Jump to content

Recommended Posts

Posted

Herrejösses, en quiz med REGLER.. Pansarquizen framstår som "lek o lär"-spel för 5-åringar i jämförelse.. men jag ger mig in i elden:

1. McDonnel Douglas F/A-18A eller B Hornet tillhörande RAAF (Royal Australian Airforce)

2. MDD F-111 Aardvark också tillhörande RAAF

2b. EF-111A i SEAD-rollen (Supression of Enemy Air Defences)kallas RAVEN eller "Spark-vark"

Detta är iallafall mina gissningar..

mvh

Erik G

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Vems flyg är det om det är tillverkat innan en fusion eller konkurs? General Dynamics eller McDonnell Douglas?

Frågan var otydligt ställd, F-111 känns både under namnet Aardvark och Raven, beroende på modellen. När det nu råkar sig att det finns en förkortning (förutom SEAD) AFTI (Advanced Fighter Technology Integration, anagramm av FIAT, fyller inte direkt kravet på "stor likhet", jag vet) som kan förknippas med en teknologidemonstration där F-111 var inblandat.

Flygplansmodellen för Horneten på bilden: AF-18A eller F/A-18A? Båda stämmer för Australiens enkelsitsare.

Bara för att klara upp det hela för framtida frågor.

Posted

VKT M39, jag tror inte alls du svarade för att klara upp frågor. Jag tror du svarade för att stila med dina kunskaper, inget fel i det men jag har genomskådat dig... :ph34r:

Posted (edited)

Rätt svar av Erik G. De dansande kaninerna är på semester , men grattis.

Rättelser:

Egen rättelse: F111an skulle besvaras med fullständig typbenämning. Detta blev väldigt svårt då divsionen på bilden flyger två typer av 111an( C och G). Därför godkänns Erik Gs svar

Fråga: Vems flyg är det om det är tillverkat innan en fusion eller konkurs? General Dynamics eller McDonnell Douglas?

Svar: Spelar ingen roll, se regelbeskrivning, där nämner jag Boeing / MDD F 15, båda är rätt.

Fråga: Frågan var otydligt ställd, F-111 känns både under namnet Aardvark och Raven, beroende på modellen. När det nu råkar sig att det finns en förkortning (förutom SEAD) AFTI (Advanced Fighter Technology Integration, anagramm av FIAT, fyller inte direkt kravet på "stor likhet", jag vet) som kan förknippas med en teknologidemonstration där F-111 var inblandat

Svar: AFTI/FIAT....cool. Hmmm, jo kanske borde säga nåt om prototyper/demonstrators, men FIAT var långsökt.

AF 18 är inte en godkänd designering enligt NATO, men jag hade godkänt det. Det var A/B familjen jag ville åt.

Nästa fråga kommer på fredag, troligen.

Snabbast svar utom tävlan: M CHANTELOIS, 311 MI BN, Postning av fråga plus 2 min.

Edited by Danne
Posted
VKT M39, jag tror inte alls du svarade för att klara upp frågor. Jag tror du svarade för att stila med dina kunskaper, inget fel i det men jag har genomskådat dig... :ph34r:

Knappast, allt dedär jag skrev är sådant jag lärde mig de ~15 minuterna jag sökte efter Flyg #2.

Vill jag stila så börjar jag diskutera .22LR-ammunition. ;)

Posted

Aardvarken är ju bombarversionerna, Raven är ECM/SEAD-versionen (speknamn Spark-Vark)..

En liten följdfråga:

Vilken är lägsta utskjutningshöjd för en F-111?

/E

Posted
Snabbast svar utom tävlan: M CHANTELOIS, 311 MI BN, Postning av fråga plus 2 min.

Kan det bero på att personen i fråga antagligen genomgått en sån där intel course och lärt sig känna igen sånna här grejer, precis som en annan person på detta forum (som inte är så aktiv längre)? ;)

Annars så är det väl bara till att gratulera Erik G! :) *applåder*

Posted
Aardvarken är ju bombarversionerna, Raven är ECM/SEAD-versionen (speknamn Spark-Vark)..

