Tysta Ville Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 A och O gällande att agera B-styrka är att det är A-styrkan som övar och skall lära sig saker! Allt för ofta blir B-styrkan ett high chaparal härke som egentligen inte tillför A-styrkan något förutom slöseri av ammunition. Visa ödmjukhet, och gör genomtänkta moment där A-styrkan får agera! Lycka till!!! Helt rätt! Man är bara en service för A-styrkan även om folk ofta tror att syftet med B-styrka är att få leka av sig. Quote
Panzerfaust Posted May 16, 2004 Author Report Posted May 16, 2004 Såja, då va det klart. Dom öppskattade B-strykan. Könaste för oss va att vi hadde ganska fria händer och fick testa A-strykan lite hur vi ville, vilket är kul. Att se hur dom reagerar. Sen lär man sig själv ganska så mycket på det sättet också. Drog på mig schalen och gick nere på vägen helt vanligt. utan vapen... Sen total omvänding med ett knall skott, dock hadde jag varit död innan jag hinnit kassta skottet (granaten) om det varit verklighet. Så dom skötte sig bra Quote
BlackIce Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 Lite väldigt mkt OT men jag måste dra det ändå. Våran pluton genomförde under helgen ett soldatprov på Livgardet. Väldigt plötsligt bromsar en civil bil framför 3: e grupp och ut far 2 st rysktalande (?) personer. Språket dom ändvänder flyter i varje fall på väldigt bra precis som om dom faktiskt skulle vara utländska Efter ett tag av viftande och teckenspråk och kackig engelska förstår vi att dom vill att vi ska följa med på deras "vapen övning". När vi svarar att vi har en egen uppgift att lösa byter dom tonläge och aningen aggressiva. Den ena kastar en skylt i marken och börjar sparka på den. Efter en stund av hetsig stämning hoppar dom 2 männen in i bilen igen och gör en rivstart. Och där står vi och ser ut som frågetecken. Inte blir vi mer lugna när vi såg motorsågarna i baksätet... Antingen så var det spetsnaz eller så var det figuranter till KS10 som övade på samma fält och kommit lite fel, vilket är mer troligt. Hur som helst... Roligt var det efteråt iaf ;) Quote
Tysta Ville Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 Hehe! Den historian passar ju bra även på forumet om lumparhistorier! Kan tänka mig att ni blev lite förvirrade när några knepiga "Bosniska Bergsbanditer" från SwedInt stoppar er. De B-styrkorna vet verkligen hur man gör övningar realistiska. Quote
ArvidA Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 @Lantz Var den civila bilen vit och ganska liten? Quote
BlackIce Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 @ Max Jag tillhörde gruppen efter den som blev "utsatt" så jag såg tyvär bara det på avstånd... Lägger min gissning på att det var en volvo m/ lite äldre Quote
ArvidA Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 Det är uppfattat. Inträffar många skumma saker ute på LGs övningsfält ;) Quote
Foxtrotcharliegrg Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 Lite väldigt mkt OT men jag måste dra det ändå.*snipp* Antingen så var det spetsnaz eller så var det figuranter till KS10 som övade på samma fält och kommit lite fel, vilket är mer troligt. Hur som helst... Roligt var det efteråt iaf ;) Motorsågarna i baksätet måste betyda att de var vedtjuvar från Kosovo som kört vilse. Ni skulle frågat efter deras vedhuggartillstånd... Quote
Fk Satan Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 Bra B-styrkor är svåra att finna... Ofta så är det svårare att vara i B-styrkan jmf med att vara i A-styrkan... Personligen tycker jag att man ska ha folk man inte känner i B-styrkan, exempelvis att de olika MD-grupperna lånar folk mellan varandra för att vara B-styrka. samt att det är uttalat över VAD a-styrkan ska bli utsatta för samt hur B-styrkan skall agera. Quote
Forumsledning Kimster Posted May 16, 2004 Forumsledning Report Posted May 16, 2004 Släpps Bstyrkan fri blir det hallaballoa, men jag tycker inte den styras för hårt heller. Här är lite bilder från 2 slutövningar där jag var med som B-styrka. http://www.plutonen.com/b-styrka/index.htm Här var det till 80% skyddsvaktsmoment som övades. Quote
