SebbeMan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Känner en person som jobbar ombord på en av stena båtarna som går mella tyskland och sverige och när jag snacka med han sist så sa han att de hade fraktat en stridsvagn som hade benämningen Leopard 3. Är det så att Sverige tar in nya stridsvagnar? Låter lite konstigt tycker jag... Men men...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Fakta blir lätt förvanskat. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviathan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Det skulle kunna vara en Leo 2 med minskydd, FMV har planer på att testa en för att se om man ska utrusta några av de 122:or vi har för utlandstjänst.... Men den skulle nog knappast benämnas Leo3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 är Leopard 3 ens planerad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviathan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 är Leopard 3 ens planerad? Nope det är däremot en fältarbetsvagn och en brobandvagn på samma chassi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kan det ha varit en Bergepanzer 3 må hända? Alltså den tyska varianten av Bgbv 120. Annars har ju KMW en gång i tiden iallafall, jobbat på en efterföljare till Leopard 2, logiskt sett en "Leopard 3". Om jag inte missminner mig gick denna vagnen under benämningen "VT-2000". mvh Erik G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SebbeMan Posted May 10, 2004 Author Report Share Posted May 10, 2004 (edited) Fakta blir lätt förvanskat. /J Mycket sant! Jag vet inte hur mycket sanning det är i det han säger men han är ju inte så jätte insatt och interisserad av militärmateriel kan jag ju säga. Men han är styrman och har ansvar för lossning och lastning så det kanske e sant?! Edited May 10, 2004 by SebbeMan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kan det vara så att man förbereder "våra" 122:or för tjänst i EUs stridsgrupp? I den skulle det visst förekomma ett stridsvagsnkompani.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Strv 122 med minskydd kallas strv 122 B. S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviathan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Strv 122 med minskydd kallas strv 122 B. S-Tank Jaså, är det redan klart ? Jag trodde inte man tagit något mer beslut än att låna en vagn från tyskland för tester ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Man håller på med nr 1 och 2 för fullt. Alla 10 ska vara klara i slutet av nästa år. S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 jag förväntar mig givetvis att få se bilder på 122B här inom en snar framtid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviathan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kul, passar man på att göra några andra förbättringar eller är det just bara minskyddet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kul, passar man på att göra några andra förbättringar eller är det just bara minskyddet ? Nej, bara minskyddsmodifieringar. I stora drag: Balistiskt skydd på vagnens undersida. Ca 10 cm tjockt Förarens stol byts mot en sele som hänger i taket. Torngolvet och komponenter monterade på golvet modifieras för att kunna ta upp rörelseenergi underifrån. Har inga bilder f.n. S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Låter som att 122B kan bli en seg burk att öppna. Nu återstår det väl bara att se ifall våran regering vågar skicka en sån "provocerande" pjäs utomlands. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 [*]Balistiskt skydd på vagnens undersida. Ca 10 cm tjockt Hur mycket tyngre blir den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kommer fortfarande luckan för nödutrymmning via föraren att finnas kvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Det borde den rimligtvis göra. Hela besättnignen tar sig ju ut den vägen om vagnen pajar, blir utslagen eller dylikt. Jag skulle inte ha ngn lust att hoppa ur laddarhålet under ett blyregn och vara helt exponerad kånkandes på på två 94er, Anna-Karin, handgranter plus am. Tacka vet jag "källarvägen". Frågan är vad den kommer väga, den väger bra mycket redan nu. Men jag vet som sagt inte säkert, men det lär S-Tank göra. Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Vagnen kommer att väga lite över 64 ton. Reservurstigningsluckan finns kvar. Den modifieras lite grann, får balistiskt skydd även den och kommer att väga ca 140 kg. Kul att försöka få upp när man har vält med vagnen. S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviathan Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Just sett en bild på förarselen, det tar nog en stund att vänja sig vid den... Synd att man inte passar på att åtgärda några andra brister när man ändå moderniserar, men det är väl en pengafråga. (finns ju saker som bör vara något högre prioriterade enligt mig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stolpe Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Kul, passar man på att göra några andra förbättringar eller är det just bara minskyddet ? Nej, bara minskyddsmodifieringar. I stora drag: Balistiskt skydd på vagnens undersida. Ca 10 cm tjockt Förarens stol byts mot en sele som hänger i taket. Torngolvet och komponenter monterade på golvet modifieras för att kunna ta upp rörelseenergi underifrån. Har inga bilder f.n. S-Tank det låter som strv 123 som jag hörde om när jag låg inne (muckade nu i april)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skytten Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Faktum är att jag har provat förarselen lite som hastigast när jag låg inne 01-02.. De var rätt så skönt å ha den. Men undrar hur de känns att köra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Kul, passar man på att göra några andra förbättringar eller är det just bara minskyddet ? Nej, bara minskyddsmodifieringar. I stora drag: Balistiskt skydd på vagnens undersida. Ca 10 cm tjockt Förarens stol byts mot en sele som hänger i taket. Torngolvet och komponenter monterade på golvet modifieras för att kunna ta upp rörelseenergi underifrån. Har inga bilder f.n. S-Tank det låter som strv 123 som jag hörde om när jag låg inne (muckade nu i april)... 122 B som sagt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 det låter som strv 123 som jag hörde om när jag låg inne (muckade nu i april)... Strv 123 är väl modifierade Strv 121.....men har inte blivit av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviathan Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 det låter som strv 123 som jag hörde om när jag låg inne (muckade nu i april)... Strv 123 är väl modifierade Strv 121.....men har inte blivit av. Finns inget som benämns strv123. Modifierade Strv121 hette Strv 121 PT (prototyp) men kallas nu när den är klar för 121 B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Vad har de ändrat på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Vad snäll jag är som länkar till tråden om Strv 121B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 tackar... kunde nog räkna ut att det fanns en tråd... sorry Hörde något om eventuella försök med granatspruta slavad till perit, är den nedlagd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 [*]Balistiskt skydd på vagnens undersida. Ca 10 cm tjockt Hur mycket tyngre blir den? Nu har jag noggrannare värden på strv 122B:s vikt. 64850 kg väger den enligt den tekniska order som reglerar modifieringen. S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted March 18, 2006 Report Share Posted March 18, 2006 Hur är det med B-versionen, används den under GU,eller står de och samlar damm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts