Yman Posted January 22, 2011 Report Posted January 22, 2011 An-124 Helt rätt! Bollen är din. //Y Quote
Guest Posted January 22, 2011 Report Posted January 22, 2011 Tackar. Vad har vi här och vad användes den till (att flyga är inte rätt)? Quote
Guest Posted January 23, 2011 Report Posted January 23, 2011 Tackar. Vad har vi här och vad användes den till (att flyga är inte rätt)? Får väl ge en ledtråd till: Stegen är en central komponent för att detta flygplan ska kunna utföra sin huvudsakliga uppgift. Quote
106 Posted January 23, 2011 Report Posted January 23, 2011 (edited) Westland Lysander III. Lysander användes bland annat för att hämta och lämna personal ur SOE och liknande, men var i grunden ett sambandsflygplan. Edited January 23, 2011 by 106 Quote
Guest Posted January 23, 2011 Report Posted January 23, 2011 (edited) rätt, the boll is din Edited January 23, 2011 by Zimme Quote
Erik_G Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 Den var ju lite knepig. Eftersom vi precis hade AEW'n så kan man ju tycka att det borde vara något annat, så jag tippade på en sovjetisk kopia på Bear eller Bison, men så var det ju inte heller. Efter att ha konstaterat att det typiskt sovjetiska noshjulet är misstänkt likt det på en i detta sammanhanget bekant maskin fick jag titta vidare Jag tror att det vi ser är NÄSTAN en Nimrod AEW. Det är en Comet med Nimrod AEW-nos och stjärtfena, eller mer exakt denna: http://www.airliners.net/photo/UK---Air/De-Havilland-DH-106/0784374/M/ /E Quote
imint Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 Den var ju lite knepig. Eftersom vi precis hade AEW'n så kan man ju tycka att det borde vara något annat, så jag tippade på en sovjetisk kopia på Bear eller Bison, men så var det ju inte heller. Efter att ha konstaterat att det typiskt sovjetiska noshjulet är misstänkt likt det på en i detta sammanhanget bekant maskin fick jag titta vidare Jag tror att det vi ser är NÄSTAN en Nimrod AEW. Det är en Comet med Nimrod AEW-nos och stjärtfena, eller mer exakt denna: http://www.airliners.net/photo/UK---Air/De-Havilland-DH-106/0784374/M/ /E Så skönt! Jag snöade in på noshjulet, men lyckades inte klura ut det sedan jag fick fel av den onde 106. Började tvivla på min förmåga att känna igen saker. nåja, då var jag inte så långt ifrån i alla fall. Jag bugar mig för din expertis. //I Quote
Erik_G Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 Det handlar om bildanalys, Imint. Du vet, hitta skillnader och detaljer i en stor mängd fotografier. Om du vill kan jag lära dig allt jag kan.. ...vilket skulle gå rätt fort (så, nu fick jag det sagt, innan någon annan..) /E Quote
106 Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 Den var ju lite knepig. Eftersom vi precis hade AEW'n så kan man ju tycka att det borde vara något annat, så jag tippade på en sovjetisk kopia på Bear eller Bison, men så var det ju inte heller. Efter att ha konstaterat att det typiskt sovjetiska noshjulet är misstänkt likt det på en i detta sammanhanget bekant maskin fick jag titta vidare Jag tror att det vi ser är NÄSTAN en Nimrod AEW. Det är en Comet med Nimrod AEW-nos och stjärtfena, eller mer exakt denna: http://www.airliners...-106/0784374/M/ /E Exakt den var det. Hoppades att jag kunde lura någon att gissa på Nimrod AEW3 (som var den förra bilden jag lade upp), och det lyckades ju. Om möjligt, är ju den här ännu fulare än Nimrod AEW. Quote
Erik_G Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 Det är den fula "bukfyllnaden" som saknas, som gör den obalanserad, eftersom det bara är den fula nosen som... Ja är ful. Här kommer en annan kärra med ful näsa.. Quote
106 Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 (edited) MQ-9 Reaper, som inte heller vinner några skönhetstävlingar. Gissar på denna bild: Edited January 27, 2011 by 106 Quote
Erik_G Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 Japp, en Reaper är det. Icke att förväxla med sin lillebror, den precis lika fula Predator. Do continue the quiz, mein Herr. Quote