En liten följdfråga:

/E

Under vatten men jag vet inte hur djupt.

Posted

En liten följdfråga:

/E

Under vatten men jag vet inte hur djupt.

F-111:an har ju ingen raketstol som vanliga flygplan. De skjuter bort cockpiten från planet och sitter kvar i den.

Posted (edited)

Tror det är att föredra att följa den policyn som varit regel i den här tråden förut, skapa en ny tråd och diskutera F111 så håller vi den här tråden ren.

Det är jäkligt bra att dessa diskussionerna uppstår, då detta är SYFTET med quizen, att skapa ett intresse. :o

Kolla bara vad styrspaken används till då kapseln med besättningen landar i havet, att bara komma på idén..... :)

/D

Edited by Danne
Posted (edited)

Veckans sista bild.

Kommer inte rättas under helgen då jag är borta och kanar på skidor.

Bild2.jpg

Farkost med en udda extrautrustning (som under en tid var ur tjänst,men som nu är back in action)

1) Vad är det för farkost, fullständig typbenämning är inte möjligt,men rätt nummer ( ex 15 i som i F15) och tillverkare samt officiellt smeknamn.

2) Vad heter extrautrustningen? (låter som ett efternamn, följt av en förkortning på 4 bokstäver)

3) En enda organisation( frågar inte efter enhet, utan tillhörighet till avdelning i vapenslag) använder denna typ i detta syfte ( används till annat, men bland annat detta). Vad är organisationens officiella förkortning ( exempel: Special operations command= SOCOM), 5 bokstäver eller sju beroende på humör.....

Trevlig helg.

Edited by Danne
Posted

Jag buger redan nu åt den som klarar detta.

Min gissning är:

1. Korrekt nr är 5. Model beteckning MÅ

2. Extrautrustningen är Carlsbergs 6-PPG (sexpacks plast grejen).

3. Organisationen är MLOAJ (Murphy´s lag om alltings jävlighet). Enheten brukar användas i huvudsak mot nytvättade bilar.

Posted

Låter bilden vara för idag. Knäcker ingen den idag så presenteras en större och något mer avslöjande bild imorgon.

--------------

9 correct answers have dropped in throughout the weekend, 101 Airborne, 311 MI Batt is responsible for 5 (+1/2 :D rotorhead included ) of those answers,impressive guys. Take care now, whatever happens....you have proven, beyond any doubt, that you truly are the "Eyes of the Eagle"

Klem, how the h--- could you know the full tailcode of the aircraft?? :lol:

-------------

Posted

Då ingen ens har vågat försöka får vi sänka ribban till knähöjd.

Extra info:

- Det är ett flygplan

- Flygplanet i sig är MYCKET vanligt

- Denna modell av flygplanet, och den specialutrustning som syns mitt på bilden finns bara i ett mycket litet antal och bara i ett flygvapen.

- Planet och specialutrustningen figurerar i ett nyligen släppt dataspel.

- Planet har flera motorer, men går inget fort för det....

- Namnet på specialutrustningens första del är inte "vackert", men definitivt "på".. :D

- Andra kärror av samma grundtyp, dock utan denna specialutrustning, men tillhörande samma huvudenhet inom samma flygvapen hade sina 15 minutes of fame, under en viss operation under Enduring freedom, medan en annan maskin av samma grundtyp tycks lida av konstant PMS och förstör allt i sin väg.

:unsure:

Posted (edited)

1. MC-130E/H Combat Talon I/II

2. Fulton SARS (Surface-to-Air Recovery System)?

3. AFSOC (Air Force Special Operations Command), USAF

011003_06.jpg

Edited by 106
Posted (edited)

cedisco.gif.webp Helt och hållet spikrätt från 106 cedisco.gif.webp

Originalbild:

MC 130 med Fulton STAR

SARC eller STAR spelar ingen större roll, sett båda men tror att STAR är den officiellt korrekta. Hoppas min ordvits om "Fulton" inte var alltför dålig.

