Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Guest FhF laddare
Posted

Då tar jag om min fråga angående kockar på I22 :Malaj:

Jägar förband har väl ej tross pluton ? Eller har dom det? För dom skall väl klara sig på egen hand bakom fiendens linjer å kanppast ha me sig Tross hack i häl

Å jag betackar mig för dumma svar :banana

Posted

Tross för mig är lite mer än bara kockar...

Självklart kan jägar-enheter ha tross, på samma sätt som de kan ha stab, grk, robot, spanning, fordonsförare osv.

Guest FhF laddare
Posted (edited)

:banana Vad jag har trott om K3 K4 I22 osv att dom får maten från köket från förbandet å i krigs tider maten från trängtrupperna!!! Men men..alltid lär man sig något nytt

Var ju själv kock! Som hade pjäs tjänst oxå :Malaj:

Edited by FhF laddare
Posted

Tja... på K4 finns det inga kockar i krigsorganisationen och (om det inte har hänt något dramatiskt) det finns inte heller några "malajkockar" på K4. Men det kan ha varit annorlunda på hundklubben..

• Forumsledning
Posted (edited)

Alltså tanken med Jägarförband (förr iaf.) var ju att de var självständiga. Alltså de var inte beroende av andra förband. Det innbar att vi hade våra egna underhålls- plutoner/skvadroner. Iaf under vissa tidsperioder.

Så vissta hade vi på K3 egen tross. Används bara dock vid/på större "jägarbaser" i övriga fall vart det det egna burna käket man hade med i form av frystorkat motsv.

Kan tänka mig I22 hade på liknande sätt.

Edited by Kimster
Posted

Som Fk Satan påpekade, tross <> bara kockar.

Vem ser till att jägarplutonerna får am? Vem ser till att de har frystorkat med sig? Vem ser till att det finns sjukvård? Osv, osv.

Jag har svårt att se att något förband över plutons storlek kan fungera utan någon form av trossfunktion.

Posted

Jag har för mig att man än idag kan läsa på K 3 hemsida om olika jägargrupper med stab/tross-funktioner, så det är inget som hör till det förflutna. Även jägarförband behöver folk som har hand om administration och uthållighet/logistik.

Hälsningar, Foxtrot Lima :Malaj:

Guest FhF laddare
Posted

Då jag gjorde lumpen(88-89) så ansågs det var en malajtjänst(Är det nog likadant än).jag intyga att det var verkligen inte en dans på rosor :Malaj:

Men det kan jag erkänna att jag kunnde i min vildaste fantasi tro att Jägarföbannden har eller hade egen tross! Kom som en blixt från klar himmel :banana

Posted
Då jag gjorde lumpen(88-89) så ansågs det var en malajtjänst(Är det nog likadant än).jag intyga att det var verkligen inte en dans på rosor :Malaj:

Men det kan jag erkänna att jag kunnde i min vildaste fantasi tro att Jägarföbannden har eller hade egen tross! Kom som en blixt från klar himmel :ph34r:

Varför då.....skulle en jägarbataljon bara bestå av ett stort antal jägargrupper :banana .

Posted

Visst fanns det tross på jkomp eller åtminstone jbat, men kan säga att åminstone ingen på jägarplutonerna på I 22 någon gång åt av trossen. Deras verksamhet var lite mystisk men vi föreställde oss då att vi kanske skulle få äta utspisat någon enstaka gång under slutövingen (eftersom vi inte såg fram emot att äta VA-mat i tre veckor..) men det blev inte heller av. Den enda kontakt med underhållsplutonen var vid TOLO och alla livsmedel vi behövde bar vi med oss från start.

Så gissningvis kan jag säga att det nog var bataljonsledningen tillsammans med närskyddsplutonen och givetvis underhållsplutonen själva som fick tillfälle att äta utspisad mat. Troligen var väl trossfunktionen tänkt att användas i krig vid större återhämtningar. Alltså när jägarkompanierna varit ute i sina 30 dagar i och kanske tagit sig tillbaka för återhämtning med stupade, skadade, sjuka, försämrad moral osv.

