Jump to content

Visby bra eller inte


JTS

Recommended Posts

För att slippa starta en ny tråd om visby för denna fjuniga sak.

 

Om ni kollar på denna video

så ser ni att en lucka öppnas, finns denna lucka även på de riktiga fartygen?
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

menar ingen lucka till lv-system det visste jag ju att det inte fanns, jag menade den luckan över huvudtaget

 

Från början var det meningen att det skulle finnas ett lyftbord på helikopterdäcket för att kunna plocka ner helikoptern under däck. Man beställde ju till och med specialbyggda Hkp 15 som kortats ner lite för att få plats. Men man har av olika anledningar strukit lyftbordet, så mig veterligen finns det ingen öppning där.

 

För att föra Visbytråden vidare. Något nytt om när Visby ska gå från lätt beväpnad vedettbåt till något mer slagkraftigt, dvs när ska hon och hennes systrar få skarpare tänder?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Står såhär enligt wikipedia men man vet aldrig om det är en säker källa som har skrivit det.

 

 

Fartygen planeras att efter att ha varit operativa i två-tre år lämnas tillbaka till FMV för uppgradering till version fem.

De resterande tre fartygen planeras att överlämnas till Försvarsmakten åren 2012 och 2013 och kommer vara av version fem. I version fem avses både sjömålsrobot och torpeder vara integrerade.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För att slippa starta en ny tråd om visby för denna fjuniga sak.

 

Om ni kollar på denna video

så ser ni att en lucka öppnas, finns denna lucka även på de riktiga fartygen?

Ja, det finns en lucka där. Den är dock inte avsedd för lv-robotsystemet, utan för att kunna lyfta in/ur LFM-kärrorna! Vi kan heller inte öppna den ombord själva (vilket heller inte är meningen!) eftersom den är fastskruvad i helikopterdäcket och skarvarna därefter fogats igen.

 

 

Fartygen planeras att efter att ha varit operativa i två-tre år lämnas tillbaka till FMV för uppgradering till version fem.

De resterande tre fartygen planeras att överlämnas till Försvarsmakten åren 2012 och 2013 och kommer vara av version fem. I version fem avses både sjömålsrobot och torpeder vara integrerade.

HMS Visby håller som första fartyg på att uppgraderas till version 5, något som innefattar mycket mer än integration av SSM. Torped 45 är redan integrerad, och systemvalidering pågår för fullt...

 

 

...Man beställde ju till och med specialbyggda Hkp 15 som kortats ner lite för att få plats...

Är det nån som kan bekräfta att Hkp15B faktiskt har en kortare stjärtbom än Hkp15A? Det känns ju något meningslöst att beställa dom med kortare stjärtbom när man ändå inte kan vika ihop huvudrotorn - och således ändå aldrig hade fått plats med eländet i en normal fartygshangar!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu när man fått klartecken för Lv-Robotar , vilket fartyg börjar med och när i tiden börjar den rent fysiska installationen ?

 

Leffe A

 

Har du någon källa för denna info om att det är klart med lv-robotar? Enligt den dåvarande ÖB:n (tror det var Bengt Gustavsson) så skulle tre fartyg utrustas med lv-robotar, men då var ju sex fartyg planerade å andra sidan. Roligt i alla fall om det nu är sant.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju inte bara roligt om skorven fick LV-robot, utan dessutom nödvändigt. Då är ju den basala självförsvarsförmågan i alla fall hyfsat avklarad.

Men när ska hon få en offensiv förmåga som sträcker sig längre än att skjuta piratskiffar i sank?

Faktum är att jag nästan hellre ser att man stoppar in rb15 in skroven asap i stället för LV, för då kan fartygen i alla fall göra EN insats vid det stora fosterländska krigets utbrott, och de kan kanske lite kompensera för alla robotbåtar som gått in i fartygshimlen.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Försvarmaktens hemsida, Materiel och Teknik,fartyg, Korvett Visby , i den högra mörkbruna kolumnen längst ned "Bestyckning i slutligt utförande: 57 mm Akan , Sjömålsrobot RBS 15 MK II , Ubåtsjakttorpeder , Luftvärnsrobotar .

