scattergun Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Finns någon som sett små portabla periskop för observation runt hörn och i fönster utan att exponera själva huvudskalleknoppen för fientlig eld? Är det en möjlig användning eller är jag för prylfixerad för att undgå det överdrivna i att släpa på ett periskop? Quote
Unicorn Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 (edited) För tiotalet år sedan var vi ett par konstiga farbror poliser som besökte en utförsäljning av försvarsmateriel för att se om där fanns något av värde. Vi hittade något vi tyckte var kul och köpte för en femtilapp in ett par av kronans gamla avvecklade, halva Zeiss-skyttegravsperiskop från 40-talet. Våra kära arbetskamrater tyckte det hela var jättekul och tråkade oss en hel del, eftersom de inte kunde se vad man skulle med sådant gammalt skräp till. Vi knölade dock ned ett av dem i en ryggsäck och använde det under en "knölig" spaning och ett par insatsövningar. Kikarna gick från att ha varit "skräp" till "hårdvaluta" på ett ögonblick. Deras användningsområde är begränsat - men de är guld ur två hänseenden: 1. Se men inte synas. 2. Se men inte få en kula i huvet. Det finns moderna lättviktsperiskop att köpa. Jag vet dock inte var. Som gruppmateriel vid SiB är de ovärdeliga. Ett periskop räcker dock med råge till en hel grupp. Edited June 28, 2004 by Unicorn Quote
scattergun Posted June 28, 2004 Author Report Posted June 28, 2004 Jag kan tänka mig att det värderas ganska högt att ha ett periskop om man ska titta runt ett hörn, där man dessutom vet att det finns någon som skjuter på en.....och femti spänn var inte mycket för Zeiss-prylar!! Men var kan man köpa den moderna lättviktsvarianten!??? Quote
King Kill Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Finns någon som sett små portabla periskop för observation runt hörn och i fönster utan att exponera själva huvudskalleknoppen för fientlig eld? Är det en möjlig användning eller är jag för prylfixerad för att undgå det överdrivna i att släpa på ett periskop? Du menar liknande de som de hade i skyttegravarna under världskrigen? Nej, har inte sett några såna... vet inte om de skulle vara så bra egentligen. Oftast vill man att det ska gå så fort som möjligt. Sedan kan jag tänka mig att det blir väldigt svår-överskådligt då synfältet inte är det bästa. Man tittar exempelvis runt ett hörn med periskopet och ser en fasad med några våningar med en massa fönster, att sedan klura ut vilket fönster det är man har sett fienden i kan ju inte vara det lättaste. Det blir ett stort område att överblicka då striderna sker i flera dimensioner än i skogen. Men vill man gå varligt fram och inte har någon brådska så visst Quote
scattergun Posted June 28, 2004 Author Report Posted June 28, 2004 Bortsett från synfältsproblemet måste väl ändå observation i skydd vara att föredra. ....och mina erfarenheter från SIB är att man inte hinner upptäcka vilket fönster fi finns i innan han har skjutit. Periskopet skulle kunna ge en lite mera tid till obs innan man sticker ut huvudet. Quote
Unicorn Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Tack, Google; http://www.binoculars.com/products/Sportsc...cope_18172.html Varianten ser dock lite väl hög ut. Dessutom är jag lite tveksam till den optiska kvaliteten på ett "öppet" periskop. Det borde lätt samla på sig dynga både här och där. Mitt tips är att det räcker med en tub med en periskophöjd (längd) på max 25-35cm för att det skall vara smidigt och ändå fylla sin funktion. Mer höjd blir bara klumpigt. Och som King Kill påpekar går det inte att skaffa sig en snabb överblick med hjälp av ett periskop. Periskopen kan dock göra att man kan göra noggranna detaljobservationer även om man ligger under rätt kraftig beskjutning. Quote
A2Keltainen Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Är det någon som provat att använda en spegel på en käpp/stav/pinne för liknande syfte som periskopet? Om man inte vill ha en käpp/stav/pinne med sig, men har ett vapen med bajonettfäste, så kanske man skulle kunna tillverka en spegel som (temporärt) kan fästas i bajonettfästet när man observerar. Fördelen med ett periskop är dock att man kan ha förstoring (synfältet minskas, men med variabel förstoring så går det att lösa till viss del) och att man får ett allmänt smidigare handhavande. Det går ju även att tillverka "fulperiskop" själv om man är lite händig och har tillgång till plaströr och speglar. Quote
KaffeKalle Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Jag har använt vanlig tandläkarspegel, visst, den är kanske inte optimal, men man ser iaf fort hur tg ser ut, var skydd finns och om det finns Fi utom skydd/skyl. Quote
Adam Wilhelm Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 (edited) Gör som Tom Hanks gjorde. En bajonett, en spegel och lite tuggummi. Edit: rättstavning Edited June 28, 2004 by Adam Wilhelm Quote
Raptor Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 En mer hi-tech lösningen borde ju vara fiberoptiska kameror som man kan använda för att titta runt hörn. De kan ju också användas under dörrspringor och genom fönster. De är ju dyrare förstås men hade ju kunnat vara ganska smidigt. Quote
Nifelhel Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Bra lösningar och idéer. Men hur det skall appliceras i striden är för mig en gåta. SIB går för fort för att man skall stanna och plira runt hörnen. En "quickpeek" runt hörnet går mycket fortare och chansen att fi sätter en bula i knoppen är liten. Dessutom är mindre utrustning att fippla med, för man har redan med sig en satans massa saker. Quote
Fk.Mandrake Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Som Nifelhel säger så går SIB oftast för fort. Har dock haft liknande idé som många andra och införskaffade därför en liten teleskopisk spegel med vikbart huvud. Ungefär lika stor som en Mini Maglite. Denna är hyffsat funkis i de läge man som försvarare vill se vart anfallande kan tänkas vara utan att visa sig allt för tydligt runt ex. hörnor. Dessutom använder jag den vid maskering och som signalspegel. En sak med många användningsområden=En bra sak!!! Quote
bushman Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Som Nifelhel säger så går SIB oftast för fort. Har dock haft liknande idé som många andra och införskaffade därför en liten teleskopisk spegel med vikbart huvud. Ungefär lika stor som en Mini Maglite. Denna är hyffsat funkis i de läge man som försvarare vill se vart anfallande kan tänkas vara utan att visa sig allt för tydligt runt ex. hörnor. Dessutom använder jag den vid maskering och som signalspegel. En sak med många användningsområden=En bra sak!!! inte m-nr märkt...... då kan du även ha den som braständare också Quote
Fk Satan Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Har testat lite med att ha en spegel fasttejpad på handskyddet på AK:n, det fungerar men är inte ngn optimal lösning. Ska försöka hitta en lösning som man inte behöver mecka runt i fickor för att få fram en spegel/periskop. tycker om ditt tänkande mandrake, en sak skall användas för flera saker! Quote
Guest Lt. Payne Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 (edited) Här är ett billigt alternativ för 25:- Spegeln är för liten för att upptäckas direkt av fienden, men kräver att man själv är hyfsat nära spegeln. /Fixat länk. /tillägg: Ta det försiktigt, den har inget m-nummer.Gör du fel gör den automatiskt så här: B) Edited June 28, 2004 by Lt. Payne Quote
Unicorn Posted June 29, 2004 Report Posted June 29, 2004 Spegel har använts inom polisen under många år, och jag har själv haft en sedan tidigt nittiotal, vilken jag dock i princip enbart har använt för att leta förmodade lik genom brevinkast, samt eftersöka knark och vapen där det är svårt eller äckligt att stoppa in huvudet. Ur taktiskt hänseende har spegeln i princip helt övergetts inom polisen eftersom den varken ger överblick eller möjlighet att "detaljspana". Om man nu trots allt vill ha en spegel tillverkar man den smidigaste spegeln själv av en sminkspegel för bilar (av rostfritt) på vilken man popnitar eller skruvar ett platt handtag av samma längd som spegeln i ena kortsidan. I andra änden på handtaget fäster man sedan en fångrem. Fångremmen fästs i västen, och spegeln kan kastas över axeln om man tror man behöver den snart igen. Annars fäller man ihop den och stoppar i fickan eller innanför västen. Meningen med periskopet är inte att konkurrera med "snabbtitten". Periskopet är t ex totalt värdelöst för en inbrytningsgrupp. Det har sin nytta uteslutande för detaljobservation på avstånd (ca 50-200m) av ett hot man redan känner till. Även om man militärt har betydligt mer bråttom än inom polisen kan jag tänka mig ett antal tillfällen när ett periskop kan fylla en funktion. T ex borde det inte vara helt ointressant att riskfritt kunna skaffa detaljinformation om fientliga posteringar, kulsprutenästen eller andra fientliga ställningar innan den egna framryckningen sätter igång - eller när man helt kört fast och behöver ta reda på exakt var en prickskytt eller ett kulsprutenäste finns för att kunna vidta rätt åtgärder. För att man skall ha någon nytta av periskopet bör det ha mycket bra optik (prisma) och liten förstoring. Och framför allt - ta liten plats. Quote
scattergun Posted June 29, 2004 Author Report Posted June 29, 2004 Känns som att du sammanfattade det hela bra där Unicorn! Litet och tåligt med lagom förstoring.....men var köper man det!??? Quote
