Jump to content

Recommended Posts

Posted

de där span o QRF på FS09 kändes väldigt mycket som en intern K4 angelägenhet....tyvärr. Har en STARK känsla att de bara kommer skicka sina egna på det (om inte annat för att motivera att de inte skall läggas ner i FB04)

Posted

Japp, det stämmer kanske. Men om man inte söker kommer man definitvit inte med. Jag vet att du bara försöker vara realist men det resonemanget är så urbota baklänges så att man blir lite mörkrädd...

Posted
QRF

Dum fråga kanske, men vad menas med ovanstående?

Quick Reaction Force, används om beteckning för olika typer av larmstyrkor. En QRF har beredskap för att rycka ut för att lösa en mer eller mindre definierad uppgift.

• 2 weeks later...
Posted
Klart jag sökte ;) men jag hoppas inte för mycket

Ja det kan nog inte sägas för ofta...

Sökte som pencilpusher.... för att öka chanserna men är inte allt för optimistisk....

:D:banana:banana:navy:

Posted (edited)

Mina källor lät mig förstå att det rör sig om mycket, mycket folk från just K 4.

EDIT: Med det menar jag då att mycket av rekryteringen sker internt...

Hälsningar, Foxtrot Lima :dong:

Edited by Foxtrot Lima
Posted
Mina källor lät mig förstå att det rör sig om mycket, mycket folk från just K 4.

EDIT: Med det menar jag då att mycket av rekryteringen sker internt...

Thanks för info! B)

Posted (edited)

Ja, åtminstone vissa delar av styrkan, t ex QRF. Mer vet jag inte.

EDIT: Ajfasen, nu kan jag ha sagt lite för mycket kanske. Jag vet inget om FS09 med tjänstgöring april-oktober 2005. Det enda jag vet lite om är de som åker ned nu om några veckor....

Edited by Foxtrot Lima
Posted

När jag var på KS08 återträff för ca 2 veckor sedan.

Då blev jag tillfrågad av den Lt som ska vara plut chef för dom som drar iväg

om några veckor till Afg, om jag kunde sluta mitt arb typ på en gång å haka på

styrkan som drar iväg.

Han sa att igentligen var det bara för K4 utb personal (jag I16). Vi tjänstgjorde

ihop i Kosovo, det var väl något rätt man hade gjort när man var iväg.

Fick reda på en hel del godsaker...

Det sorligaste är att när man berättar detta här hemma, om att man har just blivit

tillfrågad till en tjänst som är helt omöjlig för en sådan som mig att kunna söka till

eller igentligen komma iväg på så fattar ingen, vilken helt underbar känsla att bli

tillfrågad på ett sådant sätt. Man känner sig speciell. Men mellan familj eller vänner

så talar man bara om typ: vad ska du till pakistan å göra? hmmm Det är Afg det

gäller :Malaj: . Men tur som det är har man vänner här i mina små trakter som har

varit iväg å lyssnar ivrigt när jag berättar om känslan jag kände för 312 gången

i rad.

Jag som sökt utlandstjänst i 5 år, innan jag kom iväg på Ks08, men nu när man

inte har tid, då jävlar haglar erbjudande in...

iallafall ha det gött.. :baskerPa:

Posted
Men mellan familj eller vänner

gäller

Haha, känner igen det där. Det finns fortfarande människor i min omgivning som tror jag att jag har varit i Bosnien. Det mest bizarra är folk som tror att man har tjänstgjort 6 månader på Kos :baskerPa:

Posted
Det mest bizarra är folk som tror att man har tjänstgjort 6 månader på Kos :baskerPa:

Hahah :Malaj:

Det var f-nimig det roligaste jag hört på bra länge...

Posted
Men mellan familj eller vänner

gäller

Haha, känner igen det där. Det finns fortfarande människor i min omgivning som tror jag att jag har varit i Bosnien. Det mest bizarra är folk som tror att man har tjänstgjort 6 månader på Kos :Malaj:

Jo Bosnien får man ju höra för det mesta... Kosovo verkar vara riktigt svårt får många att få in i huvudet.

Själv uppskattar jag mest alla kommentarer man får efter att varit ute:

På plats nummer 1 kommer ju ändå "Sköt du någon eller?" :camo:

Svårt att veta hur man ens skall börja besvara en sån fråga... :baskerPa:

Posted (edited)

Sgt Andersson.

Enklaste svaret är att koppla på tusenmilablicken och säga att man inte vill prata om det. Hahaha. :baskerPa:

EDIT. Ironi och OT.

Edited by Born
Posted

Har fallit för trycket och skickat en ansökan jag också trots att jag kanske inte hunnit hem från Liberia då.

Sökte till tre av de assistenttjänster som fanns.

Borde verkligen inte åka, men söka kan man ju alltid göra. ;)

/D

• 2 weeks later...
Posted

Jag var i kontakt med K4 senast idag och jag uppfattade också det som att de kommer ta MYCKET av sina egna soldater.

Jag är själv intresseanmäld via just K4.

• 1 month later...
Posted

Mer intressant är vilka som åker, För QRF styrkan är det främst MP kompaniet MP03 eller vad det är nu iordningen. Som MOT team är det hittills bara K4 som skickar. men nu är ju K4 krafyigt hotat så det är väl närmast K3 som tar över. Det är nämligen inget observationsteam de skickar även om det låter så, titta tex vad britternas MOT :) gör i samma region. För övrigt samma styrka som svenskarna tillhör (med undantag för Kabul svenskarna) :lol:

MOT

Posted

Nu får du förtydliga dig!! MP03 på QRF'n. Det kommer ju inte bli nån MP03 eftersom kompaniet räknas som insatt(1 år viloperiod) och MP02's beredskap går ut 041231. På FS08 hade väl K4 ansvar för både MOT och QRF??

Posted

K4 bemannar FS08 (mot*2 samt QRF) och i framtiden FS09 och FS10. K3 har och kommer inte att ha med missionen att göra som det ser ut nu! Jägarbataljonen kommer att vara ansvariga även om verksamheten sker i Boden.

Posted

Ber om ursäkt för mitt otydliga inlägg, QRFn på första enheten som åkte till FS var från MP kompaniet som stod i beredskap just då, nya FS08 har man delvis tagit från andra förband.

Det roluga var ju ändå den pinky löjtnanten (han får vara hur bra som helst men är han enligt min mening ute o cyklar) som var chef för första QRF plutonen. QRF skall rycka ut om det uppstår oroligheter (det verkar sunt) och om ett MOT team blir rånat. Dåp uppstår frågan hur far f...n sk a de bli rånade, elitsoldater, experter på gerilla krigföring och experter på att hålla sig gömda och en ganska stor vapenarsenal med sig. Det blir nog civila som blir rånade i det fallet B)

Posted

Rekryteringen är rätt så över.

Har ni inte fått något samtal så är det ganska klart att ni inte får åka.

Jag själv fick inte åka. :(

Bara att söka till FS10! :sniper:

Posted
Rekryteringen är rätt så över.

Har ni inte fått något samtal så är det ganska klart att ni inte får åka.

Jag själv fick inte åka. :(

Bara att söka till FS10! :Malaj:

Var det bara jag som läste fel, eller handlade artikeln om fs08?

Fs09 står det att rekryteringen pågår... eller missa jag något ?