 

Dessutom nämndes dom i det senaste pengatillskottet för FM . Att jag följer detta beror på mitt Lv intresse , FM saknar i övrigt Lv-kapacitet vilket oroar mig

 

Leffe A

Link to comment
Share on other sites

Ja, HMS Visby har väl på pappret haft Rb 15 sedan hon kölsträcktes, men har något av fartygen fått någon beväpning utöver 57an ännu? Inte vad jag hört, men jag kan ju ha fel. Är fartygen formellt levererade till flottan ännu?

 

Som jag sade, lv-förmåga är givetvis önskvärt, mer än önskvärt, rent av ett minimikrav. Men jag menar att bristen på LV inte är den enda stora bristen. Så vida vi inte ska använda dem som extremt dyra vedettbåtar eller som luftvärnseskortfartyg så är de i skriande behov av annan beväpning också.

 

Media och politiker och till och med militärer pratar om Gripen som en stor pengatjälande gökunge, men Gripen kan ju i allafal föra en offensiv strid.

 

Jag har en olustig känsla av att flottan kunde fått mer för de pengar och den tid som plöjts ner i Visbyprojektet.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Enligt Försvarmaktens hemsida, Materiel och Teknik,fartyg, Korvett Visby , i den högra mörkbruna kolumnen längst ned "Bestyckning i slutligt utförande: 57 mm Akan , Sjömålsrobot RBS 15 MK II , Ubåtsjakttorpeder , Luftvärnsrobotar .

 

Den websidan på mil.se som du refererar till ändrades senast den 1 april 2008, så det är knappast några högaktuella nyheter som den förmedlar. Uppgifterna om bestyckning i högerkolumnen är väl mer ett önsketänkande från FM:s sida om vad dessa fartyg borde vara utrustade med i slutversionen. Dessutom så måste det vara fel att fartygen kommer att vara utrustade med RBS 15 Mk II i slutversion. Så vitt jag vet så är Mk II robotarna en interimslösning, i avvaktan på att de utrustas med Mk III.

 

 

Dessutom nämndes dom i det senaste pengatillskottet för FM . Att jag följer detta beror på mitt Lv intresse , FM saknar i övrigt Lv-kapacitet vilket oroar mig

 

Leffe A

 

Att de nämns i budgeten har väl att göra med att alla fem ska utrustas i version 5 med sjörobot och torpeder inom de allra närmaste åren.

 

I övrigt så håller jag med vad gäller luftvärnskapacitet inom FM idag. Det är en skam att flottan aldrig fått ett rejält lv-robotsystem. Visserligen hade ju ÖGD-jagarna RB 07 eller Sea Cat som den hette internationellt, men den hade ju "en precision som en nyårsraket" om jag får citera Psilander. ;-):lol:

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Ja, HMS Visby har väl på pappret haft Rb 15 sedan hon kölsträcktes, men har något av fartygen fått någon beväpning utöver 57an ännu? Inte vad jag hört, men jag kan ju ha fel. Är fartygen formellt levererade till flottan ännu?

 

/E

 

Helsingborg och Härnösand levererades och togs officiellt i tjänst förra året i version 4, dvs. utan sjörobot, ubåtsjakttorped och helikopterkapacitet. Alla fem kommer dock enligt nuvarande planer att vara i tjänst i slutversion 5 senast vid årsskiftet 2013-14, men det vet man ju å andra sidan hur det har varit hittills med planerna för Visbyprojektet ;-).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Jag har läst fel ! troligen kraftfullt önsketänkande. Under Genomförandegruppen och Försvarsberedningens förslag : Verksamheter som avbryts ,7 rader ner Luftvärnsrobot korvett Visby. Jag läste verksamheter som inte avbryts . Dumt

 

Ursäkta

 

 

Leffe A

Link to comment
Share on other sites

Helsingborg och Härnösand levererades och togs officiellt i tjänst förra året i version 4, dvs. utan sjörobot, ubåtsjakttorped och helikopterkapacitet. Alla fem kommer dock enligt nuvarande planer att vara i tjänst i slutversion 5 senast vid årsskiftet 2013-14, men det vet man ju å andra sidan hur det har varit hittills med planerna för Visbyprojektet ;-).