Haegg Posted June 29, 2004 Report Posted June 29, 2004 För $300. http://netti.nic.fi/~junkyard/misc.html Denna typ av optisk utrustning brukar dock inte gå under namnet periskop, även om det förekommer. De brukar hittas under beteckningar som saxkikare, trench binoculars m.fl. Just den här rysktillverkade modellen ser ranglig och yxig ut. Dessutom så är priset i mina ögon helt utan verklighetsförankring. Ryska modeller borde gå att få tag på för en bråkdel av det begärnda priset. Det finns också begagnade periskop att tillgå. Nedanstående exempel är dock lite väl dyr med sina £275. http://www.fossackandfurkle.freeservers.com/scien/scopes.htm Nedanstående tyska modell går under namnet Grabenspiegel. Liknande modeller från tyska försvaret har jag sett på auktioner för runt 300 kr. http://home.arcor.de/thuernagel/p38231-e.htm Quote
Unicorn Posted June 29, 2004 Report Posted June 29, 2004 Den Zeissmodell vi hittade liknade den översta, även om den på bilden ser lite större och klumpigare ut. Man använder hur som helst bara den ena av tuberna och får ett "two for the price of one-deal". Stativen fyller ingen som helst funktion i detta syfte. Quote
Pilsner Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Här finns nytillverkade http://www.actiongear.com/cgi-bin/tame.exe...ll=milcom012705 Quote
Grenadier Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Någon som vet om det går att få tag på något litet smidigt periskop idag? Quote
beaver_sthlm Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 En liten spegel, skulle det kunna funka, eller är det för simpelt, en spegelbit på en pinne? Funkar ju när man söker under fordon med en sån där liten spegeln som man sätter på sin ASP... / Quote
Doggydriver Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Har under större SIB-övningar observerat från byggnader som ska försvaras både genom små fickspeglar samt "lånad" badrumsspegel. Fullt duglig för att få god överblick över observationsområdet utan att för den delen komma i vägen för den där rackarns prickskytten från stadsskytte på andra sidan. Aimpoint har ju som bekant en liten periskopattiralj för rödpunkter, det jag undrar är om synfältet blir för smalt, samtidigt som man kommer för nära hindret med huvudet om den skulle användas som nödperiskop. Någon ambitiös rackare som provat? Quote
stridspitt90 Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Menar du gravspegel M 3015-800110 ? Den är ju riktigt fin...fanns en hel del av dessa i gamla KA-anläggningar men de är väl skrotade nu som all annan fin optik som man kunde finna i dessa anläggningar Quote
Grenadier Posted May 8, 2010 Report Posted May 8, 2010 Jag är ute efter något litet och smidigt att ha om man ligger och spanar från en eldställning. Vore ju trevligt att inte behöva sticka upp huvudet. Quote
Fu Frippe Posted May 8, 2010 Report Posted May 8, 2010 Jag är ute efter något litet och smidigt att ha om man ligger och spanar från en eldställning. Vore ju trevligt att inte behöva sticka upp huvudet. Menar du, som gruppchef, inte en spaningssoldat som du kan beordra? Quote
Fu Kjellberg Posted May 8, 2010 Report Posted May 8, 2010 Någon som vet om det går att få tag på något litet smidigt periskop idag? Det finns. Är ju bara en fråga om tillgänglighet och pris. http://www.uni-scope.co.il Quote
Pappsen Posted May 9, 2010 Report Posted May 9, 2010 Under min GU (span) så tilldelades vi små periskop (2* förstoring vill jag minnas). Hade dem i bältet o de var MYCKET smidiga och dödligt effektiva, såväl i SIB som ute i skogen. Har talat med min HV-Kompanichef om detta då jag fortfarande var aktiv men möttes mest med överseende leenden... ;) Under Hv-tiden utnyttjade jag min lilla fickkompass silva field 26: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SILVAFIELD26 vilken fästes på underarmen/handsken med säkerhetsnål. Funkis men inte så bra som periskopet. Vad som helst är bättre än att sticka ut huvudet runt ett hörn, om tiden finnes. Men kolla i din organisation, jag är säker på att jag såg de där perisokpen på en utrustningslista, de skall/borde vara tilldelade. Och om, borde de övas med. Pappsen Quote
709 Posted May 9, 2010 Report Posted May 9, 2010 För ruskans många år sen när jag var liten (unge alltså), så fanns det leksaksperiskop, ihopskjutbara, med två vinklade speglar. Visst, det var billig, tunn och färgglad plast. Men, de fungerade. Går nog att pyssla ihop något liknande. Quote
Grenadier Posted May 10, 2010 Report Posted May 10, 2010 Jag har faktiskt kollat igenom leksaksbutiken på stan utan resultat. Önskelistan är ju ett utdragbart litet periskop som får plats i västen, gärna i plast eller aluminium för minskad vikt. Är inte så sugen på att betala flera hundra som de riktiga verkar kosta så jag får väl tillverka ett själv. Såg en ritning med mjölkpaket någonstans.... Quote
Recommended Posts