Guest J-Star Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 (edited) Kom igen nu j-star, du kan inte bara ge mig ett kallt nej. lite ledtrådar också bitte! Hur är reglerna förresten. får man gissa mer än en gång? Eftersom det är du som har bollen så antar jag att det är upp till dig att avgöra? Heder till dig iaf för att du tog ansvaret och plockade upp tråden! <{POST_SNAPBACK}> Ledtråd: Jag vill att den svarande nu ger exakt typ samt serienr. för att få rätt. (Japp, detta *är* en ledtråd som gör det lättare). EDIT: För just den här frågan är svaret är fritt. Man får gissa flera gånger. /J <{POST_SNAPBACK}> Ok, en ledtråd till: För ca en månad sedan förekom just det här flygplanet i en länk på forumet. /J Edited August 14, 2005 by J-Star Quote
Guest J-Star Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Men det var då f-n vad klent det var med gissningar. :P Länk till quiz-bilden i full upplösning /J Quote
GrodanBoll Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 (edited) Ok, gissar på en Ju-52 då. Var ju en här i Sverige på besök för inte så länge sen. Har inte lyckats spåra upp ngt serienummer eller liknande, tyvärr... men identifieringskoden är D-AQUI. Enl. bifogad länk handlade det om en civil Ju-52/3m som tillhört Lufthansa. http://www.goteborgcityairport.se/Newstick...ew.asp?ne_id=75 Men med min sedvanliga tur är det väl här också en bom... Edited August 16, 2005 by GrodanBoll Quote
The Swede Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Jag tror att det är den MIG som står uppställd utanför något ÖB i Göteborgstrakten. MIG21 kanske? The Swede Quote
GrodanBoll Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Jag tror att det är den MIG som står uppställd utanför något ÖB i Göteborgstrakten. MIG21 kanske? The Swede <{POST_SNAPBACK}> Det är utanför ÖB i Arboga som den där gammla MiG-21an står tror jag. I övrigt har du säkert rätt! Quote
The Swede Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Jag tror att det är den MIG som står uppställd utanför något ÖB i Göteborgstrakten. MIG21 kanske? The Swede <{POST_SNAPBACK}> Det är utanför ÖB i Arboga som den där gammla MiG-21an står tror jag. I övrigt har du säkert rätt! <{POST_SNAPBACK}> Ja, vadå? Ligger inte Arboga i närheten av Göteborg? Allt är ju relativt. :P Quote
Guest J-Star Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 (edited) GrodanBoll: Nej. Med tanke på att Tante Ju fortfarande flyger så är det nog inte troligt att någon hängt en reklamskylt för öl på henne. BJK: Nej. Typen är fel och individnummer saknades i gissningen. Swede: Nej. Fel typ... och inte heller där finns individnummer. Ny ledtråd: Genom att Googla på typens namn samt ett av orden i första ledtråden jag gav så kommer man att hitta inte bara svaret på frågan utan dessutom bild på planet i fråga. EDIT: Fummelfingrar adresserade ett av mina svar till fel person. /J Edited August 16, 2005 by J-Star Quote
KD803 Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 BJE: Nej. Typen är fel och individnummer saknades i gissningen.<{POST_SNAPBACK}> Vilken gissning? Quote
Guest J-Star Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 BJE: Nej. Typen är fel och individnummer saknades i gissningen.<{POST_SNAPBACK}> Vilken gissning? <{POST_SNAPBACK}> Se EDIT ovan. /J Quote
GrodanBoll Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 GrodanBoll: Nej. Med tanke på att Tante Ju fortfarande flyger så är det nog inte troligt att någon hängt en reklamskylt för öl på henne. /J <{POST_SNAPBACK}> Vad menar du?? Alla vet väl hur mycket tyskarna tycker om öl?! Quote
imint Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 Är det inte dags för en ny ledtråd snart? Quote
Guest J-Star Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 Är det inte dags för en ny ledtråd snart? <{POST_SNAPBACK}> Jo... /J Quote
Guest J-Star Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 kan det vara en F4U Corsair <{POST_SNAPBACK}> Den gula är utom tävlan. Det är planet som den gula ligger på som quizen gäller. ;) /J Quote
Rokare Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 För att gå i första bildens anda... Kan det finnas ett halvrör på menyn, en 37:a SH SF eller AJ kanske? Vild gissning dock.. GMY Quote
Fj Fjun Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 Bilden är inte från en krog i centrala Malmö? Där har dom hängt upp något gammalt sovjet-mög i taket med "ölpriser"? Länge sedan man var där (dessutom har man ju köpt lite öl så minnet.. ) så jag skjuter i blindo.. MIG 17, 19? Quote
