simon Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 (edited) Förut(nuförtiden också?) så var adjutanten andraman på det amerikanska förbandet...det fanns kompaniadjutant(löjtnant), plutonsadjutant(sergeant), bataljonsadjutant(major) osv. osv. Nu undrar jag: Vad är/kallas svenska andramannen, alltsåden stf. chefen? Och nu snackar jag i fält om det nu skulle vara någon skillnad. Edited July 27, 2004 by simon Quote
JTS Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 han kallas stf (steff), ställföreträdare eller i ovanliga fall sekond. Quote
HotelAlpha Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 (edited) I alla förband jag tjänstgjort kallas hans Stf. (Komp/Plut/Bat..)Chef. Adjutanten motsvaras av kvartermästaren. Edit:Pucktvåa..... Edited July 27, 2004 by HotelAlpha Quote
Foxtrot Lima Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 (edited) Idag finns det fortfarande adjutanter på olika nivåer. En kompadj arbetar ju, som de flesta av oss vet, med bl a tjänsteresor, löneutbetalningar och en massa fredsadministration (matbeställningar osv). Man kan även se denne som en slags fredstida kvartermästare. En batadj och hans/hennes uppgifter är jag inte helt bekant med, men jag antar att det rör sig om mer övergripande frågor då han/hon ska assistera batch. Kanske man kan kalla det handsekreterare? Typ som en stabschef, även om jag tror att dessa två är olika befattningar. Om jag sedan inte minns fel hade vi en batadj i batstaben på slutövningen, och jag tror hans uppgift var att samordna stabens arbete och även rycka in där det behövdes. Hälsningar, Foxtrot Lima Edited July 27, 2004 by Foxtrot Lima Quote
Forumsledning Kimster Posted July 27, 2004 Forumsledning Report Posted July 27, 2004 ÖB och Kungen har oxå egna Adjutanter och funkar som deras .. hmm ja.. betjänter.. fixar saker hit o dit, som en adjutant ska göra idag Quote
KD803 Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 ÖB och Kungen har oxå egna Adjutanter och funkar som deras .. hmm ja.. betjänter.. fixar saker hit o dit, som en adjutant ska göra idag Även kronprinsessan har fått adjutanter nu. Fyra kvinnliga majorer om jag inte minns fel. Quote
Vargas Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Bataljonchef Adjutant i utlandsstyrkan kallas för MA (Military Advisor eller Military Aide beroende på vem man frågar). Vissa stackare skall tydligen fått ha "CO MA" på namnbrickan ... Quote
simon Posted July 27, 2004 Author Report Posted July 27, 2004 (edited) Men hur används det i fält? Adjutanten har sagt mig... Eller Löjtnanten har sagt mig... Kallas ställföreträdaren inget utan omtalas bara med grad och ev. namn? Edited July 27, 2004 by simon Quote
Forumsledning Kimster Posted July 27, 2004 Forumsledning Report Posted July 27, 2004 Tänk själv i vilken situation är det bäst ? Att kalla en i "3:pers" med befattning klarar upp ganska tygligt vem det är man pratar om. Säger man graden.. då måste efternamn komma för att få klart vem man pratar om. Precis som man säger "kompanichefen tyckte.." "jag träffade batch. igår o han sa.." Pratar man personligen med dem ska de tituleras den grad de har, "godmorgon löjtnant" Det finns undantag, då man vill få fram en annan ton på sitt uttalande, då kan man tala med en annan fras.. "Har adjutanten något att tillägga..." inför en grupp människor, detta för att då t.ex förtydliga vem och vad man är. Adjutant, är inte alltid lika med Löjtnant heller. Quote
Hans Engström Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 När jag tjänstgjorde på batstab så var bataljonsadjutanten taktik ansvarig (under batchefen förstås). I vårat fall var han yrkeskapten. Quote
simon Posted July 27, 2004 Author Report Posted July 27, 2004 (edited) Lite förtydligande: Det är så att jag behöver veta vad man kan kalla den ställföreträdande komp.-chefen(eller annan storlek på förbanddet)...I ameika kallas han adjutant och har hand om underhåll och logistik-frågor....och fungerar även som stf. förbandschef...Hur fungerar det i Sverige och vad har han för titel? Ni har enbart nämnt stf....kan det vara så att det inte finns någon speciell "titel" förutom ställföreträdande? Förövrigt är det inom krigsorganistionen som era svar bör hamna....om det nu är någon skillnad...(?) Ursäkta om jag låter allmänt förrvirrad och "n00big"..... ;) Tack för era svar BTW! Edited July 27, 2004 by simon Quote
