Svensk camp för MNTC, MNMP.

Camp Banski Rid, Skopje, FYROM. Norsk camp, SWE NSE håller till där.

/D

Edited by Dexter
Posted (edited)

En camp som blev döpt av britterna efter AQs alltid så fryntlige plutonchef är ju "Sunray Inn" (Tidigare Station 4 South) i Pristina, Kosovo. Campen startades på KS07 och lades ner på KS08.

Trevligt ställe (förutom när några trevliga albaner undrade vilken verkan två spränghandgranater skulle ha på vår innegård)

EDIT: Jaja som en god vän just påpekade var ju detta ingen CAMP utan ett TROOPHOUSE.

Edited by Sgt Andersson
Posted
Vägen heter Road Annie (eller var det Annies Road?)

[OT]

Det riktiga namnet på vägen var "Road Bat", det arbetsnamn som hängt med sen vägen ritades. Det ändrades sedan av högre chef till "Anni's Road" efter en tjej som jag tror hette Anni Ljungkvist som vann en löptävling anordnad för att döpa och inviga vägen. "Bat" dög tydligen inte.

[/OT]

"Camp Woodstock" (förläggning för de som arbetade på Kriljevovägen) - Kosovo

En väldigt liten camp...

Woodstock är också ett påhittat namn, det skapades av de skyttegrupper som vaktade campen under helgerna.

Den skylten brändes sedermera å det raskaste när rätta personalen återvände till campen...

Det riktiga namnet på den campen var "Camp Ärnst" efter den stora spindel som härbärgerade på utedasset så länge det användes.

Vid campen födelse hade den arbetsnamnet "Camp Burträsk" efter liknelsen att bo ute i skogen...en viss plutonsmedlem var därifrån också men det ändrades bara efter några veckor.

Mvh Pelle

Posted

En väldigt liten camp...

Liten, men allt för mysig! Även dock denna camp blev en bajspuck att bevaka. Personligen hade jag inga agg :blink:

Vill minnas att jag hade stora planer att gravera den stora stenen mitt i "campen" med diverse hyllningar...

Härligt med topics som sätter missionsminnena i galopp!

Posted
icke får vi väl glömma Camp Tomahawk på den sönderbombade och mintäta kullen ovan pristina, (tomahawk hill)

Var det inte där Charlie One låg?

Posted

En väldigt liten camp...

Liten, men allt för mysig! Även dock denna camp blev en bajspuck att bevaka. Personligen hade jag inga agg :)

Vill minnas att jag hade stora planer att gravera den stora stenen mitt i "campen" med diverse hyllningar...

Härligt med topics som sätter missionsminnena i galopp!

Roligt att höra att det fanns dom som tyckte om att sitta där under helgerna också. :)

Stenen som vi under stor möda fick att stå där den stod var tänkt och blev ett monument över plutonen.

En plutonsmedlem spenderade över fyra veckor med att hacka in "Maskinpluton KS06" i stenen med hammare och huggmejsel. Därför var det väldigt tråkigt att en söndagkväll komma tillbaka till campen och se att skyttegruppen som varit där under helgen på eget bevåg hackat in sina egna initialer eller namn eller vad det nu var, på FRAMSIDAN av stenen... :baskerFN:

paananen och Foxtrotcharliegrg, jag tolkar det som att ni båda haft som uppgift att bevaka campen och hoppas att ni inte var delaktiga i detta...

Det fanns naturligtvis grupper som var jättetrevliga och helt kanon att ha att göra med men på slutet gick det så långt åt den negativa sidan att vi valde att stanna över helgen och bevaka stället själva.

Det var elutrustning som flyttades runt så uttagen överbelastades, massor av utrustning i oordning, ej repekterad "Inga skor!"-skylt i hyg-barren, sönderkörd gräsmatta inne på "camp-området" och så vidare...

I övrigt hoppas jag att dom grupper som trivdes där och skötte sig hade en bra tid och njöt av tillvaron! :)

Sorry att det är lite offtopic...