Enligt mig en av de ,mest magstarka saker som monterats på ett flygande objekt......inverterat bungee jump följt av tail surf efter en Hercules, det är heldag det.

Får nog sänka nivån lite tror jag.

Nästa kommer på Fredag om inget oförutsett händer.

(Någon som nu småler åt sitt password till en viss FTP??) :angry:

Edited by Danne
Posted

Men Danne, du kan ju inte skriva ett inlägg med en massa ledtrådar när det är bra på teve fattar du väl! ;) :P

Posted
SARC eller STAR spelar ingen större roll, sett båda men tror att STAR är den officiellt korrekta.

Det är det säkert, jag gissade bara på förkortningen.

Posted

Då den förra verkade vara för svår sänker vid nivån den här gången:

bild3.jpeg

1) Fullständig typbenämning, med modifikationen att då det inte firekt går att se vilken variant det ( ex F15D och F15B i vissa vinklar) så vill jag ha båda de typer som används i denna roll ( korrekt svar på föra exemplet skulle altså varit MDD/Boeing F15B/D Eagle)

2) Två andra vapenslag under samma flagg flyger/flög lite mer normala varianter av denna maskin/familj av maskiner. En roll är normal ,den andra är lite udda. Det kan finnas fler, då vill jag ha två där den ENA skall va den udda, den står ut så det skall inte vara problem att finna den.

3) En annan maskin delar första ordet i denna maskins officiella smeknamn. Numret på denna maskin? (ex 15 som i F15)

Trevlig helg.

Posted (edited)
1) Fullständig typbenämning, med modifikationen att då det inte firekt går att se vilken variant det ( ex F15D och F15B i vissa vinklar) så vill jag ha båda de typer som används i denna roll ( korrekt svar på föra exemplet skulle altså varit  MDD/Boeing F15B/D Eagle)

Lockheed AC-130A (i detta fall). Numera AC-130H Specter och AC-130U Spooky.

2) Två andra vapenslag under samma flagg flyger/flög lite mer normala varianter av denna maskin/familj av maskiner. En roll är normal ,den andra är lite udda. Det kan finnas fler, då vill jag ha två där den ENA skall va den udda, den står ut så det skall inte vara problem att finna den.

EC-130 ("flygande radio- pch TV-station")

HC-130N/P Combat Shadow (tankflyg för helikoptrar)

MC-130H Combat Talon II (slänger utt folk bakom fiendelinjer, den med "näsan")

Vad kan man räkna som udda? Slangar i arslet eller en näsa som kommer fram 10 minuter före piloten?

3) En annan maskin delar första ordet i denna maskins officiella smeknamn. Numret på denna maskin? (ex 15 som i F15)

Spectre 3 (en UAV) eller F-110 Spectre (senare F-4)

Fan heller fel svar, det var fel bild :)

Edited by VKT M39
Posted

Hmm, för svårt eller inget intresse?

Trodde den här skulle vara lätt då vissa saker är synliga, tex cockpit och rätt originell takmålning som antyder lite.

Storleken borde ju leda åt vissa håll samt beväpningen.

Posted

Vad SYND det är att du har förbjudit BlåGul att vara med och tävla... :D:blink:

Original takmålning... hur många har varit inne i en sådan där tror du?

Är det bara bössorna på bilden man har att gå efter, eller getingen också?

Posted

Det var mest beväpningen som syns på målningen jag tänkte på, den drar ned skaran med misstänkta. Getingen tor jag ingen skall lägga för mycket kognitiv energi på ( Nepp det är ingen F18).

Funderar på det där med blågul, men det var inte mitt beslut.

/D