Ivar_Artilleri Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Mmm, bataljonsadjutanten var väl på den gamla goda tiden att likna vid stridsledare (tror till och med att de bytte namn vid slutet av min militära karriär). Det traditionella gången var ju att den som på sikt bedömdes ha förutsättningar att bli bataljonchef krigsplacerades som som batadj för vidare skolning till ställföreträdande bataljonchef osv. (i viss konkurrens med artillerichefen). Den formella kompetensen var väl - precis som Hasse härovan sa - kompanichefsbehörighet. Quote
JTS Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 (edited) Lite förtydligande: Det är så att jag behöver veta vad man kan kalla den ställföreträdande komp.-chefen(eller annan storlek på förbanddet)...I ameika kallas han adjutant och har hand om underhåll och logistik-frågor....och fungerar även som stf. förbandschef...Hur fungerar det i Sverige och vad har han för titel? Ni har enbart nämnt stf....kan det vara så att det inte finns någon speciell "titel" förutom ställföreträdande? Förövrigt är det inom krigsorganistionen som era svar bör hamna....om det nu är någon skillnad...(?) Ursäkta om jag låter allmänt förrvirrad och "n00big"..... ;) Tack för era svar BTW! han kallas stf (steff), ställföreträdare eller i ovanliga fall sekond. Han kan även kallas för "tvåa" Exempelvis: "Förläggningstjänst, Tvåan kom." Men det är bara i krigsorg. Edited July 27, 2004 by jake the snake Quote
simon Posted July 27, 2004 Author Report Posted July 27, 2004 ok. Inget mer att diskutera inom detta smala ämne? :P Quote
Ivar_Artilleri Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 ok. Inget mer att diskutera inom detta smala ämne? :P Det tror jag nog. Jag har nämligen precis för mig att ställfäreträdande förbandschefen - i alla fall inom den amerikanska krigsmakten - inte alls benämns adjutant utan "executive officer" eller enklast "XO". Quote
Foxtrot Lima Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 (edited) Mmm, bataljonsadjutanten var väl på den gamla goda tiden att likna vid stridsledare (tror till och med att de bytte namn vid slutet av min militära karriär).Det traditionella gången var ju att den som på sikt bedömdes ha förutsättningar att bli bataljonchef krigsplacerades som som batadj för vidare skolning till ställföreträdande bataljonchef osv. (i viss konkurrens med artillerichefen). Den formella kompetensen var väl - precis som Hasse härovan sa - kompanichefsbehörighet. Det låter som att det stämmer väldigt bra med det jag vet om "adjutantsskapet". I Sverige gör man ju skillnad på stäff och adjutant. Är det verkligen så att stäff i t ex US Army har titeln ADC? Eller är det inte separata befattningar där också? EDIT: Pucktvåa... Som kuriosa blir Cpt Winters i BoB Battalion XO i Holland. Det var då jag först började fundera på vad det innebar... XO = Executive Officer ADC = Aide de Camp Hälsningar, Foxtrot Lima Edited July 27, 2004 by Foxtrot Lima Quote
Hans Engström Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 XO är ställföreträdare i den amerikanska versionen av livet. Batstab (amerikansk) organiseras ungefär så här; CO, Commander, Battalion Commander eller liknande titel XO, Executive officer samt Battaion Sergeant Major är ledningsgruppen) staben är: S1- Battalion adjutant (personnel/adminstrative) S2- Intelligence S3- Operations (våran batadj) S4- Logistics S5- Public Affairs S6- Communications Chaplain Ofta ser jag att man kombinerar vissa tjänster, S3/S1 är inte ovanligt (S3an är den officer som står närmast efter batch, stf), S5/S6 saknas helt ibalnd etc. Brittiska armén beskriver det hela så här The Battalion Staff currently consists of the following appointments; Commanding Officer Second-in-Command Adjutant Quartermaster Technical Quartermaster Regimental Sergeant Major Regimental Quartermaster Sergeant Technical Quartermaster Sergeant Drill Sergeants Drum Major Master Tailor Pioneer Sergeant These personnel have their own peculiar responsibilities and duties to ensure the smooth running of the Battalion. THEIR RESPONSIBILITIES Commanding Officer He is appointed to command a