Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)

Bristol Beaufighter ?

Men jag är långt ifrån säker då jag nästan uteslutande bara sett sådana med radar på bilder.

Edited by Darkwand
Posted

Det fanns Beaufighters med glasnos också, men det här är inte en sån.

Väldigt indirekt ledtråd: I sitt ursprungsland ersatte typen en typ som fanns i svenska flygvapnet men som Flygvapenmuseum inte har nåt ex av, trots att vi hade fler än bara några stycken av dem.

Posted

@griffon:

Jag måste erkänna att du verkligen lurade skjortan av mig där :D

I stort sett allt utom motorerna ser ut som Mosquito på den maskinen. Nos, cockpit, motorgondoler och stjärt är precis likt. Det ska bli spännande att få se det rätta svaret.

Posted

Det är en FMA I.Ae.24 Calquin

http://www.samoloty.ow.pl/str329.htm

Går inte att kalla det annat än en argentiskt Mosquitokopia, fast i metall. Ersatte den Northropbombare som i Sverige kallades B 5. Lite senare gjorde de en I.Ae.30-prototyp som liknar Hornet mer än det här liknar Mosquito.

Jetplan kanske blir lättare att identifiera?

m21.jpg

Posted

Ingen Ajeet.

Men ganska bra gissning ändå, för av det man ser framgår att det inte kan vara en Gnat eller Midge (de hade höjdroder, Ajeet fick hel rörlig stabbe).

Posted

Lite till. Och som vanligt väntar jag med det som gör det lättast att identifiera.

m22.jpg

Men jag tycker jag bör påpeka att det funnits luftintag med två olika utseenden, så om ni hittar nåt som passar i övrigt ska ni inte räkna bort det bara för att luftintagen ser annorlunda ut.

Posted

Det är inte ett serietillverkat flygplan. Flera länder var inblandade. Ett ex står på museum i chefskonstruktörens (som nog flera känner igen namnet på) hemland, men där varken konstruerades, flögs eller var typen påtänkt för inköp.

m23.jpg

Posted

Ok... det är ett indiskt plan, konstruktörern bör vara Kurt Tank (från Focke-Wolf)... det är inte en Marut... och nu hinner jag inte mer för jag måste jobba. :-P

/J

Posted
Ok... det är ett indiskt plan, konstruktörern bör vara Kurt Tank (från Focke-Wolf)... det är inte en Marut... och nu hinner jag inte mer för jag måste jobba. :blink:

/J

Nejdu J-Star, det är "den andre killen" som kunstruerat maskinen, nämligen Willy Messerschmitt, och planet är en Hispano Aviacion HA 300 som först utvecklades i Spanien, men projektet såldes till egypten där den första prototypen färdigställdes 1964. Projektet lades sedemera ner till förmån för inköp av Mig 21.

Jag visste att jjag hade läst om denna kärran någon stans innan, tack ändå J-star för att du ledde mig på rätt spår genom att ha fel :blink:

16-5-2003-9-8-ha-300_helwan-1.jpg

Var hittar du alla dessa kärrorna, Griffon? På "www.forgotten-aircraft.com" eller? :banana

/E

Posted

Bra länkar :rodna:

Min favorit bland obskyra flygmaskiner är annars denna:

3684L.jpg

Nord N.1500 Griffon II

Varför jag gillar den torde väl vara uppenbart. Fransmännen bevisar stenhårt att deras design är långt före sin tid. Deltavinge med canard och luftintag placerat undertill... det är ju en Typhoon II m/ä. Eller en Gripen om man så vill..

Tyvärr har jag redan haft med den i flygquizen tidigare om jag minns rätt, så jag tar en annan maskin:

airquiz003.jpg

Vilken maskin? Jag vill ha "marknadsföringsnamnet", och gärna det namn som brukaren givit maskinen. Jag tror bestämt att föregångaren till denna maskinen har varit med tidigare, och att jag knep den quizen..

/E

Posted
Den här är irriterande, för det känns liksom som jag känner igen det. Men ingen av alla påtänkta passar in.

Du BORDE känna igen den, eller iallafall de äldre syskonen..

airquiz003c.jpg

Jag ändrar förutsättningarna lite för att fler än Danne ska kunna svara, vad heter maskinen enligt tillverkaren, och vilken maskin ska den ersätta?

/E

Posted

Argh.

Är bra säker på att det är ngn oh-58 variant, men jag har inte sett ngn med nosmonterat sikte.

Luftintagen pekar iaf på att flygetyget tillhör Bell Jetranger-familjen och det ser ut att vara (åtminstone en) 2,75" raketkapsel på balken...

//5526

Posted

OH-58 har väl alla FLIR på masten och jag tycker inte fönstren stämmer.

Tänkte ett tag på Bell 412, men redan innan det sista gick det inte ihop riktigt.

Bästa gissning: Bell 407, ska ersätta OH-58, kallas för Armed Reconnaissance Helicopter.

Posted
OH-58 har väl alla FLIR på masten och jag tycker inte fönstren stämmer.

Tänkte ett tag på Bell 412, men redan innan det sista gick det inte ihop riktigt.

Bästa gissning: Bell 407, ska ersätta OH-58, kallas för Armed Reconnaissance Helicopter.

Ja, det var nog den bästa gissningen, och jag ger dig rätt för den.

ARH.JPG

Bell ARH, eller ARH-70 Arapaho som den enligt mina källor kommer att heta i US Army. Kommer ersätta OH-58D. Några av fördelarna är plats för passagerare (Tänk Delta?) och följdaktligen mer hästar under huven.

Som av en händelse så är den, om den kommer heta Arapaho, döpt efter en indianstam som stal hästar av Comanche.. :Malaj:

/E

Posted
Det där med Arapaho hade jag ingen aning om... men det är ju rätt fyndigt.

Och nu, till nåt lite äldre:

m30.jpg

rysk TB3 bombare?

@ErikG. ja, det var rätt fyndigt, speciellt mtp att comanche projektet blev nedlagt :Malaj: