BasSäk95/96 Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2220
KaffeKalle Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Kan bli intressant, hoppas det blir en något givande debatt utan en massa avkortade svar och provokationer. *yeah right..* Men är det så då? Är "nintendogenerationen" för vek? Allt handlar väl om motivation, sedan den allmänna vpl i princip avskaffades, och samtidigt att det ligger i tiden att se till sig själv först, "vad tjänar JAG på att göra lumpen?", osv. Är det verkligen även så att ungdomar *idag* (så låter det väl alltid av de *äldre*) har svårt att ta order? har de haft för mycket att säga till om hemma och i skolan, att alltid bli omhändertagna? Samma syndrom som gör att 25-åringar bor hos mamma, saknar jobblust och sover sent på dagarna? Eller vad?
Guest järv Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Jag tycker åtminstone att debatten har helt rätt frågeställning: "Dagisgenerationen gör lumpen och hoppar av. Skador och anpassningsproblem är två av orsakerna till att mellan 10-20 procent av de värnpliktiga slutar sin utbildning i förtid. Avhopp som kostar försvaret hundra tusentals kronor per man. Är dagens värnpliktiga för veka? Och beror svårigheten att ta provocerande order på den demokratiska pedagogik de fått med sig ända från dagis? Debatt ställer frågan om dagens mjukisvärnpliktiga verkligen kommer att kunna vinna ett krig. Eller är det inte meningen?"
Fk Satan Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Hoppas att de är bra pålästa och kontrollerat statistik från pliktverket och se ifall den fysiska förmågan har förändrats. Personligen antar jag utan att kontrollerat siffror att den fysiska förmågan har minskat de senaste åren samtidigt som vikten på individerna har ökat. Detta borde leda till att alla inte är särskilt fysiskt förberedda inför sin vpl tid. Vidare tror jag även att individer har blivit mer medvetna om vad olika tjänster innebär och detta i kombination med CS spelande gör att man kanske söker sig till tjänster som är för tunga för en själv att klara av.
Ing Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Det finns en artikel i dagens Metro i Göteborg som handlar om samma sak. "Svenska killar allt vekare" ...//SVENSKA KILLAR blir allt skörare, både fysiskt ochpsykiskt, enligt statliga Pliktverket – 13,5 procent av de värnpliktiga hoppar av utbildningen. De flesta gör det på grund av skador eller anpassningsproblem, vilket medför höga kostnader för försvaret.//... ...//– De mätningar som har gjorts de senaste 20 åren visar att de mönstringspliktiga blir fetare och fetare och att muskelstyrkan försämras.//... ...//Värnpliktsrådet håller inte med om att de värnpliktiga har blivit vekare: – Det är ett argument som man ofta stöter på. Jag är ganska trött på det, säger värnpliktsrådet Johan Rindevall. – Att skylla de många avhoppen på ungdomarna är inte bara att sopa problemen under mattan, utan även att sopa problemen under fel matta. Han anser i stället att försvarsmakten behöver förbättra pedagogiken och det hälsoförebyggande arbetet. – Den information som ungdomarna får om befattningarna vid mönstringen är ofta missvisande, säger Johan Rindevall.//... Visst skulle man kunna anpassa samtliga utbildningar så att alla kan genomföra dem. Men det måste ju gå att konstatera att ungdomar idag faktiskt rör sig mindre än för 20 år sedan, är det NÅGON annan än vplrådet som tvivlar på det? Har avhoppen procentuellt sett ökat senaste tiden (vilket jag inte tycker framgår om de faktisk ökat???), så kan man nog dra slutsatsen att ungdomen idag är "vekare". För jag har svårt att tänka mig att utbildningarna har blivit tyngre att genomföra med bättre utrustning och troligtvis bättre pedagogik och förmånder. Allt kan inte sitta i huvudet, det lär krävas lite biceps också, Johan Rindevall. ;) Ska försöka komma ihåg att se på programmet ikväll.
Forumsledning Kimster Posted August 17, 2004 Forumsledning Report Posted August 17, 2004 Köper Vpl.Rådets.Ordf. argument med att vissa blir "lurade" pga dålig befattningsbeskrivning. Det märker vi ju bara här på forumet ganska väl.
Fk Bengtsson Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Jo, men då jag gjorde lumpen 97/98 var det inga större problem att byta tjänst såvida man gjorde det medan gröntjänsten pågick. Tror att det som mannen från pliktverket sade "det är inte min grej" också har en stor del att göra med avhoppen. "Gilla läget" var ett populärt uttryck när jag lumpade. Gäller inte den frasen än???
Anders Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Enligt pliktverkets medtävlande i dagens dokusåpa så är ju 92% motiverade till att göra värnplikten... 92% av vilka? Inte av gemene GB/G 300 eller F värnpliktiga inte. Statistik kan som vanligt visa på det man själv vill framhäva.
HotelAlpha Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Måste ju säga att exemplet han tog upp om dåliga befattningbeskrivningar var under all kritik. Konstigt att de pliktigas högste representant är så dåligt insatt(påläst) att han hävdar att MP-utbildningen främst går ut på högvakt...
Emil-9 Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Måste ju säga att exemplet han tog upp om dåliga befattningbeskrivningar var under all kritik. Konstigt att de pliktigas högste representant är så dåligt insatt(påläst) att han hävdar att MP-utbildningen främst går ut på högvakt... det sa han ju faktiskt inte utan det var beriden högvakt han pratade om. Sen vet jag inte hur man ska ställa sig till det här med mjukstart vid inryck. Kan ju bara säga att personligen är jag mycket tacksam över att det inte var någon mjuk gulle gull start när jag ryckte in eller under vår GSU överhuvudtaget! Tycker att den hårda GSU:n la en väldigt bra grund inför vad som komma skall längre in i utbildningen, och hade det inte varit så hårt de 2 första månaderna hade jag nog tyckt att det hade varit mycket jobbigare senare! Det är vad jag tycker personligen men det finns väl oerhört delade meningar angående det här oxå antar jag
GC1 Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 jag vet inte vad andra menar med "mjukstart" men själv har jag ideen om en anpassad utb som är inriktad mot att skapa bra soldater och förband genom att utbilda och träna dessa så att onödiga skador som tex förslitningar osv undviks, det är för mig inte synonymt med gulle gull.....
Fk Satan Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Kan bara hålla med GC1, att mjukstart är inte detsamma som kramkalas, frukost på sängen och gullegull. Man kan ta det lungt i början men ändå ställa krav! man behöver inte köra en massa idiotmoment inne på kasernen bara för att det ska vara tufft att göra vpl. Man behöver inte börja gå 7mil med 98kg:s ryggsäck första dagen på 2timmar. Utan man kanske börjar med 5km och 10kgs ryggsäck utan tidskrav. Det gäller att bygga upp en soldat som skall vara som bäst 7,5, 10månader efter inryckningen, och i vissa fall efter 15månader. Ni som inte vill ha en mjukstart kan söka er till Fk Satans superûber-jägar-utbildning ifall ni vill ha det riktigt j*vla tufft och riktigt förnedrande.
Guest järv Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 ..jag tror egentligen inte att det här med mjukstart är någonting nytt.
Dodge Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Tror att avhoppen beror på detta: 1: Uttagningstesterna, främst styrketestet, har simplifierats, antagligen av ekonomiska skäl. Förut testades, enligt far min, armar och ben för sig själva plus antagligen andra styrkeområden. Ger kanske en mer exakt mätning? 2: Unga män idag HAR sämre kondition, och är lite svagare än tidigare generationer. 3: Vissa befattningsbeskrivningar suger. Dessutom verkar kraven för vissa utbildningar rkitigt låga, jag menar, är inte kondition 6 och styrka 5 rätt lite för en amfibiesoldat?
Stefan F Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Lite som svar/medhåll till Dogde: 1. Det stämmer. 1985 så mätte man - armlyft (armbåge mot maskin och spänn biceps), - bentryck (ovansidan av låret skall spännas) och har jag för mig, var ett tag sen..., även marklyft. - cykla träningscykel 2. Av vad jag sett så måste jag nog hålla med. IT-boomen har helt enkelt gjort oss *alla* slöare, till större eller mindre grad. När vi var små fanns inte persondatorer, TV hade en eller högst två kanaler, med tvärusla program. Man var helt enkelt ute och lekte mer fysiskt då, och orkade nog följdaktligen lite mer än idag. 3. Befattningsbeskrivningar fanns knappt då. Man gjorde vad man blev tillsagd. Vet inte hur det funkar nu, men man "bytte" inte tjänst hur som helst. Om man hade medicinska, eller andra "giltiga" skäl, kunde man byta. Men inte för att man kände sig "lurad" pga dålig befattningsbeskrivning. Därmed inte sagt att betattningsbeskrivningarna ska vara luddiga/dåliga - tvärtom, dom ska vara så bra det bara går tycker jag.
Witnick Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Jag hoppas på att jag kommer att kunna klara min utbildning....tänker inte ge upp! Och som ni säger, befattnings-beskrivningen kan lura jätte många då den är jätte-dålig att läsa och förstå! :( Är det verkligen så många som avbryter sin utbildning? Hrrm, låter ju inte alls bra. Är det verkligen så hårt? Eller är dom bara för svaga?
Fk Satan Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Befattningsbeskrivningar, Kursbeskrivningar och krus/befattnings namn osv. Dessa stämmer sällan överens med själva verkligheten. Läs en kursbeskrivning på valrfri högskola, koppla det sedan till kursnamnet. Gå på föreläsningarna så kommer man att märka att dessa inte hör ihop... Det är lite typiskt för byråkratsverige...
