Jump to content

Recommended Posts

Posted
Radion har kända problem med dels batteriackumulatorerna som är ofta alldeles för gamla och inte har någon kapacitet kvar (typ 5-20mAh istället för 6-700mAh)

Gissningsvis laddas väl dessutom ackarna ofta fel, så att de får "minne" och därmed påföljande kapacitetsproblem. Eller genomför laddaren urladdning innan den påbörjar laddning av acken?

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

den enda laddare för radio-ackar som finns ute som gör en urladdning och sen trickle-laddning efter uppladdning är den högt prisade 847-laddaren, dock är det inte alla stader som har den ute.. -men den är UNDERBAR!!! :D

dom gamla laddarna trycker bara in laddning sen får det brinna bäst det vill... :)

Posted

Samband inom plutonen ser jag inget problem att använda icke kronmärkta radio apparater till.

Men samband pluton-kompani och plutoner emellan bör man ju ha kronmärkt.

Posted
Det är bara att inse att FM´s sambandsmateriel inom HV är rena skiten. Gör som vår pluton istället. Köp 446MHz radios och ha fullt samband ner till grupps nivå. Köper man ICOM´s 446 så har man dessutom en radio som funkar när det regnar(strilsäker och Milspecad för USMC).

Uuuh, OK. Det är ett sätt att göra det, men det är inte nån automatisk lösning på världens alla problem. Reservdelar, service, logistik och att samsas med traktens snorungar är problem jag kan komma på så här spontant.

Jag antar att det är IC-446S eller föregångaren som jag inte minns vad den heter du pratar om, annars faller argumentet med samtrafik ;) Det är fortfarande en radio som har mer potential än vad hundratrettiofemman har...

Om man ska använda Ra135 MT måste man hålla dom i bättre kondition än vad mer än ett förråd jag sett som regel klarar av. Hur det ser ut i Hv när dom är utplacerade i kompaniförråd är väldigt individuellt, men allt som oftast minst lika illa. Det är egentligen inte nån dålig radio, den är bara våldsamt missförstådd, systematiskt vanvårdad och rejält föråldrad.

Posted
lösningen ligger för närvarande i att använda ra145/146. fixa till en bra bärmes så kan den faktiskt funka.

Vid ytterst korta utflykter i det gröna, ojäma - ja...

Men i övrigt är det ett klumpigt j-la as att bära runder på när man ska hålla koll på en pluton. Med antenn, sladdar och en handmicrotfn som bäst passar i stabstältet är det ett helvete i snårskogen. Ska man dessutom ha koll på "Lasse i ledet", kartan och kompassen så blir man inte gammal. Man är utsatt redan som man är som Plutch, och att dessutom försöka ta sig fram och tillbaks mellan grupperna med 12+ kg på ryggen innebär att man efter ett tag brister i fältmässigheten i förflyttningssätten. Det blir helt enkelt för rättuppstående.

Posted
Vid ytterst korta utflykter i det gröna, ojäma - ja...

Men i övrigt är det ett klumpigt j-la as att bära runder på när man ska hålla koll på en pluton. Med antenn, sladdar och en handmicrotfn som bäst passar i stabstältet är det ett helvete i snårskogen. Ska man dessutom ha koll på "Lasse i ledet", kartan och kompassen så blir man inte gammal. Man är utsatt redan som man är som Plutch, och att dessutom försöka ta sig fram och tillbaks mellan grupperna med 12+ kg på ryggen innebär att man efter ett tag brister i fältmässigheten i förflyttningssätten. Det blir helt enkelt för rättuppstående.