..och ja underhållsverksamheten sågs som lökig. Var också en del som var ganska uppgivna över att ha hamnat där eftersom de hade föreställt sig att deras värnplikt skulle bestå av annat. Men givetvis är det en viktig verksamhet.

Kan även tillägga att det var en del befäl (av den mer besatta typen) som såg till att placera ut VA-mat och annat i gömslen i de områden där de skulle verka i krig.

Posted
Som Fk Satan påpekade, tross <> bara kockar.

Vem ser till att jägarplutonerna får am? Vem ser till att de har frystorkat med sig? Vem ser till att det finns sjukvård? Osv, osv.

Jag har svårt att se att något förband över plutons storlek kan fungera utan någon form av trossfunktion.

Helt rätt, Vem kan klara sig utan Resuply ? Jägare eller inte...!

Naturligtvis fanns det en organistaion som skötte detta när vi övade.

Det funkade så att man blev tvungen att ta sig till vissa platser, där man fick ny VA-Mat för x-antal dagar och vad man nu kan behöva.... bensin till BV, fotogen, byta en trasig stav mot en ny....etc.

Och snack om "Hundklubben" som jag läste lite högre upp, så kan jag bara säga 8-/

Posted (edited)
Tja... på K4 finns det inga kockar i krigsorganisationen och (om det inte har hänt något dramatiskt) det finns inte heller några "malajkockar" på K4. Men det kan ha varit annorlunda på hundklubben..

Ni är roliga ni. Ingen förbandsbashing, men K4 går fortfarande under namnet fjällhotellet i insatta kretsar.

Edited by järv
Posted (edited)

Tross enheter inom Jbat/motsvarande hade ofta uppgift att förbereda förplägnads/am/drivmedelsersättnignsplatser. Stabsenhet finns alltid på skvadrons/kompani nivå.

Om vi tittar i den eminenta boken AH 1:Förd hittar vi det faktum att det fanns Fallskärmsjägartrossplutoner på bataljonsnivå, dock ej på kompani. På Jbat fanns Stabs- och trplut på bataljonstabsskvadron, och separata stto och trto på varje jskv. Njbat har dock ingen trossdel på bat nivå, men en en kombinerad stabs- och trto på varje skvadron. Jkomp slutligen hade trossplutoner (bland annat innehållande en Ctpgrp.

Dom enda jägarförband jag hittar utan specifik trossdel är de fristående gränsjägarplutonerna, fast eftersom de var nära knutna till polis och tull utnyttjades nog civila resurser direkt i de fallen.

Edited by Hans Engström
Posted (edited)

Hans Engström:

att det finns underhållsfunktioner är ju givet men vilken funktion hade nu dessa kockar (laga mat, men till vem?) i organisationen, har du några uppgifter på det?

Edited by järv
Guest FhF laddare
Posted

Då måste det vara ett sk nederlag för sånna som tror att dom är vanliga jägare å bli utagen till trossen då :P

Posted
Då måste det vara ett sk nederlag för sånna som tror att dom är vanliga jägare å bli utagen till trossen då :P

Nu är det ju inte alltid så att ALLA delar i ett krigsförband utbildas på samma plats, dvs man kan mycket väl ha utbildat trossdelarna till Jbat vid ett ingenjörsförband.

Posted

@järv m fl

Satt å kollade in I22 kamratförenings hemsida! Och där kom det upp något som jag tycker verkar lite konstigt! En stab/tross jägar grupp! Ut min synvinkel så är det hel konstigt.Alla killar på bilden hade basker.Så basker provet hade dom gjort med.Kan någon förklara för mig vad dom skall med tross till? När dom är jägare

Det är ju faktiskt inget i ovanstående som hävdar att det är just kockar som ingår i stab/tross även om alla verkar ha tagit för givet att så är fallet.

Posted

Ni är roliga ni. Ingen förbandsbashing, men K4 går fortfarande under namnet fjällhotellet i insatta kretsar.

Jupp å vi älskar det ;)

stab/tross har vi absolut men maten fixar varje soldat själv.

Posted
Nu är det ju inte alltid så att ALLA delar i ett krigsförband utbildas på samma plats, dvs man kan mycket väl ha utbildat trossdelarna till Jbat vid ett ingenjörsförband.

Inte i den här galaxen..

Det är ju faktiskt inget i ovanstående som hävdar att det är just kockar som ingår i stab/tross även om alla verkar ha tagit för givet att så är fallet.

Det fanns någon sorts kokgrupp på underhållsfunktionen, åtminstone året jag låg inne.

Jupp å vi älskar det ;)

Hehe, skönt att höra att sanningen inte svider i alla fall. ;)

stab/tross har vi absolut men maten fixar varje soldat själv.

För att uppdatera dig lite så satte K 4 och I 22 på senare år upp en gemensam Njbat där de olika utbildningsfunktionerna roterade runt varje år. Det är ganska givet att man inte behöver någon kock för att tillaga VA så frågan är här vad och vilka kockarna i Njbat egentligen var och är till för.

Posted

Eventuell kokgrupp kunde laga mat med vanliga livsmedel, och därmed spara på eventuell VA-mat.

Eftersom jägarbataljonerna ingick i fördelningar så fanns det även möjligheter till andra förbands kokgrupper att fixa till käk.

Jägarbataljonerna är/var lätta infanteriförband ( oavsett var de utbildas) som i större grad ska klara sig utan understöd av andra förband.

När vi ändå talar om jägarförband och "bakom fiendens linjer" så är dom inte ensamma - Norrlandsbrigaderna skulle till stor del även de använda sig av fördröjningsstrid.

Posted

Antagligen används kockarna under återhämtning, samt till stabs/ledningspersonalen. Underskatta inte den moralhöjande effekten av två lagade mål mat om dagen. Samtidigt så är kokpersonal utbildade på att hantera och dela upp mat för mindre enheter. Detta gäller endast jkomp. Jbat och Njbat hade inga kockar. Förutsätter att all personal (åtminstone undr 80, början på 90talet) genomförde jägarutbildning först.

Posted
Antagligen används kockarna under återhämtning, samt till stabs/ledningspersonalen. Underskatta inte den moralhöjande effekten av två lagade mål mat om dagen. Samtidigt så är kokpersonal utbildade på att hantera och dela upp mat för mindre enheter. Detta gäller endast jkomp. Jbat och Njbat hade inga kockar. Förutsätter att all personal (åtminstone undr 80, början på 90talet) genomförde jägarutbildning först.

Njbat hade kockar så vitt jag vet, eller så var det åtminstone försök för Njbat 2000.

Självklart var all personal jägarutbildad. Otänkbart vore annat.

Posted

Inte i den här galaxen..

Men du lille vän, hur kan det då komma sig att en god vän till mig lumpade på Ing3 men blev krigsplacerad tillsammans me delar av sin pluton på ett av K4's krigsförband? Aliens med i spelet?

Nä, jag tycker att du ska sluta häva ur dig gissningar som om de vore fakta.

Posted
Men du lille vän, hur kan det då komma sig att en god vän till mig lumpade på Ing3 men blev krigsplacerad tillsammans me delar av sin pluton på ett av K4's krigsförband? Aliens med i spelet?

Nä, jag tycker att du ska sluta häva ur dig gissningar som om de vore fakta.

Då pratar vi alltså i såna fall K 4 och ingenting annat, ingenting förvånar mig där längre..

Vilket år, vilka befattningar sa han att det gällde?

Posted

Njbat hade kockar så vitt jag vet, eller så var det åtminstone försök för Njbat 2000.

Självklart var all personal jägarutbildad. Otänkbart vore annat.

När det fanns RB 69 med i en del av jägarförbanden utbildades väl de på luftvärnsregementena......

Posted
När det fanns RB 69 med i en del av jägarförbanden utbildades väl de på luftvärnsregementena......