 

/Per

 

Det är inte riktigt sant, men nästan. Ubåtsjakttorpederna är utprovade och klara.

 

Vby är inne på ombyggnad mot version 5 just nu, men det är lite oklart när hon kommer bli klar. I version fem ska det mesta finnas, bland annat ska fredsmasten ha försvunnit och sjömålsrobotarna vara installerade.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tal om beväpning, sitter Tksp-levetterna där permanent eller släpar man fram dem när man tycker att de behövs? Det ser ju inte särskilt "stealthigt" ut, utan ser mest ut som en efterhandskonstruktion (rejält i efterhand).

 

Från ubåt till stridsflyg

 

Har även sett bilder där man har stora radioantenner på aktre delen. Har man strukit förmågan att ta emot helikopter eller blir det "bara" en massa meck med att flytta runt saker beroende på om man vill ha helikopter eller möjlighet att försvara sig?

Link to comment
Share on other sites

På tal om beväpning, sitter Tksp-levetterna där permanent eller släpar man fram dem när man tycker att de behövs? Det ser ju inte särskilt "stealthigt" ut, utan ser mest ut som en efterhandskonstruktion (rejält i efterhand).

 

Från ubåt till stridsflyg

 

Har även sett bilder där man har stora radioantenner på aktre delen. Har man strukit förmågan att ta emot helikopter eller blir det "bara" en massa meck med att flytta runt saker beroende på om man vill ha helikopter eller möjlighet att försvara sig?

 

TKSP lavettagen sitter fast monterade, och nej dom är inte det mista "stealthiga". Denna lösningen är tillfällig och specifik för version fyra, och det är således bara HBG och HÄD som har den. Hur 12,7:orna kommer att sitta på version fem vet jag inte...

 

Dom aktra KV-antennerna är även dom en tillfällig lösning och specifik för version fyra. I version fem kommer dessa att ersättas med samma typ av teleskopiska KV-antenner som HÄD och NYK redan har på siktesdäck, som alltså kan fällas ner och döljas helt i skrovet.

Förmågan att ta emot helikopter kvarstår, och när VBY och NYK kommer ut efter SP:n nästa år så kommer dom ha full helikopterkapacitet med landningssystem, fällbar reling och bunkringsanläggning.

Som planen ser ut nu så kommer HÄD som sista fartyg att lämnas över till Kkrv för SP under hösten 2012, och alla fem fartygen ska vara levererade och fullt operativa i version fem under 2014. SP:n som resulterar i version fem är omfattande, och inkluderar mycket mer än bara installation av RBS15 och helikopterutrustning! Bl.a. så kommer radomen att byggas om för att även inrymma en ny navigationsradar, fredsmasten kommer att ersättas med en infällbar dito, signalbryggdäck kommer att byggas om, ventilationssystemet kommer att modifieras, stridsledningssystem och vissa sensorer kommer att modifieras, motmedelssystemet ska installeras o.s.v...

 

Förövrigt så är översta bilden i länken inte från Swenex 1-11, då vi av olika skäl inte hade sprutorna monterade som på bilden... :navy:

Link to comment
Share on other sites

På bilden ser det ut som TKSP-lavettagen sitter mot någon platta mot skrovet under varje fot.. löstagbara bultar någonstans där?

 

Hm Australien har RBS 70 (bild) ute på fartyg. Hur bra kan e.g dessa vara ute tills havs? Saknas väl stabilisering? (Poängtera Visby-nödlösning).

Link to comment
Share on other sites

Kan alltså HBG och HÄD ta emot helikopter trots KV-antenner och TKSP-lavetter?

 

Nej. Inte utan en förjäkla duktig pilot iallafall.

 

 

Vad har hela Visbyprojektet kostat? Vad kunde marinen fått för pengarna om de köpt konventionella fartyg istället?