FkN Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 Att agera A-styrka och B-styrka på övningar inom samma bat brukar funka bra, är ju inte allt för ofta som folk känner varandra mellan kompanierna. Åtminstone är inte mina erfarenheter så... Quote
Wilk Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 (edited) Senaste gången jag var med i en B-styrka hade vi bl.a. följande figuranter: - en orienterare med karta, kompass, riktiga löpkläder och vätskebälte - en jägare som gick eftersök, reflexväst, riktig jakthund (tax) och gevär (civilt prickskyttegevär 90(!)). - en enduroåkare på sin hoj - två killar i FMLOG-overaller, falska visitkort och falsk arbetsorder ("skall fixa det trasiga larmet") - två MP som hade hört att det var trassel i området (MP-bindlar, tyvärr dock "bara" AK4) - två vakter från närmaste militära utbildningdförband, med rätt krag- och ärmmärken (tyvärr "bara" AK4) Detta späddes på av följande händelser helt utanför B-styrkans kontroll: - en dam som skulle upp och plantera trädplantor mitt i just det området övningen var i - en jaktlag som skulle inspektera området inför en eventuell arrendering - andra enduroåkare som åkte i området Dessutom tillkom det vanliga, tex lettisktregistrerade bilar som helt plötsligt och fran och tillbaka på vägarna kring övningsområdet (såg personligen en (försvisso svenskregistrerad) skåpbil som åkte fram och tillbaka fyra gånger på den väg B-styrkan utgick ifrån). Man kan bli paranoid för mindre... Edited May 19, 2004 by Wilk Quote
Ignis nitidus Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 haha, verkar som a-styrkan verkar ha fått fullt upp! Quote
Wilk Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Jo, den blev nog allt bra "mättad", det är ju inte riktigt realistiskt med så mycket saker på en och samma dag (fast vad vet jag?) samtidigt så vill man ju passa på att öva olika moment när man väl har fått ihop A-styrkan. Tanken var att öva just sådant som hur man hanterar man dels civila i området men även militär personal. Ifrågasätta och avvisa (i rimlig omfattning). Det faktum att det militära målobjekten låg i ett område där riktiga civila rörde sig höjde svårighetsgraden ett par snäpp. Vi pratade lite om detta inom B-styrkan, i övningar med mycket civila i området har man ju normalt (?) någon form av markering på figuranter (tex ett litet rött klistermärke på fordon/person) bara för att A-styrkan inte av misstag skall, inom ramen för övningen, omhänderta någon stackars inte ont annande riktig civilist. Tyvärr medför ju det att man kanske får något nonschalant inställning till civila personer och lite för lätt att sortera ut de man skall ga akt på. (För den delen, om man som civilist inte åtlyder en beväpnad svensk soldat, må vara löspluggsbeväpnad, då tycker jag att man nog får finna sig i om man helt plötsligt blir insugen i övningen på riktigt.) Quote
dxl Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Finns ju skräck exempel på HV soldater som blivit riktigt våldsamma mot "riktiga" civilister. Själv var jag med på en övning som Bstyrka en gång där det helt plötsligt hoppade fram en kille som INTE hade löspluggspipa utan skarp pipa. Han var mycket mycket hotfull och så rädd som jag blev då.... vill inte tänka på hur någon som inte var med på övningen hade reagerat. Quote
Ignis nitidus Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Att ta bort handskydden från AK-5 skapar ett vapen som ser annorlunda ut och är en bra identifikationspunkt för en B-styrka. bild? Quote
BlackIce Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Finns ju skräck exempel på HV soldater som blivit riktigt våldsamma mot "riktiga" civilister. Själv var jag med på en övning som Bstyrka en gång där det helt plötsligt hoppade fram en kille som INTE hade löspluggspipa utan skarp pipa. Han var mycket mycket hotfull och så rädd som jag blev då.... vill inte tänka på hur någon som inte var med på övningen hade reagerat. Vad hände sen då? Quote