Witnick Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Jag fick veta här på forumet EN vecka innan inryck vad min tjänst egentligen innebör
Adam Wilhelm Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 På min tid... sent 80-tal så var det inget snack om att byta befattning. Man genomförde eller blev avskiljd. På den tiden fanns det inget internät som man kunde mjölka på information utan det var att läsa broschyrerna man fick från försvaret och att lyssna på lumparhistorier. Och så var det för övrigt alltid -40 kallt, drivis och uppförsbacke till skolan. Apropå ungdomarnas fysiska status så hittade väl någon den informationen från pliktverket. Taget ur huvudet så var de 18-åringar som mönstrade 1985 40% starkare än dagens 18-åringar? Isåfall så är det ju inte att undra på att det blir tuffare att göra lumpen. Och så får man inte glömma att man rörde mer på sig förr i tiden. Tänk på väringarna under beredskapen... bonnapågar och skogshuggare allihopa!
Witnick Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Jag har inte tänkt så mycket på lumpen...utan reser mest dig och tar smällen.... Kanske smartast?
Ing Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Jag har inte tänkt så mycket på lumpen...utan reser mest dig och tar smällen....Kanske smartast? Kanske liiite dumt ändå att inte förbereda sig med lite fysisk träning?
Witnick Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Hrrm, wops... jag som hela tiden har tänkt att jag skulle komma i form i lumpen istället? Skämtar bara! Jag är inte i bra form (men jag kommer snabbt in i det då jag är naturligt i bra kondition)
Stefan F Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 ...Och så var det för övrigt alltid -40 kallt, drivis och uppförsbacke till skolan. ... Ha ha, precis som jag kommer ihåg det! Även om det låter klyschigt, så rörde vi oss med stor säkerhet mer då än vad man gör nu. Men att det skulle skilja 40% i styrka tror jag är lite väl högt. Säg 10-20 % så tror jag det kan vara rimligt. Sen är det också frågan hur det räknas, kanske vikt/styrka, alltså att en 65 kilos kille som lyfter 50 kilo är "starkare" än en 100 kilos bit som lyfter 75 kilo. Vad vet jag. Det här var bara lite funderingar.
Witnick Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Jag hade nog velat säga att min far och farfar var TUFFARE då dom gjorde sin lump! Att dom var mer bad-ass än dagens vpl, och att dom inte var just "veklingar" på den tiden! Styrka sitter inte bara i musklerna ;) Eller?
HotelAlpha Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 det sa han ju faktiskt inte utan det var beriden högvakt han pratade om. Men det är fortfarande inte det MP-utbildningen går ut på... Det står inte heller så på Livgardets hemsida som han hävdade.
Emil-9 Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 det sa han ju faktiskt inte utan det var beriden högvakt han pratade om. Men det är fortfarande inte det MP-utbildningen går ut på... Det står inte heller så på Livgardets hemsida som han hävdade. okay! fel av mig, för han hävdade ju att beriden högvakt endast gick ut på det...
Stefan F Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 A-ha! Hittade mina mönstringspapper. Så här mättes det 1985-01-16: Muskelstyrka (värdena är Newton) - Handgrepp. Hög = 600-699 Normal = 550-599 Låg = under 550 - Armböjning. Hög = 430-999 Normal = 280-429 Låg = under 280 - Knästräckning. Hög = 610-999 Normal = 420-609 Låg = under 420 Fysisk Arbetsförmåga (värdena är Watt) - Trampa träningscykel. Mycket hög = över 300 Hög = 256-299 Normal = 206-255 Låg = under 206 I övrigt finns uppgift om blodtryck, urinprov, syn, färgsinne, hörsel, längd och vikt. För er info, ang att dagens ungdom är lite överviktig. Medelvärdet som står på mitt papper (vet ej om det är just för det tillfället eller hela årskullen) är följande: Längd 179 cm Vikt 70 kg Hur ser det ut idag på ett prövningsresultat?
Guest Finnen Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Hur ser det ut idag på ett prövningsresultat? Såhär, från iår. Hoppas inte bilden är förstor bara. Som sagt, bara 2 "fysiska" test om man inte gör jägartestet. Kanske är lite för lite att bedöma styrka på.
Stefan F Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Det står väl på 1.000 ställen, men friska upp mitt minne: Hur görs "muskelkraft" och "fysisk arbetsförmåga" testen?
Yman Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Det står väl på 1.000 ställen, men friska upp mitt minne:Hur görs "muskelkraft" och "fysisk arbetsförmåga" testen? Om det nu är samma som "på min tid"så, lätt förenklat: Muskelkraft: Marklyft, du står i princip på en våg och drar en bromsad stång upp till hakan. Fysisk arbetsförmåga: Sitta och trampa på en träningscykel med en kadens på 60-70v/m. //Y
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.