Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har en "Ölbarometer" på FBU-kursgårdarna. Vill minnas att det är ganska jämndyrt överallt, dvs ca 40-45 bagis för en STÖL.

(Jag avböjer f ö kommentarer om att man inte åker till kursgårdarna för att dricka öl - jag vet redan detta) :P

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Är det någon som har en "Ölbarometer" på FBU-kursgårdarna. Vill minnas att det är ganska jämndyrt överallt, dvs ca 40-45 bagis för en STÖL.

(Jag avböjer f ö kommentarer om att man inte åker till kursgårdarna för att dricka öl - jag vet redan detta) :P

Sist jag var i grubbnäsudden (-02) var det studentpubs-priser. (LAGOM)

Kanske beror på läget, det är relativt få turister i området :P

Blir grymt besviken om de höjt priserna.

Posted
mmmm, Fårö är bra, dåligt vatten, dyr öl, och det med att det är fint väder på gotland är bara ett försäljninggstrick, 2002 på vapen kursen regnade det konstan i en vecka, blev fint sista dagen *mutter*

Konstigt. Jag gick samma kurs, och min minnesbild av vädret är inte alls samma. Växlande molninghet och några skurar dominerade veckan som jag minns det. Det ordentliga åskvädret under ksp-skjutningen var bara stämningsskapande. :D

Att kursgården är bra håller jag med om, även om jag inte har så många att jämföra med. Hemavan och Fårö ligger i ungefär samma klass, även om Hemavan är isolerat och civilistfritt.

Till sommarn ska jag till Tylebäck vecka 30, och hoppas att bli positivt överraskad efter att folk har skrivit ner kursgården här. Förväntningarna är lagom låga, och det är bättre att bli positivt överraskad än negativt! :)

Posted

Det går iallafall hett till på Fårö. Lokaltidningarna rapporterade idag att räddningstjänsten fått rycka ut för att släcka en markbrand militären startat med spårljus :o

är det vanligt förekommande förresten?

John

Posted

Att det tänder eld i backen av spårljus?

Jodå, det händer titt som tätt.

Det brukar finnas olika brandriskklassningar på skjutfälten och är den för hög får man inte skjuta spårljus.

The Swede :o

Posted

Sitter och funderar på hur lång tid det kan ta att åka från Mullsjö/Jönköping till Oskarshamn där färjan går.

Jag har med hjälp av försvarets vägatlas gjort ett snabbt överslag på tre timmar.

Jag planerar att ta vägen Jönköping, Nässjö, Vetlanda, Målilla, Oskarshamn.

Är det ett bra vägval eller ska jag åka över Nässjö, Eksjö, Mariannelund, Hultsfred, Målilla, Oskarshamn?

EDIT:

Det blir nog det förstnämda vägalternativet då den vägen är kortare.

Då återstår frågan om tid. Enligt vägatlasen är det ungefär 20 mil så det borde räcka gott och väl med tre timmar, då hinner jag kanske med en fika också.

The Swede :)

*I valet och kvalet*

Guest Dedicated
Posted

Vi åker samma båt som du, Swede, men åker ju från Skåne. Blir väg 23 hela vägen upp, tänker oss åka runt 0900 på morgonen, stanna nånstans på vägen, typ Växjö, sträcka på benen lite och sedan ta en snabblunch på ett matställe som börjar på "M" väl framme i Oskarshamn. Där räknar vi med att vara ca. 1330.

Den kortaste vägen är inte alltid den snabbaste......

Posted
Den kortaste vägen är inte alltid den snabbaste......

Förvisso inte men nu skiljer det endast någon mil så.......

