Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det fler på forumet som blivit antagen till FS09. :angry:

Själv har jag en reservplats (av 9 st).

Ev så blir det 8 veckors utb på LG ;)

Posted

Ja, jag har också uppfattat det som att besked kommer först efter årsskiftet för FS09 men jag kan vara helt ute och cykla...

Fasen Vlad din gamle filur, att du blev personligen tillfrågad... Om du åkt hade du blivit varse att det är skillnad på att vara QRF och att skicka in folk i lastutrymmen för att stuva bärsäckar. :P

Säk all the way!

• 2 weeks later...
Guest Quiksilver
Posted

Jag tänkte damma av tråden och ställa samma fråga som någon ställde tidigare utan att få svar:

Är det någon som vet när ringveck -an/orna för FS09 är?

Posted
Jag tänkte damma av tråden och ställa samma fråga som någon ställde tidigare utan att få svar:

Är det någon som vet när ringveck -an/orna för FS09 är?

Jag har fått intrycket av att denna styrka redan är färdigrekryterad - någon som har en annan uppfattning?

Posted

Öh jaha där ser man... varför söker man folk via mil/int om rekryteringen ändå skall läggas ut på ett förband utan möjlighet att bli antagen om man inte är relaterad till K4????? Säg det från början så kan man ju lägga sin ansökan på något där man faktiskt kan bli antagen istället...

(Fast å andra sidan kan man väl nästan unna K4-killarna detta i en tid som denna... )

Posted

Det rekryterades ifrån många andra förband än K4 till FS08. Svårt att se hur de skall lyckas fylla FS09 med bara personer ifrån K4 med tanke på problemen de hade på FS08.

Posted

Har försökt ställa frågan på andra trådar men ingen verkar veta:

KS12 håller ju på o ringer runt. FS09 (alla nadra tjänster än k4), EB02, LA04 etc skall ju skickas ut antagningsbesked för samtidigt som KS12... borde inte dessa ringveckor starta snart...? Frågan är väl om det blir innan eller efter jul. Man vill ju gärna vara hemma när det börjar ringas.

Posted
Har försökt ställa frågan på andra trådar men ingen verkar veta:

KS12 håller ju på o ringer runt. FS09 (alla nadra tjänster än k4), EB02, LA04 etc skall ju skickas ut antagningsbesked för samtidigt som KS12... borde inte dessa ringveckor starta snart...? Frågan är väl om det blir innan eller efter jul. Man vill ju gärna vara hemma när det börjar ringas.

Ringveckor för LA04 är tydligen påbörjad!

Posted

Blev uppringd av OPIL J1 igår angående FS09. Så nu ska man bara förhandla till sig rätt lön ;)

Posted

Jag blev uppringd i går med en förfrågan om jag var intresserad av en tripp med FS09 till Afganistan som mekaniker :)

Nu är det bara att hoppas på att resan blir av. Det är inte bra att vara hemma för länge ;)

Posted
Blev uppringd av OPIL J1 igår angående FS09. Så nu ska man bara förhandla till sig rätt lön ;)

Vilken tjänst hade du sökt?

Sambandsbefäl & sambandstekniker.

Posted

Jepp, enl. uppgift (fredag) så vill dom att jag åker och fixar samband och dyligt uppe i Mazar-i-Sharif. Men det är nog samma för mig som för FMV, det ska nog förhandlas om vilkoren innan jag accepterar 100%.

Tält-camp i ytterligare 6 månader är inte något jag ser framemot. Fick nog av det i Liberia. Dessutom verkar service-nivån i Afghanistan vara lika med noll (flyg-transporter enbart, dyrt, inga PX). Uppe i norr är det dessutom inte svenska kockar, vilket skrämmer mig något. Fick nog av utländska kockar efter att ha tillbringat 3 veckor i Irländarnas våld (huuuga). Fast en mission i afghanistan har ändå många fördelar över Libera, det är jag säkert på...

Alla frågar om ring-veckor. Min uppfattning är att det har varit den här veckan, ev. veckan före också Besluten skulle i alla fall vara klara nästa vecka. Mitt var klart redan tidigare i veckan. Men det är för NSE tjänsterna (samband, ass-tjänster, 2xMP, etc). K4's tjänster är nog sedan länge tillsatta.

En inte så avancerad gissning är att; har dom inte ringt redan, så kommer dom inte att ringa heller.

Posted

@Olofsson

Hmm ja britternas mat brukar ju inte va någon höjdare :(

Får se om ses i Mazar-i-Sharif för det var dit dom vill skicka mig. Att det saknas PX mm där uppe gör inget för mig då slipper man ju göra av med stålarna på en massa onödiga prylar.

• 4 weeks later...
Posted
28 februari rycker jag in !!! Så jäkla gott :)

Passa dig Usama nu kommer jag B)

Någon mer som har blivit uttagen till FS09 ?

Grattis! ;) Jag vill också åka!

Posted

Är det nån som har hittat info om verksamheten i Mazar-i-Sharif? och då menar jag info förutom det som finns på mil. se?

För övrigt så kommer FS09-höjdare genomföra rekresa inom de närmsta veckorna*.

* Ja, jag vet i princip exakta datum.. men känns som det kan kvitta..

Posted
Är det nån som har hittat info om verksamheten i Mazar-i-Sharif? och då menar jag info förutom det som finns på mil. se?

För övrigt så kommer FS09-höjdare genomföra rekresa inom de närmsta veckorna*.

* Ja, jag vet i princip exakta datum.. men känns som det kan kvitta..

Ja.*

* Men känns inte som att den infon skall läggas ut här... :blink:

Posted
@Olofsson

Hmm ja britternas mat brukar ju inte va någon höjdare :(

Får se om ses i Mazar-i-Sharif för det var dit dom vill skicka mig. Att det saknas PX mm där uppe gör inget för mig då slipper man ju göra av med stålarna på en massa onödiga prylar.

Britternas mat är toppen, fyra olika huvudrätter till lunch och middag, och alltid ett gäng olika efterrätter, och glass. De brittiska kockarna är riktigt serviceminded!

Sen finns det ett litet brittiskt PX i ett tält, men de har inte så mycket att sälja, läsk, godis hygienartiklar och ibland lite kläder, ryggsäckar mm.

Annars är campen som de brittiska kompanicamperna jag sett i Kosovo, en stor grusplan med tält.

Posted

Hehe, jo så trodde jag oxå innan jag kom hit. Men var lugna ni få som kommer hit till denna avlägsna plats på jorden. Maten är över all förväntan! Individer i Kabul avundas oss... :navy:

Sen får man gott ta och avdramatisera det hela, inget konstigt eller så värst hemligt pågår här. Vi jagar inte Usama eller utför kemiska experiment på får. Vad vi har dock är världens största och dyraste väckarklocka, IL-76or som landar på morgonen så man studsar ur Nato-sängen, och så försöker vi ha skägg allihopa för att se riktigt tuffa ut.

//Johnny *den siste MP02an i Norra Afghanistan*