Och där kommer signalisten in i bilden :camo:

Sedan så står sig väl 145:an viktmässigt ganska så bra gämfört med utländska motsvarigheter och den är inte mycket tyngre en 180:an

Posted

inte för att tråden handlar om det men problem med RA i HV, och då främst IP, är ju att långt fler är utb på RA 180 än vad som kan handha RA 145/146.

ok, att utbilda någon på 145:an är ju inte svårt, och tar för en normalbegåvad sign ca 15-30 min.

men i takt med att vi får in allt yngre HV-män finns det ingen kompetens på de gamla RA-systemen.

och visa mig den FRO:are som inte nappar på detta.

det är tex jättebra att IP tillförs RA195, men förekomsten av stabsutbildade IP-soldater, försvinner ju i takt med att cheferna vill rekrytera spetskompetensen inom stridande förband, typ jägare.

allt detta gör att FRO blir de som står med kunnandet på RA-systemen, vilket innebär, att antingen får FRO börja nyrekrytera unga stabssoldater, eller IP får släpa runt på motvilliga FRO:are.

i vårt område fick vi för ca två år sen ett gäng RA 70.

detta var genom FRO som ansåg att detta var en bra "samverkansradio", eftersom man skulle kunna använda den emot räddningstjänst och polisens system.

och att de skulle vara jättebra, den sände hur långt som helst.

problemet är bara att den har tillhört civilförsvaret, och i takt med deras mordernisering, försvunnit ut ur deras org.

det finns inga manualer, och ingen är utbildad på den.

garantin från ericsson gick ut 1970, och det finns inga reservdelar.

att den går långt, ja tacka fan för det när de sänder över öppet hav och till civilförvarets bergrum i uddevalla.

jag vet inte, men jag tror att 40 m antenn spelar in på motagningen.

vi själva kan inte ens sända mella två bilar under färd.

hur ofta händer det att vi samövar/jobbar med polis och brandkår?

och vid dessa tillfällen går sambandet bättre med mobiltelefoner.

det bästa av allt är ju detta att det inte går att "squelsha" 145:an när man samsänder med RA 70.

man blir lite mosig i skallen efter en övn.

att ha ständig brus påkopplat är inte så jävla kul, men det skall man ju klara av, för det hade minsann kompchf, när han gjorde GU i I15 för 30 år sen.

jag tar hellre RA 135 och monterar dem i våra bilar och ser till att de funkar där, än något gammalt överskottsmtrl, från kalla kriget.

just det jag jag glömde ju det, vår FRO förening har ju sagt till vår KVM, att det inte existerar saker som heter fordonsantenner, så då gör det inte det.

Posted
Den stora skillnaden mella Ra 135 & Ra 138 är frekvenserna, 135 ligger på UK & 138 ligger på VHF.

Jag levde i den uppfattningen att UK = VHF...? Visserligen ligger områdena något förskjutna men större delen av UK-bandet täcker väl VHF och vice versa?

KV motsvarar ju HF.

stämmer väl.men Ra138 ligger mellan 152Mhz-158Mhz så det ligger precis i gränsen.

Vet i tusan om det är ngn höjadare att ersätta med civila modeller, problemen uppstår när man skall samverka med andra plutoner/kompanier & man inte har samma system, ingen höjdare.

Hmmm,

Om nu RA 138 ligger på 152-158 MHz så måste ju stab använda denna radio också.

RA 145/146 och RA 180 använder betydligt lägre frekvenser.

// larsev

Posted

Det är därför staber m fl använder Ra 538 och Ra 738 som också ingår i basradiosystemet.

Posted (edited)
Hmmm,

// larsev

Japp. Det kanske fungerar annorlunda nuförtiden, men på min tid var det lämpligt för alla som ville ha fungerande samband runt en flygbas som var "igång" att använda antingen flygvapnets basnät eller också möjligen civila "155or".

Det visade sig att en hel del elektronisk utrustning som sparkades i gång inte var riktigt avstörd på dom lägre frekvenser som armén använder, nämligen.

Vad gäller samverkan med arméförband... Dom människor från reguljära armén jag pratade med i samband med samma ställe, var ganska så väldigt tydliga på att dom hade inget som helst intresse av att använda sina Ra180 på ett sätt som Ra14x klarar av, så det var samgruppering, bastelefon eller utlånade radiostationer åt ena eller andra hållet som gällde...