Panzerfaust Posted May 19, 2004 Author Report Posted May 19, 2004 Släpps Bstyrkan fri blir det hallaballoa, men jag tycker inte den styras för hårt heller. Här är lite bilder från 2 slutövningar där jag var med som B-styrka. http://www.plutonen.com/b-styrka/index.htm Här var det till 80% skyddsvaktsmoment som övades. Vi va ganska fria, vi hadde 2 eller 3 tider som vi skulle göra vissa saker. Annars va vi helt fria att göra vad vi ville... Allt från blomplockare till johnsson som glömt sitt HV leg. Deras inpasserrings post till objektet låg ganska bra också för lämpliga moment då den låg på en instickare vid en T korsning. Så det gick mycket bra. Posterna fick jobba jäkligt mycket. Quote
Knekt Posted May 20, 2004 Report Posted May 20, 2004 (edited) För danskt kammo i b-styrketjänst....se min profil. Fridens liljor // Fk Klinken Åh, vad snygga vi är! Som det tidigare sagts: ska ni inte uppträda i främmande uniform, så är det in i helsike mer intressant för A-styrkan om ni kör helt normalt civila. Men vill övningsledningen prompt ha arab-klyschan, så är det inte mycket att göra. För det första så är det ju så terrorister ser ut; som vanliga civila (kolla på killarna som flög 9/11-planen: inte såg de ut som bin Laden), och för det andra blir det sabla svårt för a-styrkan om det dessutom ingår "vanliga" civilmoment i övningen. (För att inte tala om hur jobbigt det är när B-styrkan uppträder i korrekt svensk uniform ) Exempel på "jobbiga moment": Istället för att stå vid ett objekt iförd schal och sprängdeg, så ställer man dit någon i svensk uniform, ögonbindel, bakbunden/fastbunden och en jäkla massa sprängdeg på kroppen. Har man ingen deg kan man ju alltid låta "fången" vara "skyddad" av en prickskytt. Lika intressant varje gång att se hur många som rusar fram, bara för att själva omgående bli skjutna. Generellt sett så är mina erfarenheter att övningen och a-styrkan tjänar väldigt mycket på att b-styrkan verkligen bjuder till och "spelar spelet". Blir man skjuten så sitter man sig inte bara ner. Antingen "dör" man eller så spelar man skadad ordentligt: arg/rädd/smärta/farligt panikslagen/... Agerar man för stunden ett par pundare i en stulen falskskyltad VW-buss, så ska man också agera som ett par nervösa pundare. "Kissnödig", stressad, lismande och bara märkliga men "självklara" förklaringar på allt. Eller så är man bara en vanlg knegare på väg någonstans och blir in i helvete förbannad när nån jäkla millitär inte vill låta en gå den väg man alltid gått. Och då ska man agera riktigt jäkla rasande också. Det mest trista man kan göra är att "tappa masken" och vara just "Nisse i B-styrkan". Enda gångerna jag tycker sånt är ok är när ett moment gått överstyr och man måste bryta för kunna backa och ev starta om. Tänker man på sånt så kan man ge A-styrkan några vettiga och utvecklande minnesbilder att ta med sig hem. Och så blir det ju så mycket roligare! Edit: Fippel Edited May 20, 2004 by Knekt Quote
retrorod Posted May 23, 2004 Report Posted May 23, 2004 när jag låg inne så var vi ute på övning o det dyker upp en polis mitt i skogen vid våran sändarplats o hävdar att han hund hade springit bort o jag lovar att det tog ett tag innan man fattade att det var ett befäl som var utklädd för att kolla hur vi hade med bevakningen. men man blir lite "blåögd" då det kommer en polis o börjar fråg om sin hund o efter ett tag börjar han bli inte mer frågviss om sändarplatsen Quote
BlackIce Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 En liten tanke som slog mig... Varför har inte Fm ordnat en "B-styrke-avdelning" där dom som är intresserade registrerar sig i en slags databas. Därefter blir det mkt enklare för FM eller vem det nu kan tänkas vilja ha en b-styrka att söka lämpliga männsikor, tex bara rysktalande för övningar mot/med SWEDINT. Eller finns det redan en sån kanske? Quote
Recommended Posts