 

Siffran 2,4 miljarder per fartyg är något som man hör ganska ofta. Nu är ju inte projektet avslutat, så det kommer säkert bli dyrare.

 

Vi kunde säkert ha fått betydligt fler fartyg om vi köpt "vanliga" fartyg, men å andra sidan passade fartygen väl in i det invasionsförsvar som de beställdes till. Signaturanpassningen gjorde att taktiken att ligga i skärgårdsområden och signalspana och sedan gå ut och skjuta på ett SIS-kryss eller ett radarmål länkat från en annan enhet blev betydligt mer effektiv.

 

I den bubbla som FM befinner sig i idag är fartygen lite för små för internationella uppdrag och lite för få för nationellt försvar. Å andra sidan är de även i sitt nuvarande utförande betydligt lämpligare för en insats av typen Adenviken än någon av de andra korvettklasser. Detta beroende på bättre besättningsutrymmen, bättre ventilation och bättre fartresurser. I version fem kommer de vara betydligt bättre med förmåga att ta emot helikopter samt bättre förmåga till självskydd med motmedelssystemet. I en ideal värld kommer någon hitta pengar till luftvärnsrobotar i någon av FMs svarta hål. Vem vet?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Beafer!

 

På en bild ser man sjömän bemanna lavetter med akan? på HMS Härnösand. Bild här:

 

Skall sjömannen stå helt oskyddade på detta vis? Är det för piratjakt?

Det finns pansarmoduler som kan monteras runt ringlavetagen till KSP 88, däremot så har våra fyra KSP 58 skyttar inget annat skydd än sina kroppsskydd. På version fem kommer det på signalbryggdäck att finnas ballistiskt skydd för skyttarna. Kulsprutornas huvudsyfte är närskydd mot främst små snabba båtar och LSF (Low Slow Flyers!)...

 

På bilden ser det ut som TKSP-lavettagen sitter mot någon platta mot skrovet under varje fot.. löstagbara bultar någonstans där?

 

Ja, lavetagen är fastsatta i däcket med skruvar. Och ja, det går givetvis att montera av dom vid behov!

 

Vad har hela Visbyprojektet kostat?

 

Budgeten för projekt korvett typ Visby ligger totalt på ca 10 miljarder SEK...

 

Kan alltså HBG och HÄD ta emot helikopter trots KV-antenner och TKSP-lavetter?

 

Precis som min kollega säger, så går det inte att landa helikopter på version fyra! Det går dock bra att vinscha personal och utrustning...

Link to comment
Share on other sites

Det finns pansarmoduler som kan monteras runt ringlavetagen till KSP 88, däremot så har våra fyra KSP 58 skyttar inget annat skydd än sina kroppsskydd. På version fem kommer det på signalbryggdäck att finnas ballistiskt skydd för skyttarna. Kulsprutornas huvudsyfte är närskydd mot främst små snabba båtar och LSF (Low Slow Flyers!)...

 

Hur många ksp finns det av olika kalibrar på HBG och HÄD idag? Jag trodde det var totalt 2 tunga 12,7:or samt två lätta KSP 58, alla monterade utmed flygdäcket? Finns det ytterligare två KSP 58 alltså?

 

/Per

 

 

 

P.S. Den här frågan borde inte behöva hamna under avdelningen hemligt tycker jag, eftersom alla ksp ombord lätt kan observeras när de är monterade. När HMS Trossö bestyckades för ME 01 så angav också FM bestyckningen till 14 kulsprutor helt öppet på sin web. D.S.

Link to comment
Share on other sites

 

Hur många ksp finns det av olika kalibrar på HBG och HÄD idag? Jag trodde det var totalt 2 tunga 12,7:or samt två lätta KSP 58, alla monterade utmed flygdäcket? Finns det ytterligare två KSP 58 alltså?

 

/Per

Det går att montera fyra KSP 58 (7,62mm!), och två KSP 88 (12,7mm TKSP!)! 12,7:orna och två av 58:orna monteras på helikopterdäck, och dom andra två 58:orna monteras på signalbryggdäck...