Kan säkert Hans Engström svara på.. Vet inte om jkomp någonsin hade RB 69.

Tanken hos oss var annars att all personal skulle ha en grundkompetens som jägare, det är därför jag är så kategorisk. Att ha delar av sin befattningsutbildning på andra förband är dock inget konstigt.

Posted

Som jag sagt tidigare så vet jag ingenting om förbanden efter ca 1995 då försvaret gick över till att experimentera hej vilt med TOEM på samtliga förband utan egentlig verklighetsuppfattning. Klasiskt exempel, både Skövde och Boden hävdade att man utbildade mot 1 pansarbrigad 122/90 med 4 pansarbataljoner med vardera 2 stridsvagnskompanier med 14 vagnar i varje, summa 92 Strv122 per brigad eller 184 totalt, med 120 existerande vagnar :) Jag hade försynt (på en kurs) påpekat att organisationsförslaget med 3 pbat 122/90 och 1 mekbat 90 per brigad, med 2 strvkomp per pbat och 10 vagnar per strvkomp gav precis 120 vagnar men blev tillsagd att inte bry mig om sånt där :)

Åter till frågan.

Såvitt jag kan utröna har varken Jkomp (I22s), Jbat eller Njbat någonsin innehållit LV förband av något slag. Däremot slår en viss klocka i huvudet att Gränsjreg innehåll ett eller möjligtvis två lvakankomp. Jag är osäker vad som hände när man övergav Rb69 på brigadlvkomp för att övergå till Rbs70 (i ett flertal år var dock 20mm lvakan huvudbeväpning fram till att nog med Rb70 hade tillverkats, en och annan luftvärnare har nog släpat på bägge i fält). Det som gör mig fundersam är att vi normalt bibehåller system i andra rangs förband men jag kan hitta det. Kan vara så enkelt att Rb69 inte hade så lång lagringskapacitet.

Posted
Tanken hos oss var annars att all personal skulle ha en grundkompetens som jägare, det är därför jag är så kategorisk. Att ha delar av sin befattningsutbildning på andra förband är dock inget konstigt.

Även förhörsledare (tolkar) kunde stoppas in i organisationen, bland annat Vysotskij har tydligen varit krigsplacerad på ett I22-förband enligt den här tråden. Vad jag vet var den enda utbildning dessa hade på I22 vinterutbildningen, GSU var på K3.

Posted (edited)

Kan svara angående mitt eget utb år på I22.

Vi hade kokgrp. Mat från den åt jag endast en gång under mina 15 månader, i samband med TOLO. Maten var mkt god och uppskattad, falukorv i senapssås med hemlagat potatismos. (Kommer ihåg den efter 5 år!) Användingsområdet för kokgrp måste vara lagad mat i samband med återhämtning samt TOLO. Som när vi fick den, i slutet av en övning i blötsnö/ -15C, är det mkt moralhöjande.

UH-plut som vi hade ingick ju i NJBAt2000, dvs att den var ämnad för både k4 och i22.

Vapen mek samt vissa andra specielbefattningar på plutonen skickades periodvis ner till Boden, för att där få sin befattningsutb.

På plutonen fanns det även lastbilsföre, till det bakre UH. En befattning som kanske inte är vad man väntar sig när man rycker in på ett jägarförband.

En del av killarna på plutonen var missnöjda och kände sig "lurade" på sin befattning. ALLA var dock med på soldprov gemensamma utb-kontroller etc.

Året innan utbildades det en sjv plut. Den hade som upg att bygga och bemanna ett mindre fältsjukhus. Med operationsrum mm.

Fältsjukhuset skulle om jag inte minns fel finnas bakom fiendens linjer. Det skulle vara maskerat för fienden fram tills upptäckt, då man snbbt skulle dra av masknäten för att visa det röda korset.... Till detta hade de en liten speciell teknik vad det gäller uppfästningen av kamonäten.

Angående lv funktioner. Det gick RYKTEN, både om att vi skulle tillföras en grp från ett lv-regemente, samt att en jgrp skulle utb till lvgrp.

Edited by losec