Det där stället med ett stort gyllene "M" verkar vara poppis, tror visst att jag varit där någon gång jag också. :D

Posted

Börjar dra ihop sig nu... skall snart till Tylebäck för att gå gruppchefskursen, skall bli trevligt! Nån mer som skall dit v.29-30, eller kanske nån som gått kursen som vet va jag ger mig in på.... ;)

Posted

Jag ska till Tylebäck V.29 för att gå Strid i bebyggelse - forsättningskursen!! Men är lite orolig för schemat! En massa närkamp placerat på schemat under förmiddagarna! När ska man hinna vara bakis då?? :P

:)

44 dar kvar!!

Posted

Jaha, då är man framme på Fårö.

Slog följe med Dedicated och Dies Irae på färjan.

Kursupplägget verkar bra och instruktörerna lika så.

Tyvärr blir det bara lösövningar samt BT men då kan vi lägga mer krut på att lära in stridsteknik.

Återkommer med rapport om ölpriserna vid senare tillfälle.

The Swede :o

Posted

@ the swede

NICE! kan du luska lite över hur/om det går att beställa öl till ICA-butiken på fårö oxå. Så man ev. slipper bära med sig en massa öl när man flyger till gotland :o

Posted

Jaha, då är första riktiga kursdagen slut.

Dagen bestod av uthämtning av stridsväst, kroppskydd, hjälm samt vapen.

Tyvärr hade FMLOG varit inblandade så skyddsvästarna och hjälmarna fanns endast i storlek medium, ni som träffat mig vet vad det innebär.

Västen var totalkörd, hjälmen gick på med våld.

Efter uthämtningen av materielen hade vi repetition av vapentjänst ak5.

Ladda/ptr ur, magasinbyte, skjutställningar.

Efter lunch övade vi stridspars strid i olika typsituationer, efterhand, duell samt handgranatsförfarande.

I morgon ska vi gå upp på grupps strid.

The Swede :camo:

Just det, ölen kostar 40:- på Stopet.

Guest Dedicated
Posted

Kan meddela att Fårö har en massa besvärande stenar, enebuskar och annat the Swede kan hitta och snubbla över......var gång blir det utslag på Richterskalan!

I dag sysslar vi inte med att svettas som grisar och göra av med ammo för tusentals kronor, nej, idag ska det ORDERTRÄNAS och utföras MUS i terrängen!

Vilket innebär att jag får se till att ge mig iväg, lektionen börjar för 10 min sedan på ett ungefär!

Posted

Jaha, då var dagen avklarad.

Tyvärr hann jag inte skriva någon rapport igår så det får bli lite mer idag istället.

Gårdagen ägnades åt grupps strid, framryckningssätt samt strid i anfallsmålet.

Det gick ganska bra, högt tempo och jag lyckades hålla mig på benen, nästan hela tiden. ;)

Idag hade vi teori på förmiddagen samt MUS under eftermiddag/kväll.

Jag, tillsammans med tre andra gick som plutonchefer och övriga agerade gruppchefer.

Gruppcheferna var indelade på tre täter medan vi fyra plutonchefer gick i en grupp tillsammans med kurschefen.

Det gick förhållandevis bra, dock är man lite ringrostig men min fiktiva pluton hade nog kunnat lösa sin uppgift utifrån de order jag gav.

Imorgon skall vi över till Fårösund-sidan och övningsfältet Trälge där vi ska öva i plutons ram.

Vi fyra plutonchefer kommer att rotera på den befattningen imorgon och även på "slutövningen" på fredag.

De utlovade bilderna blir det nog sämre med då kameran har en tendens att gömma sig i ryggsäcken och där glömmas bort.

Hittils har det endast blivit bilder på några raukar och ett lambgift. :banghead:

The Swede :)

*Mot Stopet*

Posted

Då va man klar då, Kanske inbillning men kursgården kändes sämre i år. (Tylebäck) Kanske va för att dom höjt öl priserna. :)

Sen käka jag nån skum jä*la korv h-vete så jag vart kass och missa fält dygnet. Men lika bra verkade det vara då dem som återkom levande va stora myggbett/knottbett i princip.

