Jump to content

Recommended Posts

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted
hmm..vild gissning men det ser ut som gondolen på en zeppelinare av ngt slag??

Är det där ett svar eller ett sätt att få ur mig en ledtråd?

Gissa på en luftskeppsmodell. Sen svarar jag att det inte är den.

Posted

Nej, det är inte en Junkers G 38 eller nån släkting som Junkers K 51 eller Mitsubishi Ki-20.

Ingen annan tillverkares motsvarande sattes i produktion heller, för utvecklingen gjorde dem obehövliga.

Posted

Betonar ordvalet. Obehövlig är inte riktigt samma sak som omodern.

m32.jpg

Och när jag skriver motsvarande tänker jag i första hand på de som tävlade om samma kontrakt. Fem (tror jag) lämnade bud, två fick bygga prototyper. Och sen försvann användningsområdet.

Posted

Företagen som byggde prototyperna kom senare att bygga militära glidflygplan, som kom till användning.

Det som gjorde det här flygplanet obehövligt var radar (vilket väl fastslår tidsperioden ganska väl).

Posted
Företagen som byggde prototyperna kom senare att bygga militära glidflygplan, som kom till användning.

Det som gjorde det här flygplanet obehövligt var radar (vilket väl fastslår tidsperioden ganska väl).

Det var nära att jag gissade på Airspeed AS39 Fleet Shadower, men bilden föreställer ju den andra tillverkarens kärra, General Aircraft GAL 38.

general%20aircraft%20gal%2038.jpg

Ett flygplan byggt för att skugga fientliga flottor. Något som inte ansågs nödvändigt när radarn togs i bruk. Att båda flygplanen tydligen hade rätt trista flygegenskaper gjorde väl inte saken bättre.

Man kan väl dock så här i efterhand konstatera att hangarfartygsbaserade spaningsflygplan inte har blivit överflödiga, trots radar.

/E

Edit: Glitarna är naturligtvis Airspeed Horsa och General Aircraft Hamilcar.

Posted
Sopwith Camel

Japp, helt rätt, varsegod och fortsätt...

...nejvars, jag bara skojade

An-124, tror jag.

Visst är det en An-124, inspirerad av tråden om upphandling av taktisk transport.

http://www.lindauer-fly.ch/fotogallerie_gr...%20124%2025.jpg

Jaha, då får jag väl börja leta på "www.obscure-aircraft.com" igen, för nästa quiz kommer väl bli något ovanligt gammalt? 0:)

Var så god och fortsätt.

/E

Posted

En Eurocopter EC635 från det jordanska flygvapnet.

(Se Erik, inte alls så gammal eller obskyr den här gången. Lucky me! :banghead: )

Posted

Se så det kan gå... Var ganska säker på att det var en EC, och kände vagt igen nationalitetsbeteckningen som mellanöstnisk. Sen tog det en j-vla tid att luska reda på vilken nation det var och om de faktiskt hade några Eurocopters.

Ny bild:quiz-beskuren1.jpg

Posted

Inte mycket action här det senaste dygnet.

Ledtråd: Farkosten har en namne som är ett populärkulturellt fenomen och aningen mer högtflygande.

Större bild: quiz-beskuren2.jpg

Posted
Inte mycket action här det senaste dygnet.

Ledtråd: Farkosten har en namne som är ett populärkulturellt fenomen och aningen mer högtflygande.

Större bild: quiz-beskuren2.jpg

Ja, nu blev det ju enklare, det är en X-wing

movie_bg.jpg

Inte en Incon T-65 X-Wing då, utan en Sikorsky

EC86-33555-2.jpg

Tanken var att maskinen skulle starta som en hkp, men när farten framåt var tillräckligt hög för att vingarna skulle bära så stoppades rotorn och fungerade som X-formade vingar.

Projektet pågick mellan 1983-1988 soch lades ner till förmån för Tiltrotorkonceptet.

För att göra maskinen mer komplicerad hade man istället för vridbara rotorblad, som en vanlig helikopter, utblås på rotorbladen där luft från motorn pumpades ut för att skapa olika mängd lyftkraft.

/E

Posted

Så rätt så Erik. Funderade ett tag på att lägga in en bild på T-65:an som en slamkrypare, men avstod till slut.

Passar pucken vidare...

@Karateka; Fel. Se ovan.

Posted (edited)
airquiz005.jpg

Vad i H-E är detta?

/E

Ja modellbeteckning och så vet i fan. Men var det inte en simorsky proukt som bygger på tiltrotor principen??

*mavve som varit nära på de 2 sista men trodde att An124 var för enkelt och inte hade tida att googla :worthy: *

Eller

nord-500.jpg

NORD Aviation NORD-500, 1968.

Kanske??

Kanske till och med denna individen??

nord500.jpg

Edited by Maverick
Posted
nord-500.jpg

NORD Aviation NORD-500, 1968.

Kanske??

Kanske till och med denna individen??