Jump to content

B-styrke tips?

Recommended Posts

Ska vara B-styrka och har en fråga, sen vill jag ha lite tips...

Fråga: Kan man/får man Linda in bössan i olika tyg grejer?

Tänkte ha lite skit på vapnet, linda in siktet (är skarpskytt/prickskytt) samt lite övriga grejer, evetuellt att jag tejpar fast nåt på handskyddet, går ju inte att linda runt med tanke på manöverhandtaget.

Sen vill jag ha tips på olika grejer man kan ha som b-styrke uniform. Det jag har är i princip bara civila kläder, lite munkjackor, jeans, träningsbyxor osv...

Det som är bestämt är en ljusgrön/olivgrön jacka med huva, påminner lite om M-90 jackan fast det är utanpåliggande fickor och en huva till den... Sen ska jag ha en blå eller röd "palestina schal". Vad kan man mer ha? Är det "att ta i" att göra en turban av ett lakan?

Vi har helt fria händer och skall likna någon typ av terrorister.

Ge mig lite idér! :)

Jag påstår inte alls att jag vet bättre än någon här, jag har ju inte mycket erfarenhet, men tror du verkligen att "terrorister" skulle vara klädda i palestinasjal och turban?

Vi ska seut som typ afghan krigare och vi skall ge det intrycket, har du bättre förslag så är jag Öppen.

För att svara på din fråga. Risken finns ja? öppna ögonen lite kanske...

chief_terrorist.jpg

Jag vet inte, kan ju vara hans hår. Jäkligt skum frisör isåfall.

Edited by Panzerfaust

Om du är prickskytt använder du självklart prickskyttegevär 90. Den kamoufleras du med vanliga grå knästrumpor. Dessa färgar du i lämplig färg (brun oftast) river sönder och lindar runt pipan och fäster med hampasnöre eller liknande. Tillse att det inte kan sticka upp något framför siktet. Plastdelar tejpar du med lämplig tygtejp. Inget som kan reflektera solen.

Gör en turban du om du känner för det. Men ett schysst lösskägg är a och o om du vill se ut som en arab. Svart skägg så klart.

Om du är prickskytt använder du självklart prickskyttegevär 90. Den kamoufleras du med vanliga grå knästrumpor. Dessa färgar du i lämplig färg (brun oftast) river sönder och lindar runt pipan och fäster med hampasnöre eller liknande. Tillse att det inte kan sticka upp något framför siktet. Plastdelar tejpar du med lämplig tygtejp. Inget som kan reflektera solen.

Gör en turban du om du känner för det. Men ett schysst lösskägg är a och o om du vill se ut som en arab. Svart skägg så klart.

Nja, vi har inte kommit så långt... Har Hensholdt. Va därför jag fråpga för jag har alldrig sett nån maskera en AK4a tror jag.

Vet inte om jag ska ha truban eller så, va mest en idé jag hadde... känns lite att ta i. Och som du säger ska man se ut om en arabisk terrorist så ska man ju ha skägg osv... Det vi eveteullt tänkte va väl att man har en såndär som man har runt ansiktet. Så man bara ser ögonen. Men vet inte hur man lindar.

Tänkte ha lite skit på vapnet, linda in siktet (är skarpskytt/prickskytt) samt lite övriga grejer, evetuellt att jag tejpar fast nåt på handskyddet, går ju inte att linda runt med tanke på manöverhandtaget.

Sen vill jag ha tips på olika grejer man kan ha som b-styrke uniform. Det jag har är i princip bara civila kläder, lite munkjackor, jeans, träningsbyxor osv...

Det som är bestämt är en ljusgrön/olivgrön jacka med huva, påminner lite om M-90 jackan fast det är utanpåliggande fickor och en huva till den... Sen ska jag ha en blå eller röd "palestina schal". Vad kan man mer ha? Är det "att ta i" att göra en turban av ett lakan?