Men nu kommer vi från ämnet ;)

Edited by san
Posted
Och där kommer signalisten in i bilden  :D

Som har sambandet på kompaninätet...

Vem ska ha samband inom plutonen? Eller ska signalisten ha dubbla 145:or?

Stabila, gedigna och tunga apparater som 145:an funkar alltid. Troligen även efter Plutch har avlidit av akut blyförgiftning eller hjärtinfarkt... :)

Posted (edited)

Normalt sker väl plutonssamband per ordonans.

Sen hur mycket NBF det är det kan man diskuttera men det är väl bara att inse fakta:

HV = IB 66 fast utan fordon... :)

Personligen fattar jag inte hur det överhuvudtaget kan vara aktuellt att använda något system som sänder i klartext idag på 2000-talet.

I samband (haha!) med att jag kollade upp info om Ra 195 internationellt (såg att det stod Hughes AN/PRC-104 på tplådan) såg jag att jänkarna verkar köra textskyddet i handmiken. Det måste väl ändå vara betydligt smidigare och mångsidigare än att bygga in det i självaradioapparaten?

Är det någon som vet något om de systemen?

Edited by LeadHead
Posted
HV = IB 66 fast utan fordon... :)

Nä... KJ-komp 80.

"Ok... då har ni samma kloss som Kj-komp 80?"

Sagt av en Löjtnant på AMF1 när jag berättade vad vi hade för utrustning. :D

Posted
Personligen fattar jag inte hur det överhuvudtaget kan vara aktuellt att använda något system som sänder i klartext idag på 2000-talet.

Många andra nationer använder okrypterat/fixfrekvens (t ex Ra145/146) så vi är inte helt efter. Personligen tycker jag inte att Ra180 känns som något för 2000-talet heller (Darten vore lagom i storlek om den var hela radion).

I samband (haha!) med att jag kollade upp info om Ra 195 internationellt (såg att det stod Hughes AN/PRC-104 på tplådan) såg jag att jänkarna verkar köra textskyddet i handmiken. Det måste väl ändå vara betydligt smidigare och mångsidigare än att bygga in det i självaradioapparaten?

Används olika varianter i FM också, tex kryapp302 (MGK). Fungerar rätt smidigt men håll inte i apparaten när ni sänder, det kittlar lite i fingrarna.

Posted
den enda laddare för radio-ackar som finns ute som gör en urladdning och sen trickle-laddning efter uppladdning är den högt prisade 847-laddaren, dock är det inte alla stader som har den ute.. -men den är UNDERBAR!!!

Nja laddar ur? det jag fick lära mej var att när du sätter acken på laddning så startar en undersökning av acken, laddaren startar med 3 st strömstötar på 10 A och sedan mäter den resultatet, beroende på resultatet så så tänds lysdioderna, redan här ser du om acken är ok och kan laddas eller om den är kass. Denna kontrollfas är ca 4 min. Om allt e ok så laddas acken. Under laddningsfasen körs en urladdning av acken varje minut, denna urladdningfas är 9 sek då mäts ackens laddningstatus och fortsätter det tills acken är fulladdad.

Att tänka på är att inte komma ner under 10 v på acken vid drift då ökar risken för skador snabbt!

Ett tips ladda ackar , lägg dom i tät plastpåse och frys in dom, du har färdiga ackar att ta med ut i terränglådan direkt (acken håller laddningen minst 1 år)

Posted

På BSÖ-95 kvitterade jag ut en styck handmic med inbyggd krypto och även en uppringningsfunktion avsedd för ra 145/146. Fanns inget M-Nummer på den (den brann följdaktligen upp, som tur var hade jag M-nummer försedd uniform som skyddade mig och min soldater)

Materielen kvitterades ut på I 15 Kaserngård av en officer med Övlt grad från vad jag tror var FRA och återlämnades till samma person 5 dygn senare.

Det var ett test av något slag. Materielen fick iaf inte lämnas obevakad.