imint Posted January 27, 2011 Report Posted January 27, 2011 mmmmmm... Non timetis Messor - Don´t fear the Reaper Quote
JohanGrön Posted January 28, 2011 Report Posted January 28, 2011 (edited) Sovjetisk Tupolev SB 2 (Katyuska) nedlagd i Finland runt 1940 kanske? SB 2 modell (1/72) [EDIT] Nä för tusan, det är en Ilyushin DB 3, annars allt lika! //JG Edited January 28, 2011 by JohanGrön Quote
106 Posted January 28, 2011 Report Posted January 28, 2011 Stämmer. Den 21 februari 1940 sköts denna DB-3 samt en SB-2 ner av fänrikarna Arne Frykholm och Carl-Olof Steninger som båda flög J 8 Gladiator och tillhörde F 19. Flygplanet, som hade släppt sina bomber över Pajala (!), nödlandade SO Rovaniemi. För båda slutade kriget med dessa två delade nedskjutningar. Arne Frykholm avslutade efter kriget sina medicinstudier och blev senare välkänd flygmedicinsk expert. Han kvarstannade i FV till 1969 och samlade ihop drygt 5000 flygtimmar, där det sista jaktplanet han flög var J 35. Det skedde en del teknisk utveckling under de 30 åren. Quote
JohanGrön Posted January 28, 2011 Report Posted January 28, 2011 Antar att bollen är min så här kommer en mindre kärra från ett österland när det drog kallt. Tidsperioden är samma som för DB-3:an men då var de på andra sidan. Over and out! Quote
Guest Posted January 28, 2011 Report Posted January 28, 2011 Skulle kunna vara en Nakajima Ki-115, en kärra gjord för hårda killar. Med Startställ som lossnar när kärran lyfter (blir knasigt kalla det landingsställ)och inga ksp blev det första uppdraget också det sista. Quote
griffon Posted January 29, 2011 Report Posted January 29, 2011 "Då" får mig att tänka närmare än Japan, och det där måste ju vara en gul noskåpa, och då är det nog Rumänien, så jag tror att det är en IAR 80, men det är möjligt att det är en IAR 81. Quote
Guest Posted January 29, 2011 Report Posted January 29, 2011 "Då" får mig att tänka närmare än Japan, och det där måste ju vara en gul noskåpa, och då är det nog Rumänien, så jag tror att det är en IAR 80, men det är möjligt att det är en IAR 81. Du har nog jätterätt och jag jättefel. Ställer mig i skamvrån. Quote
griffon Posted January 29, 2011 Report Posted January 29, 2011 Om det inte är några bomber antar jag IAR 80. Vad kan det vara för underverk de här männen beundrar? Quote
JohanGrön Posted January 31, 2011 Report Posted January 31, 2011 (edited) "Då" får mig att tänka närmare än Japan, och det där måste ju vara en gul noskåpa, och då är det nog Rumänien, så jag tror att det är en IAR 80, men det är möjligt att det är en IAR 81. Korrekt! Det är en IAR 80 från Rumänien, ett eget projekt från 1939 som de flög under hela andra världskriget. //JG Edited January 31, 2011 by JohanGrön Quote
griffon Posted February 1, 2011 Report Posted February 1, 2011 Vad kan det vara för underverk de här männen beundrar? Med "underverk" menar jag att det här inte är ett serieflygplan utan ett enstaka gjort bara för rekordflygningar. Quote
griffon Posted February 1, 2011 Report Posted February 1, 2011 Gjort för långflygning, och så här såg det ut i färg (tror jag): Quote
Erik_G Posted February 1, 2011 Report Posted February 1, 2011 Jag har ärligt talat ingen aning.. Google är inte min vän idag. Men för att det ska bli lite dialog istället för monolog får jag väl komma med några funderingar. Tidsepoken verkar ju vara 30-talet någon gång. Maskinen verkar ju vara byggd för både lång räckvidd och fart, eftersom den är så strömlinjeformad, men ändå så stor. Min första tanke var Schneider Cup-flygplan och att det är något italienskt, helt enkelt för att jag inte kan komma på att Supermarine, som är det andra självklara alternativet, någonsin byggde något snabbt landbaserat flygplan innan Spitfire. Inte ett svar, men i alla fall.. /E Quote
griffon Posted February 2, 2011 Report Posted February 2, 2011 Det var inte alls snabbt, bara lite över 200km/h, så det var inte tävling utan just bara rekordslagning det byggdes för och lyckades med. Trots 30-tal var vingen faktiskt tygklädd. Cockpiten var nedsänkt och vindruta restes bara för start och landning. Quote
Recommended Posts