Ge mig lite idér!  :)

Att ta bort handskydden från AK-5 skapar ett vapen som ser annorlunda ut och är en bra identifikationspunkt för en B-styrka.

Ge mig lite idér!  :)

Att ta bort handskydden från AK-5 skapar ett vapen som ser annorlunda ut och är en bra identifikationspunkt för en B-styrka.

Har Ak4an.

Men i vilket fall så är det oskönt när man skjutit nåt mag...

Så här kan en B-styrka se ut.

Jag till höger. Inte direkt terroristlikt kanske

SIB_10_juli_006.sized.jpg

Du kan linda vapnet med maskeringstejp och spraymåla tejpen.

Fu Kjellberg:

försökte ni likna Delta force eller :)

snyggt är det iaf, själv funderar jag på att skaffa en dansk unif för att ha vid eventuella B-styrke moment i framtiden :)

[ironi] Stoppa tennis bollar i övn. p-skotten för att skapa en liten AHA upplevelse för A-styrkan [/ironi]

Andra saker är väll att ni övar in några fraser på lämplig utrikiska och ev. fixar några dokument på utrikiska (om ni nu ska bli tillfångnatagna). Självmordsbombar bälte kan ju oxå vare en idé (kanske inte då med skarpa ämnen). Och glöm inte åsne kärran med raket ramp i.....

//Sgt Fjellman

Ta vad du har tillhands, gärna oömma kläder. ni kommer säkert bli vissiterade och lagda på marken osv. ha med dej ett sett civila kläder och ett sett med nån utlänsk militär historia.

sist jag och min polare var b-styrka var det uppskattat av både befälen och a-styrkan när vi hade en pistol atrapp med. men hör först med befälen innan...

sist men inte minst, ha kul!

B-styrkans uppgift är väl att vara så effektiv som möjligt....en turban och röd palestinasjal gör ju att man syns på en mils avstånd!! Jag har en Ghillie som jag har gjort av en BDU på våra B-styrke övningar... men då övar vi i huvudsak i skogsterräng...(Ghillie är inte bra vid SIB! :navy: )

• Super Administrators

Mest realistiskt om man nu skall spela terrorist-B-styrka hade väl varit att vara klädd som polis alternativt helt civilt.

En terrorist följer oftast inte krigets lagar och är därför inte enhetligt klädd med igenkänningstecken för att fienden skall kunna identifiera dem och smälta in bland civilbefolkningen. Knappast komma klädd uppseendeväckande och dra uppmärksamhet till sig.

Att vi i Sverige oftast övar mot en B-styrka som antingen har vår egen uniform (av lathet) eller billiga kopior av utländska uniformer är för vi av tradition enbart övat mot en angripande stat och inte terrorister som ju faller under polisens ansvarsområde.

Man missar en hel del med att inte öva korrekt.

Det gäller även att kunna agera lugnt mot de andra civila i området som B-styrkan försöker smälta in i. Dvs. inte skjuta första bärplockare bara för B-styrkan också enligt orienteringen bär civila kläder.

Det är lite det som är svårigheten. Att agera vänligt mot de oskyldiga, förklara läget att ni bedriver övning i området, osv. och tolka vilka som är den verkliga B-styrkan.

Anledingen till schalen va ju mer en kul grej. Realistiskt? Nä... kanske inte. Men den bilden får vi från TV och liknande. När dom inte utför attentat har dom ju såna. Eller när dom vill att det skall synas. (som tex avrättningen av berg)

Grejen är att Komp chefen för HV kompaniet vi ska va b-styrka till vill att vi ska testa dem, och ett moment så ska jag stå vid objektet med massa bomber och utgöra ett hot men inte ha vapen i handen. Gärna lite sprängmedel runt omkring mig. Det va då jag tänkte ha en såndär lindad runt skallen. Sen skall jag vid ett annat moment vara vanlig anfallande skytt, och då har jag ju inte en sån...

