Jump to content

Recommended Posts

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)

Heinkel He-277

Japp!

quizzigastet7.jpg

Helvete..

Greiff eller hur?

Hade ju tom den som byggsts nar jag var liten, hur fan kunde jag missa det..

Var beväpnad med ngn cool trådstyrd sjömålsrobot om jag inte minns fel..

Edited by Tyrfing
Posted

Nej då, det är inte för svårt. Det är en Nakajima Ki-84 Hayate ("FRANK"), gissningsvis serienummer 1446.

Posted

Det var ju själva fnn.. Så enkelt alltså? Nu blev jag riktigt j-a besviken.. Visst är det en Ki-84, 106, men serienummret känner jag inte till. Men antagligen stämmer det eftersom du uppenbarligen kännerigen bilden. Du har bollen, men jag lovar att ta tillbax den lika snabbt om du lägger upp en vettig bild.. :)

För övrigt är Ki-84 (enlig mig) en mycket vacker och graciös fågel med imponerande prestanda, och bör inte glömmas bort i de eviga diskusionerna om vilket jaktplan (propellerdrivet) som var vk2s främsta..

Posted

Nej jag kände inte igen bilden, men vad jag förstår är 1446 den enda kvarvarande Ki-84, iaf i utställningsskick.

Vad är detta? Det räcker med grundversionen, även om den på bilden är kittad.

q401of2.jpg

Posted

Nåväl hur som helst skickligt av dig att knäcka min bild så snabbt, 106. Hatten av för dig.

Så.. vad är det du har lagt upp då? Gissar helt omotiverat på en hårt moddad Canberra-bombare.

Posted (edited)

Dagens bild:

q402zt9.jpg

Det är särskilt en sak som är speciell med typen, men det är ganska uppenbart när man ser hela flygplanet.

Edited by 106
Posted

en så´n; Vought V-173 / XF5U-1

om det är rätt så lämnar jag bollen fri eftersom jag åker bort idag till ett internetfritt boende...

Posted
en så´n; Vought V-173 / XF5U-1

om det är rätt så lämnar jag bollen fri eftersom jag åker bort idag till ett internetfritt boende...

Självklart var det rätt.

votxf5u1kg5.th.jpg

Posted

Ovanligt byggsätt, inte så många tillverkade och den militära beställaren skickade de flesta till skroten direkt varpå de köptes av flygbolag. m202.jpg

Posted

1940-talet. Tillverkaren var inte flygplanstillverkare, jag tänker på den som en tillverkare av dieselmotorvagnar och bussar, vilket ger en ledtråd till på vilket sätt det var tillverkat på ett ovanligt sätt, så ovanligt att det i princip var det första.

m203.jpg

Posted
1940-talet. Tillverkaren var inte flygplanstillverkare, jag tänker på den som en tillverkare av dieselmotorvagnar och bussar, vilket ger en ledtråd till på vilket sätt det var tillverkat på ett ovanligt sätt, så ovanligt att det i princip var det första.

Här kommer en vild(?) gissning med tanke på given fakta.

Flygetyget i fråga är dieseldrivet!

Och tillverkare gissar jag på Detroit Diesel!

//5526

Posted

Diesel är en mycket bra gissning, fast inte rätt. Motorerna är helt vanliga, det är resten som är lite speciellt, matrialmässigt. En annan utmärkande sak är att beställda och levererade flygplan skickades till skroten (eller i alla fall klassades som surplus) under pågående krig, trots att de ju fungerade. 800 beställdes men sen minskades ordern till drygt 20.