Guest J-Star Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 För att gå i första bildens anda... Kan det finnas ett halvrör på menyn, en 37:a SH SF eller AJ kanske? Vild gissning dock.. GMY <{POST_SNAPBACK}> Inte så dum gissning med tanke på camot... fel, men inte så dumt. Bilden är inte från en krog i centrala Malmö? Där har dom hängt upp något gammalt sovjet-mög i taket med "ölpriser"? Länge sedan man var där (dessutom har man ju köpt lite öl så minnet.. ) så jag skjuter i blindo.. MIG 17, 19? <{POST_SNAPBACK}> Totalfel. Glöm bort hela östblocket. Det handlar inte om någon utrangerad MiG. /J Quote
Guest J-Star Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 En 37a, bakdelen <{POST_SNAPBACK}> Nej. Som, jag sade ovan: rätt tänkt med tanke på camot... men fel gissning. (OBS: Detta är en ledtråd! ) /J Quote
GrodanBoll Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 Svenskt cammo, ingen Viggen? Måste bara vara en SK-60! Not... För övrigt tror jag inte det lilla plastplanet är en Corsair utan en F6F Hellcat... Quote
106 Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 Svenskt cammo, ingen Viggen? Måste bara vara en SK-60! Not... För övrigt tror jag inte det lilla plastplanet är en Corsair utan en F6F Hellcat... <{POST_SNAPBACK}> Det gula planet är definitivt en Corsair. "Viggenkamouflage" provades även på J35 (på F18) och vissa SK61 målades i sådant kamouflage, liksom en massa helikoptrar. Quote
Guest J-Star Posted August 25, 2005 Report Posted August 25, 2005 Svenskt cammo, ingen Viggen? Måste bara vara en SK-60! Not... För övrigt tror jag inte det lilla plastplanet är en Corsair utan en F6F Hellcat... <{POST_SNAPBACK}> Det gula planet är definitivt en Corsair. "Viggenkamouflage" provades även på J35 (på F18) och vissa SK61 målades i sådant kamouflage, liksom en massa helikoptrar. <{POST_SNAPBACK}> Ah va' fan... nu får det vara nog. 106 har bollen... för det är en J35B, serienr 35220 ifrån F18 i splinter-camo. http://www.f18.se/huvudstadsjakten/huvudstadsjakten.htm Fler av mina egna bilder från fototillfället: http://www.df.lth.se/~michael/hc/High%20Chaparral%20146.jpg http://www.df.lth.se/~michael/hc/High%20Chaparral%20148.jpg /J Quote
Guest J-Star Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 (edited) Bli're nå ny quiz eller? <{POST_SNAPBACK}> 106 verkar låta bollen ligga... då är det väl fritt att plocka upp den? /J Edited August 29, 2005 by J-Star Quote
Erik_G Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Bli're nå ny quiz eller? <{POST_SNAPBACK}> 106 verkar låta bollen ligga... då är det väl fritt att plocka upp den? /J <{POST_SNAPBACK}> Det var det jag ville höra Detta är en mockup på vad som i slutänden skulle bli ett av de mest kända flygplanen i världen. Quizen är denna gången tredelad. Jag vill veta: 1. Vad kallades flygplanet som mockupen föreställer? 2. Vilket flygplan var det som mockupen mynnade ut i? 3. Flygplanet skulle få en annan beteckning och namn hos ett "rivaliserande" flygvapen, men kom att få behålla kalleankatypernas namn på typen. Vilken beteckning var det som aldrig kom att användas på kärran? Jag ger inga poäng för ett eller två rätt, jag vill tre kompletta svar. Men detta är inga phroblem för en riktigt fantast.. /E PS Danne, om du svarar är det fusk Quote
106 Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 1. F3H-G 2. F4H-1, senare bytt till F-4 Phantom II 3. F110 Quote
Erik_G Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Phabulous! Phantastiskt! Phenomenalt! Visst är det Phantom II jag fiskar efter, eller F-110A Spectre som den skulle hetat inom USAF. Jag hade även godkänt AH1 som svar på första frågan, om någon funderar.. Bollen är rund, och nu är den hos 106 igen.. /E Quote
Guest J-Star Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 1. F3H-G2. F4H-1, senare bytt till F-4 Phantom II 3. F110 <{POST_SNAPBACK}> Fan... och jag som fixade det direkt den här gången (hade inte skrollat ned). Ok 106, kan du ta bollen den här gången då? /J Quote
106 Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 1. F3H-G2. F4H-1, senare bytt till F-4 Phantom II 3. F110 <{POST_SNAPBACK}> Fan... och jag som fixade det direkt den här gången (hade inte skrollat ned). Ok 106, kan du ta bollen den här gången då? /J <{POST_SNAPBACK}> Nej bollen är fri. Förövrigt skäms jag för att jag i min iver att svara glömde ett bindestreck i F-110. Svaret på fråga 2 skulle varit F4H (dvs typbeteckningen) då siffran efter bindestrecket (-1) anger version. F4H-2 blev alltså F-4B efter ombenämningen. Quote
Recommended Posts