A och O gällande att agera B-styrka är att det är A-styrkan som övar och skall lära sig saker!

Allt för ofta blir B-styrkan ett high chaparal härke som egentligen inte tillför A-styrkan något förutom slöseri av ammunition.

Visa ödmjukhet, och gör genomtänkta moment där A-styrkan får agera!

,O Lycka till!!! :wub:

A och O gällande att agera B-styrka är att det är A-styrkan som övar och skall lära sig saker!

Allt för ofta blir B-styrkan ett high chaparal härke som egentligen inte tillför A-styrkan något förutom slöseri av ammunition.

Visa ödmjukhet, och gör genomtänkta moment där A-styrkan får agera!

:wub: Lycka till!!!  :camo:

Vi får papper från övn ledaren med utsatta tider och vad vi skall göra.

Vi ska bli skadade för att dom skall lära sig och få öva på att ta hand om skadade fiender. Vi skall som jag skrev tidigare agera på sådant sätt att dom måste visitera och sånt. Lite såna grejer.

Sen blir det självklart anfall lite då och då. Vi kommer ha en "bas" i närheten. Sen har vi utsatta tider där vi skall genomföra olika moment. Allt från dumma bärplockare som hävdar allemansrätten till rena super delta force anfall. :lol:

Övrig tid får vi överaska... :)

Spelar ingen större roll vad man har till B styrkan bara man inte ser likadan ut.

Vi har vid tillfällen vänt ut och in på 90 jackan...... Men oftast blir det någon typ av overall....

Vid ett tillfälle hade b styrkan c-skydd på sig, prasslade bra i skogen då man hade aktiva hörselskydd 8-/

I beg to differ sir!

Jag tror att jag muttrat om detta tidigare:

En B-styrka bestående av Bjarne med kamrater ur grannplutonen iförda m/90 och blå armbindel tycker jag brukar ge ett resultat i stil med "Oj, där är Bjarne och Svempa... Jasså dom är b-styrka idag... Nåja, eld vettja!"

En b-styrka bestående av okända människor i gröna overaller blir snarare "Shit, b-styrkan ELD!"

Om b-styrkan däremot uppträder i enhetlig uniform av annan typ än m/90 tycer jag att man får en betydligt bätre reaktion... "FI KLOCKAN 3 EEELLLDD!!!!" eller motsv.

Naturligtvis spelar inte b-styrkans utseende någon roll i teorin, det är ju trots allt förfaranden som skall övas, inte reaktioner eller upplevelser. Men en "snygg" b-styrka brukar bidra till att de övade lever in sig mer i övningen, och jag anser det vara värt mycket.

Mest realistiskt om man nu skall spela terrorist-B-styrka hade väl varit att vara klädd som polis alternativt helt civilt.

Sanna ord. Jag hade en gång en (kvinnlig) kollega som mer än ett år inledde B-styrkans aktiviteter på en här icke namngiven slutövning genom att en lämplig kväll klä upp sig i festklänning, sätta sig bakom ratten i en civil bil med ett par tändkablar borttagna och en man gömd där bak i bilen, och sen låta hela ekipaget bli knuffat nerför en backe till där den patrullerande ytövervakningen skulle hitta dom.

Funkade riktigt bra på "hormonella VPL" enl. uppgift. :D Det här var många år sen, så jag antar att det går att berätta nu utan att sabba nåt.

Edited by san

(Inlägget raderat av mig självt pga egen osäkerhet om i det lämpliga att i detalj ange ett exempel på karaktärer, klädsel och andra detaljer en faktsik B-styrka har använt sig av.

Är det att anse som ok att ge ut det här i forumet, någon som vet?)

Edited by Wilk

(Inlägget raderat av mig självt pga egen osäkerhet om i det lämpliga att i detalj ange ett exempel på karaktärer, klädsel och andra detaljer en faktsik B-styrka har använt sig av.