Den ökade iaf räckvidden på Ra156/146 med Högantenn avsevärt och tydligen var det ett visst krypteringsskydd.

Det bästa var ända att man likt en telefon "ringde upp" den man ville prata med och att man därigenom kunde prata flera samtidigt utan att man störde varandra.

Därefter såg jag aldrig mer av den prylen.

Posted

Man kan ALDRIG öka räckvidden på en radio, genom att byta mikrofon.

Det enda som händer är att modulationen (talet) ev. ändras.

Det som styr räckvidden är: Frekvens, Uteffekt och Antenn.

Sedan så inverkar givetvis terrängen mellan stationerna oxå!

Posted (edited)
Det som styr räckvidden är: Frekvens, Uteffekt och Antenn.

Sedan så inverkar givetvis terrängen mellan stationerna oxå!

Jo det var ingen direkt nyhet.

Terrängen kanske är gynsammare i Västra Götaland än i Halland/Småland/SKåne.

Personligen tror jag att anledningen till att räckviden uppfattades som bättre var att allt hördes klart och tydligt utan något som helst brus - ungefär som på en digital telefon istället för en analog - ända tills det att sambandet helt bröts. Vi upplevde att denna gräns låg längre bort men det kan ju berott på mindre atmosfäriska störningar just den veckan och gynnsammare terräng.

Jag skulle inte slösat bort min tid med att skriva ett inlägg om något som jag bara upplevt som en liten skillnad. Vi tyckte den var märkbar.

Visserligen är inte radio något större intresse men hade hållt på med kortvågsradio i tre år innan min GU och var fick en omfattande RA utbildning under min GU.

Den konstiga micen fick iaf samtliga (signalister, sign mekar, sambandsofficerare) med något som helst sambandskunnande att fundera över varför och hur...

Edited by 111 SSK bat
Posted

111 ssk bat:

intressant med denna handmic.

bara frågan: var även de ra 146 ni använde moddade också?

om de inte var det, kan du ange någon storlek på handmicen du fick ut?

om den var digitaliserad och med inbyggt krypto så bör den ju vart något större än en vanlig.

jag betvilar inte att prov har förekommit, och att det finns en massa kringutr till RA 145/146.

har sett strupmickar, högtalarsatser, headsets och bra bärselar.

RA 145/146 är ju från grunden en israelisk produkt, och israelerna är ju kända för att tillverka skräp - NOT.

dessutom har den ju gjort tjänst i en massa länder genom åren.

det är bara här i sverige det sitter feta sambands-nerdar och förnekar förekomsten av extra mtrl.

inget ont om FRO som org, de gör säkert det som deras avtal säjer.

men det finns tyvärr avd inom denna org, som tycker sig vara bättre än alla andra.

vilket resulterar i att de anser att ingen annan förutom dem kan signalera, eller sköta en stab.

anser att FRO borde avveklas i FB 2004.

Posted
RA 145/146 är ju från grunden en israelisk produkt, och israelerna är ju kända för att tillverka skräp - NOT.

Det är väl ändå en Amerikansk radio, som därför har sålts eller skänkts till Israel i stora antal ;) ........

Posted

mjo, enl vad jag hört är den iaf amerikansk (den fins med i flertalet vietnam filmer bla, tror tom man kan se den i FMJ (Full Metal Jacket))

Posted

Jepp den är amerikansk från början. Den heter AN/PRC-77 i orginal. Det flesta av de radioapp. vi använder idag härstammar från USA.

• Forumsledning
Posted

Som sagt en Ra 146 amerikansk radio

Kolla in hos tillverkaren Associated Industries

http://www.associated-ind.com/products/an_prc_77.htm

Föregångaren med radiorör AN/PRC-25 (Ra145)

http://www.pacificsites.com/~brooke/PRC25.shtml

Bara söka på Google, finns hur mycket info om dem båda som helst på massa amerikanska nostalgi-siter, mm.

