Guest andersv13 Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...0_852__,00.html "En polisman avlossade på söndagen ett varningsskott i samband med ett bråk på Rådhustorget i Landskrona inför fotbollsmatchen mellan Landskrona och IFK Göteborg. uppger TT." Tanken slog mig att det måste finnas en risk med att skjuta upp kulor i luften i civilt område, även om den är liten. Hur stor är risken egentligen? om en polisman avlossar ett varningskott i ca 80 graders vinkel, hur långt färdas kulan (längd och höjd) ? För enkelhetens skull anta gärna att det inte blåser alls. Och om en polisman avlossar ett varningsskott i 80 graders vinkel på plattan i stockholm, kommer kulan falla ner i en annan del av staden eller en bit ut på landet? Hur snabbt faller en 9 mm kula egentligen och kan den orsaka allvarligare skador eller bara ytliga sår då den faller ner mot marken och träffar en människa? exempelvis vad blir skadan om den träffar mitt på ett huvud utan en mössa, hjälm eller annan huvudbonad? Quote
Vargas Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 (edited) Var i artikeln står det att han sköt varningsskottet upp i luften? Jag har mycket svårt att tro att polisen blir instruerade att skjuta varningsskott upp i luften. Tillägg: Mig veterligt brukar polisen skjuta varningsskott mot lyktstolpar ... Edited August 30, 2004 by Vargas Quote
johanp Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 ~9,82m/s minus luftmotstånd OM den INTE utsätts för någon extra kraft. dvs det kommer att göra jävulsk ont att bli träffad av en kula även om den kommer uppifrån. Quote
cougar Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 Om kulans högsta höjd blir 500 meter så blir hastigheten rakt nedåt vid nedslaget ca 99 meter per sekund. (Bortsett från luftmotståndet, men en pistolkula är ju strömlinjeformad.) Enligt SoldF.com är V0 360 m/s hos en Pistol 88 så man kan nog säga att en fallande pistolkula är dödlig. Quote
Yxa Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 Okej, letade reda på tråden åt Er: Slivo-skjutningar Däri behandlas Newton's Andra Lag och hur den specifikt relateras till avlossade projektiler, samt effekten av dylika projektiler när de åter når moder jord. Quote
heiho Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 Gjorde en ovetenskaplig undersökning i ämnet en gång i tiden. Om man befinner sig i centrala Malmö och skjuter av ett vådaskott med en Ak4 så är chansen att träffa någon 2 promille. Jag räknade med hjälp av D-max ut det möjliga målområdet. Kontaktade därefter kommunens statistikavdelning, eller vad den nu heter, och ställde frågan " hur många människor befinner sig ute i staden en solig vårdag vid 11 tiden" Jag fick ett svar på frågan, skattade målytan och räknade ut träffsannolikheten. 2 promille. Nu är dettta som sagt helt ovetenskapligt så ni får ta det för vad det är. Quote
Nifelhel Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 (edited) Heiho du glömde den viktigaste faktorn Mr Murphy. Han hälsar ofta på! Svensk polis skjuter inte varningskott i luften. Dem måste veta vart kulan tar vägen när dem avlossar sitt vapen. Edited August 29, 2004 by Nifelhel Quote
Smeghead Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Vid 80 grader och V0 360 m/s: Höjd: ca 6400m Avstånd: ca 4500m Hasighet nedåt: ca 350 m/s Kan ju förstås ha räknat fel. Quote
julenissen Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Vid 80 grader och V0 360 m/s: Höjd: ca 6400m Avstånd: ca 4500m Hasighet nedåt: ca 350 m/s Kan ju förstås ha räknat fel. Jeg vet ikke om du har regnet feil, men å få et prosjektil fra et håndvåpen opp i 6400m høyde og tilbakelegge 4500m høres utrolig usannsynlig ut. Quote
Guest J-Star Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Eh guys, varför sitter ni och räknar på det där viset? Har ni glömt bort fysiken från skolan? Om vi förutsätter ringa/noll luftmotstånd (vilket vi inte kan göra men vilket ni har gjort) så är nedslagshastigheten samma som utgångshastigheten. Eller använder ni andra ekvationer för uppvägen? ;) /J Quote
Unicorn Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 (edited) Varningsskott avlossas i "ofarlig riktning", d v s mot lämpligt kulfång. Vistas man inne i stan kan det dock ibland vara så lurkigt att den mest ofarliga riktningen är upp i luften. Risken att träffa någon är mikroskopisk, men vid gripandet av en rikskänd rånarliga för en massa år sedan avlossade en kollega till mig ett antal bulor upp i luften. Dagen efter ringde en Svensson och hade upphittat ett stycke m/39B i sin bil, parkerad mitt i stan. Den hade smackat rakt genom bakrutan och låg prydligt på hatthyllan. Enligt vapenteknikern stod bilen parkerad i princip på dmax-avstånd. Edited August 30, 2004 by Unicorn Quote
[Neo] Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Nähä polisen skjuter inte i luften? Har ett videoklipp från matchen AIK-AEK (Grekland) '99 då det blev tumult och de tyckte att en man drog upp en kniv, en polisman drog då sitt vapen och sköt upp i luften. Det bästa vore kanske att skjuta ganska parallellt med marken, men ca 5-10 m högt, så att kulan tappar fart? Då får den iaf inte någon ökad hastighet som den får vid skott uppåt pga gravitationen. Quote