Link to comment
Share on other sites

I den bubbla som FM befinner sig i idag är fartygen lite för små för internationella uppdrag och lite för få för nationellt försvar. Å andra sidan är de även i sitt nuvarande utförande betydligt lämpligare för en insats av typen Adenviken än någon av de andra korvettklasser. Detta beroende på bättre besättningsutrymmen, bättre ventilation och bättre fartresurser. I version fem kommer de vara betydligt bättre med förmåga att ta emot helikopter samt bättre förmåga till självskydd med motmedelssystemet. I en ideal värld kommer någon hitta pengar till luftvärnsrobotar i någon av FMs svarta hål. Vem vet?

 

Min drömbåt för att komplettera Visby när klassen är färdig med luftvärnsrobot och allt vore en serie större båtar anpassade för eskort av handelssjöfart utöver att klara det Visby klarar och dela så många system som möjligt med Visby.

 

De viktigaste skillnaderna:

Större och allt anpassat för låga driftskostnader.

Extremt bränslesnålt maskineri t.ex. diesel med Opcon powerbox för att nyttiggöra spillvärmen från motorkylning och avgaser.

Mycket mer diesel, vatten och övriga förråd.

Hangar med två mindre helikoptrar och minst två små UAV helikoptrar för bränslesnål spaning, två för att få redundans.

Ledningsutrymmen och plats för datalänkar för fjärrövervakning av handelsfartyg och ledning av ev framtida självskyddsmoduler.

Satellitlänkar.

Plats för mer personal för utökad uthållighet, förare för helikoptrar och framtida personal för stöd av handelsfartyg, reservutrymmen inreds som arrester.

 

Mer av samma system som Visby:

Två 57 mm kanoner för 360 graders förmåga och redundans.

Fler RBS15 robotar.

Fler luftvärnsrobotar.

Osv, men inte så mycket att det överlastas, dubbelt så mycket som en Visby känns som max.

 

Skippas:

Inget mini Aegis med högpresterande radar och tunga luftvärnsrobotar.

Ingen grövre kanon eller markunderstödskanon.

Inget VLS system.

Ingen fraktfartygsfunktion.

Inte snabbare än Visby.

Inte isbrytande.

Inte någon extremt stor sonar.

 

Kanske:

Mer material i skrovet som "pansar" mot finkalibrig eld om det samtidigt ger andra nyttor som längre livslängd.

Ännu bättre luftkonditionering med full kontroll av luftfuktigheten i alla inre utrymmen för maximal livslängd för alla system.

 

Missar:

Sitter och gissar, har bara åkt finlandsfärja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I den bubbla som FM befinner sig i idag är fartygen lite för små för internationella uppdrag och lite för få för nationellt försvar. Å andra sidan är de även i sitt nuvarande utförande betydligt lämpligare för en insats av typen Adenviken än någon av de andra korvettklasser. Detta beroende på bättre besättningsutrymmen, bättre ventilation och bättre fartresurser. I version fem kommer de vara betydligt bättre med förmåga att ta emot helikopter samt bättre förmåga till självskydd med motmedelssystemet. I en ideal värld kommer någon hitta pengar till luftvärnsrobotar i någon av FMs svarta hål. Vem vet?

 

Min drömbåt för att komplettera Visby när klassen är färdig med luftvärnsrobot och allt vore en serie större båtar anpassade för eskort av handelssjöfart utöver att klara det Visby klarar och dela så många system som möjligt med Visby.

 

De viktigaste skillnaderna:

Större och allt anpassat för låga driftskostnader.

Extremt bränslesnålt maskineri t.ex. diesel med Opcon powerbox för att nyttiggöra spillvärmen från motorkylning och avgaser.

Mycket mer diesel, vatten och övriga förråd.

Hangar med två mindre helikoptrar och minst två små UAV helikoptrar för bränslesnål spaning, två för att få redundans.

Ledningsutrymmen och plats för datalänkar för fjärrövervakning av handelsfartyg och ledning av ev framtida självskyddsmoduler.

Satellitlänkar.