Battalion of the Regiment and he is responsible to the Regimental Lieutenant Colonel for the training, discipline and administration of that Battalion. Second-in-Command He is responsible for all security matters and the training of the Battalion. He is also responsible for the instruction of officers in administrative subjects for promotion examinations. Adjutant He is the Staff Officer of the Battalion and is therefore responsible to the Commanding Officer for the efficient transaction of all business and duties for which the Commanding Officer is responsible to a higher authority. He is also directly responsible for the following; 1. That officers on joining the Regiment obtain correct patterns of uniform in accordance with sealed patterns, and will pass each article before it is taken into use. 2. The drill of officers 3. Keeping of officers duty rosters 4. The Corps of Drums 5. The fitting of all clothing of other ranks within the Battalion Quartermaster A Late Entry officer commissioned from the ranks, he is responsible for all matters connected with arms, equipment, clothing, messing, supplies and accommodation. Technical Quartermaster Also a Late Entry officer, he assists the Quartermaster by taking responsibility for arms, ammunition, vehicles and other technical stores. He stands in for the Quartermaster when necessary. Regimental Sergeant Major He is a Warrant Officer Class One and is the senior warrant officer in the Battalion. He is responsible for all matters of discipline, routine and drill. He is also responsible for the training of NCO’s in their duties and for the performance of all duties by other ranks. He is also responsible to the Commanding Officer for the smooth and efficient running of the Sergeants’ Mess. He is assisted in his duties by the Drill Sergeants. Regimental Quartermaster Sergeant He assists the Quartermaster in his responsibilities and duties. Technical Quartermaster Sergeant He assists the Technical Quartermaster in his responsibilities and duties. Drill Sergeants The Drill Sergeant is a Warrant Officer Class II who ranks as the senior Company Sergeant Major. There are normally two Drill sergeants who assist the Regimental Sergeant Major with drill, discipline, training and administration. He also oversees the duty rosters of the NCO’s and men. A Drill Sergeant deputises for the Regimental Sergeant Major in his absence. Drum Major The Drum Major holds a Warrant of Appointment as a Household Drummer to the Sovereign. He is responsible to the Adjutant for the discipline, musical training, drill and administration of the Drummers. He is also responsible for ensuring that all bugle calls are sounded at the correct time each day and that a Picquet Drummer (or Parade Side drummer) is available for Duties Mount as detailed. The Drum Major’s appointment is rank-ranged from Sergeant to WOII. Master Tailor The Master Tailor is responsible for the correct fitting and repair of all clothing within the Battalion. He accompanies the Adjutant on all Tailoring Parades and is to be familiar with the vagaries of all the various orders of dress. He is also responsible for training the tailors in preparation for their trade courses. The Master Tailor’s appointment is rank-ranged from Sergeant to WOII, and by appointment he is ranked as the Senior Sergeant in the Battalion. Pioneer Sergeant The Pioneer Sergeant is responsible for the artisan tradesman within the Battalion. He is responsible for maintaining signs, battalion property and for the maintenance of barracks. He is also responsible for the trade training of his men. In the field and on operations he is responsible for the ‘survivability’ of the unit in the field, i.e. shelter, water and sanitary arrangements. By appointment he is ranked as the Second Senior Sergeant in the Battalion. Fast i detta specifika fall gäller det Coldstream Guards, så jag tror vissa tjänster inte är med överallt (Master Tailor till exempel :P ) Quote
Foxtrot Lima Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Vad menas exakt med "Late Entry Officer"? Är det en evighetslöjtnant vi snackar om, eller? Hälsningar, Foxtrot Lima (som älskar sådana här trådar) Quote
