Jump to content

Recommended Posts

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted
@Erik_G

Vad var oklart? :P

Lägg upp en ny bild eller bolla vidare...om inte, låt bli att svara.

Jamen.. jag har ju lagt ut en quiz.. quizen går ju ut på att gissa vilket flygplan jag skulle lagt ut ;P

Kommer en bild under kvällen..

/E

Posted

Bättre sent än ännu senare..

airquizbu1.jpg

Extrapoäng till den som kan skriva namnet "rätt" språk. Ni som kan, fattar!

/E

Posted
Kan man få rätt för K'Vort?

Ja det kan man. B'rel hade också godtagits. Du får dock gärna förklara för de andra vad vi pratar om :D

/E

Posted
Ja det kan man. B'rel hade också godtagits. Du får dock gärna förklara för de andra vad vi pratar om :baskerPa:

Det är en Boeing Bird of Prey:

http://www.boeing.com/news/releases/2002/q4/nr_021018m.html

I Star Trek har det förekommit krigsrymdskepp, med samma namn på engelska. Användarnas språk är klingonska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bird-of-prey_(Star_Trek)

Ska hitta på nåt till senare idag eller i morgon.

Posted

Ett fullkomligt korrekt svar. Det fanns vissa som gruffade över att jag lagt in ett rymdskepp i quizen, men nejdå Bird of Prey, från Boeing är ett verkligt flygplan. :lala:

Däremot hade jag lagt in ett pansarfordon från filmen Aliens i pansarquizen, vilket har samma namn som ett nu existerande pansarfordon, därav ledtråden "sama fast tvärt om".

/E

Posted

C-117 a.k.a C-47B. Just den här har antagligen nr. 99857 som har varit en

R4D-7 (och R4D-8) tidigare innan den konverterades till en C-117. Jo, jag

hittade rätt hemsida, jag har inte nördkoll.

Posted
Ledtråd: har i vanliga fall en annan, lite farligare, nos. Vinkeln skymmer stjärten.

Avro Manchester III, dvs "föregångaren" till Lancaster?

/E

Posted

Avro använde så vitt jag vet Dowty-landställ medan det på bilden ser ut att vara Messier. Dessutom ser den ut att ha mer fyrkantiga vingspetsar än Avro hade på Manchester-Lancaster-(Lancastrian-York)-Lincoln-Shackleton.

Det får mig snarare att tro att det är någon variant av Handley Page Halifax. Gissar på någon Mk.II eftersom de senare fick stjärnmotorer.

Posted
Avro använde så vitt jag vet Dowty-landställ medan det på bilden ser ut att vara Messier. Dessutom ser den ut att ha mer fyrkantiga vingspetsar än Avro hade på Manchester-Lancaster-(Lancastrian-York)-Lincoln-Shackleton.

Det får mig snarare att tro att det är någon variant av Handley Page Halifax. Gissar på någon Mk.II eftersom de senare fick stjärnmotorer.

Och det är...RÄTT! Det är den första prototypen av Mk.II. Bollen är din.

Posted

Ja ja ja.. Jag hade FEL.. Jävla Messerschmitter!

:P

/E

Posted

Ingen RC-135

@Erik G

Tänkte också Avro först. Men jag trodde att min gissning också skulle vara fel eftersom jag inte hittade någon bild på Halifax som stämde särskilt bra med den i quizen.

Posted

Flygplanet ifråga konstruerades för att bära en sorts vapen och är dimensionerat utifrån detta, med inte allt för mycket marginal.

q1002gi3.th.jpg

Posted

Suveränt tänkt... hats off :worthy:

Posted

Det är visserligen en C-133A (N136AR, cn 44706), men jag ger rätt ändå.

Ur en annan vinkel

Hmm, om hjärnan inte är HELT kortslutet så är väl det en Boeing 747-??? på bilden?? :):eeh:

Ledsen, men den är totalt felkopplad. :P

Detta är vad jag har länkat till (och vad jag får upp när jag klickar på länken):

1116777zg1.th.jpg

Posted

Det är visserligen en C-133A (N136AR, cn 44706), men jag ger rätt ändå.

Ur en annan vinkel

Hmm, om hjärnan inte är HELT kortslutet så är väl det en Boeing 747-??? på bilden?? :blink::eeh:

Ledsen, men den är totalt felkopplad. :P

Detta är vad jag har länkat till (och vad jag får upp när jag klickar på länken):

1116777zg1.th.jpg

Då är min hjärna felkopplad den med, för den får upp en bild med namnet "hotlink_big_no_no.jpg"..

Men det kanske är nåt fel på mit modermodem, eller in-ter-net..

:P

/E