Plats för mer personal för utökad uthållighet, förare för helikoptrar och framtida personal för stöd av handelsfartyg, reservutrymmen inreds som arrester.

 

Mer av samma system som Visby:

Två 57 mm kanoner för 360 graders förmåga och redundans.

Fler RBS15 robotar.

Fler luftvärnsrobotar.

Osv, men inte så mycket att det överlastas, dubbelt så mycket som en Visby känns som max.

 

Skippas:

Inget mini Aegis med högpresterande radar och tunga luftvärnsrobotar.

Ingen grövre kanon eller markunderstödskanon.

Inget VLS system.

Ingen fraktfartygsfunktion.

Inte snabbare än Visby.

Inte isbrytande.

Inte någon extremt stor sonar.

 

Kanske:

Mer material i skrovet som "pansar" mot finkalibrig eld om det samtidigt ger andra nyttor som längre livslängd.

Ännu bättre luftkonditionering med full kontroll av luftfuktigheten i alla inre utrymmen för maximal livslängd för alla system.

 

Missar:

Sitter och gissar, har bara åkt finlandsfärja.

Kolla på sydafrikanska Valour-klassen, en MEKO-design som skulle passa Sverige perfekt. Dock fattar jag inte varför du inte skulle vilja se ett ordentligt luftvärnsystem med VLS? VLS är väl ändå standard numera? Ska man kunna eskortera fartyg krävs ett bra "area-defence", inte point-defence som umkhonto-ir. System typ PAAMS är lämpligt, du väljer ju att skippa allt förmågehöjande och skulle göra fartyget rätt tandlöst i en riktig krigssituation.

amatola19.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte VLS-system ur vilka man skulle kunna skjuta både luftvärnsrobot och sjömålsrobot? Det kanske vore bättre att ha ett ordentligt VLS-fack i vilket man kan mixa efter uppdragets behov, med fler eller färre sjömålsrobotar beroende på offensiv eller defensiv (eskort) roll. På så sätt slipper man ju tänka "mer utrymme för det OCH det andra" så länge man kan ha en bra mix med tillräckligt med lv-robotar (hur många det nu är) för egenskydd samt tillräckligt med sjömålsrobotar för att kunna göra en insats (de flesta fartyg verkar ha en 4-8 sjömålsrobotar -är behovet större?). Vad jag är ute efter är att ett VLS är mer platseffektivt än separata system för sjömålsrobot och LV, så fartyget kan antingen byggas mer kompakt eller ges de extrautrymmen du efterfrågar.

Vet inte om man behöver just två 57or, det kanske funkar med en 57a för offensivt/defensivt bruk, och en/två mindre akan för CIWS.

Sensorer är ju viktigt, med dåliga sensorer är ju både framgångsrikt försvar så väl som anfall omöjligt. AEGIS-liknande system finns väl lite här och var numera, och borde gå att köpa hyfsat OTS och integrera med våra befintliga stridsledningssystem? Vill man köra stealthspåret och ge sig själv en möjlighet att både verka stealthigt och verka MOT stealth så måste man även ha optroniska sensorer och möjlighet att styra kanoner och luftvärn optiskt.

Självklart skall det även finnas möjlighet att utrusta fartyget med sonarer, dels i skrovet, dels släpade samt utrustning för minröjning/ubåtsjakt. Kanske går att skjuta torpeder från VLS också? Men jag kan tänka mig att på en flotta på en handfull (tre-fem?) fartyg så är de specialiserade på olika roller, varav ett kanske är specialiserat på ubj och ett på internationella insatser/ledning.

 

Hur som helst tror jag den viktiga poängen i om man anskaffar nya fartyg är att de bygger på beprövad, befintlig teknologi. Att man vid leverans får ett fungerande fartyg, färdigt att sättas in i skarp tjänst, vad de månne vara. Sen kan man/MÅSTE man ju modernisera ledningssystem, sensorsystem, vapensystem mm, och den möjligheten måste ju finnas inbyggd i skrovet.