Är det att anse som ok att ge ut det här i forumet, någon som vet?)

Nu är jag inte med? Hur menar du?

--------

Enhetligt, jo. Tyvvär är det svårt. Vi har inte grejer att tillgå för att bli enhetliga. Sen vill dom att vi "delvis ska se civila ut" och för att slippa byta om allt för mycket mellan bärplockar momentet så känns det bäst att köra som vi bestämt.

Jag har svarta byxor av civil armé typ. Vanliga kängor eventuellt jympadojjor.

En grön jacka av typen 80 tal fjällräven med huva. Den är ljus olivgrön.

En svart keps. Sen vid ett moment kommer jag ha en såndär schal runt ansiktet, en blå eller röd. Vid Schal momentet kommer jag ha selen och fästa X-antal övningsdegsstavar i den. Sen om det inte är politiskt korrekt eller vad man ska säga, det skiter jag igentligen i. Den verkligheten vi ser av såna typer av grupper är från film och tv, och där är det inte omöjligt att man ser sånt.

(eller som jag sa tidigare-i media där dom skall visa upp sig eller på annat säta hota eller synas, ofta finns det bilder på självmordsbombare i den typen av klädsel)Jag kan inte räkna med att alla vet hur en verklig terrorist ser ut, grejen är att dom skall komma upp längs en väg, jag plus evetuellt en till eller att dom flyr och jag blir kvar. Står där och skall spränga. Dom skall enligit derketiven jag fått påengång se vad det är frågan om. Klär jag ut mig till polis så funkar ju inte det. Sen om det är mycket verklighets anknytning i det momentet, kan man ju fåga sig... Men nu vill övns led ha det så...

Momentet är enbart till för dem att testas i tillfångatagande. Jag skall inte förstå vad dom säger, ska skrika/prata så dom inte förstå mig. Han vill även testade om dom skjuter mig eller om dom går fram, han vill se hur dom reagerar vid bomb hot. Skall vid det momentet bara ha ak4an på ryggen, evetuellt ingen alls utan en pistol i linningen, dock har jag ingen... ska försöka fåtag på en.

Vid ett annat moment åker jackan och jag har en blå tröja och är civilist. Vid anfall har jag en "fiske hatt" olivgrön. Och gamla stridsselen.

Nu tänker jag ta mig friheten att ge ett konkret tips som jag ofta tycker att b-styrka modell "paramilitär" eller "kvasicivil" missar på:

Om möjlighet finns: Försök rotera persedlarna mellan deltagarna så att ni varierar utseendet så mycket som möjligt mellan de olika momenten.

Jag tycker nämligen att nivån på övningen sjunker en smula när man börjar känna igen b-styrkans medlemmar. Det blir helt enkelt lite mer avslappnat, och jag skulle i allafall uppskatta om "mina" b-styrkor försökte undvika detta genom att försöka se "nya" ut varje gång.

Nu tänker jag ta mig friheten att ge ett konkret tips som jag ofta tycker att b-styrka modell "paramilitär" eller "kvasicivil" missar på:

Om möjlighet finns: Försök rotera persedlarna mellan deltagarna så att ni varierar utseendet så mycket som möjligt mellan de olika momenten.

Jag tycker nämligen att nivån på övningen sjunker en smula när man börjar känna igen b-styrkans medlemmar. Det blir helt enkelt lite mer avslappnat, och jag skulle i allafall uppskatta om "mina" b-styrkor försökte undvika detta genom att försöka se "nya" ut varje gång.

Jo, det är meningen... mycket därför jag väljer att ha grejer för ansiktet också.

Kanske ta bilder så ni (som vill) får se bilder på hur vi sågut :D

Byxrona kommer ibnte spela så stor roll för vi har valt att ha svart eller grönt så vi inte syns allt för mycket (dom som har cammo brallor annat än m90 har ju självlart det.)

Jag kommer även ha civila byxor "jeans, blåa" med mig vid behov.