Ra180 är däremot utvecklad av Ericsson.

Posted

skall genast åka till skövde och lära en fd fänrik att ge fan i att lära sina beväringar osanning.

böjer mig för forumets samlade kunskap, och väntar på att höra den nio svansade katten vina genom luften

bushman>> :lol: << fd Fk W på liv P4

Posted
111 ssk bat:

intressant med denna handmic.

bara frågan: var även de ra 146 ni använde moddade också?

om de inte var det, kan du ange någon storlek på handmicen du fick ut?

om den var digitaliserad och med inbyggt krypto så bör den ju vart något större än en vanlig.

jag betvilar inte att prov har förekommit, och att det finns en massa kringutr till RA 145/146.

har sett strupmickar, högtalarsatser, headsets och bra bärselar.

dessutom har den ju gjort tjänst i en massa länder genom åren.

det är bara här i sverige det sitter feta sambands-nerdar och förnekar förekomsten av extra mtrl.

men det finns tyvärr avd inom denna org, som tycker sig vara bättre än alla andra.

vilket resulterar i att de anser att ingen annan förutom dem kan signalera, eller sköta en stab.

"när du säjer så där, Bushman, tycker jag att du låter bitter." :lol:

Allvarligt talat, det är inte roligt vare sig att höra eller att säja, men det ligger tyvärr väldigt mycket i det. Det finns ett utbrett revirtänkande mellan försvarsmakten och avtalsorganisationerna som man på olika ställen har lyckats mer eller mindre bra med att få bort. I många fall bottnar det i att avt. org. har en annan uppfattning än förbandet om vad uppgiften är.

Fråga: är det någon som har provat att i god militärisk tradition prata med berörda (för jag antar att det finns konkreta människor bakom det du skriver) om mål, krav, ansvar, resurser och problem?

Om problemet ligger på mellanchefsnivå gäller Obehagliga beslut, precis som hästskit, får mest spektakulärt genomslag om de släpps från hög höjd.

Vi får se vad FB04 och den pågående förändringen ger...

Posted (edited)

ok, nu skall vi bena ut lite här..

Ra145 och 146 är i grund och botten amerikanska apparater (PRC77:an)

men Ra146 är en Ra145 som förbättrades av Israelerna, man hystade ut rörslutsteget, ersatte det med ett transistorbaserat dito samt gjorde några andra småmodifieringar som ett extra jack på fronten (X-mode)

Vóila, vi har en Isrelisk radio... B)

därav snacket om israeliska versioner...

.. hmm det var väl ändå att ta i lite...?

visst finns det typer inom org. som tycker han är bättre än alla andra, men säg den insatspluton, fmck-grupp eller till och med blå stjärnan som inte innehåller en sådan individ..?!

håller dock med om att signalistutbildningen har hamnat på efterkälken för de flesta bataljoner, det är bara att beklaga, men det är ju oxå så att andra saker som fordonsutb. skyttet och andra utbildningar skall få plats bland dom få dagar om året som det utbildas/övas på, jag vet ju själv vad jag skulle välja om jag fick välja mellan skytte och att signalera.. --> :):D:lol::ak:

att FRO skulle avvecklas i samband med FB04 kan ju ses som föga sannolikt eftersom FRO tillhör frivilligförsvaret och med det inte bär några enorma personal- eller materielkostnader, alltså inget att spara in på..

-förmodligen så omsätter fikaautomaterna på Högkvarteret mer pengar än vad som är avsatt i budget till Hemvärnet.

jag är förmodligen den smalaste sambands-nerden i västra götaland..

och nej, jag förnekar inte förekomsten av viss materiel till varken Ra145/146, Ra195 Ra421/422 eller Ra180...

Edited by slurry
Posted

Vad jag har förstått så finns det motsvarande FRO i både staterne, England och Frankrike.

Även om organisationen ser lite annurlunda ut så är det samma misstänksamhet då det även där sitter signalister utan någon större del gröntjänst i sin utbildning.