KD803 Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Vad menas exakt med "Late Entry Officer"? Är det en evighetslöjtnant vi snackar om, eller? Snarare tvärtom. "A Late Entry officer commissioned from the ranks", låter som någon som blivit officer efter en karriär som enlisted. Till skillnad från den vanliga vägen via Sandhurst osv. Quote
Foxtrot Lima Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Vad menas exakt med "Late Entry Officer"? Är det en evighetslöjtnant vi snackar om, eller? Snarare tvärtom. "A Late Entry officer commissioned from the ranks", låter som någon som blivit officer efter en karriär som enlisted. Till skillnad från den vanliga vägen via Sandhurst osv. Okej... En fråga till angående positionen S5 - Public Affairs. Är det mediafrågor och liknande, eller handhar S5 relationer med "the public" rörande upphandling osv? Om det är mediafrågor, borde inte det skötas på en högre nivå än bataljon? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
SFC Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 US har ju enligt mina erfarenheter ett sätt att benämna chefer och stf, vet inte riktigt enligt vilken standard det är, förmodligen nåt gammalt SWEDINT-påfund... Gruppch: Squad Leader (Sqd ldr) Stf Gruppch: Deputy Squad Leader (Dep sqd ldr) Plutch: Platoon Leader (Plt ldr) Stf Plutch: Deputy Platoon Leader (Dep plt ldr) Kompch: Officer in Command Company (OiC) Stf Kompch: Second in Command Company (2iC) Batch: Commanding Officer (CO) Stf Batch: Deputy Commanding Officer (DCO) Mycket enkelt och logiskt, eller hur... Quote
106 Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Okej... En fråga till angående positionen S5 - Public Affairs. Är det mediafrågor och liknande, eller handhar S5 relationer med "the public" rörande upphandling osv? Om det är mediafrågor, borde inte det skötas på en högre nivå än bataljon? Hälsningar, Foxtrot Lima Organisationen S1-S6 har vi ju även i svenska FM nuförtiden. En svensk FN/NATO-bataljon har med sig ett par PIO (Press- och InformationsoperationsOfficer) så varför skulle det inte finnas i en amerikansk bataljon? S5 är i Sverige samverkan, antingen med andra förband eller med NGOer, polis och andra civila myndigheter eller civilbefolkningen (CIMIC). Skulle tro att uppgifterna för S5 inte är allt för olika i amerikanska FM. Quote
Hans Engström Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Helt rätt, S5 är samverkan etc. Mediafrågor på högre nivå? Du bör ha utsedd presstalesman på kompani och även på pluton om pluton agerar självständigt, dessa är väl oftast tillika chefen men inte nödvändigtvis. Tro mig, mediaträning behövs i den häringa grönaklädda verksamheten. Quote
Foxtrot Lima Posted July 28, 2004 Report Posted July 28, 2004 Jovisst är det en sak om bataljonen i fråga är "independent" typ en svensk FN-bataljon, men jag syftade kanske mer på ett exempel likt en svensk pansarbataljon i en brigad. Borde inte högre stab sköta relationer med pressen osv? Jag kan inte minnas att det t ex satt någon i vår kribatstab med ansvar för "press och information". Borde det göra det tycker ni? Exempelvis att S5 motsvarighet på brigadnivå ombesörjer all press- och informationstjänst för alla förband i det förbandet? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Ivar_Artilleri Posted July 28, 2004 Report Posted July 28, 2004 Jag kan inte minnas att det t ex satt någon i vår kribatstab med ansvar för "press och information". Borde det göra det tycker ni? Exempelvis att S5 motsvarighet på brigadnivå ombesörjer all press- och informationstjänst för alla förband i det förbandet? Självklart ska press- och informationstjänst - som all annan militär verksamhet - koordineras vid högre förband. Det handlar ju inte - som många tror - i första hand om att svara på reporterfrågor utan att aktivt föra ut "sitt eget" budskap mot media, civilbefolkning och andra aktörer (inte nödvändigtvis i den ordningen) och då funkar det ju inte med lokala bataljons-PIO:sar som skapar egna agendor. Däremot behövs press- och informationsansvariga på lägre förband. Vikten av en väl fungerande propagandamaskin understryks om inte annat av att info- och psyopsoperationer sorterar under S3, "som en del av den militära chefens resurser för lösandet av den högre uppgiften". Quote
Recommended Posts