Jump to content

Artgranat som mina


Nestor

Recommended Posts

Kom att tänka på detta igår kväll.

Skulle det gå att gräva ner en 15.5mm granat under en väg så att den utlöses när den bli överkörd?

Isåfall så borde det bli en ganska ball mina :D

 

Men min fräga är: Är det möjligt överhuvudtaget om inte korkat att göra så?

Men kanske ett bra alternativ om den svenska artbataljonen är "vaporised"

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag att du skrev 155mm granat men jag slänger iallafall in ett litet veto mot att använda GRK-granater som mina. Detta beror i GRK-fallet på att den har 2 automatiska säkringar, utskjutningssäkring o bantoppssäkring. utskjutningssäkringen osäkras först när granaten skjuts iväg. Bantoppssäkingen osäkras när granaten når banans topp och vänder ner igen. Dessa två säkringar kan du inte påverka manuellt. Resultatet blir alltså att du inte kan använda GRK granater som minor.

Har mina aningar om att det är något liknande på haubits, fast givetvis ingen bantoppssäkring då de skjuter undergrader. Har lämnar jag dock med varm hand över till nån pjässoldat.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, men vad har man kvar då? En plåtlåda med lite sprängmedel i. De är väl en definitionsfråga om man kallar det för granat eller inte....

Men The Swede har rätt, med en herrans massa modifieringar går det.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns tidigare något som kallades "granatmina"

Det var omgjorda granater, bl.a 47mm och 80mm grk-granater.

Dessa hade, istället för ordinarie tändrör en förskruvning med ett hål för slagtändare.

Oftast händes dessa upp i träd och användes som trådminor men det borde gå att gräva ner dom i marken också.

 

The Swede :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det går att använda artillerigranater som minor. Man skruvar ur tändröret, fyller hålet med sprängdeg, I med knopad pentyl, anslut till en slagtändare. Draglinan drar man sedan över vägen som trådmina eller till sin lilla o-plats som syftmina.

Det går att göra med elektriska tändsystem också.

Detta används i Irak mot koalitionen hyfsat ofta.

Link to comment
Share on other sites

En hel del av dom minor som användes av tjetjenerna vid mineldöverfall i konflikten med ryssarna var ju art granater som dom löste ut genom att ta bort tändröret och utlösa den med "konvertionella" metoder...

 

//Sgt Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Det fanns tidigare något som kallades "granatmina"

Det var omgjorda granater, bl.a 47mm och 80mm grk-granater.

Dessa hade, istället för ordinarie tändrör en förskruvning med ett hål för slagtändare.

Oftast händes dessa upp i träd och användes som trådminor men det borde gå att gräva ner dom i marken också.

 

The Swede :baskerPa:

Splittermina m/48... Eller?

Link to comment
Share on other sites

Nej, splittermina m/48 var en avkapad 7,5 cm patronhylsa av järn fylld med sprängmedel och skrot.

De jag tänker på heter 47 mm granatmina m/43, 8 cm granatmina m/43 (T) samt 10 cm granatmina m/43 T

Utöver dessa fanns det även något som heter "betongmina"

Betongminan bestog av en glasflaska fylld med sprängämne ingjuten i ett hälje av skrotarmerad betong.

 

The Swede :huh:

Link to comment
Share on other sites

nu lärde vi oss inte det praktiskt i år, men under min Min utb på pjäskomp så fick jag förklarat för mig att "Vi har inte mycket minor på pjäskomp, men vi har en satans massa granater, bara att utlösa med slagtändare"

antar att befälet menade "jake the snake"´s exempel då... dock kanske inte att man har det som trådmina eftersom de väl är förbjudna, men man kan ju ha det som "försvarsladdning"/motsv och utlösa genom att dra ett snöre till poststället...

 

men visst, 3 155mm granater (43kg/st varav ca7kg är sprängmedel) blir nog en fin smäll, själv skojade jag lite lätt om att gräva ner ett helt kolli (12 granater) i en Väg och smälla när första bästa T80 kommer rullandes :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

dock kanske inte att man har det som trådmina eftersom de väl är förbjudna, men man kan ju ha det som "försvarsladdning"/motsv och utlösa genom att dra ett snöre till poststället...

Det är inte förbjudet om det är en övervakad minering, och mineringar bör ju vara försvarade.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns tidigare något som kallades "granatmina"

Det var omgjorda granater, bl.a 47mm och 80mm grk-granater.

Dessa hade, istället för ordinarie tändrör en förskruvning med ett hål för slagtändare.

Oftast händes dessa upp i träd och användes som trådminor men det borde gå att gräva ner dom i marken också.

 

The Swede :sniper:

En granatmina är avsedd att detonera över mark för att sprida sitt splitter optimalt.

Har för mig att själva sprängladdningen inte är så värst kraftig.

Link to comment
Share on other sites

En hel del av dom minor som användes av tjetjenerna vid mineldöverfall i konflikten med ryssarna var ju art granater som dom löste ut genom att ta bort tändröret och utlösa den med "konvertionella" metoder...

 

//Sgt Fjellman

OT, men vi får inte glömma att den konflikten fortfarande pågår för fullt!!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är en skröna, men jag har läst någonstans att japanerna under vk2 i brist på stridsvagnsminor i vissa fall använde artillerigranater med mänsklig utlösare. Den bestod i att en frivillig(?) slog till anslagsröret när en stridsvagn passerade ovanför...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är en skröna, men jag har läst någonstans att japanerna under vk2 i brist på stridsvagnsminor i vissa fall använde artillerigranater med mänsklig utlösare. Den bestod i att en frivillig(?) slog till anslagsröret när en stridsvagn passerade ovanför...

