Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Nej bollen är fri.

Förövrigt skäms jag för att jag i min iver att svara glömde ett bindestreck i F-110.

Svaret på fråga 2 skulle varit F4H (dvs typbeteckningen) då siffran efter bindestrecket (-1) anger version. F4H-2 blev alltså F-4B efter ombenämningen.

Tja, jag är inte så noggrann av mig :/

Här kommer en ny quiz:

airquiz11.jpg

Vilket flygplan?

Beskriv flygplanets lite speciella "hangar".

/E

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Min första tanke är att det rör sig om en BD-5. Men hangar? den får man ju nästan plats med i en skokartong.

Posted (edited)

Jag gissar på planet som James Bond flyger genom en hangar i Octopussy, Acrostar.

Hittade t.o.m. bilden. *L* Google är din vän.

tsr-op.jpg

Edited by Kanna
Posted
Jag gissar på planet som James Bond flyger genom en hangar i Octopussy, Acrostar.

Planet i bondfilmen är just en BD-5, namnet kommer av att det är konstruktören Jim Bede:s femte konstruktion. Är ett tag sedan jag såg filmen men om jag minns rätt är det den jetdrivna versionen BD-5J, världens minsta jetflygplan.

Posted

öuhhmm..om jag fattar rätt så syftas det på "hangaren" som planet är förvarat i innan flygscenen i filmen och detta är om jag inte missminner mig en hästtransport.

Posted
öuhhmm..om jag fattar rätt så syftas det på "hangaren" som planet är förvarat i innan flygscenen i filmen och detta är om jag inte missminner mig en hästtransport.

Hästtransporten innehåller dessutom ett fejkat hästarsle för att planet inte ska synas.

Posted

Helt rätt, Jolle.

Men eftersom 106 var först ut med rätt flygplan, Kanna med rätt film och Jolle med rätt hangar tilldömmer jag segern, och uppdraget att fortsätta till Kanna (106 har ju passat vidare hittils).

/E

Posted (edited)

Jag tackar och tar emot. Frågan är helt enkelt: Vilken flygfarkost är det?

quizbild.jpg

Edited by Kanna
Posted

Danne, tidigare i denna tråd.

:worthy:

Jag återkommer med en bild så snart som möjligt, ska bara hitta en på en helikopter i inverterad flatspin som drämmer in i en dåligt hopskruvad byggnadsställning....

//Y

Posted

Ser man på. Så går det när man inte läser igenom lite över 40 sidor innan man postar en ny fråga. :worthy:

Kan du inte leta upp en bild på en helikopter som gått igenom en skrotpress och kommit ut som ett sådant där litet fint fyrkantigt paket? ;)

Posted
Kan du inte leta upp en bild på en helikopter som gått igenom en skrotpress och kommit ut som ett sådant där litet fint fyrkantigt paket?  ;)

Nej, du får nöja dig med denna:

Dr1.jpg

//Y

Posted

nepp.

Har inte rätt svar kommit så får ni en ledtråd till kvällen.

//Y

Posted

cedisco.gif.webp

Du får en (1) kanin för det... Den andra sparar jag till den som svarar seriöst och helt korrekt.

//Y

Posted

Kommer att vara borta ett par dagar med tveksam internettillgång så jag provar med vad som kanske kan vara en lite knepigare bild för lekmannen men den genuine kännaren bör inte ha alltför stora problem :Malaj:

kikainte5ln.jpg

Håll till godo ,O

Posted
Kommer att vara borta ett par dagar med tveksam internettillgång så jag provar med vad som kanske kan vara en lite knepigare bild för lekmannen men den genuine kännaren bör inte ha alltför stora problem :dribble:

kikainte5ln.jpg

Håll till godo  :huh:

Ledtråd: en motorinstallation

• 2 weeks later...
Posted

Jo, så långt är jag med.

Skulle nog behöva fler ledtrådar, eller ännu hellre större bild.

Eftersom ingen gissat på snart tre veckor tror jag att fler också har problem att komma fram till någonting vettigt.