Jolle Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 hmm..vild gissning men det ser ut som gondolen på en zeppelinare av ngt slag?? Quote
griffon Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 hmm..vild gissning men det ser ut som gondolen på en zeppelinare av ngt slag?? Är det där ett svar eller ett sätt att få ur mig en ledtråd? Gissa på en luftskeppsmodell. Sen svarar jag att det inte är den. Quote
griffon Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Nej, inget civilt luftskepp heller. Men det är ett militärt flygplan. Inte serietillverkat. Quote
griffon Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Dags att avslöja att det är ett propellerdrivet flygplan. Quote
Jolle Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Hepp..den här känner jag igen. Tidig tysk bombare..måste bara leta upp en beteckning också.återkommer Quote
griffon Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 Nej, det är inte en Junkers G 38 eller nån släkting som Junkers K 51 eller Mitsubishi Ki-20. Ingen annan tillverkares motsvarande sattes i produktion heller, för utvecklingen gjorde dem obehövliga. Quote
griffon Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 Betonar ordvalet. Obehövlig är inte riktigt samma sak som omodern. Och när jag skriver motsvarande tänker jag i första hand på de som tävlade om samma kontrakt. Fem (tror jag) lämnade bud, två fick bygga prototyper. Och sen försvann användningsområdet. Quote
griffon Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Företagen som byggde prototyperna kom senare att bygga militära glidflygplan, som kom till användning. Det som gjorde det här flygplanet obehövligt var radar (vilket väl fastslår tidsperioden ganska väl). Quote
Erik_G Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Företagen som byggde prototyperna kom senare att bygga militära glidflygplan, som kom till användning.Det som gjorde det här flygplanet obehövligt var radar (vilket väl fastslår tidsperioden ganska väl). Det var nära att jag gissade på Airspeed AS39 Fleet Shadower, men bilden föreställer ju den andra tillverkarens kärra, General Aircraft GAL 38. Ett flygplan byggt för att skugga fientliga flottor. Något som inte ansågs nödvändigt när radarn togs i bruk. Att båda flygplanen tydligen hade rätt trista flygegenskaper gjorde väl inte saken bättre. Man kan väl dock så här i efterhand konstatera att hangarfartygsbaserade spaningsflygplan inte har blivit överflödiga, trots radar. /E Edit: Glitarna är naturligtvis Airspeed Horsa och General Aircraft Hamilcar. Quote
griffon Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Det var nära att jag gissade på Airspeed AS39 Fleet Shadower, men bilden föreställer ju den andra tillverkarens kärra, General Aircraft GAL 38. Jo, den här har ju funnits med en enda stor fena också, så där försökte jag luras lite. http://www.aeroplanemonthly.com/archive/fl...flying_slow.htm Quote
Erik_G Posted February 6, 2006 Report Posted February 6, 2006 Ok, då fortsätter vi: Was ist das? Quote
Erik_G Posted February 6, 2006 Report Posted February 6, 2006 Sopwith Camel Japp, helt rätt, varsegod och fortsätt... ...nejvars, jag bara skojade An-124, tror jag. Visst är det en An-124, inspirerad av tråden om upphandling av taktisk transport. http://www.lindauer-fly.ch/fotogallerie_gr...%20124%2025.jpg Jaha, då får jag väl börja leta på "www.obscure-aircraft.com" igen, för nästa quiz kommer väl bli något ovanligt gammalt? Var så god och fortsätt. /E Quote
C DK012 Posted February 6, 2006 Report Posted February 6, 2006 En Eurocopter EC635 från det jordanska flygvapnet. (Se Erik, inte alls så gammal eller obskyr den här gången. Lucky me! ) Quote
griffon Posted February 6, 2006 Report Posted February 6, 2006 En Eurocopter EC635 från det jordanska flygvapnet. Stämmer bra det. Se t ex http://www.heliweb.ch/sites/900005.asp?registrierung_i=1413 för mer bilder. Quote
C DK012 Posted February 6, 2006 Report Posted February 6, 2006 Se så det kan gå... Var ganska säker på att det var en EC, och kände vagt igen nationalitetsbeteckningen som mellanöstnisk. Sen tog det en j-vla tid att luska reda på vilken nation det var och om de faktiskt hade några Eurocopters. Ny bild: Quote
C DK012 Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Inte mycket action här det senaste dygnet. Ledtråd: Farkosten har en namne som är ett populärkulturellt fenomen och aningen mer högtflygande. Större bild: Quote
Erik_G Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Inte mycket action här det senaste dygnet. Ledtråd: Farkosten har en namne som är ett populärkulturellt fenomen och aningen mer högtflygande. Större bild: Ja, nu blev det ju enklare, det är en X-wing Inte en Incon T-65 X-Wing då, utan en Sikorsky Tanken var att maskinen skulle starta som en hkp, men när farten framåt var tillräckligt hög för att vingarna skulle bära så stoppades rotorn och fungerade som X-formade vingar. Projektet pågick mellan 1983-1988 soch lades ner till förmån för Tiltrotorkonceptet. För att göra maskinen mer komplicerad hade man istället för vridbara rotorblad, som en vanlig helikopter, utblås på rotorbladen där luft från motorn pumpades ut för att skapa olika mängd lyftkraft. /E Quote
karateka Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 ekranoplanet comet eller asteroid? Quote
C DK012 Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Så rätt så Erik. Funderade ett tag på att lägga in en bild på T-65:an som en slamkrypare, men avstod till slut. Passar pucken vidare... @Karateka; Fel. Se ovan. Quote
Maverick Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 (edited) Vad i H-E är detta? /E Ja modellbeteckning och så vet i fan. Men var det inte en simorsky proukt som bygger på tiltrotor principen?? *mavve som varit nära på de 2 sista men trodde att An124 var för enkelt och inte hade tida att googla * Eller NORD Aviation NORD-500, 1968. Kanske?? Kanske till och med denna individen?? Edited February 7, 2006 by Maverick Quote
Erik_G Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 NORD Aviation NORD-500, 1968. Kanske?? Kanske till och med denna individen?? Visst är den gullig.. Trevligt att du hittade fler bilder på den Vassego o fortsätt /E Quote
Erik_G Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Tror inte att dödsstjärnan är ett tillåtet bidrag i denna quiz.. /E Quote
Recommended Posts