:baskerHV:

Posted

Jag anländer till Tylebäck på söndag... en liten fråga, anländer man civilt eller i uniform? (min första FBU-kurs!) Skall man ha med sig hela stridsutr.? Med hjälm, väst o.s.v. eller får man all utr. på plats? Uppträder man mycket i civila kläder eller skall man satsa på en extra uniform? vill ju inte dra med mig en massa saker som ej kommer komma till användning..../Hero

Posted

@ Hero

Kom som du vill. Det blir kanske lättare för den som ska skjutsa dig tillkursgården att hitta dig om du har m/90, men du hittar nog din skjuts ändå.

Mitt tips, strunta i stridsutr: en vecka klarar man med lånad materiel (om det inte utryckligen står att du SKA ha komplett utr med dig). Var trevlig personal i förrådet (ta med en pistage-längd så får du allt du behöver/vill ha) som hjälpte till med både det ena och det andra.

Ta med badkläder (trevlig strand + efter ett par öl känner man knappt hur kallt det är) + nånting att sitta på (den dyra) mässen i alt på lika dyrt ställe i Tylösand.

Fyskläder om du känner för det.

Posted

Vi har inte fått nån lista alls på vad som skall me? skulle vi fått de... ja ja, kanske blir smidigast att åka ner i M90 iaf... så man slipper packa ner den... :rocketl: Tack för snabbt svar Karin!!! /Hero

Posted
Vi har inte fått nån lista alls på vad som skall me? skulle vi fått de... ja ja, kanske blir smidigast att åka ner i M90 iaf... så man slipper packa ner den... :rocketl: Tack för snabbt svar Karin!!! /Hero

Har du inte fått ngn utr-lista? eller närmare information kring kursen?

isådna fall RING!!!!

men som Karin skriver så finns det mesta att låna vid de olika kurs-gårdarna. Men man vill ju använda sin egen m90 som har en egen&speciell lukt, som luktar mkt bättre&godare jmf med den m90 man hämtar direkt från förrådet :rocketl:

Posted

@ Hero

Jag åkte ner civilt och det gick bra. på hemvägen däremot somnade jag i min m90 och det ser ju inge vidare ut. (Speciellt inte när man äter åksjuketabletter och blir lite groggy....)

Posted

@Hero

Om du kommer samma dag som inskrivningen så är det ju smart att ha uniform. Jag kom klockan 1700. Samling i M-90 1800. Då skulle man käka och dona plus byta om på en timme. Så nog är det smartast att åka i M90 om man skall ha den samma dag iaf.

Guest Dedicated
Posted (edited)

Idag har plutons strid varit över på Gotland och övat i ett område som heter Trälge. För övrigt inte så fel eftersom man så fort tillfälle gives kan stoppa i sig en massa smultron som växer snart sett överallt. Dagen har varit tuff! 0740 var vi uppställda för att hämta ut vapen, efter sedvanlig flagghissning åkte vi från Fårö över till Gotland. Där övade vi MASSOR av gånger! De flesta har f-bannat ont i sina kroppar, det hela blev ju inte bättre av att vi på hemvägen, ca. 2130, blev avsläppta på en HINDERBANA! Personligen trodde jag min sista stund var kommen, men efter intensiva bröstsmärtor känns livet åter värt att leva.

Har ägnat dagen åt att gruppchefa lite, kasta handgranater, på egen hand storma KSP-näste och där avsluta med av misstag slå skytten i skallen med det BT-P-Skott jag bar på ryggen samt bränna mig på på egen pipa och på KSP. Ganska o-bra, ont gör det också! För övrigt har jag sabbat ett av Kungens BT-P-Skott då främre handtaget liksom bara trillade av, liksom.....och nånstans i terrängen ligger ett AK5-magasin och känner sig ensamt......slutövning i morgon. Om vi kan ta oss ur sängarna i morgon bitti.......