En till som prenumererar på nyhetsbrevet från military.com måhända?

Link to comment
Share on other sites

Till raketartilleri har man väl haft minsubstridsdelar rätt länge?

 

Så ja, med raketartilleri lägger stormakterna och andra länder både fordons- och truppminor (det sistnämnda givetvis inte nu längre... :lol: ) på ganska långa avstånd.

Link to comment
Share on other sites

En till som prenumererar på nyhetsbrevet från military.com måhända?

Öh, nej.

Bara ett sammanträffande då. Förra veckan stod en länk i nyhetsbrevet. Följande finns att läsa under "lesser known facts" eller nåt i den stilen:

 

"One of Japan's methods of destroying tanks was to bury a very large artillery shell with only the nose exposed. When a tank came near enough a soldier would whack the shell with a hammer. "Lack of weapons is no excuse for defeat" - LtGen Mutaguchi"

Link to comment
Share on other sites

"One of Japan's methods of destroying tanks was to bury a very large artillery shell with only the nose exposed. When a tank came near enough a soldier would whack the shell with a hammer. "Lack of weapons is no excuse for defeat" - LtGen Mutaguchi"

Uhm..?

 

"En mina, En soldat, En gång.", eller..?

Någon avståndutlösare vore väl bättre än att ligga på granaten med en HAMMARE..???

Link to comment
Share on other sites

"En mina, En soldat, En gång.", eller..?

Någon avståndutlösare vore väl bättre än att ligga på granaten med en HAMMARE..???

Nu handlar det ju visserligen om samma land som körde med mänskliga kryssningsrobotar, så särskilt förvånande är det inte.

Link to comment
Share on other sites

"En mina, En soldat, En gång.", eller..?

Någon avståndutlösare vore väl bättre än att ligga på granaten med en HAMMARE..???

Nu handlar det ju visserligen om samma land som körde med mänskliga kryssningsrobotar, så särskilt förvånande är det inte.

...och mänskliga jaktrobotar, bemannade torpeder

samt när vi är inne på självmords/pv-vapen

modellen med 2m stångladdning med dragutlösning.

Det var bara att springa fram till en stridsvagn med sin stångladdning,

trycka laddningen mot vagnen, kisa med ögonen, dra i snöret

och hoppas på det bästa.

 

Men så kan det gå när man startar ett krig som bara kan sluta med

den egna nationens ovillkorliga kapitulation och man inte har

den mentala styrkan att erkänna att det är dags att slänga in handduken.

Jag menar 1945 så var soja* det enda japan hade gott om.

Och soja vinner man sällan krig på, särskillt om man inte ens har ris att äta till.

 

Why Japan really lost the war

 

 

(*) OK, de hade även hyggligt med gummi och hälften av sitt behov av spannmål och salt,

men faktum kvarstår att när japanerna drog igång sina kamikazeanfall vid Okinawa

så var krigsindustrin veckor från att stanna upp och folket några få månader från massvält.

Link to comment
Share on other sites

Sedan har det i alla fall funnits särskilda granatminor. Är dock lite osåker på om dessa enbart var till för att försåtminera en pjäsplats som var tvungen att överges eller om de hade något annat syfte. vissa har även gått under benämningen "truppminor (trådminor)". det var inget jag fick transportera under min tid som c packgrp men de finn si min ammunitionskatalog i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

men visst, 3 155mm granater (43kg/st varav ca7kg är sprängmedel) blir nog en fin smäll, själv skojade jag lite lätt om att gräva ner ett helt kolli (12 granater) i en Väg och smälla när första bästa T80 kommer rullandes :lol:

Är inte det betydligt mycket mindre resurseffektivt än att gräva ner motsvarande mängd sprängämne och spara granaterna till man behöver skjuta på håll?

Link to comment
Share on other sites

men visst, 3 155mm granater (43kg/st varav ca7kg är sprängmedel) blir nog en fin smäll, själv skojade jag lite lätt om att gräva ner ett helt kolli (12 granater) i en Väg och smälla när första bästa T80 kommer rullandes :D

Är inte det betydligt mycket mindre resurseffektivt än att gräva ner motsvarande mängd sprängämne och spara granaterna till man behöver skjuta på håll?

vi har inte mycket sprängmedel på pjäskompanierna förutom granater

och 24kollin @ 12 granater x 43kg är en del :D

 

vi har nog råd att gräva ned ett par som minor ;)

för den delen, vi får ju en massa delladdningar kvar efter att vi skjutit, dessa brinner ganska friskt om man fjuttar på dem, men det kanske vållar "onödigt lidande" och är förbjudet :lol:

 

har man bara lite fantasi kan man använda det mesta :D

 

[edit] hde smugit sig in en nolla för mycket i antalet kollin, 24 skall det vara inget annat....[/edit]

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

Ok, på pjäskomp kanske det kan vara en idé men generellt tycker jag inte att det verkar vara någon större vits att använda granater när vi har miljontals strvminor...

näe, det är klart, granater är ju mer om det skrisar sig om man inte har några minor tillgängliga

Link to comment
Share on other sites

Två saker bara:

 

1. Tänk på att ha så kort dralina till slagtändarpålen(-arna) som möjligt. 5 meter är lagom och undviker att fordonet hinner passera innan du nystat in allt snöre.

 

2. Anordna alltid 2 tändställen om pentylen slås av eller snöret går av.

 

Slut orientering.

 

 

Casca

;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...