-Archon- Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Då tar jag och dammar av mina böcker i mekanik För att få detta rätt bör man använda formeln för luftmotstånd: F = - 1/2*rho*A*CD*V^2*e F=kraftvektor e=enhetsvektor riktad i tangentens riktning rho=luftens densitet (beror egentligen på höjd, temp, mm) A=projektilens tvärsnittsarea = pi*r^2 CD=drag coefficient, beror av form, machnummer, reynoldstal projektilens "yaw" mm Alltså en 7,62mm NATO har en jämvikt mellan luftmotstånd och tyngdacceleration vid 170m/s vilket betyder att om man skjuter en 7,62a rakt upp i luften kommer den att dimpa ner med runt 170m/s trots att utgångshastigheten är över 800m/s. En 9mm-kula har antagligen ett högre CD-värde än en 7,62a och så har den en större diameter varför den borde komma att vara något långsammare. Orsaken till att jag inte räknade på 9mm var för att jag inte hittade någon bra CD-kurva eller tabell för 9mm. Men vad det än är som ramlar ner med 600km/h så är det nog dödligt ;) Quote
JTS Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Vid 80 grader och V0 360 m/s: Höjd: ca 6400m Avstånd: ca 4500m Hasighet nedåt: ca 350 m/s Kan ju förstås ha räknat fel. Enligt SäkI är Dmax för 9 mm 39/b 1600 meter. Quote
cordite Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Jag avlossar avsevärda mängder skott innom tätbebyggt område årligen. Det kan i bland vara knepigt med säker skjutriktning. Till skillnad från polisen så får jag dock välja vapentyp efter eget huvud samt har den lilla fördelen att helt kunna avstå skottlossning då det känns osäkert. Jag avundas inte poliser som tvingas skjuta då dom faktiskt kan anses som ovana ( det är väl inte ofta man skjuter varnings eller verkanseld ) samt att tid för beslut nästan uteslutande är väldigt begränsat. Vid felbedömning kan konsekvenserna bli katastrofala och uppe på allt så ska varje skott utredas hur logiskt det än verkar. Uppe på allt detta så får man som polis ytterst lite ammo att öva med. OK att den som är skytteintresserad köper själv, men även en i yrket som ser tjänstevapnet som vilket verktyg som helst borde skjuta minst ett 25-50 skott i veckan och slippa betala för det. Quote
GC1 Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 ,Aug 30 2004, 11:45 ] Nähä polisen skjuter inte i luften? Har ett videoklipp från matchen AIK-AEK (Grekland) '99 då det blev tumult och de tyckte att en man drog upp en kniv, en polisman drog då sitt vapen och sköt upp i luften. Det bästa vore kanske att skjuta ganska parallellt med marken, men ca 5-10 m högt, så att kulan tappar fart? Då får den iaf inte någon ökad hastighet som den får vid skott uppåt pga gravitationen. nackdelan med den varianten är att oftast står huliganer just på marken, den leviterande klacken ligger fortfarande ett par år framåt i tiden. Quote
Guest J-Star Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 ,Aug 30 2004, 11:45 ] Det bästa vore kanske att skjuta ganska parallellt med marken, men ca 5-10 m högt, så att kulan tappar fart? Då får den iaf inte någon ökad hastighet som den får vid skott uppåt pga gravitationen. Om du skjuter så slår den i marken efter bara ett par sekunder och då vet vi inte alls var fanskapet blir av. Och vi det laget har den inte tappat såpass mycket fart att den är långsammare än en frifallande kula. /J Quote
Beazt Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Var i artikeln står det att han sköt varningsskottet upp i luften? Jag har mycket svårt att tro att polisen blir instruerade att skjuta varningsskott upp i luften. Tillägg: Mig veterligt brukar polisen skjuta varningsskott mot lyktstolpar ... Vargs kan bara säga att jag tror inte dom skulle skjuta på en lyktstolpe med tanke på shansen för rickosheter..skulle gissa på att dom skjuter i marken typp en jord plät eller nåt liknaden..finns säkert ett eller anat träd atts kjuta på också... B) . Quote
JTS Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 (edited) Var i artikeln står det att han sköt varningsskottet upp i luften? Jag har mycket svårt att tro att polisen blir instruerade att skjuta varningsskott upp i luften. Tillägg: Mig veterligt brukar polisen skjuta varningsskott mot lyktstolpar ... Vargs kan bara säga att jag tror inte dom skulle skjuta på en lyktstolpe med tanke på shansen för rickosheter..skulle gissa på att dom skjuter i marken typp en jord plät eller nåt liknaden..finns säkert ett eller anat träd atts kjuta på också... B) . Läs detta Edited August 31, 2004 by jake the snake Quote
Fade Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Såg en länk i en artikel förut som handlade om hur puckade folk är, som skjuter med sina eldhandvapen i luften typ vid bröllop / när dom bränt en amerikans flagga / bara för att dom känner för det. Där stod det lite fakta om hur mycket folk som dött av nedfallande kulor osv.. minns inte vart jag såg den dock, säkert någon som postat den här också :P Quote
www.technika.nu Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 En av de smartare bröllopsskjutningarna skedde på ett Turiktiskt bröllop i Köpenhamn för kanske fem år sedan. Inomhus................ En död och flera skadade av rikoshetterande kulor om jag minns rätt MVH Technika.nu Quote
Lt Hmmm Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Var i artikeln står det att han sköt varningsskottet upp i luften? Ingenstans. Däremot här. Quote
GC1 Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 jag vet inte riktigt vilka åsikter som vädras här, inläggen är lite otydliga om man ser till det första inlägget. om det var lämpligt att skjuta varningsskott? ja, vad var alterantivet? var det lämpligt att skjuta i luften? garanterat! skjuter du i ett träd med pistol samtidigt som nån kastar flaskor på dig så kan du lika lite säkerställa säkerhet som om du blundar o slänger iväg ett skott i blindo. att skjuta i luften var ett alternativ där det andra var att skjuta in i en folkmassa, och då blir det liksom mer verkanseld av det hela..... Quote
Recommended Posts