 

MEKO är ju ett modulkoncept, så det skulle säkert passa oss bra.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte VLS-system ur vilka man skulle kunna skjuta både luftvärnsrobot och sjömålsrobot? Det kanske vore bättre att ha ett ordentligt VLS-fack i vilket man kan mixa efter uppdragets behov, med fler eller färre sjömålsrobotar beroende på offensiv eller defensiv (eskort) roll. På så sätt slipper man ju tänka "mer utrymme för det OCH det andra" så länge man kan ha en bra mix med tillräckligt med lv-robotar (hur många det nu är) för egenskydd samt tillräckligt med sjömålsrobotar för att kunna göra en insats (de flesta fartyg verkar ha en 4-8 sjömålsrobotar -är behovet större?). Vad jag är ute efter är att ett VLS är mer platseffektivt än separata system för sjömålsrobot och LV, så fartyget kan antingen byggas mer kompakt eller ges de extrautrymmen du efterfrågar.

Vet inte om man behöver just två 57or, det kanske funkar med en 57a för offensivt/defensivt bruk, och en/två mindre akan för CIWS.

Sensorer är ju viktigt, med dåliga sensorer är ju både framgångsrikt försvar så väl som anfall omöjligt. AEGIS-liknande system finns väl lite här och var numera, och borde gå att köpa hyfsat OTS och integrera med våra befintliga stridsledningssystem? Vill man köra stealthspåret och ge sig själv en möjlighet att både verka stealthigt och verka MOT stealth så måste man även ha optroniska sensorer och möjlighet att styra kanoner och luftvärn optiskt.

Självklart skall det även finnas möjlighet att utrusta fartyget med sonarer, dels i skrovet, dels släpade samt utrustning för minröjning/ubåtsjakt. Kanske går att skjuta torpeder från VLS också? Men jag kan tänka mig att på en flotta på en handfull (tre-fem?) fartyg så är de specialiserade på olika roller, varav ett kanske är specialiserat på ubj och ett på internationella insatser/ledning.

 

Hur som helst tror jag den viktiga poängen i om man anskaffar nya fartyg är att de bygger på beprövad, befintlig teknologi. Att man vid leverans får ett fungerande fartyg, färdigt att sättas in i skarp tjänst, vad de månne vara. Sen kan man/MÅSTE man ju modernisera ledningssystem, sensorsystem, vapensystem mm, och den möjligheten måste ju finnas inbyggd i skrovet.

 

MEKO är ju ett modulkoncept, så det skulle säkert passa oss bra.

 

/E

Franska VLS-systemet för PAAMS kan ju skjuta Aster 15, Aster 30 och SCALP Naval kryssningsrobot. På de polska korvetterna av Gawron-klass (som också är en MEKO-design) väljer man att fästa 8st RBS-15 "på taket" i form av 8 "tuber". En enkel och smart lösning som tar minimalt med plats. Med sådant system behöver man inte skjuta sjömålsrobot ur VLS. Vill man ens skjuta sjömål med VLS när tanken är att de ska flyga väldigt lågt längs vattenytan? Att skjuta såna rakt upp slösar dessutom bort mycket energi i onödan om de ska "dyka" ned igen.

Proj621_Gawron-class.jpg

 

Sydafrikanska Valour är ju en ganska "liten" fregatt egentligen med 121m längd men har ändå VLS och kan ta två helikoptrar i hangar på bredden. De har byggts väldigt kostnadseffektivt och även mycket lägre driftskostnader än motsvarande fregatter. Jag tror tre såna med franska Aster robotar vore optimalt för Sverige. Man borde lätt kunna implementera ubåtsjakt, luftförsvar och markmålsattack med kryssningsrobot i dem.

Link to comment
Share on other sites

Är det särskilt troligt att Sverige kommer att skaffa fregatter inom de närmsta 10-15 åren? Korvetterna är ju ännu inte klara och det verkar finnas lite resurser för ett nytt uppköp av tyngre fartyg då b.la. L10 får lida pin i mån för Hkp 16. Hur ser det ut egentligen? Vad är verklighetsförankringen? Eller blir det ett nytt "nationellt" projekt i form av Visby ++?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...