God fysik är ett måste på denna kurs, instruktörerna kör ordentligt hårt med oss. Alls ingen "saft-och-bulle"-utb utan rejält med ammo osv. Natti natti, The Swede, jag, Dies Israe samt några till jag inte vet nicken på från forumet hälsar från ett jäkligt svettigt Gotland/Fårö!

Edited by Dedicated
Posted
God fysik är ett måste på denna kurs, instruktörerna kör ordentligt hårt med oss. Alls ingen "saft-och-bulle"-utb utan rejält med ammo osv. Natti natti, The Swede, jag, Dieas Israe samt några till jag inte vet nicken på från forumet hälsar från ett jäkligt svettigt Gotland!

Låter som en perfekt Öl&Chips kurs :bash:

Bra med övningar där det ställs lite krav på fysisk förmåga! :) (speciellt när man inte är med :ph34r: )

Posted
Det går iallafall hett till på Fårö. Lokaltidningarna rapporterade idag att räddningstjänsten fått rycka ut för att släcka en markbrand militären startat med spårljus :ak:

är det vanligt förekommande förresten?

John

Jodå, det händer både lite nu och då. Vi i Malmö HV-bat lyckades under en skjutning på Hovdala tända eld på fjolårsgräset med spårljus från P-skott med 9 mm övningsvapen. Jag låg bredvid och hade hand om stationen med grupps strid från värn. Det brann riktigt bra och våra saab-mål gjorde plötsligt urdragning i skydd av rök! Ett tag brann det runt själva saab-målen vilket ju var extra spännande med tanke på tuberna i dem. Mörkerskjutningen fick ställas in tyvärr. :(

Guest falafel
Posted

Överlevnadskursen på Väddö var riktigt intressant och givande! Otroligt kul var det också ;)

FK Falafel

Posted

Jaha, då är man tillbaka från sin första centrala FBU-kurs på över tio år.

Kursen var mycket bra med hög intensitet.

Svetten formligen forsade om oss hela dagarna.

Väldigt duktiga och engagerade instruktörer med kurschefen i spetsen. Man märkte att dom gillade det dom höll på med och det smittade av sig till hela kursen.

Vad bör ni då tänka på om ni ska söka denna kursen nästa år?

Den är mycket fysiskt krävande, ska man hänga med hela dagarna och kunna ta till sig av den kunskap som förmedlas krävs att man har en god grundkondition.

Ett vätskesystem typ Source motsv. är ovärdeligt under denna typ av kurs.

Ta med ordentligt med ombyte, det gick lätt två till tre t-shirts/skjortor om dan. Samma med strumpor. Nu finns nog sånt att låna på förrådet där tror jag men det är gött med eget.

Läs in er på SoldF kapitlen Elden samt Strid innan ni åker.

The Swede :banghead:

Som är en hejjare på att störte stang, dra hank och dricke dricko :rocketl::camo:

Posted
Jaha, då är man tillbaka från sin första centrala FBU-kurs på över tio år.

Kursen var mycket bra med hög intensitet.

Svetten formligen forsade om oss hela dagarna.

Väldigt duktiga och engagerade instruktörer med kurschefen i spetsen. Man märkte att dom gillade det dom höll på med och det smittade av sig till hela kursen.

Vad bör ni då tänka på om ni ska söka denna kursen nästa år?

Den är mycket fysiskt krävande, ska man hänga med hela dagarna och kunna ta till sig av den kunskap som förmedlas krävs att man har en god grundkondition.

Ett vätskesystem typ Source motsv. är ovärdeligt under denna typ av kurs.

Ta med ordentligt med ombyte, det gick lätt två till tre t-shirts/skjortor om dan. Samma med strumpor. Nu finns nog sånt att låna på förrådet där tror jag men det är gött med eget.

Läs in er på SoldF kapitlen Elden samt Strid innan ni åker.

The Swede :baskerFN:

Som är en hejjare på att störte stang, dra hank och dricke dricko :wub::D

Japp du är en hejjaare att dricka dricko i cykelgaraget med skolchefen.. :rockon: